hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tøyer du ut hesten din etter trening?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tøyer du ut hesten din etter trening?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mix1

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  15:40:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Det er mange som tøyer ut hesten etter trening. Eller driver med såkalt stretching. Gjør du det? Hvordan tøyer du isåfall ut?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:49:30

Anette

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  18:01:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Nei, det har jeg aldri prøvd, men en venninne av meg på stallen her gjør det på ponniene sine. Hun tøyer begge frambeina ved å dra de framover.

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  21:07:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Etter dressur-ridning og sprang tøyer jeg ut alle fire hestens bein, og ryggen. En vennine av meg har lært meg det, ho lærte det av en heste fysiterapaut. Forbeina strekker jeg forover, og holder dem der en god stund, bakbeina blir strekt bakover, og når jeg tøyer ryggen, tar jeg like bak halebeinet på hesten, og "drar" halen bakover og litt oppover, ser og høres vondt ut, men det er visst skjønt for hesten:)

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/02/2003 :  22:49:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
tøyer ut hver dag jeg. drar frambeina fremover og holder dem der litt.

bakbeina drar jeg bakover, og gjerne noen ganger litt oppover, og dere skjønner hva jeg mener..

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2003 :  16:33:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg pleide aa toeye ut en traver jeg red... Da dro jeg frambeina litt fremover og samme med bakbeina (hvis jeg husker riktig:p) + litt andre stillinger som jeg ikke husker i farta. Det var instruktoeren min som laerte meg det! Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2003 :  20:41:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
jeg tøyer ut hvis jeg har vert på lange turer eller trent endel på banen.. jeg drar frambeina framover og bakbeina oppover og litt fram hvis dere skjønner :) har samme instruktør som *nina* og det var ho som lærte meg d oxo :)

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 03/02/2003 :  14:00:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter trening, når jeg skritter av hesten min, bruker jeg tøyning samtidig jeg, istedet for å bare skritte rundt og rundt. Da bøyer og tøyer jeg i alle fasonger, travers og versader, små volter både stilt innover og utover osv osv. Alt i skritt da. Dette gjør jeg også før jeg begynner treningen. Skritter først noen runder hver vei, så bøyer og tøyer. Så varmer jeg opp med bl.a. trav på løse tøyler, så trener jeg. Etter trening, tøyer jeg i skritt og avslutter med et par runder på hver hånd i skritt.
Dessuten hopper jeg alltid av på banen, løsner gjordten og leier hesten opp i stallen.

Dette er vel og merke når jeg trener på banen da. Rir jeg på tur så blir det den tradisjonelle skritte opp og ut, før og etter tur. Men på tur så bruker jeg som regel heller ikke å ri noe samlet og krevende, men derimot lunke avgårde på løse tøyler.

~Kristin~
Gå til toppen av siden

amazing

Skrevet - 03/02/2003 :  22:45:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tøyer ALLTID alle beina etter hver eneste antrengelse.. de dagene vi ikke rir eller trener, så pleier jeg å gå en liten tur med hesten, så den blir varm, så jeg kan tøye etterpå. hun er så utrolig stiv, så hun er nødt til å bli tøyd.. først "drar" jeg frambeina framover, så de blir helt rette, så drar jeg dem så langt det går, OPPover. helt til hun ikke klarer å holde det rett mer, da kan man kjenne at det strekker. sånn holder jeg beinet i ca 30 sekunder. så tar jeg bakbeina, så langt det går bakover og framover etterpå. tilslutt tøyer jeg ryggen ; drar hodet til en side uten at hun rører noenting på resten av kroppen, så til andre siden.. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  11:02:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har vært på kurs i stretching og massasje nå og der lærte jeg at å massere litt før trening er med på å forberede hesten bra på treningen. Skikkelig oppvarmede/myke muskler skades ikke så lett heller... Å stretche hesten etter trening motvirker stivhet/sårhet og øker fleksibilitet i muskler og sener... Gå til toppen av siden

Spich

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  12:16:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Line, hvor har du vært på disse kursa? Kunne godt tenkt meg å lære mer om massasje, og å stretche hesten. Tør ikke å gjøre dette uten å ha lært av fagpersoner først, lett å gjøre feil....

~Kristin~
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  13:49:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
HeWR har hatt kurs i klubben. Snakk med din lokale klubb og foreslå kurs i dette, da vel? De kan da leie inn en sertifisert massør som kan gå igjennom muskler etc. med dere, vise på hest, og så instruere dere etterhvert...
Kostet meg 200.- og var vel verdt pengene!
Gå til toppen av siden

Tåfta
» VIP

Skrevet - 04/02/2003 :  19:09:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei jeg gjør det ikke for jeg kann det ikke ordentlig, og vist det går galt så er det så dumt.... jeg bare skritter hesten godt ned før jeg setter den inn i stallen. Gå til toppen av siden

miss horse

Skrevet - 04/02/2003 :  21:13:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tøyer ikke så ofte ut hesten, men jeg hvet hvordan.
Forbena skal strekkes forover i 10-20sek per ben.
Bakbena tøyer jeg også forover i 10-20sek per ben.
Ryggen, da drar jeg halen opp og bakover til hesten stritter imot for da holer jeg den der i 10sek. Det er viktig at ikke du strekker den for mye hviss hesten gjør imot.
Halsn, da tar jeg en gullerot og får hesten til å strekke seg så langt til beggesidene og nedover mellom bena.

Håper dere skønte noe av detta.

KOZ KOZ FRA HELENE
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2003 :  21:25:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tøyer hesten min hver gang(hvis jeg ikke glemmer det da)... Har lært det av ei venninne og litt av stallsjefen... Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  12:10:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg lar hesten få skritte av på lange tøyler etter tur, da pleier hun å strekke seg selv...øker steget og strekker ut halsen.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  17:07:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør det samme som "STORMY" Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.