hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Farget av fra rust..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Farget av fra rust..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Torpedo

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  22:10:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en westeren sal før som jeg var så dum å bruke selv om "feste-greien" var litt rusten, ikke sånn at den ikke holdt ( den man fester gjorten i), men den var jo rusten da, og det farget av på pelsen, og har vært der kjempe lenge nå!!! Har fått ett tips om å bruke white sprite på det!? Men er litt usikker på om det er så lurt? Tenkte i alle fall jeg skulle høre med dere før jeg gjor noe som helst.. Hva ville dere gjort? Stein funker ikke å fjerne med...
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!

HelleG

Skrevet - 24/02/2006 :  09:04:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hmm...wihtsprit er jo sterkt da, så det skjønner jeg godt at du ikke har lyst til å bruke, men hva med salo? Det fjerner fett, rust er jo ikke fett, men det er fett i withspriten og. Eller prøv potetmel. Det vet jeg fjerner gule flekker på skimlehester, samt hvite hester og kan brukes for å forsterke hvite sokker og bless osv. Gnis inn, la det sitte på litt og børst ut.

Tror du må prøve deg frem. Eller være så kip at du klipper bort pelsen der hvor rusten sitter hvis da ikke hesten bare røyter det av nå fremover.

Håper du får det vekk på en eller annen måte

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  11:23:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Har du prøvd å skylle det vekk med vanlig shampo og vann da?

Er enig i at White Sprit høres ut som en dårlig ide.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  11:42:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Tørrshampo? Equilux fjerner de fleste flekker.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  23:15:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Ingen har sagt at White Sprit var en dårlig idè? Men jeg spørr om dere ville brukt det? Jeg har hørt det er akkuratt det samme for hestene å få på seg som mennesker, men ville forhøre meg mer før jeg gjor noe.

Det er nytteløst med shampo og vann!

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  23:28:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Klipp det bort. Pelsen vokser ut igjen. W.S. er en dårlig ide Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  23:58:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
W.S ødelegger pelsen, så du kan like gjerne klippe den bort.
Og man vasker verken mennesker eller hester med W.S.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  10:40:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke tenkt å vaske han i W.S da, Lino Bare ta litt på i det lille området der pelsen har farget av.

Foresten, hvor har du hørt at det ødelegger pelsen? Jeg har hørt det stikk motsatte.

lino

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  10:59:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Sa ikke at du skulle vaske hele pelsen med W.S heller da.
Men alle svarene du har fått til nå sier at du bør la det være, ønsker du å gjøre det likevel er det opp til deg.

Og jeg har sett med egne øyne at det ødelegger pelsen, men kanskje du har flaks.
W.S er veldig sterkt, huden din er veldig glatt, så om du tar får W.S på den er det lett å skylle av. Pelsen derimot vil trekke til seg noe av væsken, og det er faktisk mulig å få sår på huden, blemmer osv.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  11:13:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Foresten, hvor har du hørt at det ødelegger pelsen? Jeg har hørt det stikk motsatte.

Opprinnelig postet av Åssmo

Hudkontakt med mineralsk/vegetabilsk terpentin kan forårsake kontakteksem

fra canis.no
For det første må jeg advare deg om å bruke white sprit på hunden. Dette er skadelig, og kan noen ganger gi stygge forgiftninger.
Ofte løses oljesøl i pels og på labber faktisk best med å gni inn områdene med annen ufarlig olje, fex matolje eller medisinsk parafin (fås på apotek/ hos dyrlege). Dette virker veldig bra på oljesøl fra nylagt asfalt bla. Et annet tips er å kjøpe håndrens på bensinstasjonen (slik som mekanikere bruker) for å fjerne restene etterpå. Ofte virker Zalo (direkte på pelsen, massering, skyll godt) like bra.

IKKE VASK PELSEN MED WHITE-SPRIT

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  12:18:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Trenger du å vaske det bort da? en liten flekk av rust skader vel ikke, ligger ikke salgjorden der det smittet av?
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  13:15:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ingen har sagt at White Sprit var en dårlig idè? Men jeg spørr om dere ville brukt det? Jeg har hørt det er akkuratt det samme for hestene å få på seg som mennesker, men ville forhøre meg mer før jeg gjor noe.

Det er nytteløst med shampo og vann!

Opprinnelig postet av Åssmo

Herregud, jeg håper du leser lenger ned her hva WS kan gjøre med hesten din!

Tassen fikk hvitmaling på seg en gang, det gikk ikke bort med shampoo og vann. Vi lot det være, det gikk bort av seg selv, ble mindre og mindre synlig hver gang vi børsta han.

Sier som de andre, Ikke finn på å bruk White Sprit.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  13:28:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hestene røyter jo nå, så det går nok bort av seg selv. Det slites vel av etterhvert også.
Har egentlig aldri hørt om rust som sitter i så lenge - pusen vår klatret ned i et rør og fikk rust på seg en gang, men dette gikk vekk etter noen dager. Var morsomt å se den hvite pelsen hans være helt rød, men det gikk jo raskt over..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  13:49:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hestene røyter jo nå, så det går nok bort av seg selv. Det slites vel av etterhvert også.

Opprinnelig postet av lino

Jada, det er nok som med hvitmalingen til Tassen, går vekk av seg selv.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  14:06:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opplevde på en måte det samme for en del år siden, da jeg kjøpte ny sal til hesten min.
Skimmel hest, Stubbensal med orange salputer.
Dårlig kombinasjon, da man skal ri inn Stubbensaler uten salunderlag.
Hesten svetta, salen farvet av, vips, skimmel hest med et tydelig salmerke i en heller ukledelig skittenorange farve.
Umulig å få bort, både med hesteshampo, tørrshambo og ved børsting.
Så det måtte bare være sånn, til det ble slitt bort...
Jeg overlevde, hesten overlevde.
Så jeg skjønner ikke helt problemet med en liten rustflekk, den vil jo forsvinne etter hvert...

Anette Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  20:34:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det er ikke krise med den flekken, men den er lite fin og den har vært der temmelig lenge. mnd faktisk. Går muligens bort nå i røytetiden, men det sitter som støpt! Men ta det rolig da, Lino og Kristine :) Jeg bare lurte jeg.. Folk mener forskjellig, og jeg har blitt fortalt andre ting. Må kunne spørre da :)
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.