hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spessielt tilfelle! Må blande!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Spessielt tilfelle! Må blande!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ina_R

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  17:28:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Vel, kan si det samme som pappa sier om blanding av hunder:

"Det finnes noen blandingshunder som er fine, men det finnes også mange som er helt motsatt."

Blir kanskje ikke helt rett dette men blanding er blanding
Vil tro det er helt det sammen innenfor hester også.
Og som Kristine sier: Lover er der for å følge dem.!

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  17:40:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
(En ren O-T betraktning; når det kommer til avlsdiskusjoner her, er det helt OK å slå i bordet med loven - og alle er enige. Når det kommer til opphavsrettslige spørsmål derimot, blir man kalt både det ene og det andre for å slå i bordet med loven og si at den skal følges. Hmm.) Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/02/2006 :  20:11:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vel, vel. Lover er der for å følge dem, sier nå jeg..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Eller.... ingen regel uten unntak!!!

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  20:26:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Man er vel klar over her at å oppfordre til en straffbar handling -er- en straffbar handling, håper jeg? Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  21:50:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Litt OT, men på en måte litt videreføring av temaet:
Hva skjer om man veit at slike blandingstilfeller blir gjort bevisst? Skal man anmelde? Hvilken straff vil vedkommende (som blander altså)isåfall kunne få? Av en eller annen grunn tror jeg ikke det blir lagt så stor vekt på en slik sak, og om det så får en fem-ti minutter i et rettslokale på noe som helst vis, så har jeg ikke helt trua på at man får den største straffen. Noen som veit?
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/02/2006 :  23:26:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Straffbart og straffbart.... Jeg vet at det ikke er lovlig å blande ulike raser...men om det er straffbart er vel snarere en annen sak. Tror ikke det vil skje noe som helst i slike tilfeller jeg....
Så, jeg er så kriminell å mener at det er ok å blande noen raser....like kriminell som en bankraner ifølge enkelte her....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  23:55:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sakset fra Hest.no sitt ekspertpanel iom at enkelte fortsatt ikke har fått med seg at dette faktisk er lovbrudd:

Hvis du leser forskriften som vi har å forholde oss til står det at brudd på bestemmelsene kan medføre bot eller fengselsstraff. Vi har ikke anmeldt slike forhold, men vi prøver så langt vi evner å informere folk om hvilke bestemmelser som gjelder. Et av hovedformålene i dagens hesteavl er å bidra til å ta vare på de raser vi har. Det gjør vi ikke hvis vi ukritisk krysser de. Husk at det ligger årevis med målrettet avlsarbeid bak de rasene vi har. Vi bør være stolte over at vi har så fine og ulike typer egnet til forskjellige oppgaver. Hver og en bør derfor bidra med sitt til at dette kan bestå. Det ville være synd hvis vi skulle gi opp dette, eller måtte innføre straffereaksjoner for at folk skal holde seg til de retningslinjer og bestemmelser som gjelder. Da forkaster de arvesølvet i stedet for å bidra til å overlevere det til neste generasjon i nypusset stand.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  00:01:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det èr straffbart, det er ikke noe å kimse av.
§ 13. Organisert krysningsavl:
Kopi av melding:
Hingst må ikke uten dispensasjon fra Landbruksdepartementet nyttes til hopper av andre raser med unntak av tilfeller som gjelder avl av varmblods ridehest eller organisert sportsponniavl i regi av de godkjente instanser.

Forsettlig overtredelse av denne forskriften eller bestemmelser og vedtak gitt i medhold av den, er straffbart i henhold til husdyravlsloven § 8 og matloven § 28. Uaktsom overtredelse er også straffbart etter matloven § 28.

Og for ordens skyld (bare for å legge til så har loven blitt oppdatert, og ikke forskriften, så i lovskriften skal det være §7, ikke 8, da 8 henviser til når loven trer i kraft).
Kopi av melding:
§ 7. Den som forsettlig overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov straffes med bøter eller med fengsel inntil tre måneder.

Og fra matloven..
Kopi av melding:
§ 28. Straff
Forsettlig eller uaktsom overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven eller vedtak gitt i medhold av loven, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år eller begge deler, såfremt forholdet ikke rammes av strengere straffebestemmelse. På samme måte straffes forsøk og medvirkning. Under særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel i inntil 2 år anvendes.

(...)

Man skal ikke tro. Man skal vite. Om noen er jævlige nok, så kan man nok tipse både den ene og andre om uorganisert krysningsavl.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  01:02:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå tar det helt av ja....
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 15/02/2006 01:02:58 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  09:06:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå tar det helt av ja....

Opprinnelig postet av oleo

Veeel...alt er relativt.
Kommer vel an på hvilken side av loven man sitter det kanskje ifht. om man mener at det er å "ta av" å nevne paragrafer fra loven

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  13:17:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pussig med dette forumet her... Folk vet jo at det er ulovlig, men gjør det alikevel...og slik vil det fortsette å være så lenge så mange oppdrettere selv ikke setter noen grenser. Skjønner ikke hvorfor dere orker å dra den så lenge...om lover og regler. Men det blir er jo hele morra nå da, at noen går fem på hver eneste gang
Jeg mener at kryssavl innenfor visse normer er ok...
Du mener at en bør holde seg til lover og regler...

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  13:37:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Pussig med dette forumet her... Folk vet jo at det er ulovlig, men gjør det alikevel...og slik vil det fortsette å være så lenge så mange oppdrettere selv ikke setter noen grenser. Skjønner ikke hvorfor dere orker å dra den så lenge...om lover og regler. Men det blir er jo hele morra nå da, at noen går fem på hver eneste gang

Det ironiske med ditt utsagn er jo at det er deg som i verste fall kan ha "gått fem på".

Kopi av melding:
Jeg mener at kryssavl innenfor visse normer er ok...

Fint om du definerer din oppfatning av normer innen organisert, ulovlig kryssningsavl.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  14:15:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Straffbart og straffbart.... Jeg vet at det ikke er lovlig å blande ulike raser...men om det er straffbart er vel snarere en annen sak. Tror ikke det vil skje noe som helst i slike tilfeller jeg....
Så, jeg er så kriminell å mener at det er ok å blande noen raser....[b]like kriminell som en bankraner ifølge enkelte her....[b/]

Regner med den var til meg og synes det var et ganske så barnslig utsagn. Du leste tydeligvis ikke hva jeg skrev for jeg skrev at HANDLINGEN kanskje ikke var like kriminell, men PRINSIPPET er det samme når det gjelder ALLE kriminelle handlinger; det er ikke lov.

Synes det er så kranglete når mennesker ikke klarer å ta til takke med det som er en nedskreven lov. Virker som om man MÅ kverulere uansett.

Og bare for å presisere det så er jeg ikke imot blandinghester, men blandingsavl. Har sagt det før og sier det gjerne igjen; har verdens flotteste blanding jeg, men jeg støtter ikke måten han ble til på for det. Noen mener kanskje jeg støtter det mtp. at jeg kjøpte han, men om han hadde vært av rasen Hannoveraner hadde jeg kjøpt han allikevel for det var individet og ikke rasen jeg kjøpte han for.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  14:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det ironiske med ditt utsagn er jo at det er deg som i verste fall kan ha "gått fem på".

[quote]Jeg mener at kryssavl innenfor visse normer er ok...

Fint om du definerer din oppfatning av normer innen organisert, ulovlig kryssningsavl.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Ja...tolk det som du vil... Men hver gang en slik diskusjon dukker opp, ikke første gang, så er det noen som drar den ut i det vide og brede med lover og regler. Vi har lest de før!! Det endrer ikke mitt syn alikevel..
Og jeg har begrunnet når jeg mener det er ok med kryssing av raser. En trenger ikke avle på alt...og fysiske og arvelige defekter/egenskaper må respekteres.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 15/02/2006 14:46:35 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  15:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

[quote]Jeg mener at kryssavl innenfor visse normer er ok...

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Ja...tolk det som du vil... Men hver gang en slik diskusjon dukker opp, ikke første gang, så er det noen som drar den ut i det vide og brede med lover og regler. Vi har lest de før!! Det endrer ikke mitt syn alikevel..
Og jeg har begrunnet når jeg mener det er ok med kryssing av raser. En trenger ikke avle på alt...og fysiske og arvelige defekter/egenskaper må respekteres.

Mener du med dette at om man ,som i mitt tilfelle, er i mot ulovlig avl bare skal holde kjeft og være vitne til at voksne mennesker nærmest oppfordrer ungjenter til lovbrudd?
Hva du har gjort eller ønsker å gjøre burde du strengt tatt holde for deg såfremt det er ulovlig og lett påvirkelige ungjenter kan lese det.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.