hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høyt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Høyt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  00:35:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor høye klasser synes dere en person skal ri før han/hun regnes som en dyktig rytter innen dressur? Synes dere en person som rir LB er flink? Eller må personen opp i middels?
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra

Destrier

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  07:55:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Gode ryttere er like skjeldne som velridde hester. Har ikke noe med klassenivå å gjøre.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  08:35:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Som Destrier sier kan man ikke måle dyktighet i hva slags klasser man starter. Samtidig mener jeg at LB-nivå mer tilsvarer et generelt grunnleggende nivå, og jeg anser ikke en person som starter LB nøvendigvis som en flink rytter. Selv om en flink rytter gjerne kan starte LB. Jeg har også sett ryttere i MB som jeg heller ikke vil karakterisere som flinke ryttere..

Det jeg anser som en dyktig rytter er en som mestrer mange ulike typer hester godt. Om de kan ri piaff og passage med en hest som kan det er liksom ikke så stort i seg selv.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 03/02/2006 08:36:03 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  13:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med de andre. en god rytter kommer ikke ann på klasse nivå, men at h*n klarer å føle hesten og samarbeide med den. men hvis du rir til en hest som ikke kan noe til den kan start LB som du nevnte, og hesten er stabil så vil jeg si du er en god rytter.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  14:46:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
enig med de andre. en god rytter kommer ikke ann på klasse nivå, men at h*n klarer å føle hesten og samarbeide med den. men hvis du rir til en hest som ikke kan noe til den kan start LB som du nevnte, og hesten er stabil så vil jeg si du er en god rytter.

Opprinnelig postet av lucky june

Det er jeg faktisk ikke nøvendigvis enig i, men vi har ulik oppfattelse av hva som er en god rytter. Det er lov.. Å ri opp en hest til LB er igrunn ikke så utrolig fantastisk. Ikke nødevndigvis iallfall..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  15:08:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er jeg faktisk ikke nøvendigvis enig i, men vi har ulik oppfattelse av hva som er en god rytter. Det er lov.. Å ri opp en hest til LB er igrunn ikke så utrolig fantastisk. Ikke nødevndigvis iallfall..

Både enig og ikke enig i dette.
Kommer helt an på hestens forutsetninger både fysisk og psykisk for å gjennomføre en godkjent LB.
Man må også ta i betraktning den kunnskapen som må til ifht. både atferd og det fakta at man på en tilfredsstillende måte skal klare å overføre grunnleggende signaler/ øvelser på en slik måte at hesten vil utføre dette på en uanstrengt og positiv måte med arbeidsglede.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/02/2006 :  15:12:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
En rytter som kan få det beste ut av en hest uten tvang er en god rytter.
Hvilken klasse de har startet sier lite.
Har sett mye dårlig ridning i LA fx, hvor de dårlige rytterne vant pga lite miljø, og favorisering av dommer

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  15:58:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
en god rytter er en rytter som får hesten til og trives og får den til å ønske og yte max, mener jeg..
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  19:04:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det jeg anser som en dyktig rytter er en som mestrer mange ulike typer hester godt.

Det der er jeg helt enig i Spoff!

Hilsen
lille
meg

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  19:04:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det jeg anser som en dyktig rytter er en som mestrer mange ulike typer hester godt.

Det der er jeg helt enig i Spoff!

Hilsen
lille
meg

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  21:24:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er forøvrig en liknende debatt her:

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=9591&whichpage=2

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  00:56:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av lucky june

Opprinnelig postet av spoff

jepp, det har vi nok. mulig fordi jeg mener en god rytter=en snill og følsom rytter, måler ikke i øvelser. LB var bare et eksempel. det er ikke så fantastisk å ri en hest opp til LB men det finnes nok av dem som gjør det på en slik måte at jeg kategoriserer de som dårlig rytter. altså de tenker resultat fortest mulig, og hesten skal se perfekt ut, men så glemmer de helt seg selv og sin holdning.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  00:57:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En rytter som kan få det beste ut av en hest uten tvang er en god rytter.
Hvilken klasse de har startet sier lite.
Opprinnelig postet av carambee

her er en mye enklere forklaring av det jeg akkurat prøvde å forklare

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  14:10:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også prøvd å si akkuratt dette i en tidligere debatt... En kan vise til meritter og nivåer teknisk men det sier ingenting om personen som rytter. Anky V. Gunsveen er en av de jeg ønsker å viser til... På startsiden til hestemarked står det at hun er en av verdens beste dressur rytter. Den kan godt være, basert på antall og gode plasseringer og starter i de ulike klassene.... Teknisk kan hun sikkert mere enn en av oss.... Men å se denne rytteren ri er ikke alltid en fryd for øyet. Nå snakker ikke jeg om den evindelige rollkuren men mere generellt. Dette går på sits, tøylekontakten og hestens ustanselige protest. Hun er desverre ikke alene...

Jeg leste i måndens hestesport, et hjertesukk fra en leser som da hadde vært på sprangstevne. Hun ble helt forfrerdet over hva ekvipasjene kan tilate seg å gjøre uten konsekvenser. Når det da er viktigere å følge reglene som er satt for antrekk fremfor hestens ve og vel..... Ja, da er det f... i meg på tide å gjøre noe. Hestene kan bli pisket, gå blodige og hovne etter spore bruk, alt slags utstyr er tilatt, hestene halter og må gå to klasser, gaper og slår og rytteren blir sintere og sintere og tar hardere og hardere i tøylen...og slik går det. De stakkars dyrene må bare ta alt de får...og er tydeligvis helt uten rettigheter...i dette velferdsland.

Jeg blir så opprørt at jeg får lyst til å gråte.

Si meg en ting... Hva er grunnen til at en har hest??? Er det fordi en glad i dyr eller er det fordi en vil konkurere? For om det er av konkuranse årasker så kan en faktisk konkurere på en sykkel også???

Jeg er ikke imot konkuranse....men jeg er imot det når hestens ve og vel ikke blir ivaretatt i vårt system og når eneste grunnen til at en har hest er å konkurere...... Det er snakk om et liv med følelser og med tanker, smerte og glede....

Ja..nå tok det litt av for meg.

Men for meg er det like viktig at min hest har det godt og at hun er lykkelig, like mye som om det skulle vært en god venninne eller familie.
Skulle ønske at alle hester ble verdsatt og respektert på samme måte.

Dagens sukk fra meg..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  14:28:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om en rytter er dyktig kommer alt an på hva du sammenligner henne med. Vår dyktigste dressur-rytter starter LA. Ok, ikke så veldig høyt da, men likevel mye høyere enn oss alle andre på stallen (som stort sett starter bare sprang). Om hun tar en stiv gammel skolehest eller samme hva, så tar det ikke lange tiden før den er myk og smidig og går til tøylen. Så hun er vår beste dressur-rytter og hun får frem positive ting i alle hester. Dette synes jeg er viktig, nemlig at hun VET hvordan hun skal få frem ting i kanskje dårlige elementer. Derimot hadde vi besøk av en dame en sommer som er ute og starter på høyt nivå, kür osv, men hun syntes jeg ikke var så flink. Ok, dyktig på sin ferdig skolerte dyre hest, men på våre hester klarte hun ikke vise så mye. Faktisk vil jeg da påstå at vår LA rytter har bedre forståelse og får vist hestene bedre. Men selvsagt, ingen regel uten unntak, det finnes jo hester hun også ikke liker da
Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  22:19:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
det å måle hvor flink man er til å ri etter hvilke klasser man starter,er helt teit.

jeg annser en flink rytter som en som kan tilpasse seg forskjellige hester,være myk på hånda,og rir i balanse. det kommer foran det å kunne hoppe høyt og gjøre vanskelige øvelser. for det trenger man nødvendigvis ikke å være en flink rytter for å klare.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.