hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Selge hest på avbetaling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Selge hest på avbetaling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Linn_1902

» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  22:13:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal selge hesten min og noen er intr i å kjøpe den på avbetaling.. Er det noen som har gode/dårlige erfaringer med det? Evnt forslag til en god kontrakt som omhandler dette??
Når skal hun få alle papirene på hesten?
Når skal den omregistreres på henne?
Hva om hun plutselig ikke har penger?

Guro
» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  23:12:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ingen gode forslag til kontrakt men jeg vil på det sterkeste anbefale at vedkommende kjøper ikke får papirer før alle penger er på din konto. Først da har hesten skiftet eier. Dette er også godt å ha i bakhånd om betalinger skulle utebli osv.

Syns forresten at det kan være lurt å ha med en ting i en slik kontrakt og det er at du har lov å hente hesten hjem på dagen om ikke betalingene dukker opp. (Og at penger da tilbakeføres lik det vedkommende har betalt minus de utgifter du har hatt på transportering feks).

Guro
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  23:48:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå ned i banken og la dem hjelpe deg med slike økonomiske spørsmål. De har sikkert både bedre erfaring og kan gi deg et vink om økonomisk sikkerhet.

Ellers vil jeg også anbefale deg å følge Guro sine råd.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  00:22:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ville igrunn aldri solgt hesten på avbetaling med mindre dette var folk du kjente veldig godt. Det er trossalt et ansvar for deg også dersom de ikke kan betale. Greit man har en kontrakt, og du antagelig har papirer gode nok til å vinne en rettsak osv. Men hva om det skjer noe underveis? Kanskje hesten skades, og de ikke ser sin fornuft å betale mer på en ufør/død hest f.eks. Hva om de ikke kan betale, hva er da din sikkerhet? Kanskje å ta hesten tilbake, men hva om den har tapt seg i verdi, du ikke er interessert i å ha den eller andre ting som teller ufordelaktig for deg.

Jeg ville bedt dem om å oppsøke en bank som har orden på å låne ut penger, har mer makt og ressurser enn deg til å gripe inn dersom de ikke betaler, som og antagelig er mer enn gjerne behjelpelig med å gi vedkommende et forbrukslån av noe slag. Så kan man spørre seg om slike lån er lønnsomt, det er de jo som regel ikke.. Men skal man kjøpe hest for de pengene man ikke har ser iallfall jeg kun lån som eneste utvei.

Selv om jeg ikke har dårlige erfaringer å vise til, vil jeg fraråde deg dette på det varmeste. De fleste mennesker er ryddige og ærlige mennesker, men det kan koste deg dyrt dersom du har møtt noen som ikke er det. Eller som uforutsett av andre grunner hindres å betale av årsaker de ikke nå kan forutse.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  16:37:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville aldri solgt en hest på avbetaling.
Etter min mening så er det sånn at har man ikke råd, så har man ikke råd.
Og hvorfor skal jeg være bank for andre liksom?!
Harde ord kanskje, men det er ingen som har finansiert mine hestekjøp...

I tillegg har jeg bekjente som ikke har så god erfaring.
Og jeg lærer gjerne av andres erfaring i stede for å selv gå i ei felle...

Det kan jo oppstå en del problemer.
Som debattstarter skriver angående papirer osv.
Og hvem eier egentlig hesten om noe skjer?!
Og hva om folk ikke betaler, skal man da hente hesten?!
Og hva da med pengene de allerede har betalt?!
Selv de mest hyggelige mennesker kan være upålitelige desverre

Nei jeg ville holdt meg unna!

Anette Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  16:39:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg kjøpte hesten min på avbeatling...
og hvis jeg ikke betalte kom hun og hentet han...og jeg fikk ikke paprirene før alt var betalt...

Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  18:22:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte min forige hest ved avbetaling. Fikk serfikatet når jeg hadde betalt hesten, å da kom eieren personlig ned til oss å ga det, så skrev vi under.

Å nå som jeg solgte henne gikk hun også på avbetaling, MEN skrev en "streng"(?) kontrakt hvis di feks ike betalte hesten før avtalt så var di selv ansvalige, å hesten kune ikke slaktes el settes inn i rideskolen ved denne perioden. Skrev også alt om hesten, rase, navn, alder etc sån at div ting ikke kunne brukes mot oss som di egentlig viste etc.. Hadde ALDRI solgt/tatt avbetaling på hest uten kontrakt.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  23:41:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenker litt som så, at har du ikke råd til å kjøpe hesten, så har du iallefall ikke råd å holde hesten! Det er jo ikke kjøpssummen som koster mest, men stall-leige, for, utstyr, skoinger, ventede og uventede dyrlege-besøk osv, det blir det penger av i løpet av måneder og år! Så nei, jeg hadde ikke solgt hesten min på avbetaling!
Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  09:35:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Er jo ikke like enkelt å feks dra ut 40.000 rett fra loma... Er jo enig at veterinær osv osv å det å ha en hest er DYRT, men der betaler du jo ikke hele heste sumen av det det betalte hesten for.. Selv så tok jeg min hest på avbetaling da mamma nettopp hadde kjøpt hus å bil. Men har aldri hatt noe jeg ikke kunne ha betalt ved hold/veterinær av hesten å Ved salg syns jeg at hun kom til en bekjent jente å da laget vi en avtale, syns da i det tilfele at godt hjem er viktigere en pris! Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  13:38:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg ville bedt dem gå i banken og låne penger.. Det er mye sikrere for både deg og de nye eierne... Enkelt og greit :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  14:18:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Enig med Anette her.. Om de ikke får lån i en bank er det antakelig noe galt med betalingsevnen deres, i det minste slik som rentesituasjonen er nå.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/01/2006 :  16:02:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tenker litt som så, at har du ikke råd til å kjøpe hesten, så har du iallefall ikke råd å holde hesten! Det er jo ikke kjøpssummen som koster mest, men stall-leige, for, utstyr, skoinger, ventede og uventede dyrlege-besøk osv, det blir det penger av i løpet av måneder og år! Så nei, jeg hadde ikke solgt hesten min på avbetaling!

Opprinnelig postet av TORHILD

Godt sagt! Noe man bør tenke over!

Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  23:46:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Har solgt hest på avbetaling et par ganger og det har overhode ikke vært noe problem. Men det er viktig å skrive kontrakt og ALDRI gi fra deg pappirene på hesten før du har fått alle pengene.

Har full forståelse for at ikke alle kan bla opp hele kjøpesummen med det samme, det kan jo dreie seg om mye penger. Er ikke alle som vil bruke alle sparepengene på selve hestekjøpet heller (Det hadde i allefall ikke jeg gjort). Det er ikke noe bedre for hesten om noen betaler den med alle sparepengene og sitter igjen med tom bankkonto etter kjøpet.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  13:04:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget til mange, slik jeg ser det- du kan ha flaks; du får pengene dine som avtalt, eller du kan ha uflaks og risikrer både det ene og det andre (som om du tar tilbake hesten, er den ødelagt eller lignende). Det er en 50-50 situasjon, og avhenger mye av hvem du handler med. Og hvordan skal man gjør det med forsikring og helsemessige saker i slike tilfeller?
Hege Gå til toppen av siden

Goldkløv

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  20:05:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoldkløv  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoldkløv  Svar med kopi av melding
Du burde ikke gi fra deg papirene før hu som har kjøpt henne betalt alt for hesten.
" Når skal det bli hest på meg da?"
Redigert av - Goldkløv den 24/01/2006 20:06:39 Gå til toppen av siden

**§§()()INGRID()()§§**

Skrevet - 11/02/2006 :  15:41:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! foreslår at du ber om et depositum på ca. halve summen, så har du iallefall ikke tapt på salget om resten av pengene ikke dukker opp og du må hente hesten igjenn. Ikke gi kjøperen papirer før hele summen er betalt... Hilsen meg:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.