hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tøyer du ut hesten din etter trening?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tøyer du ut hesten din etter trening?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

heidi2

Skrevet - 07/09/2003 :  00:43:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Satt og leste gjennom denne tråden her og vil bare komme med en liten kommentar. Det er veldig bra og skritte hesten på lange tøyler etter ridning og la den strekke seg ned og fram, men dette utgjør IKKE det samme som stretching. Jeg vil absolutt annbefale stretching etter en hard treningsøkt! Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 07/09/2003 :  10:10:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er veldig bra med stretching eller tøying, men jeg kan godt innrømme at jeg ikke gjør det vær gang jeg har ridd. Jeg gjør det heller ordentlig når jeg har trent en eller annen form for hard trening; intervaller, dressur(for travhester er dette hardt) osv.
jeg har 3 forskjellige måter å stretche alle beina (alle øvelsene foregår i ca 20-30 sek);
Frembeina:
1. Jeg drar benet rett frem og opp, så det står nesten rett ut. Jeg prøver å holde bare i hoven, men vis hesten synes det er vanskelig å holde beinet slik, må jeg holde kneet nede så den ikke bøyer beinet.
2. Jeg bøyer beinet så langt det går ann og holder hesten slik at jeg blir en slags støtte for det beinet som "er i bruk", da skal kneet peke fremover, og hoven skal nesten være på siden av skulderen.
3. Jeg retter ut benet og drar det ned og bak, slik at hoven bare er noen få cm fra bakken.
Bakbeina:
1. Jeg retter ut benet og drar det ned og frem, slik at hoven bare er noen få cm fra bakken. Jeg holder i koden med den ene hånden, og på hasen med den andre.
2. Jeg bøyer beinet og løfter det opp så høyt jeg klarer (dette er kjempe tungt!)
3. Jeg retter ut beinet og drar det bakover og litt opp, men bare mellom 0,5 og 1 m ett sted, finn ut hva som er mest naturlig for din hest.

Lykke til!!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/09/2003 :  01:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Enig med heidi2, skritting holder ikke! Se på idrettsutøvere på alle nivåer;En sprinter feks. går ikke i 20 min etter et løp, neida han/henne går til pulsen har gått ned ,kanskje 3-4 minutter og deretter tøyer de ut og evt.masseres etterpå.Det er det samme på en hest. Det er viktig at muskler og ledd fungerer, da det er de som på en måte holder hesten "i gang".Selv skritter jeg til pusten er normal på hesten,alt ifra 8-15 min.deretter tøyer jeg hestens ben,hals og hale/rygg.Bruker god tid på dette da det er det viktigste tross alt..Du kan også ta deg selv som et eksempel; jogg/løp en stund slik at du blir sliten,gå resten av veien hjem og sett deg i sofan.Du er garantert støl/stiv og øm senere på kvelden eller dagen derpå!Ved tøying etter hver rideøkt oppnår du mer elastisk og mykere musklatur på din hest og den kan forbedre gangartene mm.Om du også har ridd på hesten litt spenninger, bortfaller disse og.Stresser/spenner du deg løfter du opp skuldrene,slik er det for hesten og men den spenner som regel bekken,rygg,forpart og nakke pga at vi som ryttere belaster hesten på disse stedene.Gjør dette til en del av din daglige økt med hesten.
Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  19:02:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en 12år gammel ponni på för for en stund siden og jeg tøyde han ALLTID ut etter vi hadde ridd!! Syns det er bra å la hestene å få tøye ut de åsså... Skrittet han ned leenge på slakke tøyler åsså...
Redigert av - *Orch den dee* Gå til toppen av siden

Ostepoppen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2003 :  19:37:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som vet om det er noen instruktører som lærer bort streching og/eller massasje???
Christina Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.