hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Se på disse.... Uff, uff og uff..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Se på disse.... Uff, uff og uff..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 03/02/2006 :  01:46:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Noen av bildene var direkte stygge, det skal jeg være enig i, men andre kan jo rett og slett være et øyeblikksbilde..

Sier ikke at det er riktig, men f.eks. hesten som gjør slidestop gaper veldig, men ser man på 99% av alle bilder av denne øvelsen gjør hestene det. Selv om de kanskje dras veldig i der og da, er det ikke tilfelle (for de fleste) at de blir plaget hele tiden de ris.. Bildet der man kun ser et bandasjert bein og blod på koden sier ingenting om at hesten har blitt mishandlet, men den *kan* ha hatt et sår som har gått opp, den *kan* ha slått borti noe, men den kan også ha fått såret med vilje fra mennesker.

Om det er hun sprangrytteren dere tenker på som ser ur som om hun koser seg, så vil jeg tro også her at bildet er tatt mens de er på banen. Jeg synes ikke bildet er pent i det hele tatt, men det kan være tatt i et uheldig øyeblikk, og jeg tror heller ikke at rytteren koser seg fordi gun plager hesten sin.

Så dere synes kanskje jeg er litt ufølsom med tanke på dette, men det er jeg ikke.. Det er mye jeg synes er ille, og jeg har ingenting til overs for folk som bevisst plager dyrene sine. Men akkurat da det gjelder dette, har jeg sett flere steder der det har vært en samling bilder av folk som 'med glede plager hesten sin' og bildet er tatt ut av sammenheng og i et veldig uheldig øyeblikk. Jeg antar at alle dere en eller annen gang har dratt/nappet i en hestemunn uten at dere mente det, men at det skjedde på grunn av et eller annet..

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  12:39:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
huff, så fælt! Stakkars hester:(
blir nesten redd for å gå ut å ri, redd for at jeg skal dra for hardt i tøylen.
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  15:07:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Herregud, blir helt kvalm, noen av bildene er vel kansje for at hesten ble skremt/redd, men må skjønne lunta når hesten begynner å blø i munnen og leppene ser ut som gamle svisker! Skulle vært skuddpremie på slike folk, samme hvilke dyr som blir plaget, både på den ene eller andre måten *irritert*
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  17:31:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva om årsaken til at hesten blør er at den har bitt seg selv i tunga, eller har snublet?
Burde det da være "skuddpremie på slike folk"?
Vi vet jo ingenting om årsaken.
Jeg greier helt fint å bite meg selv i tunga, antar at en hest også greier det samme. Ikke akkurat det store kunststykket...

En liten historie: Det var om vinteren, og min venninne var ute og red. Plutselig mistet hesten fotfestet og datt helt ned og slo mulen i bakken. Den slo fortennene inn i leppa, så kraftig at den måtte sy flere sting. Det sier seg selv at det blødde kraftig, ja verre enn den omtalte hesten i troikaen. Hadde jeg tatt bilde av denne hesten og publisert det på nettet sammen med flere av "de rette bildene¨" hadde det nok blitt ramaskrik og kalt dyremishandling, men var det sannheten?

Renate
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  18:57:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Huff, blir helt kvalm
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

jennifer&cumulus

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  19:00:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff... så absolutt ikke bra ut Blir kvalm når jeg ser sånt.. På det ene bildet så ser det ut som om underleppa til hesten er surret med en tråd, hva skal det være godt for?

Edit: skrivefeil

Opprinnelig postet av tebj0

Det är ett tungband som förhindrar att hästen lägger tungan över bettet.. Används på en del travare bland annat för att hästen inte skall få tungan i halsen under löp.
Gå til toppen av siden

jennifer&cumulus

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  19:11:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hva om årsaken til at hesten blør er at den har bitt seg selv i tunga, eller har snublet?
Jeg greier helt fint å bite meg selv i tunga, antar at en hest også greier det samme. Ikke akkurat det store kunststykket...

En liten historie: Det var om vinteren, og min venninne var ute og red. Plutselig mistet hesten fotfestet og datt helt ned og slo mulen i bakken. Den slo fortennene inn i leppa, så kraftig at den måtte sy flere sting. Det sier seg selv at det blødde kraftig, ja verre enn den omtalte hesten i troikaen. Hadde jeg tatt bilde av denne hesten og publisert det på nettet sammen med flere av "de rette bildene¨" hadde det nok blitt ramaskrik og kalt dyremishandling, men var det sannheten?

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Håller helt och hållet med dig! Innan man börjar att hänga ut folk och ha åsikter om någonting, bör man kanske veta orsaken först. Ta t.ex. bilderna på ryttarna från St. Petersburg och se på en vilken som helst hopptävling här i landet och jag lovar att ni kommer att se detsamma! Det är ögonblicksbilder det handlar om och i en stressad tävlingssituation kan det se ut så här, om bara för några sekunder. Det är inte alltid ryttare och häst är överens och även om ögonblicket ser hemskt ut så behöver inte det betyda att hästen lider. Fråga dig själv: hur många gånger har inte du dragit din häst i munnen av misstag? Jag har gjort det flera gånger, men det betyder inte att jag är någon djurplågare för det. Ryttarna tycker jag ser mer koncentrerade än ilskna ut.

Jag är absolut inte för djurplågeri på något som helst vis och några av bilderna är hemska, men innan man börjar döma så ska man veta att det behöver inte vara så hemskt i verkligheten som det ser ut på bild. Bilderna är tagna ur sitt sammanhang och vi får inte hela historien bak.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  20:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Håller helt och hållet med dig! Innan man börjar att hänga ut folk och ha åsikter om någonting, bör man kanske veta orsaken först. Ta t.ex. bilderna på ryttarna från St. Petersburg och se på en vilken som helst hopptävling här i landet och jag lovar att ni kommer att se detsamma! Det är ögonblicksbilder det handlar om och i en stressad tävlingssituation kan det se ut så här, om bara för några sekunder. Det är inte alltid ryttare och häst är överens och även om ögonblicket ser hemskt ut så behöver inte det betyda att hästen lider. Fråga dig själv: hur många gånger har inte du dragit din häst i munnen av misstag? Jag har gjort det flera gånger, men det betyder inte att jag är någon djurplågare för det. Ryttarna tycker jag ser mer koncentrerade än ilskna ut.

Jag är absolut inte för djurplågeri på något som helst vis och några av bilderna är hemska, men innan man börjar döma så ska man veta att det behöver inte vara så hemskt i verkligheten som det ser ut på bild. Bilderna är tagna ur sitt sammanhang och vi får inte hela historien bak.

Opprinnelig postet av jennifer&cumulus

Ja, for guds skyld....dette er jo helt vanlige øyeblikksbilder....av helt vanlig ridning og håndtering av hest. At det går an.... Uansett om det er en sammenheng eller ikke, om det er et øyeblikk eller ikke... Gjør du slik med din hest?? Gjør du det så har du ingenting med tøyler i hånda å gjøre vertfall... God egenskap å ha evnen til å se at det finnes to sider av en sak...men....give me a break, dette er ikke vanlig ridning.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  21:07:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
*hesten gaper fra bittet. den sier oss at vi er for harde med den. vi slenger på en neserem.
hesten drar i bittet og forteller oss igjenn at vi er for hard på tøylen. vi sier den er hard i munnen og putter på ett sterkere bitt..
hesten kaster på hodet og forteller oss att det er ubehagelig. vi vi sier hesten kødder og er vrang og putter på en martingal...
hesten vimser, steiler, bukker og går ikke villig fram. den forteller oss at vi er urettferdige mot den. vi sier at hesten er dum og sprø, henter pisk og sporer. hesten tar ut.. vi sier hesten er gal. selger eller avliver den... hesten har hele tiden prøvd å kommunisere med oss, men vi har ikke lyttet, og dermed ødelagt en hest som bare fortalte oss hva vi gjør galt.

Enkelte folk skulle aldri hatt hest, eller hatt noe å gjøre med hest eller andre dyr.

Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 23/02/2006 :  22:08:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Syns du er litt firkanta nå oleo.. Ser du ikke hva de skriver, også også mitt tidligere innlegg??

Om du f.eks er ute og rir, og hesten snubler så den går ned på knærne foran, er det et brøksekund før rytter følger etter at hesten blir dratt i munnen. Om noen hadde tatt bildet da, kunne det sett ut som om noen dro hesten veldig i munnen. Om hesten blir skremt og bråsnur, skjer det rett som det er at hesten snur med hodet først og dermed også blir dratt i ene siden av munnen. Tar man bilde da ser man hest som dras veldig mye i munnen. Rytteren på disse to hestene har ingenting å gjøre med tøyler i henda?? Det er det du sier..

Man kan ikke si ut i fra et sånt bilde om det er mishandling eller ikke. Man vet ikke historien til bildet, om dette var akkurat der og da eller om det var sånn det ble ridd, var det et uhell osv

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  23:34:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syns du er litt firkanta nå oleo.. Ser du ikke hva de skriver, også også mitt tidligere innlegg??

Om du f.eks er ute og rir, og hesten snubler så den går ned på knærne foran, er det et brøksekund før rytter følger etter at hesten blir dratt i munnen. Om noen hadde tatt bildet da, kunne det sett ut som om noen dro hesten veldig i munnen. Om hesten blir skremt og bråsnur, skjer det rett som det er at hesten snur med hodet først og dermed også blir dratt i ene siden av munnen. Tar man bilde da ser man hest som dras veldig mye i munnen. Rytteren på disse to hestene har ingenting å gjøre med tøyler i henda?? Det er det du sier..

Man kan ikke si ut i fra et sånt bilde om det er mishandling eller ikke. Man vet ikke historien til bildet, om dette var akkurat der og da eller om det var sånn det ble ridd, var det et uhell osv

Opprinnelig postet av NinjaChristin

Ja, gjerne firkantet når det gjelder slikt.... Da vet jeg vertfall hvor mine grenser går.....og at mine hester aldri ville blitt behandlet slik. Hestene på bildet protesterer med både øyne, utrykk og med reaksjon. En ser at det er frustrasjon og fortvilelse. En kan og se at disse bildene ikke er fra et tilfeldig uhell på tur...

Beklager...men dette kan jeg ikke forsvare på noen måte. Er ikke i nærheten av se spor av normal ridning her...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  23:39:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.. Bildet der man kun ser et bandasjert bein og blod på koden sier ingenting om at hesten har blitt mishandlet, men den *kan* ha hatt et sår som har gått opp, den *kan* ha slått borti noe, men den kan også ha fått såret med vilje fra mennesker.

Dette er jeg helt enig i...

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 24/02/2006 :  00:17:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
.. Bildet der man kun ser et bandasjert bein og blod på koden sier ingenting om at hesten har blitt mishandlet, men den *kan* ha hatt et sår som har gått opp, den *kan* ha slått borti noe, men den kan også ha fått såret med vilje fra mennesker.

Dette er jeg helt enig i...

Opprinnelig postet av oleo

Ikke sant..? Så dette skjønner jeg ikke hvorfor er tatt med her egentlig, men det er sikkert ment til å vise noen som bruker pigger/tegnestifter under bandasjene..

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 24/02/2006 :  02:54:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke forsvare stygg riding og misbruk av (skarpe) bitt, men flere av bildene på denne siden er rett og slett øyeblikksbilder. Som det her, en gallopphest (?) som tydeligvis vil gå rett frem, og noen som legger hånden på neseryggen samtidig som en eller annen tar i tøylene. Skulle hesten bare fått fortsatt dit den ville? http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/013.jpg

Redd hest, av uviss grunn. Den har bitt i munnen og er snurpet igjen med nesereim, men come on!! Hvem her kan si med hånden på hjertet at de aldri har brukt ekstranesereim? Svært få! Personen med linen tar ikke i munnen til hesten i det hele tatt. Det er dog ikke det intrykket man får av å se bildet i oversikten, da er bare hodet tatt med og forstørret opp http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/20051101/004.jpg

Hest som mangler rytteren sin, trolig fra et spangstevne. Den har falt og tråkket på tøylene. Skal vi slutte å ri hestene da? I tilfelle vi ramler av og tøylene går over hodet på hesten? At det er vondt for den kan jeg være fullstendig enig i, men allikevel; det er et uhell og ikke gjort med vilje (formoder jeg): http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/20051101/009.jpg

Hesten blir skremt, damen mister kontrollen et lite øyeblikk: http://hauteecole.ru/images/horrors_of_sport/20051126/12.jpg

Westernrytter og hest i ubalanse, rytter har mistet tøylene: http://hauteecole.ru/images/horrors_of_sport/20051126/4.jpg

Så har vi jo hele bildeserien her da: http://hauteecole.ru/en/horse_trade_union.php?sid=57&id=187 Der man blir fotografert for å være overvektig, ha lange tøyler osv

HVOR er mishandlingen her: http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/2.jpg her: http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/14.jpg her: http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/15.jpg her: http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/19.jpg eller her: http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/20.jpg ? Hun litt store damen går igjen gjentatte ganger. Hun smiler på flere av bildene, hesten er blank i pelsen og har toppede ører og et kvikk og våkent blikk. Jeg kaller ikke dette dyremishandling, jeg kaller det uthenging av mennesker.

JA, mange av bildene er stygge. Veldig stygge. Men flere av dem er det ikke, og det blir helt feil å skulle henge ut mennesker kún fordi de bruker bitt på hesten.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  10:13:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En som sier her at en skal ri med det svakeste bitte en har?
Jeg vil no si det er bedre å nesten ikke ta i ett sterkt bitt enn å hale å dra i et svakt.. Men det er no min mening:)

Opprinnelig postet av Alvanesen

Det er like ille å sitte å dra i et hardt som et svakt bitt. Hva er egentlig betegnelsen på dem begge? Det kommer helt ann på hånden som holder tøylene om bittet blir svakt eller ikke. Men er forsåvidt enig med deg, men jeg prøver å unngå å bruke sterke bitt. Du skulle sett hvor mange som himla med øynene når jeg gikk fra å bruke et Pessoa bitt til et tredelt trinsebitt. JA, hesten min var hard i munnen, men teorien min var at jo hardere bitt han hadde jo hardere ville han bli. Jeg red en gang med trinsebittet og han var følsom som aldri før, og jeg har ikke ridd med noe annet siden. Så, poenget er at man heller bør gjøre noe med problemet til at hesten er hard i munnen (skarpe tenner, vondt i neseryggen/kjeven, feil tilpasset hodelag, for kort/langt bitt etc.), før man putter i ett sterkere bitt.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.