hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Se på disse.... Uff, uff og uff..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Se på disse.... Uff, uff og uff..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  22:05:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
En som sier her at en skal ri med det svakeste bitte en har?
Jeg vil no si det er bedre å nesten ikke ta i ett sterkt bitt enn å hale å dra i et svakt.. Men det er no min mening:)

Opprinnelig postet av Alvanesen

Det er like ille å sitte å dra i et hardt som et svakt bitt. Hva er egentlig betegnelsen på dem begge? Det kommer helt ann på hånden som holder tøylene om bittet blir svakt eller ikke. Men er forsåvidt enig med deg, men jeg prøver å unngå å bruke sterke bitt. Du skulle sett hvor mange som himla med øynene når jeg gikk fra å bruke et Pessoa bitt til et tredelt trinsebitt. JA, hesten min var hard i munnen, men teorien min var at jo hardere bitt han hadde jo hardere ville han bli. Jeg red en gang med trinsebittet og han var følsom som aldri før, og jeg har ikke ridd med noe annet siden. Så, poenget er at man heller bør gjøre noe med problemet til at hesten er hard i munnen (skarpe tenner, vondt i neseryggen/kjeven, feil tilpasset hodelag, for kort/langt bitt etc.), før man putter i ett sterkere bitt.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

når jeg fikk hesten min, så var det ikke noen reaksjon i munnen hans. han sprang når jeg la sjenklene mine inn til siden hans, han sprang når jeg tok i tøylene, å han sprangi grunn uansett hva jeg gjorde.
han hadde vært traver, så han var blitt lært opp til å springe, når man dro i munnen hans. men jeg har ALDRI gått over til å bruke et sterkere bitt på ham! har ridd han på tredelt sidne jeg fikk han, å han er så mye bedre nå! det er det eneste bittet jeg har ridd ham med.
er så mange ganger jeg har vurdert å bruke sterkere bitt, men da kommer man såutrolig lett inn i en vond sirkel...
men nå begynner det faktisk å fungere for oss:) han sjønner når forskjeller på sjenkler, hender og ++. og han er blitt så mye bedre i munnen, selv om det er ne lang vei, før ejg kan kalle det at han er myk i munnen.

ikke putt på sterkere bitt, men lær heller hesten å reagere. det jeg har gjodt med min hest for å få han mykere var:
når jeg satt han i trav, så hadde jeg svak kontakt med munnen hans. hvis han begynte å løpe tok jeg en stor halvparade, og det sekundet jeg fikk en reaksjon fra han, løsnet jeg på tøylene, og travet med svak kontakt videre. sprang han igjen, så gjodte jeg det samme. tok 1 uke før hesten travet rolig med normal tølekontakt... ikke en eneste gang tok jeg på ham sterkere bitt! bare et tips man kan prøve istede for sterkere bitt!

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  23:39:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Redd hest, av uviss grunn. Den har bitt i munnen og er snurpet igjen med nesereim, men come on!! Hvem her kan si med hånden på hjertet at de aldri har brukt ekstranesereim? Svært få! Personen med linen tar ikke i munnen til hesten i det hele tatt. Det er dog ikke det intrykket man får av å se bildet i oversikten, da er bare hodet tatt med og forstørret opp http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/20051101/004.jpg

jeg kan. Men hva så om det er mange som bruker/har brukt det? blir ikke noe bedre av den grunn...

Kopi av melding:
HVOR er mishandlingen her: http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/2.jpg her: http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/14.jpg her: http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/15.jpg her: http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/19.jpg eller her: http://www.haute-ecole.ru/images/horrors_of_sport/spbsportsmen/20.jpg ? Hun litt store damen går igjen gjentatte ganger. Hun smiler på flere av bildene, hesten er blank i pelsen og har toppede ører og et kvikk og våkent blikk. Jeg kaller ikke dette dyremishandling, jeg kaller det uthenging av mennesker.

JA, mange av bildene er stygge. Veldig stygge. Men flere av dem er det ikke, og det blir helt feil å skulle henge ut mennesker kún fordi de bruker bitt på hesten.
Opprinnelig postet av Kajsa

nei, det vi ser her blir nok ikke regnet for mishandling. mange rideskoler lærer elevene at det er helt greit og ri på denne måten. men på alle bildene ser jeg at rytteren holder et starmt tak i tøylene, hesten prøver å gape for og si ifra "au, det er vondt" men munnen er snurpet godt igjen med en nesereim. slettes ikkenoe uvanlig syn, men helt sikkert smertefullt for hesten.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 25/02/2006 23:40:40 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  04:18:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jo, men hva gjør man da, om man har en hest som f.eks elsker å hoppe og vil DRA avsted mot hinderet? Lar den få lov? Det hjelper jo lite at hesten er en drøm å ri på bakken om den tenner de-luxe når den vet den skal hoppe. Vi aner ikke bagrunnshistorien til bildene.

Burde kanskje hatt en annen tråd om hva som egentlig er "skarp bittbruk". De fleste bildene her er ILLE, men alle er det ikke. Jeg vet at man ikke kan halvparade og koseprate en hest som vil-vil-vil hoppe og som vet at den skal. Noen ganger må man tak tak i dem, eller man kan la være å hoppe. Når hesten elsker jobben sin men blir stri når den arbeider fordi den synes det er supergøy, hva da?

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

jennifer&cumulus

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  19:31:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Men hva om årsaken til at hesten blør er at den har bitt seg selv i tunga, eller har snublet?
Burde det da være "skuddpremie på slike folk"?
Vi vet jo ingenting om årsaken.
Jeg greier helt fint å bite meg selv i tunga, antar at en hest også greier det samme. Ikke akkurat det store kunststykket...

En liten historie: Det var om vinteren, og min venninne var ute og red. Plutselig mistet hesten fotfestet og datt helt ned og slo mulen i bakken. Den slo fortennene inn i leppa, så kraftig at den måtte sy flere sting. Det sier seg selv at det blødde kraftig, ja verre enn den omtalte hesten i troikaen. Hadde jeg tatt bilde av denne hesten og publisert det på nettet sammen med flere av "de rette bildene¨" hadde det nok blitt ramaskrik og kalt dyremishandling, men var det sannheten?

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Håller helt och hållet med dig! Innan man börjar att hänga ut folk och ha åsikter om någonting, bör man kanske veta orsaken först. Ta t.ex. bilderna på ryttarna från St. Petersburg och se på en vilken som helst hopptävling här i landet och jag lovar att ni kommer att se detsamma! Det är ögonblicksbilder det handlar om och i en stressad tävlingssituation kan det se ut så här, om bara för några sekunder. Det är inte alltid ryttare och häst är överens och även om ögonblicket ser hemskt ut så behöver inte det betyda att hästen lider. Fråga dig själv: hur många gånger har inte du dragit din häst i munnen av misstag? Jag har gjort det flera gånger, men det betyder inte att jag är någon djurplågare för det. Ryttarna tycker jag ser mer koncentrerade än ilskna ut.

Jag är absolut inte för djurplågeri på något som helst vis och några av bilderna är hemska, men innan man börjar döma så ska man veta att det behöver inte vara så hemskt i verkligheten som det ser ut på bild. Bilderna är tagna ur sitt sammanhang och vi får inte hela historien bak.

Opprinnelig postet av jennifer&cumulus

Ja, for guds skyld....dette er jo helt vanlige øyeblikksbilder....av helt vanlig ridning og håndtering av hest. At det går an.... Uansett om det er en sammenheng eller ikke, om det er et øyeblikk eller ikke... Gjør du slik med din hest?? Gjør du det så har du ingenting med tøyler i hånda å gjøre vertfall... God egenskap å ha evnen til å se at det finnes to sider av en sak...men....give me a break, dette er ikke vanlig ridning.

Opprinnelig postet av oleo

Ja en del av bilderna är helt vanliga ögonblicksbilder av helt vanlig ridning (tänker då speciellt på dem tagna från en hopptävling). Andra är det helt säkert inte. Nej jag behandlar inte min häst illa med mening, men visst har det hänt att jag har dragit honom i munnen av en olyckshändelse och det ser såklart lika illa ut som om jag hade gjort det med flit.

Jag tar absolut inte någon i försvar och djurplågeri är fruktansvärt, men jag tycker att fotografen har vinklat några av bilderna helt fel i det här fallet och alla visar inte exempel på djurplågeri. Ta den ena lite kraftigare tjejen som exempel. På vilka av bilderna är det hon bedriver misshandel av sin häst? Hästen ser glad och nöjd ut med spetsade öron, ryttare har ett leende i ansiktet och hela ekipaget ser harmoniskt ut. Är hon djurplågare bara för att hon använder ett bett i hästens mun eller vad?

Andra bilder på sidan är hemska och kan absolut inte tas i försvar och det gör jag inte heller.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  23:23:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

JA, mange av bildene er stygge. Veldig stygge. Men flere av dem er det ikke, og det blir helt feil å skulle henge ut mennesker kún fordi de bruker bitt på hesten.

Opprinnelig postet av Kajsa

Amen Kajsa.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Signe-Malin

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  22:57:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSigne-Malin  Svar med kopi av melding

Signe-Malin
Gi en hest det den trenger,
og den vil gi deg hjertet sitt til gjengjeld!

http://www.tutteliten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  08:29:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
skulle ønske dere satt en advarsel på når dere la ut slike bilder,ikke alle tåler å se sånt.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  12:53:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
skulle ønske dere satt en advarsel på når dere la ut slike bilder,ikke alle tåler å se sånt.

Opprinnelig postet av Kristine&Tassen

Åh... Jeg bekalger så mye. Jeg vet selv at jeg er sår på slikt så jeg skal redigere det slik at det står i tilfelle andre ser det. Beklager....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  13:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine&Tassen

Jeg synes Oleo skrev det godt i overskriften jeg. UFF UFF UFF...
Jeg tenkte det ikke var flotte bilder hun hadde lagt ut. :)
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  20:01:22  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
sssssssssååååå sint eg blei... stakkars hestar... eg er glad eg rir dagmøy uten nesereim og med eit mildt muffebit,så ho får sagt i frå når det gjer vondt.. me menneske er nokon stygge dyr, som ødlegger nokre fine dyr som ikkje har gjort oss nåke.... dei som eige dessa hestane skulle aldri fått holdt på med hest og eigd dei....
ps eg meine ikkje at dei som rir med nesereim eg stygge med hestane sine. det er jo kordan dei rir som bestemme det.... fekk vondt i magen når eg såg dessa bildene

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  20:30:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Det er forferdelig å se slike bilder

Men jeg velger å ta ting med en klype salt fra det jeg ser..

På et av bildene så jg kun en jente som red med et pessoabitt.. hesten gapte ikke

Jeg prøver selv å finne alle måte på å unngå å dra ekstra i munnen på hesten. Er veldig glad i å kun ri med salen.

Men noen av bildene slik som jennifer sier.
Er bare tatt i tilfeldige øyeblikk for å fremstille det verste.. noen av de er bare bildeserier som er stokket om.

Slik som se og hør gjør for å Fremstille stjerner til å se dopede ut.

Endel hester som deltar i sprangkonkurranser og andre konkurranser gjør det de kan for å kunne løpe av gårde fordi de er så ete og girede.. noe kan vi bare ikke gjøre noe med untatt å gjøre slutt på hesten

Men masse av dette kunne vær unngått

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/03/2006 :  21:20:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Kanskje litt OT, men tungestropp (ikke tungestrikk, altså, men tungestropp) er vel ikke så ille?

Som reglementet i Norsk travsport sier, skal den være tilvirket av lær, og med en anleggsflate ikke smalere enn en cm, tror jeg. Det bildet jeg så her med tungestropp var riktignok noe som liknet på en nylonstrømpe, som ikke er lov. (i Norsk sport..).

Tungestroppen bruker man for å hjelpe f. eks ivrig unghest eller gira løpshest som "fiddler" med tunga si, slik at bittet ikke får rett virkning, og for å unngå at hesten får skader i munnen av den grunn. Riktig tilpasset skal ikke tunga bli blå, men den skal holdes på riktig sted, mot underkjeven.

Vanlige tungestropper av lær blir glatte og myke når de fuktes før de settes på, og skader ikke hesten.

Dette er i travsport altså, hvor en har ganske andre kriterer for "bra" og " dårlig" enn i ridesport. Selvfølgelig bør idealet der også være å bruke minst mulig utstyr, men man har også ganske andre hester å hanskes med. En gira løpshest på tur ut i banen til varming, for eksempel, glemmer fort at den kan være roligheten personlig i trening hjemme, og da er f. eks tungestropp en grei innretning for å unngå at bittet skader munnen om den skulle bli vanskelig å stagge, for eksempel.

Men klarer man seg uten, kjører man uten...
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  01:13:06  Vis profil  Svar med kopi av melding

Enig m Lisafi her jeg.
Er vel bedre å bruke tungestropp enn at de svelger tunga og stryker med eller??

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  20:24:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er IKKE øyeblikksbilder, kjøp filmen på bomfrisal.no og SE!!!!
Ikke EN av dere fornuftige mennesker som hadde forsvart det dere ser, her henges ikke ut noen tykke eller tynne på grunn av utseendet men pga av ridningen/mishandlingen. Hadde det vært opp til meg skulle de vært klynget opp i et tre etter tunga! Fy f.....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  22:27:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

at de svelger tunga og stryker med eller??

Opprinnelig postet av Kurre

Går det an??
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.