hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfothest - Boots
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfothest - Boots
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bustetrollet

Skrevet - 29/01/2006 :  15:28:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita skal bli barfot hest til våren/sommeren.

Men til vinteren må jeg garantert ha boots med pigg(vet jo været i trøndelag; regn - snø - is osv.).

Så lurer litt på hvor jeg får kjøpt boots som ikke er alt for dyre!

Kunne tenkt og prøvd Rosita som barfothest fordi om sommeren går hun nesten alltid uten sko, og slår på sko om vinteren.
Rosita har fin hovkvalitet, har problemer meg å få igjennom E-sømmer som brukes på små hester.

Hvordan kan det kombineres med dressur?

Maju
» VIP

Skrevet - 29/01/2006 :  19:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har barfothest, hesten har vært det i 10 måneder nå. Jeg bruker easyboots, og er meget fornøyd. TOF selger de, husker ikke helt prisen. Disse er billigst, og greie boots å bruke. Funker bra med brodder i om vinteren. Jeg bor også i Trøndelag, nærmere bestemt Trondheim. Stallen jeg står på har bare barfothester, og du kan bare komme innom og ta en titt hvis du vil. Hun som eier stallen bruker også easyboots, hun har mye peiling. Kan jeg få e-mailadressen din, så kan jeg sende deg litt mer info? Jeg kan muligens hjelpe deg litt med å skaffe billigere boots i sommer.

Redigert av - Maju den 29/01/2006 19:04:53 Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  19:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
har også mine hester barfot.
Til nå har vi ikke hatt bruk for boots, men vinteren i år har vært helt for jævlig, MASSE IS!

Så jeg måtte gå til anskaffelse av boots og valgte easyboots.
Komplette boots med brodder, gaiters på 2 av dem, og ekstra deler kom på 3000 kr hos Tof.
Men siden jeg ikke bruker de ofte, vil de jo vare veldig lenge forhåpentligvis.

Har såvidt prøvd bootsa, bare at de passer og sitter godt på når Kremlin går ute.
Ser ingen vits å bruke de når føret er bra, kun ved is, og om det er barfrost i ukesvis i slengen.
Så langt er jeg veldig fornøyd.

Anette Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/01/2006 :  19:21:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Maju: Har sendt deg en melding med adr. min jeg

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  18:02:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Her på stallen bruker barfothestene easy boots i overgangsperiode og når det er glatt ute.
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 01/02/2006 :  21:32:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Bruker også Easy og er veldig fornøyd. Man kan ikke starte i dressur med boots. Men hesten din som har så gode høver og er vandt med å gå uten sko, har vell ingen problemer med en ridebane uten boots. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 06/02/2006 :  12:33:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fant foresten en film som viser hvordan man plukker av Easyboots.
http://video.google.com/videoplay?docid=-7421561151228259439&q=horse

Den ga meg godt innblikk i hvordan den sitter på osv.
Neste tiltak er å overbevise pappa at boots er noe som fungerer

Gå til toppen av siden

Korsbakk--Frøkna

Skrevet - 07/02/2006 :  10:01:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du.
Jeg var inne på spørsmålet ditt om barfoot hest på vinter føre å om hvor du får tak i boots...

Jeg vil bare fortelle at, hvis du skal omskolere hesten til barfoot hest er vinteren beste tid å ta av alt å la hesten få gå uten sko pga. at det blir mykere for hesten, lite med stein og drit som kan feste seg i hoven å føre til byller i hoven som deretter kan føre til halthet, må bare tilføye at dette kan skje med hester med sko også, men pga. skoen vil skaden bare gjemmes på en måte, det er problemer med sko, skader som hester har blir bare gjemt bort på en måte pga skoen...

Jeg har en varmblods traver, han er i omskolerings fasen å er en nybegynner på dette med barfoot. Jeg bruker ikke metoden natur trim som mange gjør men benytter meg heller av Strasser metoden som jeg tror bedre på. Forskjeller er at Natur trimmere vanner ikke høvene til hesten og de skjærer ikke så mye som de som benytter Strasser metoden.

Jeg bruker hesten min i dressur, western og tur ridning, skal prøve oss litt i sprang også etter hvert. Han står i vann i 30 min. hver dag, for da vekser høvene hans raskere, jeg kan sjekke om vannet er varm eller kaldt etter vanningen (er det kaldt har han dårlig sirkulasjon i høvene, noe som ikke er så bra, men det kommer etter hvert), vi skjærer han hver 4-5 dag og til sommeren når han blir sårbeindt må jeg gå mye på hardt underlag for at han skal bli "imun" mot sårhet...

Nå bruker jeg aldri boots på han når jeg rir, BARE når han står i vann. Det skal ikke være nødvendig med ride boots hvis du bare går mye på hardt underlag å hjelper hesten til å bli imun mot det, da vil han bli bedre etter hvert...

Hvis hesten har byller i hoven kan du sette han i varm potetmos da dette fører til at byllen i hoven (som kommer av dritt fra bakken som har blitt presset lenger og lenger opp i hoven) vil utvikle seg raskere å komme ut sånn at du kan fjerne verket o.l. Hester som halter har som regel byll i hoven...

Det er veldig bra å sette høvene i edik vann også...

Er det noe du lurer på så er det bare å spørre

Hilsen Tonje Pettersen "STANGE".

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  10:55:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg vil bare fortelle at, hvis du skal omskolere hesten til barfoot hest er vinteren beste tid å ta av alt å la hesten få gå uten sko pga. at det blir mykere for hesten, lite med stein og drit som kan feste seg i hoven å føre til byller i hoven som deretter kan føre til halthet

Nå blir vell hestene strenkt tatt ikke omskolert Hesten skal jo ikke lære noe. Omskolering er å lære noe nytt/endre adferd. Har ingen ting med barfot å gjøre.

Kopi av melding:

Forskjeller er at Natur trimmere vanner ikke høvene til hesten og de skjærer ikke så mye som de som benytter Strasser metoden.

Om hesten lever i ørken, kan jeg være med på at vanning trengs. Men er det noe vi har nok av i dette landet (i hvertfall her på vestlandet) er det VANN. Selv har jeg flyttet mine to barfothester fra løsdrift til stall hvor de står inne fra 20.00 til ca 11.00 for at høvene skal TØRKE. Hoppa mi som har slitt med sopp og WLD har faktisk aldri hatt bedre høver. Når man må velge mellom to onder, vil jeg si som Pete Ramey: Bedre tørt inne enn vått ute. Strasser trim mener jeg er beregnet på å rehabilitere syke/skadde hester under kontrolerte former på en klinikk. Og da med gummimatter på gulvet.

Kopi av melding:
og til sommeren når han blir sårbeindt må jeg gå mye på hardt underlag for at han skal bli "imun" mot sårhet...

uugh! Får frysninger. Hesten skal ikke VENNES TIL å ha vondt. Det er slike ting som får "skofolket" til å være kritiske til barfot (og det med god grunn om det er slik det gjøres)

Kopi av melding:
Nå bruker jeg aldri boots på han når jeg rir, BARE når han står i vann. Det skal ikke være nødvendig med ride boots hvis du bare går mye på hardt underlag å hjelper hesten til å bli imun mot det, da vil han bli bedre etter hvert...

Boots er et fantastisk hjelpemiddel under overgangen til barfot (og senere om man skal bruke hesten på undelag den ikke er komfortabel med). Hesten går da på et "mobilt, snilt underlag". Ved bruk av boots på f.eks asfalt, vil hesten gå på et hardt og stimulerende underlag, men slipper overdreven slitasje. Den får stimulert alle de deler av hoven som skal stimuleres. Den slipper også å bli utsatt for den vonde opplevelsen det er å tråkke på småstein ol. mens hoven fortsatt er overfølsom.

Kopi av melding:
Hvis hesten har byller i hoven kan du sette han i varm potetmos da dette fører til at byllen i hoven (som kommer av dritt fra bakken som har blitt presset lenger og lenger opp i hoven) vil utvikle seg raskere å komme ut sånn at du kan fjerne verket o.l. Hester som halter har som regel byll i hoven...

Hovbyller kan komme både innenfra (opphopning av avfallstoffer pga dårlig blodsirkulasjon f.eks. Svært vanlig på nylig avskodde hester. Når sirkulasjonen kommer tilbake, kommer byllene ut), eller utenfra etter f.eks knusninger. Hester kan ha mange skader som ikke har noe med hovbyller å gjøre.

Jeg vil også si at det ikke er nødvendigvis vinteren som er den beste tiden for overgang. Greit om det er mye snø, men her på vestlandet er det bare vått. Vann gjør høvene myke og mere utsatt for sopp og bakterier. Dårlige forhold for barfot med andre ord.

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  11:32:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke alltid jeg er enig i dine innlegg Frøya, men det siste slutter jeg meg 100% til!

Min forrige hest hadde dårlige hover, ekstremt dårlige faktisk.
Sjekka da med hvordan det var med barfotgang.
Men ble regelrett skremt bort fra ideen av enkeltes ekstreme meninger.
Om jeg skulle ha han barfot, var det slutt på oppstalling, slutt på dekken og hesten skulle gå på hardt underlag for å herdes.
Skulle jeg ri på asfalt, måtte hesten stå på asfalt mesteparten av døgnet.
I alle fall var det ikke mulig å ha barfothest under slike forhold som vi har.
Og boots var bare tull.

Nå har jeg 2 hester, begge går barfot.
Dette er 3 året.
Hestene står på stall 10-12 timer i døgnet høst, vinter og vår.
Uteområdene er variable, deler med fast underlag, vått underlag og gress.
Dekken brukes ved ekstrem kulde eller vått vær, og bare ute.
Hestene rides på variert underlag, ikke mye asfalt, men på sommern går vi daglig på steinete underlag i fjæra.
Sårbeinthet har han ikke vært et problem, men i år har det vært såpass mye is at jeg har kjøpt boots.
Desverre finnes det ikke boots til shettisen min.

De trimmes etter naturmetoden, det fungerer fint også nå når shettisen er forfangen.
Jeg er ikke fanatisk opptatt av at hestene skal være barfot.
Men så lenge det fungerer, hvorfor sette på sko da?

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/02/2006 :  12:08:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Den gamle fjordhoppa mi hadde "dårlige bein". Hun var skodd, og dyrlegen foreslo tilslutt å ta av skoene.
Da fikk merra helt andre bein. Hun hadde aldri i løpet av sine 17 leveår hatt så friske bein, og de holdt seg friske og fine bare de fikk være uten sko :-) Jeg er sikker på at det at vi gjorde henne til barfothest gjorde at hun fikk leve til hun ble 27 ;)

Miss Viola er derfor barfot, og jeg prøvde ett par easyboots på henne som jeg fikk låne, og det fungerte bra på isen, men jeg har ikke kjøpt meg selv.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 22/02/2006 :  22:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har barfothest, hesten har vært det i 10 måneder nå. Jeg bruker easyboots, og er meget fornøyd. TOF selger de, husker ikke helt prisen. Disse er billigst, og greie boots å bruke. Funker bra med brodder i om vinteren. Jeg bor også i Trøndelag, nærmere bestemt Trondheim. Stallen jeg står på har bare barfothester, og du kan bare komme innom og ta en titt hvis du vil. Hun som eier stallen bruker også easyboots, hun har mye peiling. Kan jeg få e-mailadressen din, så kan jeg sende deg litt mer info? Jeg kan muligens hjelpe deg litt med å skaffe billigere boots i sommer.

Opprinnelig postet av Maju

så bra at det er flere som har barfothester!
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  02:07:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei du.

vi skjærer han hver 4-5 dag og til sommeren når han blir sårbeindt må jeg gå mye på hardt underlag for at han skal bli "imun" mot sårhet...

Hilsen Tonje Pettersen "STANGE".

Opprinnelig postet av Tonje & Charming Star

Her må jeg bare si meg helt enig med Frøya. Jeg får frysninger...
Det er ikke rart folk får motforestillinger til barfottilhengere....men samtidig ikke rart at barfottilhengere tar avtand til Strasser...
Jeg må innrømme at jeg blir lettere provosert når jeg hører om det....hver eneste gang, uten unntak.

At en i det hele tatt har hjerte og samvittighet til å sitte på en hest som er sårbent er over min fattevne....

Hva er det som gjør deg så overbevist om at dette er bedre enn naturtrim?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  09:06:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tonje og Charming star.
Det er nettopp sånne som deg som gjør at jeg spytter flammer med en gang noen sier barfot-hest!

Vennes til å ha vondt...skjæres hver 4-5 dag...At det er mulig.

Problemet med sko er at det "gjemmer bort skader" Hallo frøken!!

*Rister på hodet så hjernecellene skrangler*

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  10:45:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig Kurre!

Sånne gjør også at vi som har barfothest på en annen måte blir skjelt ut og kalt dyremisshandlere...
Men om du leser mitt tidligere innlegg, så ser du desverre at også erfarne og litt mer kjente ( uten å nevne navn ) barfotfolk mener akkurat det samme.
Trist...

litt OT.
Har en forfangen ponnis nå, og ble fraråda av veterinæren å bruke barfotfolkets metoder for å få han frisk.
Var innom en side og så etter info om akkurat forfangne barfothester.
Og jeg kan trygt si at akkurat slike metoder ikke ble aktuelt, MEN det er noe i det de skriver, selv om man etter min mening ikke trenger å dra det til det ekstreme.

"Forfangne hester skal ut, på utegang, alle dekken skal av ( for nå skal hesten herdes ) og om den ikke går omtrent 24 timer i døgnet, skal den tvinges også på hardt underlag.
Smertestillende er utelukket."
Synes for det første ikke at dette er rette tia til å herde hesten.
Og så vondt som ponnisen hadde det, selv med smertestillenda, var noe annet enn hvile og korte turer i stallen uaktuelt for meg den første tiden.
Medisin skal man etter min mening prøve å unngå, men når hesten er syk, skal den få hjelp.

Det jeg støtter i teorien deres er dette med at god sirkulasjon i hoven gir raskere heling.
Høres riktig ut.
Og best sirkulasjon får man ved bevegelse på fast underlag, det har de da også rett i.

Så vi har plukka litt av den tradisjonelle behandlinga, men har også tatt litt lærdom av barfotfolket.
Når ponnis fikk lyst til å bevege seg ute, fikk han gradvis mer utetid.
Nå er han ute mellom 5 og 8 timer, og han trives med det selv om det er noe kortere enn vanlig.

Det er egentlig så synd at "frontene" står så steilt opp mot hverandre i slike tilfeller.
Tror at med samarbeide kunne de kanskje funnet mer effektive behandlingsformer for feks forfangenhet.

Dette ble fryktelig langt, og litt utenfor emnet.
Sorry

marcello

» VIP

Skrevet - 23/02/2006 :  17:24:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anette.Dette var et fornuftig innlegg. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.