hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av Pisk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bruk av Pisk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

oleo

» VIP

Skrevet - 28/02/2006 :  11:36:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg rir alltid med pisk når jeg rir, enten det er på bane eller på tur. På banen bruker jeg den hvis jeg f.eks ber han om å engasjere bakbeina mer (legger den inntil låret hans) eller hvis vi rir f. eks sjenkelvikninger og bakparten faller ut så bruker jeg pisken for å rette opp (også bare ved å legge den på låret). På en annen side, hvis jeg rir sjenkelvikninger, men han svarer ikke på sjenkel i det hele tatt, gir jeg han kanskje en smekk på rumpa istedenfor å sitte å pirke med sjenkel. Dette skjer maks en gang i løpet av en rideøkt, og det er ikke harde slag, bare en påminnelse om at HEY, det er her det skjer.

Når det gjelder på tur har han en tendens til å stoppe opp hvis han er alene. Da er det veldig kjekt å ha den å touche han litt på skulderen med. Han har såpass respekt for pisken, og blir veldig redd hvis jeg hadde banket løs. Og det er jo absolutt ikke det jeg vil oppnå.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Ser poenget ditt... Men slik jeg tolker det så jobber ikke hesten fordi den ikke vil men fordi den ikke kan. Når jeg da sier ikke kan så mener jeg at rytter blokkerer... Dersom man fokuserte mere på ritkig sits og balanse så vil man få en følsom og motivert hest og man kan slippe problemer som du beskriver.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  11:46:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg rir alltid med pisk når jeg rir, enten det er på bane eller på tur. På banen bruker jeg den hvis jeg f.eks ber han om å engasjere bakbeina mer (legger den inntil låret hans) eller hvis vi rir f. eks sjenkelvikninger og bakparten faller ut så bruker jeg pisken for å rette opp (også bare ved å legge den på låret). På en annen side, hvis jeg rir sjenkelvikninger, men han svarer ikke på sjenkel i det hele tatt, gir jeg han kanskje en smekk på rumpa istedenfor å sitte å pirke med sjenkel. Dette skjer maks en gang i løpet av en rideøkt, og det er ikke harde slag, bare en påminnelse om at HEY, det er her det skjer.

Når det gjelder på tur har han en tendens til å stoppe opp hvis han er alene. Da er det veldig kjekt å ha den å touche han litt på skulderen med. Han har såpass respekt for pisken, og blir veldig redd hvis jeg hadde banket løs. Og det er jo absolutt ikke det jeg vil oppnå.

Ser poenget ditt... Men slik jeg tolker det så jobber ikke hesten fordi den ikke vil men fordi den ikke kan. Når jeg da sier ikke kan så mener jeg at rytter blokkerer... Dersom man fokuserte mere på ritkig sits og balanse så vil man få en følsom og motivert hest og man kan slippe problemer som du beskriver.

Opprinnelig postet av oleo

Hvor i Kristines innlegg ser du at hun blokerer og ikke har rett sits?
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  13:08:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Oleo, hvem av oss to kjenner hesten min best? Du har aldri sett meg ri eller hesten min for den saks skyld, så synes den kommentaren du kom med der var unødvendig. En ting hadde vært hvis hesten min ikke kunne det, men jeg vet han kan og da bruker jeg heller pisken for å få oppmerksomheten hans enn å mase med sjenkelen og få en sjenkeldød hest som mint skrev tidligere. Følte at du trodde jeg var den dårlige rytteren som brukte pisken med en gang hesten ikke gjorde som jeg ville, men da tar du grundig feil.

Kopi av melding:
Hester skal vike for pisken like mye som de viker for en hånd men det skal ikke være fordi de er redd pisken, kun fordi hesten har fattet piskens mening. At den er dens venn.

Som du selv sier, hester skal vike for pisken like mye som de viker for en hånd. Jeg bruker IKKE pisken for å straffe, og ja takk, jeg er fullt klar over at korrekt sits er første bud.

Redigert for å legge til at hesten min jobber med verdens største lyst. Han vil gjerne gjøre meg til lags i alle situasjoner, men som andre hester (og mennesker) kan han faktisk bli veldig ¨jeg skjønner ikke hva du mener¨- for å slippe å gjøre noe. Selvom en hest ELSKER arbeidet den gjør, kan den også ha dårlige dager og dager hvor andre ting er tusen ganger mer spennende.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 28/02/2006 13:11:13 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  22:10:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det jeg synes er forferdelig feil av mange ridelærere er at de ber rideelevene smekke til hestene om de ikke lyer. Det synes jeg er helt uakseptabelt! De lærer ikke at det er en annen måte å løse problemene på!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  23:32:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Bruker ikke pisk på hesten min, jeg.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  00:57:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oleo, hvem av oss to kjenner hesten min best? Du har aldri sett meg ri eller hesten min for den saks skyld, så synes den kommentaren du kom med der var unødvendig. En ting hadde vært hvis hesten min ikke kunne det, men jeg vet han kan og da bruker jeg heller pisken for å få oppmerksomheten hans enn å mase med sjenkelen og få en sjenkeldød hest som mint skrev tidligere. Følte at du trodde jeg var den dårlige rytteren som brukte pisken med en gang hesten ikke gjorde som jeg ville, men da tar du grundig feil.

Kopi av melding:
Hester skal vike for pisken like mye som de viker for en hånd men det skal ikke være fordi de er redd pisken, kun fordi hesten har fattet piskens mening. At den er dens venn.

Som du selv sier, hester skal vike for pisken like mye som de viker for en hånd. Jeg bruker IKKE pisken for å straffe, og ja takk, jeg er fullt klar over at korrekt sits er første bud.

Redigert for å legge til at hesten min jobber med verdens største lyst. Han vil gjerne gjøre meg til lags i alle situasjoner, men som andre hester (og mennesker) kan han faktisk bli veldig ¨jeg skjønner ikke hva du mener¨- for å slippe å gjøre noe. Selvom en hest ELSKER arbeidet den gjør, kan den også ha dårlige dager og dager hvor andre ting er tusen ganger mer spennende.

En kan faen ikke si en dritt på dette forumet uten at noen river av seg håret eller griner....

Som jeg har sagt tidligere... Jeg snakker generelt.... Jeg VET at jeg ikke har sett deg ri, eller SETT hesten din...det er nettopp derfor jeg ikke skriver du, deg og ditt. Du beskriver en situasjon hvor mange har problemer hvor de da hamrer løs med pisk uten å egentlig å forstå situasjonen.....fordi de ikke fokuserer på grunnleggende byggestener.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  08:00:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja ja.. men det svaret du ga var med kopi av Kristines innlegg så da oppfattes det som regel som svar på tiltale. eller?

Så må en jo bare formulere seg sånn at det ikke blir missforstått...
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  08:42:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du beskriver en situasjon hvor mange har problemer hvor de da hamrer løs med pisk uten å egentlig å forstå situasjonen.....fordi de ikke fokuserer på grunnleggende byggestener.

som oleo skriver, hun tok utgangspunkt i situasjonen kristine beskrev, ikke i kristines hest og hennes ridning.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  14:44:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Slik som Lopke sier, siden du brukte mitt innlegg som kopi så forstå også jeg det som om det var rettet mot meg.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.