hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rollkur (video)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Rollkur (video)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  23:58:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Seriøst...
Èn ting er å kritisere treningsmetoden hun bruker, en annen ting er å rakke ned på hennes sits, utstyrskolleksjon osv. som forøvrig ikke har noe med debatten å gjøre.
Noen som har fått med seg at det er en medaljevinner i OL man sitter og kritiserer ridestilen til her?

Bare spør...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  00:12:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes man skal få lov til å sette spørsmål jeg, Horton & Renate. Jeg har alltid hatt inntrykk av at et av poengene med ridning er å sitte stille med sjenklene - jeg synes ikke denne damen her gjør det, være seg OL-gull eller ikke. Men, om jeg har tatt feil angående sjenkler og hvordan man bruker dem, så må du gjerne fylle inn for meg :-) Gå til toppen av siden

Levensen

» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  07:57:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Der så jo absolutt ikke spesielt bra ut.. Dama rir som en pudding! En rytter på det nivået må da vite hva det er hun holder på med! Hesten så jo ut som den var i pine!! Den er jo nesrmest som en eneste nerveklump..:S

Hei folkens... Lurer på hvilke bakgrunn og grunnlag dere har for å si det dere sier... Er helt enig i at man skal være kritisk, men gjør det når hvertfall på en orentlig måte, og med seriørse utsagn! Dette her blir bare svada... Norge er et U-land når det gjelder dressur og måten vi tenker på, sier ikke med dette at jeg forsvarer den mest ekstreme formen for rollkür, men de som holder på med dette vet nok hva de driver med. Hvem er vi til å sitte å kritisere noen av verdens beste ryttere??? De fleste dressurhester på nivå med Bonfire er så "elektriske" at det kan se ut som om hesten går spent for et utrenet øye...
Dette her blir for dumt.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  10:12:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
..men det er fortsatt ingen som svarer på sjenklene? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  10:48:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Anky er kjent for å ha en svært pen sits, men hvor sjenkelbruken kan bli noe stor. Under VM i Jerez i 2002 husker jeg dette straffet seg i piaffen. Endte opp med at hesten slo etter sjenkelen. Men til gjengjeld får hun en mye mer energisk hest enn hva de andre gjerne for, og Anky er jo også kjent for å ri hestene sine veldig frem, slik at de får spesielt høyt kneløft. Noen ulemper gir nok andre fordeler..

Når det gjelder videoen det henvises til her har jeg sett mye som er langt styggere enn dette.. Dette uten å forsvare eller ikke forsvare denne treningsmetoden, for jeg har fullstendig manglende kunnskaper til å kunne si at dette er rett eller galt. Det jeg derimot kan se at er galt er hun 13 år gamle jenta du finner på nabogården, som har fått en avdanket traver av pappan sin, og som på egenhånd prosjekterer med det hun tror er god ridning uten å få noe som helst hjelp av folk som kan noe. Hesten går ikke i balanse, ikke i form, den dras i munnen, det benyttes hjelpemidler som f.eks. alt for stramme hjelpetøyler, og jenta ser ikke en gang at hesten er helt. Et oppfunnet eksempel, men jeg tror de fleste har sett denne situasjonen i sterkere eller mindre sterk grad. Det har jeg erfaring til å si at ikke er bra..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  11:49:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Anky er kjent for å ha en svært pen sits, men hvor sjenkelbruken kan bli noe stor. Under VM i Jerez i 2002 husker jeg dette straffet seg i piaffen. Endte opp med at hesten slo etter sjenkelen. Men til gjengjeld får hun en mye mer energisk hest enn hva de andre gjerne for, og Anky er jo også kjent for å ri hestene sine veldig frem, slik at de får spesielt høyt kneløft. Noen ulemper gir nok andre fordeler..
Opprinnelig postet av spoff

Takk. Jeg satt i hemlighet og håpet på at du skulle svare ;-) Jeg har som sagt ikke sett så voldsomt mye av høyere dressur, men det jeg har sett, har ikke inneholdt så høy grad av sjenkelbruk. Derfor reagerte jeg.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  12:09:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes man skal få lov til å sette spørsmål jeg, Horton & Renate. Jeg har alltid hatt inntrykk av at et av poengene med ridning er å sitte stille med sjenklene - jeg synes ikke denne damen her gjør det, være seg OL-gull eller ikke. Men, om jeg har tatt feil angående sjenkler og hvordan man bruker dem, så må du gjerne fylle inn for meg :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Jeg har prøvd å få opp denne videoen "ørten" ganger nå men har gitt opp.
Selvfølgelig er det lov å sette spørsmål ved slike ting Formosissima, det jeg reagerte på var den manglende ydmykheten overfor en rytter som har fantastiske resultater innenfor sin gren.
Man må nesten klare å skille mellom "rytterfeil" som spoff også nevner at hun har blitt trukket for og en omdiskutert treningsmetode, og ikke smøre dette sammen i en eneste stor "boikottsuppe" av en fantastisk rytter.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  12:13:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hvis dette er målet med dressur, slutter jeg å ri, punktum.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  12:38:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Horton og Renate: Du har altså ikke sett filmen? Men likevel kan du si at man ikke skal si det som sies her? Hmm. Jeg reagerte på sjenklene. Men om man skal se rollkuren -og- bl.a. sjenklene samtidig, så ser det så absolutt -ikke- fint ut. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  13:34:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
For det første:
Kopi av melding:

Når det gjelder videoen det henvises til her har jeg sett mye som er langt styggere enn dette.. Dette uten å forsvare eller ikke forsvare denne treningsmetoden, for jeg har fullstendig manglende kunnskaper til å kunne si at dette er rett eller galt. Det jeg derimot kan se at er galt er hun 13 år gamle jenta du finner på nabogården, som har fått en avdanket traver av pappan sin, og som på egenhånd prosjekterer med det hun tror er god ridning uten å få noe som helst hjelp av folk som kan noe. Hesten går ikke i balanse, ikke i form, den dras i munnen, det benyttes hjelpemidler som f.eks. alt for stramme hjelpetøyler, og jenta ser ikke en gang at hesten er helt. Et oppfunnet eksempel, men jeg tror de fleste har sett denne situasjonen i sterkere eller mindre sterk grad. Det har jeg erfaring til å si at ikke er bra..

Det er mye som ikke er bra her i verden, men jeg syntes ikke det går an å trekke paraleller mellom dette og bruk av Rollkür. Nettopp fordi at den jenta ikke VET bedre, mens topptrenere på OL-nivå burde ha informasjon tilgjengelig om treningsmetodenes potensielle skader / virkninger og være i stand til å vurderer det i samsvar med hestens behov. Det er en del forskning på Rollkür, det meste trekker i negativ retning. Når FEI også kommer med utspill omkring den potensielt skadelige virkningen av denne treningsmetoden, ja da kan en stille spørsmål ved om trenere / ryttere på elitenivå kanskje bør legge bort denne typen trening til det gies klarsignal om dette, evt det kommer mer forskning som avkrefter at rollkür er skadelig for hesten.
Når det gjelder selve metoden; når jeg ser på videoen med Anky får jeg ikke først og fremst assosiasjoner til å kritisere rytteren, men jeg ser på samspillet. Og selv om jeg ikke er en mester til å vurderer så får jeg lyst til å sammenligne det med de generelle målene for dresssurridning:

Kopi av melding:

KAP 1 – GENERELT OM DRESSURRIDNING
§ 410 – Hensikt og generelle prinsipper
1. Dressurridningens mål er å gjøre hesten lydig, anvendelig og behagelig å ri, slik at alle øvelser kan utføres med små og umerkelige hjelpere uten synlig anstrengelse for rytteren. Hesten skal således gi inntrykk av at den av seg selv utfører øvelsene. Gjennom systematisk økning av gymnastisk arbeid skal musku-laturen og ganglaget bygges opp i styrke og mykhet, slik at hesten kan bevege seg under rytteren i opprettholdt balanse. Dette viser seg i rene, frie og spenstige gangarter og taktfasthet, letthet og frihet i utførelsen av øvelsene.
Hesten skal raskt, mykt og villig følge rytterens umerkelige hjelpere, så langt det er mulig. Hestens bakben skal i alle gangarter bevege seg energisk. Ved den minste oppfordring fra rytteren skal bakbenenes fremadgripende eller bærende kraft økes.
2. Lydighet betyr ikke en krypende underkastelse, men kommer til uttrykk gjennom hestens oppmerksomhet, villighet og tillit, harmoni og letthet under utførelsen av øvelsene. Graden av lydighet kommer også til uttrykk gjennom måten hesten aksepterer bittet på: Med en lett og myk kontakt og ettergift i nakken – eller ved å gå mot eller unndra seg rytterens hånd og gå over eller bak bittet.
Hvis hesten stikker ut eller trekker opp tungen, skjærer tenner eller pisker med halen, tyder det som regel på nervøsitet, spenning eller motstand fra hestens side. Det skal tas hensyn til slike feil ved bedømmelsen av såvel den aktuelle øvelse som under «Alment inntrykk – Lydighet».

Dette er bare et lite utdrag, men jeg syntes det illustrerer poenget mitt. Dette er på ingen måte en kritikk av Anky som rytter, dette går kun på metode, så det er sagt. Det er mulig denne ekvipasjen viser en annen form og stil på banen, ellers hadde hun vel neppe oppnådd de fantastiske resultatene hun har. Men det jeg ser på denne videoen, det når ikke opp til målene for dressurridning slik jeg vurderer det. Hvor er den avspente og harmoniske hesten? Ikke på den treningsbanen i hvertfall.

-edit- kjapt i svingene her...

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 01/02/2006 13:41:56 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  14:55:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er mye som ikke er bra her i verden, men jeg syntes ikke det går an å trekke paraleller mellom dette og bruk av Rollkür. Nettopp fordi at den jenta ikke VET bedre, mens topptrenere på OL-nivå burde ha informasjon tilgjengelig om treningsmetodenes potensielle skader / virkninger og være i stand til å vurderer det i samsvar med hestens behov. Det er en del forskning på Rollkür, det meste trekker i negativ retning. Når FEI også kommer med utspill omkring den potensielt skadelige virkningen av denne treningsmetoden, ja da kan en stille spørsmål ved om trenere / ryttere på elitenivå kanskje bør legge bort denne typen trening til det gies klarsignal om dette, evt det kommer mer forskning som avkrefter at rollkür er skadelig for hesten.

Opprinnelig postet av christine26.
Kan vi være den 13 år gamle jenta som ikke vet bedre her? Det er vel litt stillhet rundt dette med rollkur innen internasjonal dressur om dagen. Det har vært et hett tema, og det har vært slaktet. Samtidig har noen faktisk begynt å utføre seriøs forskning på fenomenet. Før forskningsresultatene har forelugget har det vært ymtet frem om at rollkur ikke er så skadelig som det i utgangspunktet var ymtet frem om.
Kopi av melding:

Når det gjelder selve metoden; når jeg ser på videoen med Anky får jeg ikke først og fremst assosiasjoner til å kritisere rytteren, men jeg ser på samspillet. Og selv om jeg ikke er en mester til å vurderer så får jeg lyst til å sammenligne det med de generelle målene for dresssurridning:

Opprinnelig postet av christine26.

Merk hva du skrev nå.. Målene.. Ingenting i dressurreglementet sier noe om veien til målene. Det har også innen FEI vært snakket mer om denne "veien". Særlig i perioder hvor rollkur har vært i svingning for å være veldig negativt omtalt.
Kopi av melding:
<klipp reglement>

2. Lydighet betyr ikke en krypende underkastelse, men kommer til uttrykk gjennom hestens oppmerksomhet, villighet og tillit, harmoni og letthet under utførelsen av øvelsene. Graden av lydighet kommer også til uttrykk gjennom måten hesten aksepterer bittet på: Med en lett og myk kontakt og ettergift i nakken – eller ved å gå mot eller unndra seg rytterens hånd og gå over eller bak bittet.
Hvis hesten stikker ut eller trekker opp tungen, skjærer tenner eller pisker med halen, tyder det som regel på nervøsitet, spenning eller motstand fra hestens side.

<klipp mer reglement>
Selv om hesten til tider går bak loddplan vil jeg ikke si at den er uoppmerksom, underkaster seg, er uvillig, viser manglende tillit, er uharmonisk, og utfører øvelsene med stor vanskelighet.

Uannsett.. Den går ikke slik på konkurransebanen.. Skal være enig i at hesten ikke oppfyller alle disse punktene i samme grad på videoen som den faktisk gjør på konkurransebanen..

Og for at ingen skal misforstå, så presiserer jeg dette igjen. Jeg er på ingen måte noen rollkurfanatiker, heller tvert imot. Men jeg er åpen for å se hva slags fordeler andre ser i denne treningmetoden uten å dømme en rekke av verdens beste ryttere nedenom og hjem. Om det faktisk viser seg at dette ikke er skadelig, så ser jeg ikke problemet. Det som heller er et problem er alle de som etterlikner treningemetoden uten riktig kunnskap. Det er garantert en treningsform som er uheldig å tilegne seg på egenhånd.

Og man kan finne bilder med blod, blemmer og undragelse, både når det gjelder rollkur og andre treningsformer.. Man finner det man vil hvis man vil fokusere på det mest negative. Om jeg samler alle mine bilder og plukker ut de mest grusomme bildene jeg har av samtlige norske toppryttere skal jeg også kunne vise dere fiasko. Heldigvis lite blod og blemmer (tror faktisk ikke jeg har noen bilder med det), men jeg skal love dere at bilder kan få ting til å se grusomt ut, om det er det som er målet med bildene.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  15:55:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Som Spoff sier: Metode og mål er to forskjellige ting, eller sagt på en annen måte: Man må klare å skille mellom prinsipp og metode.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  17:53:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Spoff:

Kopi av melding:
Kan vi være den 13 år gamle jenta som ikke vet bedre her? Det er vel litt stillhet rundt dette med rollkur innen internasjonal dressur om dagen. Det har vært et hett tema, og det har vært slaktet. Samtidig har noen faktisk begynt å utføre seriøs forskning på fenomenet. Før forskningsresultatene har forelugget har det vært ymtet frem om at rollkur ikke er så skadelig som det i utgangspunktet var ymtet frem om.

Jeg er enig i at vi ikke skal slakte en metode som brukes av toppryttere uten at vi har dokumentert forskning som beviser det motsatte på bordet.

Kopi av melding:

Merk hva du skrev nå.. Målene.. Ingenting i dressurreglementet sier noe om veien til målene. Det har også innen FEI vært snakket mer om denne "veien". Særlig i perioder hvor rollkur har vært i svingning for å være veldig negativt omtalt.
Uannsett.. Den går ikke slik på konkurransebanen.. Skal være enig i at hesten ikke oppfyller alle disse punktene i samme grad på videoen som den faktisk gjør på konkurransebanen..

Jeg uttalere meg ikke som dressurdommer, og ei heller som en øvet rytter av noe slag. Jeg kommenterer faktisk bare det jeg ser i videoen, og det er ikke en harmonisk hest. Den virker på meg spent og stresset. Når det gjelder veien til målene; JA det finnes mange veier til rom. Men forventer en ikke at en dressurrytter på slikt et høyt nivå ikke skal måtte ty til slike metoder, da mener jeg metoder som for meg (utrent, igjen) ser ut for at kan gå utover hesten, i det minste psykisk?

Kopi av melding:
Og for at ingen skal misforstå, så presiserer jeg dette igjen. Jeg er på ingen måte noen rollkurfanatiker, heller tvert imot. Men jeg er åpen for å se hva slags fordeler andre ser i denne treningmetoden uten å dømme en rekke av verdens beste ryttere nedenom og hjem. Om det faktisk viser seg at dette ikke er skadelig, så ser jeg ikke problemet. Det som heller er et problem er alle de som etterlikner treningemetoden uten riktig kunnskap. Det er garantert en treningsform som er uheldig å tilegne seg på egenhånd.

Ja, en bør kanskje ikke forkaste metoden bare fordi den SER jævlig ut. Så lenge det ser fint ut på stevner må jo hva som helst være lov på treningsbanen?

Jeg mener egentlig ikke å være så krass, jeg er også åpen for forskning omkring dette. Men å bare se på og ikke reagere når det ser ut som hesten lider? Jeg tenker da ikke spesielt på denne videoen, har sett værre jeg og. Jeg mener at man bør ha lov til å ha meninger om dette, selv om det til slutt kan vise seg å være en fornuftig metode. Jeg kommenterer bare det jeg ser.

Kopi av melding:
Og man kan finne bilder med blod, blemmer og undragelse, både når det gjelder rollkur og andre treningsformer.. Man finner det man vil hvis man vil fokusere på det mest negative. Om jeg samler alle mine bilder og plukker ut de mest grusomme bildene jeg har av samtlige norske toppryttere skal jeg også kunne vise dere fiasko. Heldigvis lite blod og blemmer (tror faktisk ikke jeg har noen bilder med det), men jeg skal love dere at bilder kan få ting til å se grusomt ut, om det er det som er målet med bildene.

Jepp, dette er jeg hjertens enig i. Har sett bilder (jfr en annen debatt her på forumet) der det ser ut som at man er dyreplager fordi man rir hesten med trinse. Så ja - det man ser trenger ikke være hele sannheten.
Men jeg tror likevel det er viktig å ha et kritisk blikk på dette med rollkür, i det minste til det motsatte er bevist. For hele greia ser ikke bra ut, spør du meg (igjen, ikke - faglig vurdering).

Destrier: Kan du utdype svaret ditt? Jeg tror ikke jeg hang helt med

-edit-skrivefeil

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 01/02/2006 17:56:56 Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  18:52:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor er, hvor er, hvor er filmen? Hvor er, hvor er, hvor er filmen? Hvor er filmen nå! Får ikke filmen til å funke jeg. Men har sett rollkür, og det synes jeg ikke ser bra ut! Men hver sin smak!
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  18:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, nå funka den! Synes ikke hun red så ille som noen av de andre som driver med rollkür gjør.
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.