hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skvetting?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Skvetting?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Charly03

Norway

Skrevet - 17/07/2003 :  23:10:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen egentlig tenkt på hvorofr hesten skvetter eller er litt tullete.?
Mange blir sure når hesten feks skvetter eller tuller, men har de tenkt på hvorfor de gjør det.. de tenker nå er 'han' jævlig igjen.
men kanskje de tror at det er noe virklig farlig og prøver å berge deg og seg selv fra den 'tingen'.
Hester er faktisk et dyr og styres av intinktene sine..
noen meninger om dette?

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2003 :  23:20:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
jeg har opplevd at min hest har sparka etter folk så har skremt meg for å beskyte meg, og traktorer... det jeg har gjort er å la hesten føle seg trygg på at de er OK...
hesten min føler seg trygg med meg, blir jeg redd, blir hun redd så enkelt å greit er det... hester styres ofte etter rytterens humør.
derfor rir jeg aldri i dårlig humør...

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2003 :  00:02:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva en hest skvetter for eller viser utrygghet ovenfor varierer veldig. Og det er ulike årsaker til det. Men en ting som er ganske vanlig er at en plastpose på bakken, eller en bøtte plassert feil sted plutselig kan oppfattes som skummel.

Hvorfor en hest reagerer slik kan være lurt å være klar over. Vi mennesker ser verden i detaljer. Vi oppfatter en bøtte som en bøtte og kjenner den igjen som en bøtte hvis den plasseres inn i en annen sammenheng. Hester derimot ser ikke i detaljer, men i bilder. Så en hest oppfatter ikke en bøtte som en bøtte, men oppfatter omgivelsene. En dag hvor bøtta kanskje blir plassert i veikanten kjenner ikke hesten igjen bøtta som den samme bøtta som stod i stallen. Hesten oppdager bare at det er en forandring i det bildet den ser. Og for mange hester er det nettopp denne forandringen som gjør den redd, og de viser utrygghet. Mange hester er likevel så tøffe og lar seg lede av rytteren som ikke er redd, og derfor lar den nye forandringen i omgivelsene passere, mens andre hester ikke gjør det.

Et annet poeng med redde hester er at rytteren kan bli overivrig og kanskje smekke til hesten for at den skal gå over en bekk f.eks. Er hesten frekk, og tøyser med at den ikke vil gå over så er et lite smekk med pisken for å gi beskjed om at "Hei, hør her" en helt grei fremgangsmåte. Men er hesten redd, og du ikke lar deg nøye med "Hei, hør her", men kanskje pisker eller sparker mer, vil hesten kunne oppfatte redselen rundt bekken til å være straff, og det gjør ting gjerne vondt verre. Så om du er usikker på om hesten er redd eller frekk så la det komme hesten til gode. Bruk heller tid, la en hest som f.eks. ikke synes bekker er farlige lede. Da vil som regel den andre hesten følge med, og du slipper f.eks. å straffe hesten. Feil straff er iallfall ikke en god løsning.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2003 :  00:04:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det er mulig hester "tror" enkelte ting er farlig - men svært ofte er det bare latskap også. Å bli "redd" er en fin metode for å unndra seg å jobbe en liten periode. Når hesten blir såkalt "redd" blir rytteren satt ut av spill noen sekunder, og hesten får sin "belønning" - en friperiode. Hvem sa at hester var dumme?

Selvsagt må man jo se an situasjonen. Men forhåpentligvis kjenner man hesten sin såpass godt at man vet når det er tull. F.eks. så er 3 åringne min "livredd" en bestemt stein. Hun kan rett og slett ikke gå forbi denne steinen hvis ikke "mor" går først. Tull og tøys! Tar i bruk alle virkemidler for å få henne til å gå selv. Skvetter hun derimot på tur i skogen er saken en helt annen. Da kan det være hun ser ting ikke jeg ser, og greit - ignorer det! Lat som ingenting og ri/ gå videre. Men når den samme døde tingen er livsfarlig dag ut og dag inn - DA får jeg nok! Denne "spesielle" steinen ("ulven") har stått på akkurat samme sted siden hun kom på stallen her for snart 3 år siden. Hvorfor den er så himmla skummel er det bare hun som vet.

Ellers er hun ganske tøff da - og utforsker det meste hvis sjansen byr seg. Men når hun har "D-dagen" er hun håpløs.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/07/2003 :  11:53:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lest noen innlegg på hest.no om dette. Blant annet har Thorbjørn (turrytterekspert tror jeg han er) svart på mange spørsmål om skvetting og liknende turproblemer. Og han har et godt poeng: Uansett om hesten faktisk er redd eller ikke, er det viktig at rytteren "vinner" situasjonen. Hvis hesten faktisk er redd, eller hvis man er usikker på om den er redd, må man kanskje vinne en mindre seier. For eksempel må man for all del hindre at hesten snur og løper hjem. En seier kan være å gå en liten runde forbi det skumle, å stoppe og se på det en stund, og så ri videre, eller i ekstreme tilfeller bare det å stoppe og se litt, og så snu den første gangen. Hva man gjør, er ikke nødvendigvis så viktig. Men det må være rytteren som bestemmer hva det skal være. Hvis hesten snur til venstre, snu tilbake til høyre.

Hesten jeg rir nå, har hatt en periode hvor ALT er farlig. I tillegg har den vært ganske frekk, for eksempel har den steila og bukka og nekta å gå videre (uten at den har virket redd for noe i de situasjonene). Jeg tror det har vært en kombinasjon av at hesten har vært på nytt sted med nye ryttere, vært sprek, vært litt skeptisk til ting den ikke umiddelbart kjenner igjen, og at den er litt sleip. I begynnelsen prøvde jeg "lat som ingen ting, sitt og slapp av på lange tøyler, la hesten kikke rundt seg som den vil" metoden. Den funka veldig dårlig. Jeg tror hesten brukte det sleipe i seg og utnyttet min godtroenhet. Det endte med at den bukka meg av (og da ikke i forbindelse med noe som helst skummelt) på tur. Det var mye trafikk i området, men heldigvis gikk alt bra.

Etter dette, red jeg nesten ikke på tur i det hele tatt en periode. Jobbet på banen, og red småturer rundt i kvartalet der det ikke er mye trafikk. I stedet for å la hesten gå på lang tøyle og kikke på alt den ville, red jeg på halvlange til korte tøyler. Hvis hesten snudde veldig på hodet og så noe skummelt, ledet jeg hodet tilbake, som for å si "jeg bestemmer herved at det ikke er noe farlig, og sier at vi skal gå videre som om ingen ting har skjedd". Jeg prøver å vise hesten at jeg bestemmer, og jeg vet at det ikke er farlig, så da kan han bare slappe av. I tillegg har både jeg og hun som eier hesten generelt vært tøffere mot han i situasjoner hvor han har vært litt småfrekk og testet grensene.

Jeg vet ikke nøyaktig hva som har gjort forskjellen, men nå oppfører hesten seg mye bedre. Selv på turer alene, skvetter han veldig sjelden, og hvis han skvetter, skvetter han mindre. Men en ting er jeg sikker på: Hvis hesten er usikker og skvetter lett, så er det ingen vits å la den gå å kikke og snu seg etter alt mulig. Greit nok at den skal få kikke rundt seg, og kikke litt ekstra på noen ting, men den skal ikke måtte vurdere hver enklet litt skummel ting så mye den ønsker hver gang. Kanskje føler hesten da at den selv må finne ut av hva som er farlig og hva som ikke er det. Hvordan skal en usikker, pysete hest kunne stole på en helt passiv rytter som (tilsynelatende) overlater til hesten å finne ut om ting er farlig? Rytteren må ta kontroll, som for å si til hesten "jeg er sjefen din, og jeg sier at dette ikke er farlig". Når hesten har opplevt mange nok ganger at sjefen faktisk hadde rett, det var ikke farlig, skjønner den forhåpentligvis at den kan slappe av på tur fordi så lenge sjefen sier at alt er ok, så er det ok. Og det er dit vi vil.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.