hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tredelt vs. todelt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Tredelt vs. todelt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  21:19:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har jo vært veldig mange debatter angående tredelt bitt og todelt..hva er best? Det har nå kommet fram at det tredelte er det beste da det ikke vinkler seg sånn at det kan "forstyrre" ganen. Men..dette synes jeg er veldig individuelt fra hest til hest.. Jeg vil jo det beste for min hest (som sikkert de fleste andre også vil!) Så jeg løp og kjøpte meg et tredelt bitt..men...hva resulterte det i..jo hesten min blei hard i munnen,la seg på bittet og blei en real "drittsekk"..hmm tenkte jeg.. dette bittet er jo "kåret" til å være det beste jo..hmm.. Jeg brukte det en stund til,men han blei ikke bedre,jaja,tenkte jeg..kast bittet og prøv et todelt igjen, så jeg kjøpte meg et sweet iron trinsebitt med kobber og for en forandring!! Hesten min blei helt tja,hva skal jeg si "løs", det var så jeg kunne ri med silketøyler, hesten skummet og virkelig koste seg og jobbet bra og søkte ned. (og dette er en ex-traver)Hmm..tenkte jeg..kanskje det tredelte alikevel ikke er så "Supert" som man skal ha det til.. Selvfølgelig alle hester er jo individuelle og kan trives bedre med tredelt istedenfor todelt Men jeg synes bare det blei litt vel mye "blåst" opp at det tredelte var "såå" mye bedre. Det jeg har funnet ut er at hesten min liker at bittet beveger seg mye i munnen, det samme med bittringene,har prøvd et muffebitt og et d-bitt,men da skjer det samme igjen,han blir hard. Men med løse bittringer og et todelt er han super å ri! Mange sier at det todelte "gnager" i ganen på hesten,men jeg kan ikke helt se hvordan..for det første er jo munnen til en hest på en måte "oval" pga.at ganen ligger høyt, og et todelt blir liggende som en V på tungen,altså for å få det bittet til å gnage i ganen må jeg stå på bakken og "bende" bittet oppover..så jeg forstår det ikke helt..men..
Eneste bittet med faste ringer han fungerer med er et fullsjekk bitt jeg bruker på han på tur,dette for å ha litt "trykk" mot sidene,når han får for seg at noe er veeeldig skummelt og han begynner å vri seg og skal snu,da funker det best. Men jeg holder en knapp på det gode,gamle todelte!

tebj0

Skrevet - 10/02/2006 :  22:27:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så fint at du har funne ut det som passer best til din hest. Det er jo det som betyr noe, ikke hvilket bitt som flertalet mener er best. Det er så individuelt fra hest til hest og man må nok bare prøve seg frem og se hva hesten trives best med.
Jeg for mindel har bare positivt å si om tredelt-bitt. Prøvde først et d-bitt, str 14.5, med kobberruller(todelt) på hoppa mi, men fungerte dårlig. Stressa mye og la seg på bittet. Kastet på hodet og viste tydelig at dette likte hun ikke noe særlig. Etter å ha lest litt om bitt og spurt litt her inne på forumet så bestilte jeg et tredelt sweet-iron bitt i str 12,5. Dette passte akkurat og jeg må si jeg var veeeldig skeptisk på forhånd. Tenkte at dette måtte nå være alt for lite.. Men nå går hun helt supert og hun føles mye "lettere" ut i hånden en med det andre todelte bittet. Nå vet jeg ikke med sikkerhet at hun ble bedre å ri p.g.a at jeg byttet til tredelt-bitt. Kan likså godt være at jeg begynte å bruke et mindre bitt som passer bedre i munnen hennes, men uansett så er hun førnøyd nå og da er jeg fornøyd
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2006 :  22:46:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er det jeg har sagt hele tiden, hester er individuelle og man kan ikke gi noen fasit. Hesten min har lav gane, og trives ikke på vanlig todelt bitt. Hun kan gå med bøyd todelt, men trives klart best på tredelt og udelt bitt. Men det er henne, en annen hest er det ikke sikkert vil trives på de bittene.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  16:33:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg har hittil kun ridd på todelt, men skal nå prøve hesten min på tredelt for å unngå den såkalte "sakse-effekten" man oppnår med todelt.
Så får vi se hva han liker best:)
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  23:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
har prøvd min på både to og tre-delte trinser, like strek og kranglete på bittet.. Ble tom "pådytta" en tvinna trinse, virket jo forsåvidt, men likte den ikke helt.. Funka ikke i sprangen og ikke lov og litt strek til dressuren.. Nå går hun på to delt eple bitt og fungerer supert.. Hmm, ble kankje litt OT, men det jeg skulle frem til var at jeg etter å ha prøvd begge nå har endt på todelt.. Bruker tredelt da jeg longerer da av en eller annen grunn ;)
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  13:17:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
har prøvd både to og tredelt på begge hestene, den ene "ville" ha todelt, den andre tredelt. hvis hesten din har et bitt den trives med så ikke bytt det ut bare fordi noen andre mener noe anet.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 12/02/2006 :  16:37:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg har også benyttet begge deler, og jeg mente bestemt at hesten min overhodet ikke likte tredelte bitt. Hun ble "stiv i trynet" og ikke noe hyggelig å ri. Dette er en hest som nrmalt går på løs tøyle og gjerne ikke med bitt i det hele tatt. Så, jeg byttet tilbake til trinsebitt og hesten gikk som normalt.

Nå derimot, så går hun på tredelt bitt igjen og det fungerer supert. Det jeg glemte med tredelt-bitt-utprøvingen var at hesten den gang gikk på 13,5 bitt. Disse er for lange for henne. Trinsebittene jeg har ridd på de siste årene har alle vært 12,5 - det tredelte jeg kjøpte for lenge siden, og som hesten ikke trivdes med, det var 13,5. Min påstand om at "hesten min liker ikke tredelte bitt" holder ikke mål lenger. Hun går bedre på tredelt enn på todelt trinse, så lenge bittet er passelig til henne.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.