hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfothest - Boots
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfothest - Boots
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kurre

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  18:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Næmmen Anette!
Så koselig å se en som virkelig tenker gjennom det som gjøres og ikke bare tar på skylappene,av skoene og løper hodeløst i en retning!

Jeg skal så gjerne innrømme at jeg (som tidligere nevnt) spytter flammer om noen sier "barfot" og "høver og hovpleie"forumet er en del jeg aldri er inne og leser på engang av omtanke for mitt eget bloidtrykk og magesyreproduksjon.

MEN skal nå ikke spytte flammer lenger,bare gnistre litt for meg selv mellom tennene og gi en og annen en sjangse før jeg stempler dem som hodeløse dyreplagere.
Takket være blant annet deg.

Når jeg leser innlegget til Tonje ser jeg at det er den beryktede Dr.Med Hiltrud Strasser som fremholdes som "alle hesters redningskvinne" og "Guru på hestehøver"...dette at høver skal vannes for å vokse (fnise hysterisk) er det noe hun har funnet ut da hin skrev sin veterinærmedisinske dr avhandling PÅ MAGEVOLUM PÅ KARPEFISK?
Damen er Dr i KARPEFISKMAGER.
IKKE hestebein.
Puh,måtte få det ut.
Håper jeg ikke har tråkket på altfor mange liktær nå,skal ikke gjøre det mer,men holde meg til mer...fredelige temaer.
Foring (he he) og lignende...

Nina,som føler syren langsomt synke ned på normalnivå igjen...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:18:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, Kurre....
Morsomt innlegg.
Nå må du ikke stresse på deg mavesår...

Ærlig talt, det at hestene mine går barfot nevner jeg så skjelden som mulig.
For det er nesten flaut i konkurransemiljøet her.
En av de som rir Kremlin fikk virkelig en overhøvling av en instruktør fra sør fordi våre hester er barfot.
Hun hadde hørt om strassermetoden, og alle barfotfolk er dermed dyremisshandlere.

Har alltid hatt sko på hestene før.
Men disse 2 jeg har nå, har hele livet gått barfot.
Det fungerer supert, og gode hovslagere er mangelvare her.
Ergo synes jeg at jeg kan tilby hesten bedre vilkår som barfot, enn som skodd hest.
Boots brukes kun på isen.
MEN skulle noe skje, som gjorde at hestene trengte sko, ja så får de det.
Og dette med å herde hovene, ved å påføre smerte, er helt forkastelig!

Og som deg Kurre, så unngår jeg ofte dette forumet, alt for mye krangling.
Og alt for mange fanatiske meninger etter min smak...

Takk for hyggelig tilbakemelding fra deg Marcello.
Godt at noe av det jeg driver med høres fornuftig ut også for andre...
Da kan jeg jo ikke være helt på jorde.
Det ergrer meg stort at vi hestefolk og spesielt fagfolk heller skal ri kjepphester enn å være litt ydmyk og samarbeide.
Tenk hva godt vi kunne gjort for hestene våre med litt samarbeide!

Anette Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 08/03/2006 :  09:18:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man må ikke være fanatisk for å ta av skoene.

Jeg tenkte og leste fra forskjellige kilder i to år før jeg tok av skoene. Ville høre så mange erfaringer som mulig og ikke la hesten min være et eksperiment. Etter at jeg bestemte at jeg skulle la all ridning være på hestens premisser det neste året, og at jeg alltids kunne ta skoene på igjen om hun fikk vondt, lot jeg henne gå uten mens hun var på beite.
Jeg passet på at hun stadig fikk hovpleie slik at hovveggen aldri ble for lang og jeg ble overrasket over hvor mye høvene forandret seg. Hun hadde balleforskyvning og div. sjevheter og alt går i riktig retning nå.
Jeg har lest boka til Pete Ramey 20 ganger og alt jeg finner på nettet. Jeg vil heller ta for lite enn for mye når jeg steller høvene hennes og jeg får hjelp av en hovslager en gang i mellom siden jeg alltid tar i minste laget.
Den eneste grunnen til at hesten min fortsatt er barfot er at jeg synes det virker. Høvene hennes ser bedre ut, og hun har en annen "følelse" med bena sine. Ikke smerte, men jeg merker at hun kjenner underlaget og tar hensyn til is og stener på en annen måte enn før. Nå med all snøen er det full fart og topp humør. Jeg har tatt mye hensyn i forhold til hvor jeg rir og hvor langt osv og jeg håper dette blir bedre til sommeren. Evt tar jeg på sko på frembena til sommeren og lar bakbena gå uten siden de fungerer best.
Jeg vil oppfordre alle til å lese litt og finne ut hva som passer best for dem. Kanskje hesten kan gå uten noen måneder hvert år. Mange smeder anbefaler dette. Men, da er det viktig at de blir skjært riktig og ikke gror for lange slik at de knekker av i store biter.
For noen vil det være riktig å la den barfot-perioden strekke seg ut over hele året. For andre vil de oppdage at de bør skifte smed og kanskje fore hesten på en annen måte for å ta bedre vare på høvene.
Heldigvis er det også stadig flere smeder som har lest seg til mer kunnskap om barfot og tar med seg noe av denne kunnskapen til hestene de skor. Det er ikke nødvendig å se rødt og trekke ned rullgardina så snart man hører om barfot. Utdannede smeder har lært at skoene er et nødvendig onde i de fleste tilfeller og at alle hester har godt av å gå uten i perioder.

Men, jeg må si at det er vanskelig å ikke bli provosert av Strasser tilhengere. De er veldig kategoriske og totalitære og fokuserer veldig sterkt på noen punkter. Dette er iallefall ikke noe som amatører bør starte med. De fleste heste-eiere har ikke de forholdene som denne trimmen krever. Da må man finne kompromisser. Hovedmålet er en hest som ikke har vondt og som har høver som fungerer til sitt daglige bruk. En hest skal ha det like bra eller bedre etter en trim. Ingen hester skal bli såre eller blø etter en trim. Jeg er også veldig skeptisk til smeder som noen ganger skjærer hoven så den blør selv om alle sier dette ikke er uvanlig.

Oppfordrer alle til å lese boka til Pete Ramey, selv om du har og alltid skal ha sko på hesten din!
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  09:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding

Du skriver mye fornuftig og det er tydelig at du har tenkt gjennom dette lenge før du hoppet på barfottoget...MEN....dette:

Kopi av melding:
hun har en annen "følelse" med bena sine. Ikke smerte, men jeg merker at hun kjenner underlaget og tar hensyn til is og stener på en annen måte enn før. Nå med all snøen er det full fart og topp humør.

Opprinnelig postet av frkelin

Skurrer for meg.
Her ser jeg uansett hvor "openminded" jeg prøver å være en hest som sniker seg forsiktig frem over bakken for å finne de stedene å tråkke som gjør minst mulig vondt. Eller gir minst mulig sjangs for å skli .

Når det da er snø på bakken som er mer "hovvennlig" enn grus,stner o.l. er det som du selv sier "fuu fart og topp humør"?
Hestene mine har full fart og topp humør hele tiden de...
Aldri en hest som kvier seg for å tråkke ned noe sted...og hvor mye fremdrift de har reguleres så absolutt ikke av hvor vondt det gjør å tråkke ned...

Nei,mye av det du skriver høres riktig så fint ut,men jeg er absolutt ikke overbevist.
Jeg vil ikke si at alle hester må ha sko,alltid. Så absolutt ikke,men når de kvier seg for å gå?
Når de ikke lenger har "topp humør og full fart"?
Nei,da er noe galt.

Maju
» VIP

Skrevet - 08/03/2006 :  10:42:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har hesten min vært barfot i snart et år, og ser at høvene begynner å bli riktig så bra. Han hadde ikke gode forutsetninger for å klare det såpass bra, da han hadde tynne og flate såler, og høvene var også endel innsnevret. Har brukt mye boots ved ridning, og han beveger seg like bra med dem som med sko, han går nesten bedre med boots. var mest spent på vinteren, men det har gått veldig bra. Har hatt brodder i bootsene, har fått bra grep på isen. Hesten min ble avskodd i en alder av 20 år, han har gått ganske mange år med sko og blitt skodd av hovslagere som ikke har vært av den beste sorten. Og det har satt sine spor på høvene, så jeg er overbevist om at jeg gjorde det rette med å ta av skoene. Har hele tiden fått hjelp av en dyktig barfottrimmer, og synes det er gøy å ha fått mer kunnskap om høver. Før var det bare å ringe hovslageren hver 6.-8.uke og ikke bry seg så mye om høvene, stolte på at hovslageren hadde peiling på det han gjorde. Var i grunnen mer lettvint det. Men er ikke fanatisk, har hele tiden vært åpen for å sette på skoene igjen hvis det ikke skulle vise seg å gå bra, vil jo ikke at hesten skal gå å ha det vondt. Men uansett om man velger å ha sko på eller ha hesten barfot, så lønner det seg å lese bøker og få mer kunnskaper om hestens høver. Har selv lest bøkene til Ramey og Jackson, men har også lest bøker om skoing. Nyttig å lese begge deler. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 08/03/2006 :  16:38:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kurre:

Jeg skjønner hva du mener. Det hørtes rart ut.
Det første året skoene er av skjer det veldig mye. De første månedene red jeg lite og på snilt underlag, dvs myk skogbunn uten mye stener. Gikk vi steder med skarpere underlag - noen meter her og der - nølte hun litt og så seg for og hun slo ned til skritt om vi travet. På den måten gav hun meg beskjed om hva som var mindre behagelig, og jeg unngikk slike områder så godt som mulig og lot alt være opp til henne. Når det føltes greit for henne gikk vi på grusveier osv også. Hun skal jo ikke gå og være øm så jeg er spent på å se i sommer om det har bedret seg. Hvis ikke er som sagt alternativet å ta på sko på frambena. Det var en avveing å ta å la henne gå slik en sommer, men stort sett løp hun rundt på beite og på mykt underlag med all fremdrift man kan ønske og litt til.
I høst var det altfor vått der hun sto og når det da ble barfrost var hun øm i høvene i noen dager og da leide jeg bare på snilt underlag.
Nå som månedene går blir høvene stadig bedre og selv når vi går/løper på hardt underlag nå så har jeg ikke kjent at hun nøler siden før nyttår.

Dette var en hest som var en dampveivals. Hun så seg overhodet ikke for og stressa frem i all slags terreng. Ofte var jeg redd for bena hennes på stenete underlag, men hun kava av gårde og var det for ille kunne hun småsnuble litt selv om hun har god balanse. Vanskelig å forklare men jeg synes faktisk det er fint at hun kjenner bena sine. Jeg kan nå trave helt rolig og hun virker bedre balansert. Når det er is nå hender det at hun sklir litt, men ikke på samme måten som hester med kladder eller dårlige brodder. Det virker som om hun kan forutse at her er det kanskje glatt. Når en hov sklir er det aldri mer enn litt, og alt virker så mye mer kontrollert. Den følelsen hadde jeg ikke med kladder og jeg satt mye og var redd. Har opplevd (andre) hester som sklir, snubler og faller og trodde ikke jeg ville våge å sitte på hesten uten brodder.
Alt i alt har det vært en positiv opplevelse og jeg prøver hardt å forsikre meg om at det er det for hesten min også. Man er nødt til å reflektere over veldig mange ting og virkelig tenkte igjennom mange deler av hesteholdet sitt når man skifter til barfot. Det var jo veldig enkelt med smed, men jeg ville ikke vært denne perioden foruten og håper at utviklingen fortsetter i samme retning.
En ting jeg vil nevne til sist at jeg har fulgt veldig med på er om hun lander på hælen og om hun går med like lange skritt som hun gjorde med sko. Hovballer og stråle kommer mer i kontakt med underlaget og må utvikle seg for å tåle så hard belastning etter mange år med litt for lange hæler og beskyttelse fra skoene. De fleste hester som ømmer på grus lener seg frem, senker hodet og prøver å legge tyngden frem under hoven og spare hælen. Det er ikke sålen som er øm slik mange tror. På grunn av dette er det ikke alltid noen vits å ta ned masse på hælen med en gang fordi hesten vil unngå å belaste den. Bare når hesten strekker bena godt frem og lander på hælen fortsetter jeg å senke den. Det er en gradvis utvikling og jeg må ta hensyn til hvordan hoven er NÅ, ikke hvordan jeg ønsker å ha den.
Hovedmålet er hele tiden at hesten ikke skal ha det vondt. På andreplass kommer hovfunksjon og fasong. Det er her jeg synes Strasser-tilhengerne blander om på rekkefølgen.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  19:07:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dette var en hest som var en dampveivals. Hun så seg overhodet ikke for og stressa frem i all slags terreng. Ofte var jeg redd for bena hennes på stenete underlag, men hun kava av gårde og var det for ille kunne hun småsnuble litt selv om hun har god balanse. Vanskelig å forklare men jeg synes faktisk det er fint at hun kjenner bena sine. Jeg kan nå trave helt rolig og hun virker bedre balansert. Når det er is nå hender det at hun sklir litt, men ikke på samme måten som hester med kladder eller dårlige brodder. Det virker som om hun kan forutse at her er det kanskje glatt. Når en hov sklir er det aldri mer enn litt, og alt virker så mye mer kontrollert. Den følelsen hadde jeg ikke med kladder og jeg satt mye og var redd. Har opplevd (andre) hester som sklir, snubler og faller og trodde ikke jeg ville våge å sitte på hesten uten brodder.

Hovedmålet er hele tiden at hesten ikke skal ha det vondt. På andreplass kommer hovfunksjon og fasong. Det er her jeg synes Strasser-tilhengerne blander om på rekkefølgen.

Opprinnelig postet av frkelin

Som jeg sa over,du virker som en ansvarlig og fornuftig hesteeier. Absolutt.
Allikevel,er jeg såpass av ei megge at jeg ikke kan la vær å hakke i vei på deler av det du sier...
Å bruke at hesten er redd for smerte i hoven som måte å kontrollere en heit fremover hest...vel,det sier seg selv.
Ikke ideel vei å gå kanskje? Skjønner at det er praktisk,men strider mot alt i meg.

Snø og is...noen venner av meg mistet nylig en hest pg av beinbrudd.Den var uskodd,skled på isen,brakk benet...så argumentet at en uskodd hov ikke glir langt? Nei...kan ikke være enig der heller.

Man rir jo ikke uten brodder om man har hest med sko om vinteren?
Bruker sko,brodder og kladdesåler jeg og har aldri hverken kladder eller hest som glir så mye som en halvmeter.

At en hest stadig går og spenner seg pg av glatt føre gjør også sitt for kropp,gang og beveglser.
Det blir ikke noe fritt og avslappet over det,og hva det endelige resultatet blir av spenninger,låsninger og innsnevring av gang...vel,hester skal ikke trenge å være redd for å gli.Hverken med eller uten sko.

En hest skal kunne bevege seg fritt og avslappet uansett underlag.Det gjør den IKKE uten sko på vinterføre (om man ikke har boots m brodder i,da regner jeg med at det blir annerledes.)

At hesten lærer seg å være forsiktig og "føle seg frem" på underlaget er for meg noe negativt.Jeg ønsker en hest som totalt ubekymret "slenger beina fram" uten å si:nja,vent litt,er det glatt her? stenete? mnei...tror ikke vi traver nå nei,kan gli,kan bli au...best å være forsiktig...

Det siste du skriver er jeg helhjerte enig i. Så absolutt. Fumksjon må ALLTID kommer forran form og evt "religiøse" overbevisninger.

Sist vil jeg gjerne takke deg for at du ikke har kommet med alle de utblåsningene og angrepene på "skofolket" som jeg er vant til i denne typen debatter...Stort sett er det veldig skummelt å begi seg inn på "høver og hovpleie"sider,ikke minst når man som jeg er "en smule fordomsfull og i "angrepsposisjon".

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  22:01:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt imponert over hvor hardt enkelte går ut mot eller for sko. Jeg går ut fra at uansett hva man mener prøver man å gjøre det beste for hesten? Nå har min tredje hest "mistet" sine sko, uten problem. Jeg kjøpte han 30 des og fikk beskjed om at jeg skulle bare glemme å ha han barfot. Hovkvaliteten var alt for dårlig, mange kunne nok klare det ja, men IKKE han...
Ekstraver, vært skodd gjennomsnittlig mer en 1 gang i mnd. Jeg fikk frysninger av å se på hovene og tenkte at går det ikke så går det ikke, men vi kan jo prøve.
Jeg har lest, studert bøker, bilder, hover, spurt meg for og fått mange mer og mindre gode råd Dette er som sagt tredjemann så bitte-bitte-bitte litt har jeg skjønt. Har brukt i snitt 30 min morgen og kveld på smøring og flikking, men bare trimmet 2 ganger på 7 uker. Hovene har forandret seg veldig! Sprekkene er borte, slengene likeså, selvf. mye pga trimmen, men hoven vokser nå ned i rett vinkel. De har åpnet seg bak og hesten er slett ikke øm. En stor kar på 170 cm.
Hadde en grusom opplevelse med en islandsk hovslager som kalte meg dyremisshandler enda han ikke kunne noe om barfot, men "jeg hater det, det er misshandling og kommer til å bli forbudt om 1 år"
Han fikk se min islanshoppe som har gått barfot i 1 1/2 år, løftet hovene hennes, gryntet surt og "slang" henne inn på boksen igjen. (ja.. det gikk ut over henne)
Hovene hennes er kjempefine, hun durer over hva det skal være (-;
Heldigvis kom ei dame ut til meg som KAN barfottrimming (utdannet) og hun kunne fortelle at jeg hadde slett ikke gjort noe galt og hovene så fine ut.
Det som er målet for barfottrimmen er IKKE at det er de hestene med bra hovkvalitet som skal klare å gå barfot, men at hovkvaliteten skal bli bedre av å gå barfot. Det blir den ikke av at hesten går og har vondt og da er utførelsen/hensikten feil. (akkurat som hester på stylter) MEN det er viktig med mye bevegelse for å stimulere blodsirkulasjonen i hovene og dermed påskynde utviklingen/minske hemmingen som blir når de står i ro. Dvs laaange koselige leieturer? hvor man kan gjøre bakkeøvelser samtidig og slå kos/konstruktiv/jobbe/hov-flua i en smekk.
Man skal ikke skjære så hesten har smerte, en hov popper ikke ut over natta. Per i dag rir jeg ulskaug som normalt, han ømmer ikke, plages ikke og virker veldig fornøyd. Har kjøpt boots for å ha i bakhånd, vi skal stille distanse, og det er ikke noe nederlag om jeg må bruke de, jeg er nemlig glad i hesten min, og bryr meg ikke om skoene er av jern eller gummi. Poenget er bare at disse kan jeg ta av og på etter hva som behøves.

Nå babler jeg, vanskelig å være så kort når hodet flyter over, men jeg ville bare si at jeg satte pris på denne debatten hvor man kan være åpen og argumentere saklig uten å fly i strupen på hverandre å være stygg. Jeg tilhører ikke noe "folk" he he.. mine hester står inne på natten, bruker dekken når det trengs og jeg vil bare akkurat det samme for mine hester som de som skor. At de skal ha det godt.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 09/03/2006 :  09:25:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så bra at flere og flere ikke-fanatiske mennesker kommer frem i disse barfot diskusjonene.
Kurre; jeg synes jo kanskje du vrir litt på det jeg sier nå da...
Det er jo det du beskriver som man er redd for. Det var derfor jeg tok med dette om at jeg nøye ser etter om hun går med lange skritt og legger full tyngde på hælen. Om hun ikke gjør det på all slags underlag så unngår jeg underlag hun ikke kan avslappet på. Det er en forskjell på følelse og smerte. Jeg har aldri sett så nøye etter hver dag om hesten min er haltfri og går uanstrengt og jevn på alle bena. Jeg har aldri brukt så mye tid på å rense høvene grundig og sett nøye etter at alt er i orden. I høst synes jeg hun gikk litt stivt på høyre side og da fikk jeg en dame til å komme å massere henne og hun løste opp en spenning i skulderen og da ble det bedre igjen. Denne spenningen i skulderen har hun hatt i perioder også før skoene kom av.
Legg merke til at jeg sier i forrige innlegg at hoven skal få tid og mulighet til å utvikle seg. Den skal ikke herdes og hun skal ikke bli "imun" eller venne seg til smerte. For at hoven skal utvikle seg er det nødvendig med masse bevegelse, frivillig, utvungen avslappet bevegelse. En hest som går og er øm vil ofte ikke belaste hoven riktig slik at den utvikler seg riktig.
Kurre mener at en hest som kjenner føttene sine automatisk har vondt i dem. Jeg er ikke helt enig. Før jeg tok av skoene "kjøpte" jeg ikke helt argumentet om at hester med sko har numne ben og dårlig følelse og blodsirkulasjon. Men inntrykket jeg sitter igjen med fra min egen hest er at det er noe i det. Jeg synes det er fint at hun forholder seg til underlaget hun går på og at hun kjenner underlaget mot føttene sine. Det blir som om hun har på seg myke joggesko isteden for tresko.
Jeg prøver jo å unngå is, og særlig bakker med is. Noen steder er det bare litt glatt og da gjør hun slik som meg når jeg går og går med litt kortere skritt akkurat der det er glatt og så langer hun ut igjen på andre siden. -Uten å skli. Jeg liker å ha en hest som tenker seg om å tar hensyn til sine omgivelser. På samme måten som hun ikke går inn i en trillebår- og så får panikk.
Neste vinter - når høvene forhåpentligvis har funnet sin endelige fasong skal jeg ha boots. Da kan jeg ri mer og alle steder.

En ting til dem med sko. Hender det ikke at dere må ta hensyn til høvene til hesten deres? Det hender at hester som er skodd blir sømstukket, de mister sko og kan ikke brukes. Broddene er nedslitt og man kan ikke ri hesten når det er is før smeden kan komme, eller brå endringer i været om høsten før man har skiftet til broddsko gjør at man må vente på smed. Sko er løse og forsvinner mens man er på tur. Så kommer all risiko fra brodder i forhold til hester som sparker hverandre, hester som tråkker seg i paddock eller under trening, eller må ha på transportbeskyttelse når de blir kjørt i henger. Alle disse tingene slipper jeg å tenke på.
Jeg trodde barfot hest på glatta ville være som en hest med sommersko men det kan ikke sammenlignes. En bedre sammenligning er bildekk. Sommerdekk kan bare brukes om sommeren. Om vinteren kan man bruke vinterdekk med eller uten pigger. På blank is er piggdekk best. Ellers er de nesten like gode. En barfot hest er som et piggfritt vinterdekk. Hestesko uten brodder er som et sommerdekk. -Stor forskjell!

Artig diskusjon alle sammen! Fint å kunne dele erfaringer og synspunkter.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 09/03/2006 :  09:32:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg så jeg skrev en litt uklar setning. "Jeg har aldri sett så nøye etter at hesten min ikke halter SOM JEG GJØR NÅ" Jeg har aldri brukt så mye tid på å rense høvene SOM JEG GJØR NÅ" Poenget er at jeg sjekket dette tidligere også så klart. Men nå er jeg mye mer bevisst og bruker mye mer tid på det. :-) Jeg skriver litt fort noen ganger.... Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  10:12:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel bare å innse at det ikke nytter å diskutere med folk som ikke har satt seg ordentlig inn i emnet.
Etter å ha lest følgende påstand fra Kurre, lurer jeg på hvor hun har fått denne ideen fra?

"En hest skal kunne bevege seg fritt og avslappet uansett underlag.Det gjør den IKKE uten sko på vinterføre (om man ikke har boots m brodder i,da regner jeg med at det blir annerledes.)"

Tullprat!
Mine hester beveger seg fritt på alt av vinterføre, kun på holke er boots i bruk.
Kremlin rides på vinterføre, han er langt fra bundet i bevegelsene, og sklir gjør han aldri.
Har hatt 3 skodde hester før, og selv med sko, brodder og såler har jeg hatt minst like store problemer med ridning ute på vinteren.
Og når skoen faller av, og hovslageren ikke har muølighet til å komme på dagesvis, ja da blir hesten stående...

Blir litt som piggdekk / piggfritt på bil.
Det eneste føret at piggdekk er bevist bedre enn piggfritt er på holke.
Likevel er de livsfarlige i følge mange som aldri har kjørt piggfritt...

Jeg har sluttet å prøve å omvende folk som skor hestene sine.
Det er ikke min sak hva de gjør.
Men er lei av å bli kalt dyremisshandler og misstrodd pga ting andre barfotfolk gjør.
For å si det sånn, jeg har sett min del av elendig skoing, som nok har ført til beraktelig kortere levetid for hestene.
MEN jeg sier ikke at det å sko hesten er misshandling på bakgrunn av det.

Kurre

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  10:24:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei,Anette,jeg ser ikke på deg og alle som velger å holde hesten barbent som dyremishandlere. Så langt derifra.

Og så vidt jeg vet er det nettopp dette som er å diskutere. Å kunne utveksle meninger og erfaringer.Du kommer med dine argumenter,jeg med mine.Det er slett ikke sikkert at vi noengang blir enige,men det går an å snakke sammen uten å bite hodet av hverandre.

Med vinterføre tenker jeg glatt føre. Kjære,avlsmerra her hjemme har ikke sko og det er det minste probelmet i verden sånn som det er ute nå. Når det blir glatt utover våren og begynner å smelte,vel,da skos hun av sikkerhetshensyn.
Bratt luftegård + is + følltung merr...blir lett katastrofe.

At hesten din fungerer som en drøm og bedre enn det den gjør med sko er jo helt strålende. Ikke noe er bedre enn at de er friske og sunde og trives med den jobben de gjør, og til og med jeg tror så avgjort at det ER hester som kan ha det helt utmerket uten sko.
Jeg bare mener det er hester som har det utmerket MED sko også.

Dere henviser stadig til dårlige smeder.løse sko,slitte brodder,sommersko fordi man ikke har fått skodd om før vinteren kommer...Jeg har ikke disse problemene.
Og om man er en ansvarlig hesteeier vil man passe på skotider,planlegge og ringe smeden FØR sko løsner og faller av,før det blir isete,bytte brodder mens det enda er noe igjen av dem og ikke minst ha en hovslager som fungerer og vet hva han driver med.

Som man som ansvarlig barfottilhenger (i mangel av bedre ord) vil sørge for at hesten virkelig har det BEST barfot og at det er derfor man gjør det,ikke fordi en utenlandsk dame med doktorgrad i fiskeinnvoller (unnskyld,det bare glapp ut) mener at dette er det eneste saliggjørende.

Strasser-filosofien og det jeg har sett av Strassertrimmede hester synes jeg var for å si det med ett ord J***lig.
Funksjon og dyrevern tror jeg var det SISTE som var vektlagd i det de gjorde og jeg skjønner så godt at dere som gjør ting på annet vis føler det vondt og urettferdig å bli sammenlignet med slikt.

Det blir litt av det samme som når dere sammenligner hester skodd sønder og sammen av amatører som ikke aner hvordan ting hverken skal se ut eller fungere,men en korrekt,velfungerende skodd hest.

Dette er et vepsebol å putte tastaturet inn i...men tror ikke vi står så langt fra hverandre i bunn og grunn.
Som sagt,damen her hjemme,fungerer godt hun på sine "nakne" høver,så lenge vær og føreforhold tillater det.
konkurransehesten? Nei,den må skoes.
Ellers kan jeg vinke farvel til de fleste egenskapene JEG er ute etter.(Islandshest,driver med gangartskonkurranser)

Unghesten,skodd kun fremme.
Uten sko frem til i høst da vi fikk for store problemer med skader i høvene,i tillegg trenger han den ekstra hjelpen det gir balansemessig å gå med mer vekt fremme enn bak.
Når den skal settes igang for fullt til høsten vil jeg sko helt rundt, ja,fordi med de treningsforhold og den bruken JEG har og hvordan DENNE hesten fungerer,så er det det beste alternativet.

Jeg ser ikke faren i å tillate barfothester (det har jo vært ønsker om å stoppe praksisen)så lenge man SOM DERE GJØR ser an den enkelt hest og forholdene den skal fungere under.
Og at man ikke stoler blindt på en eller annen som har vært på et foredrag og helgekurs og har kjøpt en rasp og ei tang og er flink til å prate for seg.

Så lenge man beholder en sunn skepsis og tenker på hver enkelt hest som et enkeltstående individ,så klart det er hester som har det godt uten sko.
Det har da alltid funnets hester uten sko her i verden,det som er,er at i de seneste årene,så har det dukket opp mer ekstreme ytterpunkter og mye "nyfrelste" som har gjort at det har blitt mye oppmerksomhet og ikke minst mye fokus på nettopp ytterpunktene.

Tidligere i debatten er det nevt samarbeid og det tror jeg er et nøkkelord. Samarbeid og kommunikasjon,ikke at vi står på hver vår stallgang og skriker beskyldninger til hverandre.

I det JEG driver med har jeg ikke sett hester som har fungert like godt gangartsmessig uten som med sko. Men dette gjelder Islandshest i gangartskonkurranser.
Og for all del,møter jeg en som gjør det (og som jeg selv kan se) så skal jeg anerkjenne det! og at det er fullt mulig.

Jeg ønsker ikke å omvende deg Anette,og om det er slik du oppfattet det jeg skrev,så var ikke det tanken.
Jeg har luftet noe av det JEG har fundert over rundt dette her og det er interessant å se hva andre funderer over.

Jeg har ikke ønske om å omvende noen jeg.Vil bare at folk tenker over ALLE sider ved det de gjør og ikke skjærer alle over en kam om de bruker sko eller ei.

Jeg er vel like lei som deg av å bli kalt dyremishandler fordi jeg HAR sko,rir med neserem,bitt,sal med bom,bruker dekken,gir kraftfor,starter stevner...det er ekstremister i alle leire,uheldigvis gjør det at man lett klatrer litt fort opp på barrikadene og vifter høyt med flagget.
Angrep er det beste forsvar.

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 10/03/2006 10:31:38 Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  12:48:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Dere henviser stadig til dårlige smeder.løse sko,slitte brodder,sommersko fordi man ikke har fått skodd om før vinteren kommer...Jeg har ikke disse problemene.
Og om man er en ansvarlig hesteeier vil man passe på skotider,planlegge og ringe smeden FØR sko løsner og faller av,før det blir isete,bytte brodder mens det enda er noe igjen av dem og ikke minst ha en hovslager som fungerer og vet hva han driver med"

Akkurat dette som du nevner ovenfor Kurre, er ikke like enkelt over hele landet.
Så det å være ansvarlig hesteeier kan være veldig vanskelig.

Her er det stooooor mangel på faglærte hovslagere.
Faktisk er det kun en jeg kunne tenkt meg å bruke, men han bor i Alta
( 40 mil unna ) og har ikke kapasitet til å ta flere hester.
Ergo må jeg velge halvgode løsninger om jeg vil ha hestene skodd...

Trist å bo i gokk, både når det gjelder hovtell, men også når hestene blir syke.
Vi har veterinærene som kan hest, men ingen klinikk med eksperter på hvert kontor.

For øvrig missforstod jeg deg i ditt forrige innlegg.
Med vinteføre tenker jeg vanlig fint føre, ikke glattholke.
Da bruker vi som sagt boots.
Den siste uka har han blitt ridd med boots, fordi det har vært småglatt i bakken fra stallen til ridebanen.

God helg!

oleo

» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  13:24:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid hatt skodd hest selv om hun har gått uten sko noen år under sommerbeitet. I år da Oleo skulle bli født bestemte jeg meg for å prøve henne videre uten sko. Jeg er ikke fanatisk, alt til sin tid og alt på sin plass. I starten fikk hun en hovsprekk som jeg lenge ergret meg over og var bekymret for. Jeg var nesten klar for å sette på hun sko igjen men etter samråd med trimmer ville jeg prøve litt til. Nå er hun helt topp. Syns det fungerer utmerket. Og når det gjelder snø og is føre så er jeg forsiktig dersom jeg vet at det finnes is under snøen men rir som på en sommerdag på snøen som er ute nå. Hun er stor og romslig i gangen men mye ryggaktivitet, og jeg merker vedlig fort dersom hun spenner seg.

Jeg har ikke gått til anskaffelse av boots da jeg rett og slett ikke har hatt behov eller hatt noe savn men har også fått informasjon fra veterinær at de nå begynner å se noen ettervirkninger av boots bruk. Hesten bergener hoven den er født med, i steinrøyser, skog og kratt terreng. Bootsen er større i omkrets og hesten har problemer med å beregne dette i sine tråkk. Noe av følsomheten forsvinner også. Det de i dag ser er da hester som har gått i eks fjellet med boots har større slitasje og belastninger på sener og ligamenter rundt kode, kodeledd og pipe. Men, alt til sitt bruk. Har man barfot hest og man absulutt skal ri på is så må man bare bruke boots ellers kan utfallet bli noe helt annet enn en strekt sene.
Slik jeg rir i dag trenger jeg ikke boots, og er det is ute så bruker jeg ridebanen den dagen, enkelt og greit. Ideen om at barfothov lager vakum på is er for meg en helt ukjent erfaring. Tvert imot... Det kunne ikke falle meg inn å prøve engang.

Jeg syns derimot det er fantastisk å kunne ri hesten min i all den snø uten å få en eneste kladd. Harde pakkede isklumper, sko som faller av, sømmer som knekker, såler som går i oppløsning osv... Dyrt er det og. I dag steller jeg hoppa sine hover selv og har trimmer til å sjekke en gang i mellom. På Oleo(folen) har jeg derimot trimming regelmessig, tør ikke fikle for mye med han selv da hoven er i så sterk utvikling....

På sommeren fungerer det fint, men grove stener og spisse kanter vil vel merkes samme hvor lenge en hest har gått barfot, men i det store og det hele kan hun nå gå helt bevegelsefritt og naturlig overalt.... Noen hester bruker kanskje lenger tid på overgangen mens andre hester igjen bruker kort tid... En må legge alt til rette for at denne tiden skal være så hensiktsmessig, skånsom og smertefri som mulig.

Ja ja, fordeler og ulemper med alt her i livet. Fordeler med å være gift men jaggu ulemper og Ulemper å være singel men fordeler og...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 10/03/2006 13:29:43 Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 12/03/2006 :  01:07:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det bilder (på nettet)av noen hester som er barfot trimmet som ser kjempe bra ut og noen ser ut som et ekspriment av et eller annet slag?

Var på et barfot kurs og satt igjen med et inntrykk av at alle skjønte alt og at det ikke var noe problem å kjøpe utstyr og sette i gang på egenhånd.

Har skodd hester i 10 år og synes man skal være ydmyk,når det gjelder dette faget,eller med alt som har med hester å gjøre selvfølgelig.

Husker dere da naturalhorsemanship ble en farsott i dette landet ,da var det jo nesten dyremisshandling om den ikke ble trent på dette viset.
Det blir jo litt svart/hvitt dette her også.

Synes det er et intressant tema dette men det er som å stikke armen inn i et vepsebøl,(litt mye følelser?)men det er moro når man får i gang en debatt som gjør at man lærer litt mer om emnet

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.