hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppdragelse av "lille" bissevovven min! :S
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Oppdragelse av "lille" bissevovven min! :S
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  16:23:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Strømhalsbånd!? =O At dere har hjerte til å sette et slikt bånd på hundene deres!

Opprinnelig postet av Isabel och Perla

Ser ikke noe galt i bruk av strømhalsbånd på hund, for å oppnå en effekt, men ville aldri selv vært den som styrte fjernkontrollen som gav hunden støtet. Ikke fordi jeg ikke har hjerte til det, men fordi jeg ikke er trent nok til å treffe på nøyaktig riktig tidspunkt.

Vi hadde gamle hunden vår på "sauereinhetskurs", for å lære hunden at sau er au, sånn at hunden ikke skulle gå til angrep på sauen. Da slipper man sauen inn på et område sammen med sauer, og en trent person trykker på knappen idet hunden skal til å løpe mot sauen. Veldig effektivt, men man kan være uheldig og treffe på feil tidspunkt. Har hørt om et tilfelle der hunden i all ettertid var redd store steiner på åpne områder (hunden hadde fokus på steinen, og ikke sauen, idet han fikk støtet), men dette er ikke vanlig, og jeg har absoutt ikke noen problemer med denne metoden; bedre det enn en hund som vil leke med/angripe sauer.

Angående privat bruk av strømhalsbånd, er vel det ikke tillatt, tror jeg, og ville selv heller aldri brukt det, på grunn av faren for å bomme på tidspunkt.

Og når det gjelder å legge hunden i bakken, som det ser ut til at noen har veldig mye i mot. Det er jo akkurat dette lederhunden gjør med en hund som er lavere på rangstigen som ikke vil høre. Hvis hunden gjør som den skal, er det vel ingen hundeeiee med vett i hodet som slenger den i bakken, og man ser selvfølgelig hunden an. Den gamle hunden vår ble slengt i bakken noen ganger iløpet av livet, men tok absolutt ingen skade av det. Mer harmonisk, snill og glad hund, skal man lete lenge etter, men hun var av en egenrådig rase, som har tendenser til å prøve å klatre på rangstigen. Den nye hunden vi har fått nå, tviler jeg på det noen gang blir nødvendig å bruk harde midler mot, for han er så forsiktig og oppmerksom at han reagerer på den minste bevegelse fra oss.

Vil til slutt legge til noe som jeg ble fortalt av en som har drevet med jakt- og kjørehunder i over 20 år; selv om det kan se grusomt ut når du dreserer hunden din med å slenge den i bakken og bite den i øret hvis den ikke hører på deg, er det tusen ganger verre for hunden å ikke vite hvor den er på rangstigen, og hele tiden måtte forsøke å finne det ut; det skaper en stresset og ulykkelig hund.

Opprinnelig postet av batta

bra sagt!
og det siste du sa der er det jeg har prøvd å forklart men jeg klarte ikke å ordlegge meg rett...

hunden min har vært på saurenhetskurs, og springer og gjemmer seg bak meg om han bare så mye som hører en sauebjelle...

og det strømhalsbåndet jeg av og til bruker om hunden bråker inne, er det ikke noe fjernkontroll på...
den reagerer på vibrasjon i stemmebåndene, og gir en advarsel, og om hunden bjeffer en gang til på under 2 minutter, får han et støt...

den kan justeres på ulike nivåer: ingen strøm, svak strøm, middels strøm, og sterk strøm.
og hunden får bestandig en advarsel først, og om han da ignorerer advarselen får han støt...

og jeg legger til at dette bruker jeg kun om han bråker inne..
lærerne brukte et begrep de kalte "utestemme" og "innestemme", og dette praktiserer jeg og hunden min også... inne må han være stille, mens ute får han bråke...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 14/02/2006 :  19:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så det er ikke lov av privatpersoner å bruke strømhalsbånd? Det var bra! Tenkte kanskje det var lov, og at det ble misbrukt også... Men kunne uansett aldri ha hatt det på min hund, uansett hvor profesjonell eventuelle person har vært... Men men, hver sin mening ;-)
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  19:16:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er klart man egentlig ikke skal kaste ting på dyr, men om hunden har en uvane / gjør noe den ikke skal, er det faktisk veldig effektivt.

så lenge man ikke kaster harde ting, kaster akkurat på rett tidspunkt, og hunden ikke ser at det er du som kaster vil jeg tro det er effektivt.

er det en lov som forbyr privat bruk av strømhalsbånd?

lærte på kurs (T. Rugaas) at en hund kan bli så understimulert at den mister sitt språk. da vil den heller ikke skjønne hva du vil hvis du "snakker" dens språk slik en flokkleder ville gjort.
noen som vet med 100% sikkerhet om dette stemmer el ikke?

hvordan går det forresten med Balder og veien?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  19:21:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er klart man egentlig ikke skal kaste ting på dyr, men om hunden har en uvane / gjør noe den ikke skal, er det faktisk veldig effektivt.

så lenge man ikke kaster harde ting, kaster akkurat på rett tidspunkt, og hunden ikke ser at det er du som kaster vil jeg tro det er effektivt.

Opprinnelig postet av lucky june

Jepps. Jeg sa et annet sted i det innlegget at man ikke skal kaste harde ting, og for meg funket faktisk den metoden, men jeg kastet en myk vott jeg.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 14/02/2006 :  21:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liker ikke disse strømbandene jeg, men det gjør du jo selvsakt som du vil med, du kan jo for eks, ha han i bånd, for det er jo trossalt bånd tvang(jeg har selv hatt problem med nabo hundene:@:@)

Liker ikke hunder som går løse i hele tatt, for de kan jo selvsakt stikke av eller noe( jeg tenker sånn her på grunn av nabo hundene jeg da, de er skikkeli ondskapsfulle, syns jeg da) Men jeg har ellers ikke så mye peiling på hund, men bare at det er best og ha dæm i band.(syns heller ikke du ska kaste noe hardt på han, sånn at han får ondt, da blir han vell bare redd,syns heller ikke noe om derre bakke greierne, kansje en gang iblant men)
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  11:24:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Liker ikke disse strømbandene jeg, men det gjør du jo selvsakt som du vil med, du kan jo for eks, ha han i bånd, for det er jo trossalt bånd tvang(jeg har selv hatt problem med nabo hundene:@:@)

Liker ikke hunder som går løse i hele tatt, for de kan jo selvsakt stikke av eller noe( jeg tenker sånn her på grunn av nabo hundene jeg da, de er skikkeli ondskapsfulle, syns jeg da) Men jeg har ellers ikke så mye peiling på hund, men bare at det er best og ha dæm i band.(syns heller ikke du ska kaste noe hardt på han, sånn at han får ondt, da blir han vell bare redd,syns heller ikke noe om derre bakke greierne, kansje en gang iblant men)

Opprinnelig postet av I_love_stegg

Syns du han skal stå i bånd hele tiden da?!
Altså, han står nok i bånd, så no mer er uakuellt.

Jeg kaster ikke ting på han da jeg sikkert ikke treffer og om han ser at det er jeg som kaster blir han bare utrygg.
Har ikke privatpersoner lov til å bruke strømhalsbånd på hunder??
En nabo har en liten hun og den går aldri på veien fordi han har satt opp slike flagg som er trådløst koblet til halsbåndet til hunden. Om hunden krysser "flagglinja" når den støt. Dette er noe jeg kunne tenke meg. Noen som vet hvor det kjøpes??

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  13:05:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
dette strømhalsbåndet du snakket om kan fungere som en slags inngjerding.
er annonsert tilsalgs på finn.no fungere som et slags gjerde.
det er en slags snor du graver ned i bakken på grenser hvor hunden ikke har lov til å gå.
nå hunden nærmer seg grensen får den et svakt støt(kan ikke engang sammenlignes med strømgjerdet vi bruker på hest) og det blir gradvis sterkere hvis hunden går nærmere grensen.
det er med andre
ord helt likt som et høyt gjerde.
mange som bruker det for å holde hunden unna div blomsterbed osv... her er forresten den annonsen jeg snakket om.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=7038150&sid=6aGgxoXvf567383&pos=100&tot=979&page=4

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  14:17:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Altså, han står nok i bånd, så no mer er uakuellt

det er faktisk påbudt at du skal ha hunden i bånd(uansett om det er båndtvang eller ikke) med mindre den er forsvarlig inngjerdet, eller du har full kontroll på den, noe du ikke har hvis du sliter med at hunden stikker.

Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  17:47:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

det er faktisk påbudt at du skal ha hunden i bånd(uansett om det er båndtvang eller ikke) med mindre den er forsvarlig inngjerdet, eller du har full kontroll på den, noe du ikke har hvis du sliter med at hunden stikker.

Opprinnelig postet av lucky june

Jeg synes alle skal ha hundene sine i bånd eller bur... Vi har en løs hund her hele tiden og den plager kaninene, hesten og han jager bort kattene mine... Irriterende....

(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 20/02/2006 :  19:38:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Skikkelig lydighet, inngjerding eller bånd om du skal ha han ute.
Det er ditt valg. Laushunder som ikke hører på eier er noe av det mest irriterende som er...

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  00:03:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg lest absolutt alt veldig nøye, men for guds skyld da folkens, vi anbefaler da vel ikke strømhalsbånd til folk vi ikke kjernner? Personlig ville _jeg_ aldri tatt på meg å utøve sånt på hund, rett og slett fordi du skal være helt utrolig god på timing og ikke ha mange andre forstyrrelser i nærheten om det skal virke slik tanken er. (altså at hunden skjønner hvorfor den får støt er jo vesentlig).

Jeg vet ikke riktig hva du skal gjøre, først og fremst så er det nok en blanding av hundens utferdstrang og familien som har latt han gå dit som er grunner for at han løper ut på veien. Derfor: først snakke med resten av familien og forklar at du ønsker at hunden skal bli på gårdsplassen, og at du forventer at de følger denne anvisningen.
Så kan man ta til med hunden. Nå vet jeg ikke om dette er gjennomførbart, men kanskje det går ann å klikke for å få han til holde seg der. dvs at du må klikke på adferd der han nærmer seg grensene til området uten å tråkke over de. Kanskje ikke så lett.

Den andre tingen er at jeg tror ikke det nytter å få hunden til å gjøre noe som helst som du vil (altså om du har stoppet den ved hjelp av en kommando når den løper ut i veien) også "ta den fordi den løp ut i veien". Hunder konsekvenstenker ikke, ergo: den skjønner ikke hvorfor (som mange andre her har skrevet). Hvis du skal få dette til å virke er du nødt for å ta igjen hunden når den løper tror jeg.

Vår hund er "semilydig" på å bli på gården vår, dvs han gjør det hvis det er mennesker ute, og hvis de er i nærheten (om jeg forsvinner et stykke avgårde tror han åpenbart det er greit å gå sin vei;-)) Dette ble gjort på enkleste måte, hver gang han løp utenfor gårdsplassen ble han hentet hjem, da ved hjelp av "kom" og andre kommandoer som passet seg. Han fikk da bare strenge korrekser med stemme, også med en gang vi var inne på gården igjen begynte vi å leke. For han ble det kjempemorsomt å være sammen med oss, for der foregikk det leking rett som det var. Om han forvillet seg utenfor oppgitt område også under lek opphørte denne med en gang. Rett og slett ble det mye mer kos å være sammen med oss:-) Det vanket også godbiter om han var på vei "vekk" men stoppet før han hadde krysset grensen.

En annen ting som er viktig er at grensen er absolutt, ikke her i dag og der i morra, det virker ikke. Da vil den prøve å utvide hele tiden.

Guro
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  00:15:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har ikke jeg lest absolutt alt veldig nøye, men for guds skyld da folkens, vi anbefaler da vel ikke strømhalsbånd til folk vi ikke kjernner? Personlig ville _jeg_ aldri tatt på meg å utøve sånt på hund, rett og slett fordi du skal være helt utrolig god på timing og ikke ha mange andre forstyrrelser i nærheten om det skal virke slik tanken er. (altså at hunden skjønner hvorfor den får støt er jo vesentlig).

det strømhalsbåndet det er snakk om er som et usynlig strømgjerde.
det er ikke mennesker som styrer når hunden skal få strøm, men en tråd som ligger under bakken. når hunden passerer denne (og har på halsbåndet) får den et lite støt.

Kopi av melding:

Vår hund er "semilydig" på å bli på gården vår, dvs han gjør det hvis det er mennesker ute, og hvis de er i nærheten (om jeg forsvinner et stykke avgårde tror han åpenbart det er greit å gå sin vei;-)) Dette ble gjort på enkleste måte, hver gang han løp utenfor gårdsplassen ble han hentet hjem, da ved hjelp av "kom" og andre kommandoer som passet seg. Han fikk da bare strenge korrekser med stemme, også med en gang vi var inne på gården igjen begynte vi å leke. For han ble det kjempemorsomt å være sammen med oss, for der foregikk det leking rett som det var. Om han forvillet seg utenfor oppgitt område også under lek opphørte denne med en gang. Rett og slett ble det mye mer kos å være sammen med oss:-) Det vanket også godbiter om han var på vei "vekk" men stoppet før han hadde krysset grensen.

En annen ting som er viktig er at grensen er absolutt, ikke her i dag og der i morra, det virker ikke. Da vil den prøve å utvide hele tiden.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

veldig enig! jeg syns du tok hunden din på helt riktig måte!

mange hunder stikker fordi de kjeder seg.
og for å dra fram enda en ting jeg lærte på kurs; de føler seg oversett av flokken(altså oss eiere) og stikker i håp om å finne seg en ny flokk. som nevt før i debatten, hunder er flokkdyr, og det kan lønne seg å huske det når det gjelder det sosiale også, ikke bare når man skal oppdra.

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  09:23:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Tusen takk for mange gode svar. Skal se hva jeg får gjort.
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  10:05:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vi har bikkja løs hele året rundt, båndtvang eller ikke vi. Men det er viktig å ha kontroll på hunden sin da..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  11:01:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Søsteren min og mannen hennes, hadde en shæfer tispe en gang ( kanskje mindre enn 2 år siden) Hunden var blitt misshandlet, før, og kom nesten rett fra dyrevernet eller ka det nå va, eigeren til Fjellvåk hadde hatt henne en liten stund etter at hun hadde vert hos dyrebeskyttelsen/dyrevernet. jaja, hun hadde i vert fall blitt kastet stein på av barn i nabolaget og vokksne, og hadde ingen hus å gjemme seg i, bare festet til en trå. det var en mann som hadde eigt henne, og kvar gang eg gikk tur med henne, og det kom en mann forbi, så reagerte hun lyn raskt!!! knurret og bjeffet, og eg hadde problemer med å holde henne i gjen noen ganger. Etter at hun fikk valper, så måtte di avlive henne pga at hun var "farlig" for naboene og for barna deres side den eldste gutten bare er 3 år. hunden kunne ikkje skille lek og alvor, noe som ble farlig. så ikkje kast noe på hundene! uanset om det bare er en liten lett gjennstand, så hare alle hunder ulike måter å reagere på!!! noen nblir sinte, andre får bare lett respekt, selv den lydigeste hunden kan sprekke en dag...

Tillit og respekt er ikke det samme:)
Redigert av - Ida&Fjellvåk den 21/02/2006 11:03:14 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.