hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forbudt med spilt, hest alene og ufaglærte smeder
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Forbudt med spilt, hest alene og ufaglærte smeder
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  14:47:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
En lisens for å få ha hest tror jeg ikke vil gjøre noe til eller fra.
Et papir gir ingen garanti for et bra hestehold.

Man kan finne mange eksempel på det.
De fleste som kjører villmann og dreper seg selv eller andre i bil, har lappen, og er på den måten godkjent som sjåfør gjennom en lang teoretisk og praktisk opplæring.
Samme med fyllakjøring.

Og som andre har påpekt, hvem skal definere et bra hestehold?
For det er det tusenvis av meninger om.
Alt innen hesteholdet kan diskuteres, foring, ridning, utegang, oppstalling, sko/ikke sko osv.
Hester i gamle staller på landet, kan ha en langt høyere livskvalitet enn hester oppstallet på et flott senter med alle mulige fasiliteter.

Selv har jeg mine hester hjemme i en 3 år gammel stall.
Vi har ikke ridehall, eller annen luksus.
Men vi har store uteområder, ok ridebane, store bokser, nok for av god kvalitet og et rolig miljø.
Hestene går uten sko, dekken bare ved behov, og er ute 10-14 timer i døgnet om ikke været er helt for jævlig.
Hestene trives, og det gjør vi og.

Jeg synes at hestene har et bra liv, men andre synes de er alt for mye ute, uteområdene er alt for ujevne i underlaget, jeg bruker alt for lite dekken, og barfothester er misshandling.
Kunne nok ramsa opp mye mer, men poenget er vel klart.

Og en ting til, hvem skal reise rundt og sjekke dette?

Forresten tror jeg ikke man kan tvinge hovslagere til å få seg en utdanning.
Jeg tror heller de fleste faller bort om det kommer en slik ordning.
Og hva da?

Anette Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/01/2006 :  15:37:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
For de av dere som skjønner dansk diskuterer de bla. de nye reglene på linken jeg har lagt ved under her.
Interessant å lese hva de som er "rammet" selv mener om dette også.

http://www.westernportalen.dk/v3/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1823

Redigert av - xxxx den 31/01/2006 15:39:10 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  15:59:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
To hester hos oss ble skodd i går, og smeden fortalte at Norsk Hovslagerforening jobber nå for å få alle ufaglærte til å enten få mulighet til å ta lærlingtid etc., eller slutte å sko. De eksluderer seg veldig fordi de ikke er med på samlinger og treff som finnes innad i hovslagerforening. Til og med veterinærene ønsket seg en slik ordning, for de vet heller ikke hvem de skal ringe i situasjoner hvor hesten trenger spesialsko etc., fordi de faktisk ikke vet hvem som er faglært eller ikke. Ved å ta et slik kurs som jeg nevnte først, vil man få seg selv registert. Er du ikke registert i dette registeret har du ikke lov til å sko.

Smeden min fortalte også at i Irland må du gå som lærling i 5 år og 2 måneder (?), og du blir fengslet om du skor en hest uten utdannelse. Litt strengere krav kan man si.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 31/01/2006 16:02:01 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 31/01/2006 :  16:17:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Feks. en hovslager som har skodd hester i 10-20 år, som ikke er faglært.
Og en som er faglært som har skodd hester i ett år.
Da hadde jeg valgt den som er ufaglært. Litt fordi han har mer erfaring, og har vært borti de vanskligste hestene og de forskjellige høver.

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  16:42:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ja, men på en annen side synes jeg det blir utrolig urettferdig for de som faktisk velger å gjøre det den riktige veien og ta en utdannelse. Synes det blir så lettvint for de ufaglærte som skor om alle har den innstillingen. Vil de virkelig være smed så synes jeg de bør få ut fingeren og ta en utdannelse. Og jeg håper virkelig det blir ulovlig å sko uten utdannelse også. Det er ganske mye som hviler i smedens hender, og jeg ville mye heller brukt en person som er såpass seriøs at han/hun tar en utdannelse og gjør en innsats for det de driver med.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  16:47:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA til faglærte hovslagere.
Og disse med så lang erfaring vil jo ikke ha noen problemer med å bestå en fagprøve?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 31/01/2006 :  16:48:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Akkurat det der med ufaglærte skoer har mye med norske tradisjoner å gjøre - vi er et land av bønder, og før i tiden var det slik at "alle" bønder skodde og raspet tenner på egne hester, ingen reagerte noe på det og det var noe alle odelsgutter lærte.
Vi har derfor i dag en god del gamle skoere som har skodd hele sitt liv uten noen formell utdannelse. Hadde man gitt disse muligheten til å gratis eller veldig billig ta en eksamen på linje med de som har gått læretiden, er jeg enig i at vi kan kreve at alle er faglærte. Men da må også hovslagerutdannelsen gjøres mer tilgjengelig.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 31/01/2006 :  17:12:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gammle og gammle..
De som har travere, mange av de kan å slå på ei sko, i tilfelle en sko skulle falle av rett før løpet. Noe jeg synes er helt greit.

Hva med et helgekurs på starum, er ikke det nok?

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  17:24:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Interessant å lese hva de som er "rammet" selv mener om dette også.
Opprinnelig postet av In Nancyville

helt stødig i dansk er jeg vel ikke, men skjønte det meste.
sjokkert er jeg vel ikke, men jeg skjønner poenget deres.
tanken er god, men er helt enig i at pengene burde brukes på hester som faktisk lider nå.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 31/01/2006 :  17:29:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gammle og gammle..
De som har travere, mange av de kan å slå på ei sko, i tilfelle en sko skulle falle av rett før løpet. Noe jeg synes er helt greit.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Nei, det vil jeg ikke si er nok, langt derifra. Det du lærer på et helgekurs er kanskje som du sier å ta av en sko, og sette den på igjen. For å være fullært hovslager må man vite mye om hovens anatomi, kunne se vinkler på hov i forhold til bein, kunne se hvor mye man skal ta fra forskjellige steder på hoven, kunne vurdere et problem og endre hoven deretter, spesialskoing osv osv, kunne fortsatt i evigheter.

Ingen lærer dette på et helgakurs! På et år kanskje, pluss lærlingetid hos en som allerede er faglært. Tror lærlingetida her er svært viktig, man må få være med å se så mange tilfeller som mulig, og få prøve under kyndig veiledning.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 31/01/2006 :  17:57:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes at hestene har et bra liv, men andre synes de er alt for mye ute, uteområdene er alt for ujevne i underlaget, jeg bruker alt for lite dekken, og barfothester er misshandling.
Kunne nok ramsa opp mye mer, men poenget er vel klart.

Opprinnelig postet av anettex

Hehe, tuller du Anette? Er det folk som mener hestene dine står for mye ute??? Så lenge hestene ikke fryser kan vel aldri en hest stå for mye ute? Stakkars Stjerna nå i vinter, hun har stått uten dekken i 10 minus... åjåj..

Også det med ujevnt underlag.. gurimalla.. Ja har jo fått høre det før i den stallen jeg holdt til før, at hestene må gå i flat paddock uten steiner...

Hvordan har det gått med barfot nå når det var så mye is?? Bruker du boots på dem?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  18:46:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja Carambee, du vet...

Fatter ikke at det er noe som heter for mye ute jeg da....

For en tid siden var det en artikkel i Hestesport, eller Ridehesten om hvordan en paddock skal være.
Og jammen var det oppskrifta på verdens kjedeligste uteplass for en hest.
Ingen trær, helt flatt underlag, ja ingenting å ta seg til...
Gud forby om hestene må passere ei gammel rot, eller en stein i ny og ne.
Eller enda "værre" krysse ei elv, eller et vått område!

Har faktisk ikke kjøpt boots før nå nylig.
Men så har vinteren vært uvanlig mild, og mer is har det vært.
Det store problemet var at det var supert føre på ridebanen, men masse is i begge bakkene oppover dit.
Derfor har jeg kjøpt boots, og jammen virka de, det har ikke vært is siden...hehe

Har jo hatt Kremlin 2 vintre før, og Mozart enda lengre enn det, og det har aldri vært problem med is.
Hestene har ganske godt feste selv uten sko, og de er forsiktige ved behov.
Nå skal det være sagt at nederste delen av paddocken vår ligger i fjæra, så der er det skjelden is...

Ja huff dere er slemme som har hestene nakne ute.
Fy på dere!

Anette Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  18:56:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hester på spilt har det ikke værre enn hester på boks. Forutsetter så klart riktig belysning og mål, men det gjelder ikke mindre for bokser.

Noen hester trivs alene, medfødt eller ikke. Man kan ikke pålegge folk at de skal ha et dyr til bare fordi de har hest og ikke tilfeldigvis holder til på en fellesstall. Her blir det opp til eier/bruker av hesten å vurdere om hesten virkelig trenger selskap eller ikke.

Om det ikke skal være lov å bruke ufaglærte hovslagere får de som eventuelt vil vedta disse reglene sørge for at det finnes fagfolk over hele landet og ikke bare konsentrert rundt de mest tettbebodde stedene.

Jeg ser ikke vitsen med å ha regler for absolutt alt. Nå må folk snart begynne å tenke selv.

Kopi av melding:
(...) hesten min ligger i boksen med beina rett ut, det får hun ikke gjort på spilt.

Opprinnelig postet av lucky june

Da er spiltet for lite. Spiltets bredde skal være minimum hestens mankehøyde.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 31/01/2006 :  19:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Gammle og gammle..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Nei, det vil jeg ikke si er nok, langt derifra. Det du lærer på et helgekurs er kanskje som du sier å ta av en sko, og sette den på igjen. For å være fullært hovslager må man vite mye om hovens anatomi, kunne se vinkler på hov i forhold til bein, kunne se hvor mye man skal ta fra forskjellige steder på hoven, kunne vurdere et problem og endre hoven deretter, spesialskoing osv osv, kunne fortsatt i evigheter.

Ingen lærer dette på et helgakurs! På et år kanskje, pluss lærlingetid hos en som allerede er faglært. Tror lærlingetida her er svært viktig, man må få være med å se så mange tilfeller som mulig, og få prøve under kyndig veiledning.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Tenkte på travtrener som setter på skoa selv, når den har falt av jeg da men.
Der det oftest er selvlært.
Jeg kommer ikke til og ta noe kurs for å ta av skoene til Rosita.. Vaddelekt.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  20:04:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
lurer på hvem som bedømmer om skoinga til selvlærte er riktig eller ikke? det kan se bra ut og fungere men er ikke dermed sagt at det er optimalt slik en faglært ville gjort det.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.