hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spise etter trening?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Spise etter trening?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  23:18:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har akkurat funnet igjen min spreke side (den har vært borte i et par år, så det er på tide - rime kan jeg også) og har nettopp kommet igjen fra min aller første aerobics-time. Denne er veldig sen (21.00 - 22.00), og derfor er jeg ikke hjemme før rundt 23.00. Saken er slik at jeg blir så utrolig sulten etter å ha trent, men det er jo ikke helt sunt å slenge i seg mye mat så sent.

Noen som har noen ideer til hva jeg kan putte i meg - som stiller hungeren men ikke er for tung? Eller burde jeg bare bite tenna sammen og vente til neste morgen - eller evt. spise før trening?

Lyst på mat ja :-s

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  23:31:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Frukt skader vel ikke så mye...
Men jeg vet egentlig ikke,har ikke god peiling på slikt akkurat;)

Ellers går det vel an å spise litt,har bare hørt at det ikke er sundt å spise seg sprikkmett lissom før en legger seg,men er jo ikke bra å legge seg sulten heller da;)

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  23:53:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Bør ihvertfall være noe som det ikke er noe særlig med energi i, da er det fort gjort at det blir vanskelig å sove. Ikke spis banan f.eks, den er det veldig mye energi i, og det kan være lurt å spise FØR du skal trene, kjappe karbohydrater i den ja:)

Kunne jo ha gått ann å spist ei gulrot, et eple, eller en bit kplrot? Ett eller annet slikt:)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  00:01:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
..og jeg som nettopp langet i meg en haug med tørkede bananer :-P Kålrot må nok i såfall bli alternativet, siden jeg er allergisk mot de to førstnevnte >.< Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  00:06:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm...tror ikke det skader å spise et lite måltid etter at du har trent, selv om det er sent. Forbrenningen øker jo når man er i fysisk aktivitet, og den forblir høyere enn normalen ei stund etterpå også. Så noe sunt av et eller annet slag skader helt sikkert ikke; et knekkebrød med ost eller noe, eller frukt/grønt, kanskje?
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/01/2006 :  11:17:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg har meldt meg inn i vektklubb.no, og der får vi masse råd om sånne ting.

Før trening bør du spise noen raske karbohydrater, som Wenche foreslår er en banan fint.
Etter trening er forbrenninga di på topp, og da bør du spise noe med fiber som tar litt lengre tid. Ta deg ei brødskive eller noen knekkebrød, selv om du skal legge deg snart, det går fint. Du bør bare ikke spise deg stappmett.

Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  14:04:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
nei nei nei nei NEI!!!!!

AAALDRI spis noe med raske karbohydrater før trening!!!
Da vil energinivået være på topp i noen sekund, men vil gå ned i løpet av noen minutter, til under det nivået du hadde før du spiste maten med raske karbohydrater.

Spis noe med langvarige (sier seg selv, energien varer lengre..) karbohydrater som ris, pasta .. et par timer før treningen (middag eller noe). Du bør ikke spise noe etter det, for da får du fort sting, og blir tung i kroppen.

Husk vann. Det er veeldig viktig. Halvtimen før; halvliter vann. Under treningen (1 time) så må du drikke MINST en halvliter. Helst mer. Etter treningen; enda en halvliter. Tissetrengt etter treningen ja... Men kommer jo og an på hvor høy intensitet du har. Jeg drikker omtrent så mye på mine fotballtreninger og mens jeg er på trening ;)

Jeg spiser alltid banan etter trening, for den er lett å forbrenne og har mye rart oppi som er bra etter trening (har min private trener -kjæresten- fortalt meg. Tihi).

Når du sover så går forbrenningen ned, så man bør jo spise noe som er sunt og som fort blir borte. Men etterhvert når du trener (og hvis du spiser riktig, og nok!!) skal forbrenningen gå opp, og da blir det enklere. :)

Lykke til!

-Marte Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  14:36:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
nei nei nei nei NEI!!!!!

AAALDRI spis noe med raske karbohydrater før trening!!!
Da vil energinivået være på topp i noen sekund, men vil gå ned i løpet av noen minutter, til under det nivået du hadde før du spiste maten med raske karbohydrater.

Spis noe med langvarige (sier seg selv, energien varer lengre..) karbohydrater som ris, pasta .. et par timer før treningen (middag eller noe). Du bør ikke spise noe etter det, for da får du fort sting, og blir tung i kroppen.
(...)

Opprinnelig postet av *littledevil

Det er riktig det, at man bør spise mat med trege karbohydrater, men før trening kan det være godt å få ett ekstra kick av noe med kjappe karbohydrater, slik at man har litt ekstra å gå på i starten av timen. Dette lærte jeg da jeg hadde kost og ernæring på skolen i fjor, og vi testet det ut i et forsøk, og ja, det funka :)

Så det er ikke noe NEI nei nei nei nei å spise en banan etc før trening. I en frokost bør det være mange trege karbohydrater, for dette er et måltid som skal vare en stund, og er grunnlaget for det man skal gjøre utover dagen. Men det som er neineineinei, er å spise matvarer med høyt innhold av kjappe karbohydrater hele tiden, da vil man få lite energi til overs, man spiser mer, og vil legge på seg fort. Med mindre man har en forferdelig bra forbrenning i kroppen da

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/01/2006 :  14:51:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Enig med Wenche. Rart at ekspertene på vektklubb.no som har forska på dette i mange år sier det dersom det ikke er noe i det. Nå er det sant at man optimalt sett skal spise noe langsommere noen timer før, men en banan el.l rett før skader ikke, heller ikke etterpå.

For min del som trener tidlig om morgenen før jeg spiser frokost og går på skolen er banan perfekt, jeg gidder ikke stå opp kl 5 på morgenen bare for å spise et par grovbrødskiver før jeg trener..

Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  16:05:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Skal bare frem til at raske karbohydrater før trening ikke er bra, fordi du får et kick, og det varer i noen minutter, også er energinivået ditt lavere enn det det var fra før av.

- kilde: lektor på idrettslinje.

Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være viktig med raske karbohydrater på oppvarminga? Og det er jo som oftest litt ut i treninga at intensiteten blir høyest, og da er det jo ikke kos å ha lite energi :)

-Marte Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  16:08:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Litt O.T., men er der noen som kan ramse opp mat med raske karbohydrater og mat med trege kabohydrater? Jeg er helt blank her, det eneste jeg vet er at sjokolade har vel raske?..
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/01/2006 :  16:14:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Raske karbohydrater: sjokolade, godteri, alt sukker, hvitt brød, egentlig det meste som vi forbinder med "usunt".

Trege karbohydrater: Grovt brød, ris (ris er likevel raskere enn f.eks poteter), poteter, pasta, frukt og grønt (med unntak av noen frukter). Fiber er generelt tregere.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  16:28:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Må bare si en ting: vektklubb.no gir råd til overvektige osv., så de rådene er ikke så bra.

Etter trening: Proteinshake (om du gidder å lage deg ;), banan.... Det rett etter trening. En stund etterpå kan det være lurt med et måltid som f.eks. magert kjøtt, fisk, ris og grønnsaker. Drikk massevis av vann - både før, under og etter trening

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/01/2006 :  16:45:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Må bare si en ting: vektklubb.no gir råd til overvektige osv., så de rådene er ikke så bra.

Etter trening: Proteinshake (om du gidder å lage deg ;), banan.... Det rett etter trening. En stund etterpå kan det være lurt med et måltid som f.eks. magert kjøtt, fisk, ris og grønnsaker. Drikk massevis av vann - både før, under og etter trening

Opprinnelig postet av Mari^_^

Rettelse:
Ekspertene på vektklubb.no er ikke retta mot bare overvektige. Vektklubb fokuserer på livsstilsendring, ikke slanking. Sunn mat, og riktig trening. Ja, folk melder seg inn for å gå ned i vekt, men det er mange som også har såkalt "stabil profil" der de bare skal holde vekta nede.

Rådene om kosthold og trening er ikke rent mot overvektige, det er sunne og fornuftige råd som kunne vært gitt til hvem som helst som lurer på sunt kosthold og trening.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  17:02:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg spiser allerede sunn mat, har en vekt jeg trives med osv., så jeg trener overhodet ikke for å forandre noe med vekten min (min vekt er stabil samme hva jeg stapper i meg) :-) Jeg trener for velvære, stramme opp litt her og der (slappe muskler) og få litt bedre kondis :-)

(Trener foreløbig aerobic intro på mandager, ball (styrke, stabilitet og balanse) på tirsdager og yoga stressmestring på torsdager).
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  17:38:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Mari^_^

Rettelse:
Ekspertene på vektklubb.no er ikke retta mot bare overvektige. Vektklubb fokuserer på livsstilsendring, ikke slanking. Sunn mat, og riktig trening. Ja, folk melder seg inn for å gå ned i vekt, men det er mange som også har såkalt "stabil profil" der de bare skal holde vekta nede.

Rådene om kosthold og trening er ikke rent mot overvektige, det er sunne og fornuftige råd som kunne vært gitt til hvem som helst som lurer på sunt kosthold og trening.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Tja, men da burde de bytte ut noen av sine rettledere. En veninne av meg - som driver med athletic fitness - fikk beskjed om å bytte kosthold til den slankede varianten, + at hun hadde for høy BMI. Jeg kjenner faktisk mange med lav fettprosent og høøy BMI, altså om du har litt for høy BMI er du overvektig, ifølge vektklubben. De mente også at hun spiste feil, dvs. at hun måtte kutte ut poteter osv., men de bør man da ikke gjøre når man trener hardt.

Bare min lille mening og erfaring.

www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.