hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blodprøve ved hestekjøp?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Blodprøve ved hestekjøp?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Selameyjan

Skrevet - 22/01/2006 :  19:08:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sitter og leser Norsk Rytterforbunds standardkontrakt for hestekjøp, og i Veiledningen punkt 3 står det "Ved kjøp av særlig verdifull hest, bør også blodprøver tas".

Hva slags blodprøver referereres det til?
Må jeg be spesielt om dem?

Kan man, hvis man planlegger å kjøpe en hest som ikke har vært skadet tidligere, be veterinæren om en standard undersøkelse, pluss røntgen av beina, eller må man være mer spesifikk?

Og hvorfor dette med "særlig verdifull hest", at hesten er syk er vel et like stort problem om den koster 50 000 eller 500 000...

www.selkie.no

xxxx

Skrevet - 22/01/2006 :  20:26:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som seff menes er jo før hestekjøpet og da har det faktisk litt å si om du skal gi 50 eller 500 tusen..Ihvertfall for meg med vanlig lommebok.
En blodprøve kan jo gi et hint om et evt. fremtidig eller nåværende problem,akkurat som bøyeprøve og røntgen.

Jeg hadde nok ikke tatt en blodprøve i forkant ved kjøp av en typisk "selskaps-shettis" el. lign.
Men skulle jeg satset litt mer ville jeg ikke utelatt å ta en blodprøve nei.
For meg kan hesten godt koste "kun" 40 tusen,en blodprøve til 1800 kr. bør jeg ha råd til da.
Mye kan skjule seg der som du da kan unngå å få problemer med senere.
Du kan jo bla. få svar på om hesten kan ha allergi, div. infeksjoner (luftveier osv.),muskelsykdom,mageproblem,kreft,hudsykdom, nyre-problemer osv.osv.

En blodprøve koster heller ikke så mye; ca. 2000 kr. for den mest omfattende.
Man har råd til en blodprøve når man har råd til å kjøpe seg hest,om den koster 20 tusen eller 2 mill.
Så da får det vel være opp til hver enkelt og hvor mye man evt. vil "gamble".

Hestekjøp er gambling uansett men det er jo greit å gjøre litt research så lenge det ikke koster skjorta -syns jeg da.

Redigert av - xxxx den 22/01/2006 20:54:31 Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 22/01/2006 :  20:57:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, jeg prøver liksom å gjøre litt researsch, men jeg ble ikke mye klokere av svaret ditt.

Jeg skjønner jo at blodprøven kan gi hint om fremtidige problemer, men det er vel ikke sånn at man tar 1 blodprøve og får vite "alt" om hestens helse?
En blodprøve må helt sikkert undersøkes med tanke på noe spesifikt.
Og jeg tror ikke det er hensiktsmessig å ta blodprøver med tanke på alle eventualiteter (hvor mange sprøytestikk blir det? stakkars hest!)

Kanskje det er noe veterinæren vet, og som man ikke trenger å tenke så mye på, men det er likevel greit å vite på forhånd.
Så hvis noen av dere vet spesifikt hvilke blodprøver det lønner seg å ta før man kjøper en hest som ikke skal brukes til avl, og som ikke har noen kjente sykdommer eller svakheter i familien, så er jeg takknemlig om dere vil dele denne kunnskapen med meg.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/01/2006 :  21:32:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig får man ikke vite alt om hestens helse ved å ta en blodprøve,det har ingen påstått.
Det er noe man evt. tar i tilegg til bøyeprøve og/eller røntgen, det regnet jeg med at du forsto.

Ang. selv blodprøven:
Mulig jeg formulerte meg veldig dårlig her og, men den som anbefales/ofte benyttes i en slik sammenheng er den jeg nevnte og den koster ca. 1800 kr.
Den tar for seg det meste av det jeg nevnte i første innlegg, også om hesten skulle reagere på noe i luften.
Du får altså svar på relativt mye ved kun å sende inn 1 prøve ja.

Blodprøvene er kun 2 stikk og sendes av veterinæren din til bla. Dr. Baddaky. (De er mest brukt til dette har jeg inntrykk av)
Klikk evt. her: http://www.drbaddaky.no/om.htm

Jeg skrev ikke at du burde ta bøyeprøve og evt. røntgen, for det gjør de fleste ved hestekjøp uansett, (for en blodprøve vil selvsagt ikke vise om hesten din er 3 grader halt..)
Den viser som nevnt andre problem.

Redigert av - xxxx den 22/01/2006 22:03:52 Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 05/02/2006 :  23:35:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tilfelle flere enn meg har lurt på dette:

Jeg ringte Norsk Rytterforbund, men de visste ikke...
Nokså useriøst tatt i betraktning at kontrakt-utkastet ligger på deres web. Noen hos dem burde visst det.

Ut fra hva som står på skjemaet til forsikringsselskapet, samt i Landbruksforlagets "Kjøp av hest" er dette en blodprøve som vil avsløre om hesten var dopet under vetrinærundersøkelsen.
Antagelig tas den rutinemessig, men av hensyn til forsikringen er det sikkert best å passe på at det blir gjort.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 10/02/2006 :  23:55:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I tilfelle flere enn meg har lurt på dette:
Jeg ringte Norsk Rytterforbund, men de visste ikke...
Nokså useriøst tatt i betraktning at kontrakt-utkastet ligger på deres web. Noen hos dem burde visst det.

Haha :) Det er litt uproff.. Edit: Det kan jo naturligvis hende du var uheldig med hvem som var tilstede. Man er litt avhengig av å treffe rett person når man ringer forbundet.

Kopi av melding:

Ut fra hva som står på skjemaet til forsikringsselskapet, samt i Landbruksforlagets "Kjøp av hest" er dette en blodprøve som vil avsløre om hesten var dopet under vetrinærundersøkelsen.
Antagelig tas den rutinemessig, men av hensyn til forsikringen er det sikkert best å passe på at det blir gjort.
Opprinnelig postet av Selameyjan

Jeg spurte veterinæren min på veterinærhøyskolen om hva slags blodprøve man eventuelt skulle ta når man gjorde en kjøpsundersøkelse, og hun sa også at det var snakk om å avsløre doping. Hun sa at det ikke var vanlig å gjøre dette. Mulig det er annerledes med feks. løpshester.

Redigert av - eligj den 10/02/2006 23:58:47 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.