hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rollkur (video)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Rollkur (video)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  20:12:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Horton og Renate: Du har altså ikke sett filmen? Men likevel kan du si at man ikke skal si det som sies her? Hmm. Jeg reagerte på sjenklene. Men om man skal se rollkuren -og- bl.a. sjenklene samtidig, så ser det så absolutt -ikke- fint ut.

Opprinnelig postet av Formosissima

Må jeg se filmen for å reagere på at man kritiserer denne rytteren for hennes sits, utstyrskolleksjon, stresset hest osv osv?

Nei, jeg tror ikke det...

Til opplysning har jeg nå endelig fått opp filmen på min pc, og jeg kan ikke helt se urolige sjenkler uten mål og mening, men sjenkler som under oppvarming ber hesten om mer bakbensaktivitet.
Etter hva jeg har hørt er Bonfire en litt "baktung" hest å ri så hva er vel mer naturlig enn å understreke for hesten under oppvarmingen at den skal få med seg bakbena?

Til opplysning for Roxira som var bekymret for merkene hesten hadde på sidene: mest sannsynlig er dette svette fra hesten som skummer ved kontakt med rytterens sjenkel- ikke noe mer skummelt enn det..

Ærlig talt, la damen få ha tvilen til gode...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  20:30:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Svenske forskere skal undersøke om rollkur er skadelig:
http://www.slu.se/page.cfm?PageAction=lasmer&page=45&Nyheter_ID=4254&FunktionID=20&sprak=s

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

CamillaSE

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  20:31:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke at det har så veldig mye å si, men når skiftet Bonfire farge? Så fremt hun ikke har flere hester med samme navn da. ¨Den¨ Bonfire er jo brun med tre sokker og en liiiiten stjerne. Hvis ikke jeg er fargeblind så er hesten på bildet rød med fire sokker og en ganske markert stjerne. Lite med saken å gjøre, men jeg synes liksom det er greit at alle fakta stemmer jeg da.

Bonfire: http://www.eqi.nl/anky/imganky/fotoalbum/fotos%20anky/Bonfire-5.jpg

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Unnskyld meg; Men folkens, for det første så burde dere se litt nærmere på videoen før dere uttaler dere! Denne videoen er nemlig ikke av Anky og Bonfire. For Bonfire er ABSOLUTT ikke fuks med stor stjerne. Eller fire hvite sokker. Noen andre enn meg og Kristine (Ibrahim) som har sett Bonfire egentlig??? Vet at ikke denne debatten har så mye med hesten å gjøre, men jeg synes det kanskje er greit at dere får det med dere.

Når det gjelder beinbruken hennes, synes jeg ikke det er noe å rakke så forferdelig ned på. Hun har selvfølgelig veldig aktive ben i forhold til kanskje hva de fleste er vant med, men hun bruker de jo for å skape aktivitet. Og det er en grunn for at hun ikke er blitt stoppet på grunn av det! Hun både trener, rir og starter ofte for publikum, og viser seg på den måten hun rir på. Denne filmen er jo ikke akkurat lagt ut for å vise hvor "stygt" hun rir.....
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  20:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Svenske forskere skal undersøke om rollkur er skadelig:
http://www.slu.se/page.cfm?PageAction=lasmer&page=45&Nyheter_ID=4254&FunktionID=20&sprak=s

Opprinnelig postet av Destrier

Det er flott!
Tror det er på tide med en avkreftelse eller bekreftelse på treningsmetodens konsekvenser.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  21:52:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
At jeg "rakker" ned på Anky ved å sette spørsmål om hennes sjenkelbruk, blir for meg så latterlig at jeg ikke gidder å svare. EoD. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  21:53:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Må jeg se filmen for å reagere på at man kritiserer denne rytteren for hennes sits, utstyrskolleksjon, stresset hest osv osv?

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Men det tror jeg, iom. at det er denne filmen alle kommenterer.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  22:02:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
For å være helt ærlig synes heller ikke jeg at denne filmen viste stygg ridning. Jeg er verken for eller imot rollkur da jeg vet så lite om det, men jeg synes ikke dette var så ille. Var på stevne i helgen, og med den ridningen mange hadde der, burde de ikke fått lov til å komme i nærheten av en hest engang. Det som sjokkerer meg enda mer er at dommerne ikke straffer så stygg ridning (men det er en annen debatt)
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  22:26:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hva slags stevne var du på? Dressur eller sprang?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  00:05:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
At jeg "rakker" ned på Anky ved å sette spørsmål om hennes sjenkelbruk, blir for meg så latterlig at jeg ikke gidder å svare. EoD.

Du er da ikke alene her inne?
Din kommentar/ spørmål var faktisk en av de få kritiske kommentarene som faktisk var saklig og verdig en diskusjon.
Så takk for den..

*fornærmet*

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  00:07:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
By the way:

Jeg fant jeg fant:

http://www.horsesport.org/D/d_01_01.lasso

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  00:40:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
At jeg "rakker" ned på Anky ved å sette spørsmål om hennes sjenkelbruk, blir for meg så latterlig at jeg ikke gidder å svare. EoD.

Du er da ikke alene her inne?
Din kommentar/ spørmål var faktisk en av de få kritiske kommentarene som faktisk var saklig og verdig en diskusjon.
Så takk for den..

*fornærmet*

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Jeg refererte ikke til deg, Horton & Renate. Beklager om du følte deg truffet. Jeg refererte til *Arissa&Wilas* (siterer:
Kopi av melding:
Når det gjelder beinbruken hennes, synes jeg ikke det er noe å rakke så forferdelig ned på.
).

Var litt lat med quotinga der, som sagt, jeg beklager.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  00:49:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er tilgitt

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  06:19:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Takk. Og takk for skryt for saklige kommentarer ;-P Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  10:39:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Destrier, jeg var på sprangstevne. Har enda tilgode å se så stygg ridning på et dressurstevne, men har sett veldig harde hender og sjenkler der også. Selvom man får inntrykk av at sprang er en ¨hardere¨ sport, ser jeg ingen grunn til å behandle hesten sånn allikevel. River hesten ett hinder får den fem kraftige slag, skrik og you name it, men hvis en hest ikke gjør en galoppfatning når den får beskjed om det under dressurtrening blir den pirket litt på rumpa. Det er faktisk dette jeg har fått intrykk av, og jeg har vært på en del stevner som tilskuer (da får man alltid med seg litt mer). Skal også sies at dette har vært på D-stevner for det meste.

Var blant annet i Arendal på sommerstevne i fjor, og den ene dagen var det en person av, tja, 3-400 som ble kalt opp til dommeren. Flott at dommerne ser det gode i mennesker, men der var der flere enn en person som hadde fortjent tilsnakk. På dressurstevner derimot får du kommentarer på hver øvelse du gjør, og om du rir stygt får du jo bemerkning på det også. Derfor tror jeg det er enklere for en dressurrytter å ri pent på stevne enn en sprangrytter.

Ble litt rotete dette. Skulle egentlig ha fulgt med på gjennomgang av prøve, men det blir litt halvt om halvt

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 02/02/2006 :  18:24:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jeg har sikkert for lite kunnskap og så videre for å si om rollkür skadelig eller ikke.
men jeg må si det at etter sånn jeg har forstått bruken av dette, blir det nesten som barring innen sprang.
Hvorfor folk skal ta så mye snarveier for å oppnå suksess forstår jeg ikke.
Forstår heller ikke hvordan de får hestene til å gå med mulen intil bringen uten å bruke noen form for tvang, har enda ikke fått lastet ned videoen, men har sett diverse bilder... Det ser ikke bra ut.

En annen ting er jo det at Anky er et forbilde, og hvis hun rir slik, vil mange andre prøve det samme. Det er mulig det er mer skadelig, for Anky vet vel hva hun gjør, og Bonfire er 22 år og lever i beste velgående (har jeg hørt vel og merke).

Er det noen som vet begrunnelsen for at hun bruker rollkür?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.