hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forbudt med spilt, hest alene og ufaglærte smeder
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Forbudt med spilt, hest alene og ufaglærte smeder
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  10:40:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Forbudt å bruke ufaglærte hovslagere til hva? Altså er man ikke faglært kan man ikke en gang spikre på en løs søm eller ta av sko på hesten sin selv, selv om man kan det? Eller bare at de som ikke er faglærte kan ikke ta tittelen hovslager og ha det som yrke?

At spilt skal være forbudt er bare tull. Så lenge hesten få gå ute mesteparten av tiden har den ikke noe vondt av å stå på spilt over natta. Da altså hvis spiltet er skikkelig, dvs stor nok til at hesten kan ligge flatsides og rulle seg, veggene er solide og oppbindingen fornuftig.

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  12:27:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
MissEva, slik jeg forsto det er det det sistnevnte. Altså man ikke kan kalle seg en hovslager og ha det som yrke hvis man ikke er faglært.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 01/02/2006 :  14:37:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Faglært har det som en jobb og ufaglærte som en hobby?

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  14:49:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Vet ikke om ufaglærte har det som en hobby jeg, men utrolig useriøst er det ihvertfall ingen tvil om at det er. Men rett skal sies, jeg har faktisk brukt en ufaglært smed på hesten min jeg, men det svidde jeg meg virkelig på for 2 uker siden. Så jeg vil aldri mer bruke det. Ikke for å dra alle under en kam, men jeg sverger til de som gjør dette på rett vis
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  15:11:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ufaglært hovslager vil f eks ikke ha forsikringer i orden om noe skulle skje.
Ansvarsforsikring og slikt.
Si "noe" (vil ikke spekulere i hva) skulle skje og hesten din blir alvorlig skadet...eller dør.

Er man seriøs nok til å bruke den tiden og energien som kreves for å bli en god hovslager vil man heller ikke sette spørsmål ved et krav om fagbrev.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  15:30:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke hester har noe på spilt og gjøre. Min hadde nok blitt ganske så sur på spilt. Men kunne man ikke lagd en regel om at alle nye stallbygg skulle ha bokser og innen en ti års periode eller noe så måtte alle ha byttet om til bokser? Det burde jo gi folk nok tid og penger til å få orden på ting spør du meg.

Ufaglærte hovslagere burde ha muligheten til og ta et mindre kurs/skolettilbud noe slik at de fikk lært endel av det samme som faglærte hovslagere har lært. Jeg er for faglærte hovslagere, ikke noe er verre enn en halt hest.

Jeg er utrolig for at ingen hester skal stå alene. Beklager hvis det ødelegger hesteholdet for folk, men alle hester har det mye bedre sammen med sine artsfrender. Om det ikke er noen andre som kan stå på stallen så får man skaffe seg en hest til.

Det med hvor mange timer hestene skal gå ute. Det er jo vanskelig og få til stort mer. Men jeg savner egentlig noe som bestemmer størrelsen på paddockene jeg. Tror to timer på et stort område er bedre enn mange timer på et område hvor hesten ikke har plass til noe annet enn å skritte.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  20:07:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, synes de skulle bli påbudt at hesten skal stå ute 2t hver dag, men ikke at en hest skal stå alene. Hoppa mi er veldig sosial og savnet det da vi ikke hadde en hest til. Da fikk hun gå sammen med kalvene, og vips så var hun glad igjen. Hestene kan stå sammen med andre dyr, det kan gjøre like så mye nytte. Hadde ei tinkerhoppe på fôr, hun ville helst ikke gå sammen med andre hester hun. Fikk hun sjangsen, gikk hun ifra dem.

Ufaglærte skoere kan være like så bra som faglærte. Noe har man bare lært seg gjennom mange års erfaring. Litt det samme med faglærte ridelærere : mange kan være flinke, men jeg har også sett ufaglært der også som er kjempeflinke!

Spilt: hmmm, ja jeg vet ikke jeg. Hvis hestene står 10t på boks og 14t ute, og hesten faktisk trives med det, synes jeg det kan gå an. Neon hester trives med det, andre ikke. Sånn er det bare.

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  21:40:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Fordi om en hest ikke liker spilt, så skal ingen hester stå på spilt? Er det da også slik at dersom en hest henger på grinden og vil inn, så skal alle hestene inn? Har en hest gått banelei, så skal alle hester av banen osv.?

Jeg aner ikke hva slags forhold dere som er helt negative til spilt har sett, men det -er- lov å melde fra. Jeg for min del har kun sett bra forhold når det kommer til å ha hest på spilt.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  22:48:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(...)
Jeg er utrolig for at ingen hester skal stå alene. Beklager hvis det ødelegger hesteholdet for folk, men alle hester har det mye bedre sammen med sine artsfrender. Om det ikke er noen andre som kan stå på stallen så får man skaffe seg en hest til.

Det med hvor mange timer hestene skal gå ute. Det er jo vanskelig og få til stort mer. Men jeg savner egentlig noe som bestemmer størrelsen på paddockene jeg. Tror to timer på et stort område er bedre enn mange timer på et område hvor hesten ikke har plass til noe annet enn å skritte.

Opprinnelig postet av Rebekka

Mener du faktisk att folk får kjøpe seg en hest til for at ikke den hesten du har fra før ikke skal stå alene? Du syns ikke dette er litt urimelig engang?
Du tenker ikke på alle ekstra kostnadene, eller at "selskapshesten" også skal ha trening og oppmerksomhet så det holder, eller at folk som jobber fra 0800-1600 fem ganger i uken har et stramt nok tidsskjema med en hest å ta seg av i tilleg til at de kanskje vil ha et liv utenfor stallen også?

Det er egentlig ikke noe problem å få til bedre og lengre utetider for hestene, selv ikke ved de store, travle stallene. Flere paddocker er tingen. Kanskje det bør prioriteres før man bygger en fjerde ridebane?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  22:57:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
At en man har en faglært hovslager kan være mye forskjellig, akkurat som det finnes gode og dårlige snekkere, butikkpersonale, bussjåfører osv.

Syns en del folk er helt ukritiske til jobben en faglært gjør, bare vedkommende er faglært så stoler man hundre prosent på at han/hun er fem ganger så god som en som ikke har tatt fagprøven. Faller det ingen inn at man kan vært meget flink til noe selv om man ikke har utdanning på området?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  10:23:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig kan en ufaglært være like flink om ikke flinkere enn en faglært, men jeg synes det er så useriøst. Hvis man virkelig vil sko så får man gjøre det ordentlig og gå den riktige veien. Utrolig synd for de som tar dette seriøst og betaler penger for å bli faglært. Ufaglærte har heller ikke adgang på diverse møter og messer som Norsk hovslagerforening arrangerer, og går derfor glipp av mye informasjon og nyheter. I tillegg er det dette som er nevnt tidligere; forsikring. Hvis uhellet er ute. Noen tar også betalingen svart, og selv om dette er billigere for eieren synes jeg det vitner om useriøsitet.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  11:02:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det finnes da ørten faglærte fagmenn/damer i alle slags yrker som tar betaling svart også. Det er ikke ensbetydene med å arbeide svart ved å være ufaglært. Bare sånn for å ha sagt det. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  11:08:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ja, det er det helt sikkert. Det vet jeg ikke så mye om, men de ufaglærte smedene jeg har vært borti har ihvertfall tatt betalingen svart. Men det forunder meg faktisk ikke, det er alt for mange useriøse mennesker. Men takk for at du sa ifra, liker å bli rettet på så alle fakta stemmer

lene og diesel

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  09:23:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelene og diesel  Send %s1% en ICQ meldinglene og diesel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselene og diesel  Svar med kopi av melding
hvovrfor ikke ha hest på spilt? Jeg valgte dette nettopp,i en tidsklemme,og jeg kunne ikke sette hesten på gata.. Men det skal da nevnes at hestene er ute over 12timer per dag,så det er ikke så lenge de er inne.. Liker IKKE spilt hvis hestene bare er ute ett par timer hver dag!
Intet er umulig,inntil noen har bevist at det ikke er mulig! Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  15:26:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Synes spilt ikke er så ille hvis det er mulighetene man har og hesten får bevegd seg masse ute. Men jeg har bare sett steder med spilt og små paddocker. Dermed fikk jo aldri hestene gjort annet enn å stå i ro.
Men jeg synes ikke spilt er en varig løsning og i vært fall ikke med dårlige muligheter for bevegelse ellers. Ser jeg var litt dårlig til å presisere. Spilt kan gå men da skal hesten få mye bevegelse ellers.

Ullsokken det er kanskje urimelig å forlange at alle hester skal stå med sine atsfrender. Men det er faktisk for hestens beste. Skal man ikke gjøre alt man kan for at hesten har det bra?
Så ser jeg at du sier man kan lage større uteområder i stedet for en fjerderidebane. Jeg er enig. Men vi har ikke fire ridebaner, vi har heller ikke beiter men vi har store paddocker. Hestene mine får stått med andre hester og har plass til bevegelse. Ikke skjær alle over en kam ;)

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.