hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forbudt med spilt, hest alene og ufaglærte smeder
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Forbudt med spilt, hest alene og ufaglærte smeder
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  17:42:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
170kr koster pr. time her, og da er 10 på kurset og du lærer ingen ting Hvis du samenlingner med alle andre aktiviteter er det utrolig masse.

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  17:44:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
I forhold til hvor mye folk med gjennomsnittlig lønn tjener,er ikke ridetimer dyrt. I utlandet kan man få seg noen overraskelser,hvis man synes det er dyrt her. Det er dyrt med hest,og det er en grunn til at de fleste rideskoler ikke er noen gullgruve.
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  17:55:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
10 på kurset?
Har hørt om 110 kr,men 170 kroner var mye hvis ikke opplegget er bra.

Litt av det jeg vil fram til er at hestesentra bør kvalitetssikres,for hestene som jobber/bor der. Jeg mener ikke at man skal selge en dårlig vare,men at elever/oppstallører betaler for kvalitet på varen som kjøpes.
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  17:57:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
170kr koster pr. time her, og da er 10 på kurset og du lærer ingen ting Hvis du samenlingner med alle andre aktiviteter er det utrolig masse.

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Her tror jeg det var 150 pr time med 9(?) på hver time.. (hver time er 45 min) det vil si i 5 min til hver elev om du regner det sånn.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  17:59:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

(...)
Litt av det jeg vil fram til er at hestesentra bør kvalitetssikres,for hestene som jobber/bor der. Jeg mener ikke at man skal selge en dårlig vare,men at elever/oppstallører betaler for kvalitet på varen som kjøpes.

Opprinnelig postet av Kine og Tassen

Da forstår jeg hva du mener, hadde tilbudet til meg vært bedre vil jeg nok fortsatt..
Kjenner at jeg savner det å ri for lærer litt.. Skal se om jeg får ri litt for lærer i sommer. (Litt OT)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  18:17:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg håper for mange hester og hesteeieres skyld at i allfall en av disse loven blir innført i Norge, nemlig loven om å kun bruke faglært hovslager. Norge er et bittelitte land hestemessig, og det finnes ikke så mange faglærte hovslagere. Ja, dette vil sette større krav til hovslagerne og sørge for at fler tar utdannelse - men før det da? Hvem skal sko hestene?

Og loven om spilt. Huff. Er forholdene tilrettelagt for spilt, så ser jeg ikke noe negativt med det i heletatt. Hester kan "lide" på boks også.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  18:57:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er kun enig med den med utegang...og litt med den faglærte hovslagere...

men hest på spilt og alene, er jeg uenig i ...tenk så få som kunne hatt hest pga det ikke var lov å ha en hest alene...men det er jo bedre for de fleste hester å stå sammen med noen, men ikke alle har den anledningen til å ha 2 hester,og det fins hester som trives best alene...
og hester på spilt kan ha det like bra som hester på boks...

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  19:15:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
jeg er kun enig i den siste om utegang. men syns egentlig 4 t. burde hvert minimum, minst..
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  19:18:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
det jeg lurer på er hvem som skal ta runden å sjekke at alle eventuelle lover blir fulgt opp. de klarer jo ikke hindre at et stort antall hester lider, til tross for at regelverket nå ikke er så veldig strengt.
hester kan ha det bra på spilt, men vil tro det beste er å stå på boks? da er de jo helt løse. hesten min ligger i boksen med beina rett ut, det får hun ikke gjort på spilt.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 30/01/2006 :  23:20:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hester på spilt er ok syns jeg, så lenge de kun står der om natta, og er ute ellers.. Dette gjelder forsåvidt de på boks og...

Sånn som jeg har forstått så er loven i norge slik at hesten skal være ute av boksen minst to timer, dvs at hvis du rir i to timer kan hesten stå inne resten av døgnet... Skulle ønske de som fant på dette ble putta inni et tilsvarende lite rom noen døgn!!! Det er jo forsåvidt noen som mener at topptrente hester ikke kan gå i paddock, for de er så vandt til å bli kommandert/styrt at de vet ikke hva de skal gjøre når de slippes løs i en paddock..

Når det gjelder hovslagere så ser jeg ikke problemet (til hovslagerne) hvis de er kyndige nok, så bør de jo også klare fagprøven.. Hvis dette hadde vært lovpålagt hadde jo alle vært nødt til dette. Jeg måtte ta en utdannelse for å jobbe, så hvorfor ikke de?

Hester som står alene synes jeg synd på, enten de liker andre hester eller ikke. Hester er flokkdyr, og hvis de ikke "liker" andre hester har de iallefall et problem...
men skal si meg enig i at den siste er kanskje ikke den viktigste loven sånn sett, mange hester klarer seg fint på egenhånd, eller iallefall med en kalv/geit/kanin e.l. som selskap

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  23:49:54  Vis profil  Svar med kopi av melding

Dette er sakset fra norsk lov:

22. Mosjon

Alle hester skal sikres mulighet for daglig mosjon og uteliv i egnet luftegård eller på beite.

Hester som står oppstallet i boks, skal ha daglig trening eller sikres mulighet for fri bevegelse i minst 2 timer per dag. Hester som står oppbundet, skal i tillegg til eventuell daglig trening sikres mulighet for fri bevegelse og mosjon i minst 2 timer per dag. Kravet om fri bevegelse gjelder ikke dersom helsemessige forhold hos hesten eller vær og føreforhold tilsier noe annet.

Altså er reglene strengere for hester på spilt.

Uansett hva som måtte komme av endringer i Norsk lov, blir det jo umulig å sjekke at loven følges.
Ser man på lover som allerede er i dag, som feks minimumskrav til boksstørrelse, så får ridesentre godkjent drift selv om de ikke følger norsk lov.
Det er ii hvertfall tilfelle på den ene rideskolen her....

Anette Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  09:11:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis det er hester som ikke liker andre hester/ikke kan gå sammen med andre hester ute så tviler jeg på at dette er medfødt...
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  10:51:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
og ha hest på spilt har jeg ikke likt så godt, så det er bra. hvis hesten takler og stå alene så synes jeg at det er greit men, bare vis hesten er like glad og fornøyd som vis den har selskap. at det er påbudt bare 2 timer at hesten skal være ute det ken være strengere. hestene som vi har hjemme blir sluppet ut ca. 07.30 og hatt inn kl. 21.00 ca. det er noen timer mer. hestene blir hatt inn etter at vi har vært ute og ridd men de star ikke mange timene da
Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  14:19:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Dette synes jeg var bra regler jeg. Vanskeliggjøre hestehold ser jeg ikke noe galt i, ddet er jo for hestenes beste. Jeg synes det skulle vært lisens på å ha hest også jeg da så mye rart man ser omkring, Selv om det er rimnelig umulig jgennomføre, iom norge ikke vil bruke noe særlig peger på dyrevern.

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 31/01/2006 :  14:30:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke bare penger det står på ang diskusjonen om man burde ha lisens for å ha hest, hele forslaget i seg selv faller på sin egen urimelighet, for hvem skal avgjøre hva som er bra nok hestehold når det finnes utallige forskjellige måter å ha hest på?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.