hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klipping av nesehår
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Klipping av nesehår
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lucky june

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  21:37:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen mener det får hodet til å se så "uryddig" ut.

Opprinnelig postet av Kurre

hodet på hestene mine ser så uryddig ut fra før, så da kan følehårene bare være der.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  22:32:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Mener hester bare ser teitere ut jo mindre naturlige de er. Skjønner ikke hvorfor vi mennesker alltid skal styre sånn med å tilpasse dyrene etter våre ønsker uten å tenke på hva som er det beste for dyret selv.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  22:57:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg klipper / stusser aldri følehår!
Kan ikke se at det trekker ned utseendemessig på hesten, selv om jeg har en edel "pyntehest".

Når vi skal på show / kåring gjør vi mye for at hestene skal se strøkne ut.
Hovlakk, kritting av avtegn, sminke ( vaselin / olje ), pelsglans osv.
Men følehårene får bli.
Hesten skal jo leve til hverdags også, og de er der for en grunn.

Forresten er akkurat samme debatten på Hest.no nå.
http://www.hest.no/debate/index.html?func=debate&sub_func=reply_form&id=2555

Anette Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  16:28:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Lar følehårene være. Tenk når beitesesongen starter da. Og hesten blir syk fordi den ikke kunne skille giftige planter fra gresset uten følehårene. Da angrer vel den som tok saksa fatt...
Andrea = For følehår!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  17:19:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hei:P Jeg mest for men når de nærmer seg 15 cm så klipper jeg de til rundt 8-10 cm..
Han kjenner det ikke.. det er jo værre å lugge i de.. nervene sitter i mulen ikke i hårstrået.
Jeg synes det har en viktig funksjon som når de står inne om natten og skal føle seg fram til drikkekar,høy osv.

Men hvordan kan følehår skille mellom giftige planter? er ikke det nesa sin jobb?

Klippet også øyvippene og hårene rundt der på den hoppa jeg hadde før. De var så lanhe at de irriterte henne.. det er vel de langeste jeg har sett..

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Tallulah

» VIP

Skrevet - 17/03/2006 :  23:56:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jo også til en viss grad sammenligne å klippe følehår, med å ta brillene til noen.. noen vil ikke ta det så alt for tungt, men andre e rmer avhengige...

Har sett noen hester (eldig ofte spranghester i konkurranse) hvor de har klippet/barbert følehårene OG hodet
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  10:26:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Hesten min er dritfin, med eller uten nese- og ørehår ;)

Synes ikke man skal klippe det vekk. Ganske ego, egentlig, at man må fjerne det fordi man selv synes det er penere.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  11:28:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg klipper aldri nesehår, følehårene og hårene i ørene, det er jo der for en grunn.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  21:55:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
altså hva gjør ikke folk for at hestene sine skal se fine ut?barberer halerote,skjærer bort halerota,former høvene slik at hestene skal stå som hunder(med bena rett ut bak og foran)noe som er veldig skadelig for skjellet og muskler.stenger inne hestene sine i mørke rom mesteparten av livet sitt,for at de skal se så oppglødde ut på show.skjærer bort ører fordi de tenner på det,og så voldtar de hesten i hullet som er igjen etter øret...dette er groteskt spør du meg.er i mot klipping av følehorn,men man kan faktisk gjøre verre ting..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  00:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.skjærer bort ører fordi de tenner på det,og så voldtar de hesten i hullet som er igjen etter øret...dette er groteskt spør du meg.
Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

HÆH??? hvor har du lest/hørt dette????
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  00:46:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
det lurer jeg på å??
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 21/03/2006 :  08:49:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å klippe bort følehårene kommer ikke i samme kategori som å barbere hesten, klippe ørehår, nappe man osv...

Følehår på nesa er en av SANSENE til hesten. Det gjør ikke vondt å klippe de vekk, men hesten blir på en måte handicapet når man klipper de vekk.

Selv har jeg en Svensk halvblodshoppe, og det kunne aldri falle meg inn å klippe nesehåra.

Hesten bruker følehåra HELE tiden. Når de spiser bruker de følehåra til feks å skille ut ikke spiselige ting.

JEG KAN BARE IKKE SKJØNNE AT VOKSNE MENNERSKER KAN FÅ SEG TIL Å KLIPPE FØLEHÅRA. DET ER TOTALT MANGEL PÅ KUNNSKAP!!
Sier voksne mennesker da barn til dels kan unnskyldes for uvitenhet.

Thoril: Vær så snill og gjør hesten din en tjeneste, IKKE klipp de håra! Uansett hvor lange de måtte bli! Du klipper ikke følehåra på katten din, gjør du vel?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.