hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klipping av nesehår
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Klipping av nesehår
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-Berit-

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  22:05:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sett at mange hesteeiere klipper av nesehårene på hesten sin. Leste en plass at dette nærmest var dyrmishandling. Hesten bruker nesehårene for å føle seg fram med, den ser jo ikke mulen sin! Så uten nesehårene, kan den jo dunke mulen i veggen fordi den ikke vet hvor nær den er. Det er jo en grunn til at nesehårene er der, så jeg skjønner ikke hvorfor noen klipper dem av?
Hva synes dere?

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  22:52:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om følebustene er ti cm lange, så klipper jeg de, men klipper de aldri helt korte. Lar det alltid være flere cm igjen. Tror ikke hesten er så veldig avhengig av de, er jo mange hester som nesten ikke har noe som helst følebuster...
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  11:40:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Synes nå de skal få sitte på jeg. Skal vi begynne å klippe av hestene ørene fordi vi synes det er pent? Tilslutt kapper vi av hele hodet, det er jo ikke så fint eller praktisk? Okei, det er litt overdrevent, men det er jo naturlig for hestene å ha dem der, så da kan de vel få lov til det.
Greit, man kan si at hester da ikke bør bli barbert, det er ikke naturlig for dem det heller. Men sånnsett kan man dra en slik debatt ut i det uendelige. Så, Ragnhild = For følehorn
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  11:57:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg er for at hestene skal være så naturlige som mulig. Det eneste jeg klipper på hesten min, er halen for her en dag oppdaget jeg at den var så lang at han hadde satt en hårdott fast i skoen og revet den av. det er lite praktisk.
Alt annet lar jeg være slik det er, men siden hesten ble kjøpt for ikke lenge siden og var skamklippet både her og der av de forrige eierne, er ikke han særlig naturlig nå.

Når det gjelder barbering vil jeg unngå i det lengste å barbere, men jeg vil heller barbere hesten enn at den svetter seg ihjel.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  13:52:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Meg enig m Ragnhild!

Nina for følehorn!!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Itago

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  14:58:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor klipper noen de egentlig tru er det ikke fint nok eller no? jeg er i alle fall imot å klippe dem vekk! Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  16:32:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hvorfor klippe dem vekk?
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  20:22:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, fordi jeg ikke synes det ser særlig fint ut med 10 cm lange følebuster på en edel ridehest! Men som sagt, jeg lar være igjen ca 4 cm, noe som jeg synes er plenti nok.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  20:24:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen mener det får hodet til å se så "uryddig" ut.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  21:38:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg klipper ingen av følehårene til hesten min.
Men jeg vet det er vanlig å barbere disse helt bort på salgstaller ol..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  21:40:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
hvorfor i alle dager skal man klippe de vekk? det er jo en grunn til at de er der.. og hester har følelser i disse hårene,det fant jeg ut da jeg skulle ta vekk en isklump fra barten til hesten min. hehe :)

syns det er helt idiotisk,men er sikkert ganske populært. syns nå barten er kjempesøt jeg =)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/02/2006 :  21:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvorfor i alle dager skal man klippe de vekk? det er jo en grunn til at de er der.. og hester har følelser i disse hårene,det fant jeg ut da jeg skulle ta vekk en isklump fra barten til hesten min. hehe :)

syns det er helt idiotisk,men er sikkert ganske populært. syns nå barten er kjempesøt jeg =)

Opprinnelig postet av Kristin & hestene

Selvsagt har hesten følelse i hårene, de sitter jo fast!!! Men det gjør ikke vondt å klippe de, ikke noe vondere enn det er for deg og meg å klippe håret osv (hva med menneskelige hår på ben, under armer osv? Har jo fra gammelt av en funksjon de også, men jeg liker det ikke, og finner frem høvelen!)

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/02/2006 :  20:25:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint skal det være....
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  20:41:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Litt annerledes med hår på leggene enn følehår da, Torhild. Kan ikke sammenlignes. Men du kan jo barbere av deg øyenbrynene og legge ut på en hard spinningtime eller lignende, da kan vi vel begynne å sammenligne.

Silje for følehår.
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  21:04:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Klipper aldri følehårene på hesten min, og kommer aldri til å gjøre det.

Helle også for følehår.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  21:19:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
klipper aldri bort følehårene! uansett hvor "fin" han blir...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.