hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - traving på assfalt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 traving på assfalt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

zecita

» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  18:45:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey sann. Hva syntes dere om det å trave ROLIG på assfalt?

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  20:22:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg traver kun på asfalt hvis jeg må komme bort fra noe eks bil ol.
Er ikke hysterisk ang traving på asfalt men gjør det minimalt selv. Det er jo også veldig glatt å trave på asfalt..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  21:19:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjør det minst mulig... Lolita er opprinnelig barfot, og da kan jeg trave litt om hun har hodet på andre steder enn hos meg, men ellers skritter jeg helst på asfalten.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  21:33:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Trav skal i mine øyne gjøres på underlag som svikter. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  22:16:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Så lenge hesten går i riktig holdning kan man etter min mening trave bittelitt på asfalt - men bare litt. Gå til toppen av siden

zecita

» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  22:30:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med dere. selv traver jeg minnimalt på assfalt.. men ser de som f.eks kjører på tur og traver nesten hele veien.. må jo slite på beina... Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  23:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke noen fan av å trave på asfalt- alt med måte Men mye kommer jo også ann på hesten,noen tåler det og andre tåler det ikke i det hele tatt! Vet at eieren til B travet/jogget på asfalt når de var ute å kjørte treningsturer og hesten fylte ikke i beina av den grunn Er ikke dermed sagt at jeg gjør det siden det er samme hesten! Har nå lært hesten at det er skritting så lenge det er asfalt,selv om han prøver å jogge...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 05/02/2006 :  00:01:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liker ikke å trave på asfalt.. Det er alt for hardt underlag for hestebena, og viss man har sko på hesten i tillegg så kan det være kjempe-farlig. Veldig lett å skli.. Traver også minimalt på grus dersom det er skikkelig frost. Da er det like hardt som asfalt Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  01:34:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Synest det er greit å trave litt på asfalt når man rir dersom det er når hesten er godt oppvarma og går i riktig form. Å trave med hest på asfalt som går veldig på forpart og som er sliten er ikkje gunstig. Uansett skal man ikkje overdrive. Men ridning på variert underlag er som regel det beste for hestebeina. Da også hardt underlag som asfalt.

Når man køyrer hesten, traver vi ein del på asfalt her omkring uten att det har tatt knekken på hestebeina. Men også det med måte og i ok tempo og i riktig form osv.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 05/02/2006 :  02:04:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Traver litt på asfalt,ikke during avgårde, men rolig jogging. Hvis man kan trave på grusvei, kan man trave på asfalt, men ikke noe jeg vil gjøre hver dag, asfalt eller grusvei....
hesten kan vel helst gå "i form" men viktigere at den slapper av og ikke traver fort...
Har en hest med "dårlige bein" og ser fort hvis hun reagere på treningen, har ikke sett noen reaksjon på litt traving på asfalt. Tror faktisk at alt for mykt underlag er mer skadelig for sener og ledd, det er min mening iallefall...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  10:31:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette temaet er også debattert før:Henviser heller til mine svar angående temaet der.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  18:31:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg traver så og si aldri på asfalt.

Men har hørt at hvis hesten blir vant til det, eksempelvis først traver 10 m, så 50, 100 osv. er det mindre skadelig for bena dens hvis den en dag skulle stikke, si 1 km på asfalt. Noen synspunkter?
Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 06/02/2006 :  21:25:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg er generellt veldig enig med alle som har skrevet her. jeg traver SVÆRT sjeldent på asfalt, i så fall bare for å slå ut kladder eller for å komme unna en traktor e.l.

Men jeg har lest en del om jobbing på hardt underlag og at dette kan være gunstig ved opptrening av sener. Du skal være forsiktig og hesten må være godt oppvarmet og gå i rolig tempo. Dette skal visstnok styrke sener og leddbånd og kan være nyttig for unge hester og hester som skal trenes opp etter en seneskade. (ikke leddskader!) Jeg fikk beskjed om å holde meg unna mykt underlag av veterinæren da min hest hadde gaffelbåndsbetennelse i fjor vinter. Jeg foretrekker da grus- og jordveier framfor asfalt som kan være ganske glatt.

Angående å trene opp hestene til å løpe på hardt underlag for at de ikke skal skade seg om de løper ut, vil jeg nok si at det høres ganske logisk ut. Tror ikke det er noe galt i å løpe litt på asfalt men det bør være rolig og kontrollert og heller ikke lenge av gangen.

Det kan jo være skadelig å ri mye på for mykt underlag og.
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  12:45:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte en seneskadet hest på oktober. Jeg ble anbefalt å trene litt på hardt underlag, for å styrke sena. Men skritta stort sett da. Men å trene på hardt underlag innimellom har de aller fleste hester bare godt av. Da mange ridehester faktisk blir trent på for mjuke underlag. Og det er jo heller ikke bra. Alt med måte folkens
Beate & Alger Gå til toppen av siden

.~**C.R Lady**~.

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  00:33:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann... nå har jeg lest gjennom disse inleggene her... og vil si min mening om det går greit!

Jeg syns det å trave på asfalt bør være noe man gjør lite av, med tanke på hestebena...
Asfalt er et veldig hardt underlag og som vanlig når hesteg traver/gallopperer dannes det et "støt" fra hestebena og ned i bakken..
På grus trekkes mye av dette "støtet" ned i bakken, men på et hardt underlag som for eks asfalt skjer ikke dette.
Da reflekteres bare dette "støtet" og går opp igjenn i hestens ben.
Det er ikke bra for bena, og gjør vondt for hesten (ved overdrevet bruk)
Tenk deg selv... hva syns du det er best å løpe hardt og lenge på,... asfalt som er hardt og vondt?
Eller et mykt underlag som sand,grus, eller gress?
Selfølgelig tar ikke hesten den store skade av å trave litt på asfalt, men ikke for mye!
Av og til i korte overganger går dette greit, men ikke over lengre tid/strekninger..
Så om dere her sikter til å trave en 20-30 meter på asfalt vil jeg si det skal gå greit, så lenge dere ikke gjør dette hver eneste dag...
Men når det blir snakk om å trave i 20 min på asfalt vil dette selvsagt skade hestebena..
Håper noe av dette virket fornuftig... og en ting til... ALT MED MÅTE VET DERE!
Jeg traver selv litt på asfalt.. men da korte strekninger om gangen.. og så over til et mykt underlag.

Heidi --<-@ Gå til toppen av siden

.~**C.R Lady**~.

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  00:43:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg traver så og si aldri på asfalt.

Men har hørt at hvis hesten blir vant til det, eksempelvis først traver 10 m, så 50, 100 osv. er det mindre skadelig for bena dens hvis den en dag skulle stikke, si 1 km på asfalt. Noen synspunkter?

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Hei!
Ja du sier noe der..
Om en hest har blitt trent over lengre tid med rette sko og litt trening av gangen blir den selvsagt vant til dette, men det sliter likevel på dens ben, selv om ikke skadene merkes der og da.. en hest som hele livet har bare sprunget på mykt underlag har mye mindre tegn til skade i bena enn en hest som er vant til å løpe på asfalt.
Om du trener din hest på asfalt hver dag, gradvis opp lenger og lenger for hver dag, vil dette bli en vane for hesten og den vil ikke legge så godt merke til smertene som en hest som aldri pleier å springe på asfalt.
Men skadene over lengre tid.. da er det snakk om måneder og år, vil uansett øke dersom du velger et hardt underlag fremfor et mykt.
Hesten vil fortere få stive ømme ben dersom den blir trent på hart underlag fremfor mykt.
Men selvsagt kan du trave korte strekninger om gangen... Men vil på det strengeste IKKE anbefale å bytte helt fra mykt til hardt underlag.

Håper noe av dette kom til forståelse

Heidi --<-@ Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.