hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av Pisk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bruk av Pisk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

oleo

» VIP

Skrevet - 27/01/2006 :  11:55:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pisk ser jeg på som ekstra utstyr. Brukes kun til ting man ikke kan nå i med sin egen hånd, eks lange tøyler.... Hester skal vike for pisken like mye som de viker for en hånd men det skal ikke være fordi de er redd pisken, kun fordi hesten har fattet piskens mening. At den er dens venn.

Når det kommer til kos og klapp av en hest mener jeg at stryking blir feil. Man stryker hestene så mye ellers i håndtering at det vil være vanskelig å skille hva som er kos og hva som er eks under pussing ved bytte av hestens side. Kløing på et godt sted ser jeg på som mere effektiv og som noe hesten nyter bedre, og lettere å forstå. At noen klapper/klasker hesten sin som ros er for meg helt ufattlig. En må jo få vondt i håndflata selv når man gjør det?!!!

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  13:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har klappet mange hester jeg,men aldri fått vondt i håndflaten av den grunn?
Er jo forskjell på å klappe et par klapp på halsen og å klaske i vei det man er god for?

Mulig du bare hadde satt det litt på spissen.

Her både klapps og kløs det over en lav sko og ingen har fått hverken vondt her eller der så langt.
Blir som med piskbruk dette.
Å dra til hesten som straffemetode er noe helt annet enn å bruke pisken som den hjelperen den kan og skal være.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  16:46:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
kan man ikke ri med pisk så burde man heller ikke det..
jeg rir med pisk på hesten min,jeg slår han ikke, men veileder han under treningen...syns det er helt greit å ri med pisk, både på tur og på bane..bare man bruker pisken som et hjelpmiddel og ikke straffemiddel...

Gå til toppen av siden

Island_s_hest

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  13:00:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding
Jeg rir med pisk, men bare for en støtte! Jeg slår ikke med den, men legger den kun forsiktig på, for at hesten f.eks ikke skal skyte ut skulderen
Ri Islandshest, det gjør livet til en fest! Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  13:39:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Meiner piska er ein forlengelse av arma, og eit godt hjelpemiddel i dressur både i salen og på bakken. Ein skal ikkje bruke den til å straffe hesten med. Hesten skal ha tillit til, og akseptere piska som ein hjelpar på lik linje med sjenkel og tøylar osv. Så lenge piska blir brukt på denne måten er den eit nyttig hjelpemiddel både for hesten og rytteren.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  13:48:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Alle her er enige, høres veldig bra ut! hehe:) Jeg også bruker pisken som et hjelpemiddel. på ene hesten jeg rir, så kan jeg ikke ri uten, men pisker henne ikke til døde heller bare fordi jeg har den med. Hun har en tendens til å stoppe for så å begynne å late som hun skal steile hvis vi skal gå en vei hun ikke vil, da kan jeg gi henne en rapp på rumpen for å si at; du! dette gidder jeg ikke. og da gir hun seg og går videre. Det hjelper ikke å bare legge på pisken og si; nei nå må du gå, og å sjenkle. For sjenklingen gjør at hun steiler. Men èn rapp med pisken, så er hun snill gjennom hele turen som oftest. Så det funker bra for meg. Noen syns sikkert dette er heelt forferdelig at jeg gir henne en rapp, men bedre det enn at hun bare står der i evigheter.
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  17:58:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
lett måte å finn ut noen har misbrukt pisken på hesten er jo å stryke og kose den med pisken. da jeg også anser pisken som å være en forlengelse av armen (som man bruker til å kose hesten med) så skal hesten fint godta dette. blir hesten redd så er pisken feil brukt mot den i tidligre hendelser.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 01/02/2006 :  15:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen regler. Hvis jeg kjenner at hun stopper opp og nekter å gå eller rygger, rygger jeg henne videre til hun vil gå fram. Der har hun et valg, forover eller bakover. Der brukte jeg pisk før, men jeg fant ut at det var dumt, for hun ble bare mer stresset og frustrert. Nå får hun bare kjenne en liten smekk på rompa når hun ikke går ordentlig forover og ikke reagerer på hjelperene.

Men har sett ganske mange som slår hesten mye, og helst skulle hatt en del slag selv!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 01/02/2006 :  15:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir alltid med pisk under trening, og har den også med meg på tur. Jeg bruker den i arbeidet for at hesten lettere skal forstå meg hvis vi blir litt "uenige" når det gjelder hva skjenkelen betyr i forskjellige situasjoner. Bruker den aldri til avstraffelse. Man gjør hesten og seg selv en stor bjørnetjeneste hvis man tror det er bedre å sitte å kakke i den hele tiden. Skjenkeldød hest vil ikke jeg ha, jeg rir dressur. På tur har jeg den som en sikkerhet. Man vet aldri hva slags situasjoner man kommer i, og jeg vil ha pisken som sikkerhet hvis hesten i en gitt situasjon mister hodet eller oppfører seg på en måte som skaper farlige situasjoner. Hva om den f.eks rygger i full fart mot en bratt skrent/stup? Da bruker jeg pisk for å redde oss begge ut av situasjonen. Hester er nemlig ikke kjent for å være veldig intelligente, og instinktene deres kan ofte føre oss opp i problemer. Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2006 :  21:16:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
jeg rir med pisk når jeg trener dressur,men det er kun for å touche bakparten så vidt. også rir jeg med en kort en når jeg hopper,men bruker den så og si aldri. sett mye gal bruk av pisk..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2006 :  00:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pisk kan være et helt greit hjelpemiddel, HVIS det brukes riktig. Enig med Rebekka, det er bedre å slå en gang med pisken enn å sitte å trykke skjenklene inni hesten uten at den hører på deg. Bruker pisk noen ganger når jeg rir hoppa mi i dressur (hvorfor skal jeg stoppe rett og ikke gå til siden). men da bare for å forsterke sjenkelen. Bruker det også når jeg rir spesielt late hester for å få fart på dem, evn. gi dem et rapp når de ikke hører på sjenkelen
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

.::annepijah93::.

» VIP

Skrevet - 06/02/2006 :  18:27:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes at man kan piske hesten bare, sånn som du sier, ikke overdriver. En gang jeg var fôrrytter skulle en venn av meg ta en skikkelig lat hest(Larris...). å hun brukte pisken mer enn sjenklene! jeg ble omtrent lamslått, og da jeg spurte hvorfor hun brukte pisken så ofte svarte hun "han er så umulig idag!". en hest kan jo ha sine dårlige dager, men hun bruker jo den unskyldningen hver gang! det er jo, som jeg har sagt, greit og bruke pisk så lenge man ikke overdriver, men når man bruker den mer enn sjenklene, daaa........

koz lille meg
Gå til toppen av siden

.::annepijah93::.

» VIP

Skrevet - 06/02/2006 :  18:31:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner det stikker litt i hjertet når ryttere smeller til med flathånda på halsen til hesten for å rose! Svette hester med kort pels så det høres godt når flathånda sendes med all makt mot halsen på hesten. Holder meg til kløing og vennlig stryking jeg. .
--------------------------------------------------------------------------------
Therese

det gjør jeg også. men det er mange som ikke vet at hesten føler så sterkt som den gjør. det burde stått i alle faktabøker synes nå jeg. ingen hester burde "lide" på grunn av uvitenhet...
Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  01:42:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjenner det stikker litt i hjertet når ryttere smeller til med flathånda på halsen til hesten for å rose! Svette hester med kort pels så det høres godt når flathånda sendes med all makt mot halsen på hesten. Holder meg til kløing og vennlig stryking jeg. .

Opprinnelig postet av Eikdokka

Enig Eikdokka!
Gamle instruktøren min forklarte det på en god og enkel måte, hvordan det føles for en svett hest (eksempelvis en som akkurat er ferdig med en runde på sprangbanen) å bli klasket til på halsen som ros :

Hvordan ville du følt deg hvis noen kom og daska deg på låret da du kom våt og naken ut av dusjen?

Digger den lille kommentaren, den sier så mye

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  10:44:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg rir alltid med pisk når jeg rir, enten det er på bane eller på tur. På banen bruker jeg den hvis jeg f.eks ber han om å engasjere bakbeina mer (legger den inntil låret hans) eller hvis vi rir f. eks sjenkelvikninger og bakparten faller ut så bruker jeg pisken for å rette opp (også bare ved å legge den på låret). På en annen side, hvis jeg rir sjenkelvikninger, men han svarer ikke på sjenkel i det hele tatt, gir jeg han kanskje en smekk på rumpa istedenfor å sitte å pirke med sjenkel. Dette skjer maks en gang i løpet av en rideøkt, og det er ikke harde slag, bare en påminnelse om at HEY, det er her det skjer.

Når det gjelder på tur har han en tendens til å stoppe opp hvis han er alene. Da er det veldig kjekt å ha den å touche han litt på skulderen med. Han har såpass respekt for pisken, og blir veldig redd hvis jeg hadde banket løs. Og det er jo absolutt ikke det jeg vil oppnå.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.