hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Norges "hesteparadis"!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Norges "hesteparadis"!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  10:44:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Skal vi "kåre" Norges hesteparadis! Hvilken plass er best å bo på hvis en skal drive med hester og hvorfor? Har ofte hørt om gretne naboer, dårlige ridemuligheter og lite miljø...

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/

Tone_

Skrevet - 26/01/2006 :  11:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er hvertfall IKKE Stavanger....

Her er det såå mange gretne folk, og ridning forbudt -skilter over alt...
Gleder meg til jeg får råd til å kjøpe meg noe eget. Da vil jeg flytte til en landligere plass, med bedre trenings muligheter..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  12:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vikedal er ganske bra, naturmessig.. strand og elv å ri ned til. masse skog og fine veier til fjellturer. flate store marker og bakker.. Kan ri 15 km opp i dalen uten å møte noe spesiell trafikk.
Motorbane som det sikkert er gøy å ri på. Men mangler ridebane/hus.. desverre..
Ellers er folk veldig greie.. mange har hest.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  12:17:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Henger meg på nærmiljøet til Lopke jeg. Veldig fine steder å ri på i Skjold hvor jeg kommer fra.. Her er det lite trafikk på veiene, tilgang til uttalige ridestier, stor strand med mulighet for å bade med hestene, tilgang til ridebane, stooore beiter, tilgang til kjøreveier hvor de vanligvis kjøres travhester +++. I det lille miljøet som finnes der, er det lagt utrolig bra til rette for hestene. Minuset er nok at miljøet er for lite, og litt for spredd.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  12:21:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må få skryte av hjembygda mi, Gyland (utenfor Flekkefjord). Anlegg med ridebane, liten travbane, både for rideintr og de som er intr. i kjøring m/hest. Mange flotte turmuligheter, på grusveier og skogstier. Hyggelige naboer (med få unntak).
Lite trafikk, muligheter til å ri på strand og i elv. Miljøet er ikke så stort, det varierer litt, spes innenfor ridningen. Men vi har nå en liten gruppe lell, som rir alt fra sprang, dressur, distanse, hobby. Og en del som satser på trav, og gjør det ganske bra der.

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  12:37:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er umulig å vurdere et sted som bedre enn et annet. Mest fordi vi har veldig ulike mål, ønsker og forutsetninger til å mene noe fremfor noe annet. Vi er nok veldig individuelle på dette området.

Jeg har ikke vært så mange steder rundt om og holdt på med hest, men har jo erfaring fra både øst- og vestland. Om jeg skal satse på konkurranse, og reise på masse stevner og ha god tilgang på instruksjon, så fortrekker jeg Østlandet. Selv om jeg hadde en helt super instruktør i Bergen, så var det ikke mange av dem, og jeg var veldig heldig.. Det jeg derimot likte med Vestlandet i forhold til hestehold var at det var mye mildere enn på Østlandet. Jeg er lite glad i kalde vinterdager, og siden turridning på langt nær er min hovedinteresse ser jeg på snø et hatobjekt som bare lager mer rushtrafikk, og gir lengre reisevei og kjøreproblemer til og fra stallen. På vestlandet har du da regnet i stedet, men det er bedre med klissvåt bane, enn en som har størknet til is. Dersom man må ri utendørs.. Heldigvis hadde jeg stortsett alltid tak over hodet da jeg rei i Bergen, og jeg har tak over hodet der jeg har hesten nå. Nettopp fordi treningsforhold er viktig, og været ødelegger for mye her i Norge. Dvs, det er vel egentlig ikke taket som er det viktigste, men at banen og underlaget lar seg holde vedlike. Jeg har vært på staller uten ridehus hvor arbeidet rundt ridebanen har vært bra, og hvor utebane ikke nødvendigvis har vært et minus. Jeg har opplevde svært dårlige ridehusforhold også.

Så det er kanskje litt av både og, her og der. Dessuten er jo det som definerer paradiset også veldig individuelt. Om turridning var min store interesse ville nok dette spilt inn endel med hensyn på sted. For meg nå er det mer enn bra nok med store jorder med oppkjørte ridestier, grusveier og skog med stier i nærmeste omkrets. Det er mer enn bra nok for en luftetur, og man slipper trafikk og skumle rideveier for å oppnå den lille turen jeg av og til er ute etter.

Angående naboer har jeg aldri hatt store problemer med naboer i stallene jeg har vært i. Har også vært på litt større staller, så det er ubetydelig om det er mange andre hestefolk i nærmeste omkrets.

Jeg tror også mitt hesteparadis finnes mange steder.

PS: Jeg har liten erfaring med hestehold i Nord, Midt- og sør-Norge, så derfor disse stedene uteble. Sikkert fine steder der også. Men igjen.. Alt er veldig individuelt. Jeg hater snø, andre synes kanskje lange snøfylte vintere er av stor verdi i forhold til hestehold.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  13:01:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Østlandet, er jo der alt skjer og alle er. Henger meg på Tone, IHVERTFALL ikke Stavanger ;) Sola har jeg hørt er ganske ok og Sandnes er nok noe bedre, bedre tur muligheter og mange staller rundt SaJæ, men allikevel ikke særlig imponerende. Dessuten er det så og si kun særlig stort miljø for islandshestryttere og sprangryttere i Stavanger/Sandnes området. Skulle gjerne prøvd meg på feltritt, mounted games, voltige, kjøring, ol men ikke noe særlig tilbud for det.

Et "hesteparadis" bør følge kriterier som:
-mange grener reprensentert og likestilt (dvs at ikke noen grener blir sett ned på)
-gode turmuligheter, både for se som vil ut i skikkelig skog terreng og de som vil ha fine stier.
-ekstra bra med sjø/vann/elv man kan bade med hestene i på sommeren
-gode og flere hovslagere,veterinærer, saltilpassere, utstyrsbutikker, equiterapauter og trenere i nærmiljøet.
-fasiliteter til å holde både store og små stevner innen flere grener.
-avlsstaller og salgstaller
-gode rideskoler med utdannende lærere og gode skolehester.

noe annet?

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  13:22:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ramfjorden, i Tromsø er ikke akkurat på topp.

Men naturen er helt fantastisk, bare hyggelige mennesker og turmulighetene er super!
Så holder i massevis for meg

Synes forøvrig det er noe vanskelig å bestemme seg for hva som er den beste palssen å ha hest, folk har så forskjellige ønsker.

Therese
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  13:36:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Ja det finnes sikkert mange meninger om hva som er bra etter hva en driver med...men det er morro å høre om stedene hvor "dere" bor og hva som er bra! Her i Bodø er det spredt miljø og lite er tilrettelagt ridning! Hadde ønsket meg flere stier/veier som var egnet for ridning, ridehus og flere ridebaner! Deussuten BEDRE vær Kunne godt tenkt meg å flyttet sørover

Er det noen som har stall hvor det er "milevis" av fine skogsstier og grusveier? Det hadde vært noe

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  13:49:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har både stier som går "rett til fjells", laaang fjære av leire (trygg og langgrunt) og så mange mil med skogsveier som man bare måtte ønske!
Therese
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  14:11:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Vi har også mange mil med fine skogsveier. Turterrenget er det ingenting å si på
Men vi har ikke ridehus, og ikke god nok ridebane, rir til ridehus 45 min unna. Er mye hest rundt her, og flere flinke folk. Mye islandshest. Desverre lite kjøring. Folk tror liksom at hvis man har kjørehest, så kjører man enten oppdrag med den eller så er det travhest. De tror ikke så mye på hobbykjøring eller konkurransekjøring...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  15:32:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tror ikke det går ann å kåre det beste stedet - siden alle har sine meninger om alle steder.

Selv liker jeg godt Gudbrandsdalen jeg (nærmere bestemt der jeg bor selv :-). Fint og "øde", med masse fjell og sletter og variert terreng. Siden jeg satser på kjøring, terrengritt og avl/utstilling er dette stedet både bra og dårlig.

Bra: Masse fri natur og massevis av plass. Hestene har stoore beiter og jeg trenger ikke ri på veien.
Dårlig: Veldig usentralt. Hele 6 timer til nærmeste flyplass. Ikke noe stort miljø, lett å bli holdt utenfor.
Siden det er så usentralt, er det vanskelig å få tak i gode instruktører, det er langt til offisielle utstillinger (f.eks. ponni uts.) og stevner, og det er langt til hingster med tanke på bedekking.

Men likevel klager ikke jeg. Jeg kan ikke tenke meg å bo noe annet sted enn her, over 500 meter over havet, på en gård i en trang V-dal.

For meg er dette et bra sted. Ingen steder er feilfrie - man må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/01/2006 :  15:38:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her på bygda skal det bygges et paradis om noen år Har ei tomt jeg skal kjøpe. I ly for vinden, stor flate, mektige beiter. Fine ridemuligheter. Bygging av ridebane, stall, eget hus.
*Drømme*

Ellers så er kommunen her super. Alle vil hjelpe hverandre og fjøs, fotballbaner, barnehager, ridesenteret osv. blir bygd i felleskap. Noe jeg synes er viktig, at bygda holder sammen, tett om tett!

Kopi av melding:
Er det noen som har stall hvor det er "milevis" av fine skogsstier og grusveier?
Min lille stall Lite traffikert grusvei med naturskjønne omgivelser..

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  17:31:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selv liker jeg godt Gudbrandsdalen jeg (nærmere bestemt der jeg bor selv :-). Fint og "øde", med masse fjell og sletter og variert terreng.

høres ut som det er akkurat likt hos deg som hos meg:) men kanskje ikke så rart når vi begge bor i gudbrandsdalen.

her hvor jeg bor passer det egentlig bra uansett gren. ikke langt til ridehus(for sprang/dressurtrening)ridebane og treningsbane til travhester er det her, og ikke er det særlig langt til biri. går ut ifra bilkjøring.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  21:36:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er det noen som har stall hvor det er "milevis" av fine skogsstier og grusveier? Det hadde vært noe

Opprinnelig postet av pre-arab

Yep.
Utenfor dørene her.
Sånn ca 30 min nord for Larvik,45 min sør for Kongsberg.
Eneste jeg kumme hatt bruk for var en ridebane,men tror ikke jeg er rette til å klage!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  00:20:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
vill kanskje fremheve plassen jeg bor på da...

Klæbu

her er det mye hester, omtrent alle i nabolaget mitt (naboer og naboer da, er god avstand mellom husene...) har posetiv holdning til hest...
de fire nærmeste naboene har staller ( med 20, 5, 3, og 10 bokser, med ike mange beiter padocker, så hestene kan stå ute hele dagen!)

vi har mange jorder, der vi har lov til å ri i kanten, og noen av bøndene har også laget ride/kjørestier langs jordene sine (snille bønder her! :)

rett i nærheten har vi to ridesenter (bratsberg ride og treningssenter og bruråk ridesenter)
også rett i nærheten har vi klæbu travbane som er opplyst fra tidlig morgen til sent på kveld, den blir også horvet jevnlig.

vi har ekstremt mange skogsveier som er superfine og ri på... vi har også nidelve rett i nærheten, samt noen vann et stykke opp i skogen...
det er også grusveier hele veien... vill ikke ha asfalt her vi! tror nok det ville blitt ramaskrik om kommunen ville lagt asfalt her, iogmed at "alle" her er hestefolk. det er også lite trafikk.

på de 13 årene jeg har drevet med hest her, har jeg ikke fått en eneste negativ kommentar når jeg møter folk...

spesielt en plass jeg liker og ri, kan jeg ri helt til toppen av en ås, og da har jeg utsikt utover HELE klæbu!

i nærheten har vi også et nedlagt sandtak som er supert å klatre i!!

jeg vil si at klæbu er en herlig plass og ha hest, i tillegg til at det ligger kun 20 minutter utenfor trondheim sentrum...

itillegg er er det et fint miljø her, uten baksnakking og drittkasting, og både ridehestfol og travfolk går godt sammen! (og det er nok ikke vanlig overalt...?)

beklager om innlegget ble rotete... blir litt ivrig når jeg prater om plassen jeg er så glad i:)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.