hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spessielt tilfelle! Må blande!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Spessielt tilfelle! Må blande!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  11:12:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hm... ja... Altså, tenkte på å sette det borttil innridning for så å ha det hjemme når Daytona blir gammel.

Men om det er dette dere mener, er det bare for meg å gi opp!
Hvorfor i HELVETE er verden så urettferdig?!

Edit for å si at jeg ikke VIL gi opp! Hm, må prøve å få løst saken på et hvis! Nå ser det ut til at det går bedre med Brave Star så det er vel bare å HÅPEHÅPEHÅPEEE!!!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o

Redigert av - Andrea & Daytona den 29/01/2006 11:19:33 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  12:03:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Lykke til, håper det går bra.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  13:41:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Andrea & Daytona: Dersom det var å "sette bort til innridning" du tenkte på i ditt første innlegg, har du en ganske merkelig måte å si det på, iom. at du der sier selge og kjøpe tilbake når den blir eldre :-) Håper det går bra med hesten din.

(P.S, Capre Diem betyr grip dagen D.S)
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  15:49:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Et avkom etter denne hesten vil aldri erstatte den hesten uansett.

Ingen seriøs veterinær eller hingstestasjon vil tappe den for deg.

Slik avl er ikke lovlig i Norge

Å selge for å kjøpe tilbake er så og si umulig. Å sette til tilridning er noe ganske annet og varer ikke akkurat i flere år... Det er og begrenset hvor mye det er "vits" å lære en uregistrerbar blanding, så du sender den liksom ikke vekk og venter til den er på GP-nivå.

På Vipen din står det at han er forfangen pga feil foring og at det er eieren sin feil.. Ergo eier du ikke engang hingsten?
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  16:15:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Nei, hingsten er ikke min, og det har jeg aldri sakt heller. Men han var den første hesten"min", han jeg lærte meg å ri på og han jeg hjalp til å begynne å like mennester igen, da han er blitt misshandlet.

Mulig jeg forklarte feil da jeg skrev at jeg skulle selge for så å kjøpe tilbake.

Nei, føllet vil aldri bli den samme som Brave Star men det er AVKOM av han og dermed EN DEL av han!

Hm, ingen for forstår hva jeg mener egentlig?!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  16:24:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg forstår hva du mener, men jeg er enig med de fleste andre her.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  16:34:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg forstår hva du mener, men jeg er ikke enig. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  16:35:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jo jeg forstår hva du mener, men man kan ikke bedekke (og i hvertfall ikke en lage en blanding som er ulovlig) bare fordi en hest ikke kan leve mer. Vet ikke hvem denne Welshen er etter jeg men hva med å heller kjøpe et avkom etter samme far? Eller kjøpe en Welshhoppe med tid og stunder og bedekke den med faren til "din" Welsh?

Welsh er en meget fin rase, og jeg ser ikke fordelen ved å blande inn noe traver i den (og det sier jeg som faktisk er et travermenneske).

Tro meg, dersom hesteinteressen din vedvarer livet gjennom kommer du til å miste mange hester fremover. Ta nå heller vare på den hesten du faktisk eier og bedekk heller den (med en traver) dersom du skulle ha lyst på det i fremtiden.
Gå til toppen av siden

RIP ROMEO

Skrevet - 07/02/2006 :  21:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ingenting som heter "spesielt tilfelle" når det gjelder kryssavl. Så sinnsykt useriøs du høres ut. Det er en grunn til at vi har lover og regler for dette både i Norge og i de fleste andre land i verden. Slutt å ødelegg for oss som driver seriøst!
Nå er jeg veldig streng, men jeg er så lei av at folk som i tillegg vet hva loven sier absolutt må bryte dem. Som sagt så er det ingenting som heter spesielt tilfelle når de rasene du skal krysse ikke er godkjent med hverandre og hingsten attpåtil ikke er kåra. Gudbedre.
Gå til toppen av siden

RIP ROMEO

Skrevet - 07/02/2006 :  22:00:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og nå ser jeg at du har skrevet at hingsten ikke er din engang. Da blir det tjuvparring i tillegg, så hvis du gjennomfører dette har du hele TRE lovbrudd på samvittigheten; Tjuvparring, kryssavl og bruk av ukåra hingst.
Er det mulig.
Håper hesten blir frisk igjen :)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/02/2006 :  13:22:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og nå ser jeg at du har skrevet at hingsten ikke er din engang. Da blir det tjuvparring i tillegg, så hvis du gjennomfører dette har du hele TRE lovbrudd på samvittigheten; Tjuvparring, kryssavl og bruk av ukåra hingst.
Er det mulig.
Håper hesten blir frisk igjen :)

Opprinnelig postet av RIP ROMEO

Fatter ikke hysteriet overhodet.... La de som er innbitte oppdrettere og seriøse i avl holde på sin seriøsitet og sin rene avl, men la også folk få gjøre som de vil uten å dra inn alskens regler og lover. Denne loven medfører kun en hest uten papirer og det vet alle.....og dersom man da skal bruke hesten til egen ridning og uten videre avl så ser jeg ikke problemet.

Men for å komme konkret til saken så ser jeg egentlig ikke poenget dersom du ikke skal ha hesten selv Andrea... Men, jeg tror ikke det ville vært vanskelig å solgt avkommet men da uten papirer og pris deretter. Fysisk ville det heller ikke være noe poblem for hesten.
Dessuten er det ganske mange ting du bør tenke på. En kan se seg litt blind på egen hest.....for i dine øyne er han helt fullkommen. Men du bør ta hensyn til temprament, eksteriør, arvelige laster og gener kanskje 3 ledd tilbake...
Kunstig sæd er jo forsåvidt greit, da kan du ta tiden og finne en hoppe som kanskje egner seg enda bedre, men erfaringen er at antall levende fødte føll er lavere enn ved naturlig bedekking, og speiselt ved en ung og lite erfaren hoppe.

Jeg er ikke for å avle på ALT mulig... En bør tenke seg om både en og to ganger, men jeg har selv bedekket kalblods med fullblods, som jo er ulovelig(hingsten fra oppdretter) men da etter 3 års planlegging og nøye vurdering. I min let etter hingst kom jeg borti veldig mange oppdrettere og jeg er overasket over hvor mange som faktisk sa ja til denne kombinasjonen....til og med i Trakhener avl. Gjett hva blodet i noen av blandingene på politihøgskolen stammer fra?
Avkommet har jeg allerede fått bud på, 2 ganger, selv om han selvsagt ikke er til salgs.....

Jeg blir sikkert lynsjet nå.....men bryr meg ei

Håper i ditt tilfelle at hesten din blir bra.....det er jo uansett han som er uerstattelig....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/02/2006 :  13:46:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding

Støtter Oleo.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  15:20:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville vært svært forsiktig med å oppfordre til lovbrudd...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  16:34:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Enig med Renegate. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor man støtter slike saker? Tenk på de seriøse menneskene som bruker tid og penger på å gjennomføre avl på den RIKTIGE måten. Synes det er så egoistisk som det er mulig å få det. Selvfølgelig er en blanding like elskbar som en renraset (og ja, det vet jeg, for hesten min har ukjent avstamning og er en eventyrblanding selv), men det er ikke det som er poenget her. Å krysse på denne måten er ikke lov. HVorfor kan ikke folk bare ta til takke med det og ti sin munn? Vi har et lovverk i Norge som vi er pliktig til å følge, og du gjør deg selv like kriminell som en bankraner (kanskje ikke lovbruddet er like ille, men prinsippet er det samme) ved å krysse raser i vildens sky.

Hmf. Blir så oppgitt over hvor egoistiske mennesker kan være.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/02/2006 :  17:18:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med Kristine her.

Synes det skal gjennomføres lovlig. Ikke sånn "dra til naboens hingst"-pare. Selvfølgelig kan man få et fint føll som både er snillt og mega flink innen ett eller annet, men det er ikke lov.
Synes alle blanede hester burde være kastrert og sterilistert, så man ikke kan avle vidre på dem.
Det ødlegger også for de som avler særiøst. Noe som er meget synd.

Jeg er sterkt i mot blandingshester, å skulle ønske Norge kunne godt hardere til verks.

Vel, vel. Lover er der for å følge dem, sier nå jeg..

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.