hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen spørsmål ang. fisk i akvarium.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Noen spørsmål ang. fisk i akvarium.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  22:05:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Anskaffet meg et akvarium med alt utstyr, og har nå kjøpt meg 6 guppyer :)!

Men, så har jeg noen spørsmål. Så at det er flere her som har erfaring med akvariefisk, så kanskje noen kan hjelpe..

- Har hørt at lyset bør være av om natten, slik at det blir mindre alger i akvariumet, stemmer det? og bør jeg ha lyset av om natten generelt?
(har pleid å ha det på hele tiden)..

- Dersom lyset er av, vil det da påvirke varmen i vannet betydelig?

- Før jeg fikk fisk oppi, måtte jeg måle bla. ph verdier og bakterieinnhold o.l. Bør jeg gjøre dette innimellom også?

- Hunn guppyene mine, utenom den yngste, er blitt smellfeite! Har ikke gitt dem mye mat heller, og dersom de er drektige, viser dette etter en uke?!?

- Hvor mye mat anbefales det å gi 6 guppyer per dag? Må fiskematen står det at fiskene skal ha såpass mye mat at de klarer å spise de opp innen få minutter.

- Har som sagt 4 hunner og 2 hann guppyer i akvariumet nå. 20 liters. Går det an å ha 2 hunner til?.. (hannene plager vettet av de jeg har, så tenkte at litt flere kunne gjøre susen). ;)

- Har hørt at de går drektige i 3-4 uker, hvor mange dager sånn ca.?

På forhånd takk :)!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Lopke

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  22:18:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
ang lyset så ja..slukk det om natten.. det er også naturlig for fisken. og du unngår alger.. og de andre spørsmål må en ekspert nok svare.. har drept for mange fisk til at jeg vil utnevne meg som fiskeekspert... Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  22:57:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.. husker jeg hadde guppyer. Det ble veldig innavl.nye under hele tiden. Jeg tror ikke de er drektige så lenge egentlig...men jeg vet ingenting. Du trenger sikkert ikk kjøpe fler guppyer med tanke på at det sikert er 20 fisk i akvariet ditt innen en mnd.

Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  23:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.akvarieforum.no/index.cfm

Her kan du lete deg frem til mye nyttig Gå f.eks inn på forum oppe i høyre hjørne og bruk søkefunksjonen.

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  23:56:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Angående alger så har det hjulpet hos meg og fòre på granulat (slike runde kuler)istedenfor det vanlige fiskfòret som er i slike flak.
Og jeg vil også anbefale deg og slukke lyset om natten. Jeg har et ganske stort akvarium, der setter jeg ikke på lyset før litt ut på førmiddagen og slukker det en gang ut på kvelden.
Det blir ikke kaldere i vannet siden varmekolben regulerer varmen.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  00:05:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Veninna mi hadde fisk, kjempekoselig altså, helt til katta velta hele greia og tok fiskene til middag. Har tenkt på å anskaffe meg fisk selv. Hvor ofte må man renske akvariumet?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  00:14:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he...jeg hadde Guppyer i sin tid.
Hjelp det ble mange! Ble ikke kvitt dem jo!
Prøvde å gi bort til alt fra dyrebutikker til uvitende bekjente...uten hell.
Aldri en Guppy til i mitt hus.

(Bare å sette navn på alle sammen! Neida,jeg var vel ikke så fryktelig gammel nei )

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  10:38:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Angående bakterier, pH-verdier og lignende så har de fleste butikker med respekt for seg selv, dvs. butikker med akvarier o.l., billige og enkle tester du kan kjøpe og bruke selv i stedet for å måtte dra til butikken hver gang du vil teste.

Jeg har nettopp kjøpt meg bolle med kampfisk i (stor bolle, med sand, plante og leke) og i den har jeg nøytraliseringsstein og bruker AquaSafe hver gang det skal skiftes vann. Mannen i butikken rådet meg til å teste pH/nitrit hver 3. dag i de 2 første ukene. :-)
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  12:33:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leke?
Bruker fisken den? Hva er det ?

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  12:50:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
...pynt da. Sånn skattekistegreie som nøytraliseringsblokken ligger i. :-) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  13:05:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Søren!
Jeg som håpet å oppleve en fisk med...tja...svømmehjul eller ringer å turne i eller...
Hadde da vært festlig?

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 22/01/2006 :  14:42:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Søren!
Jeg som håpet å oppleve en fisk med...tja...svømmehjul eller ringer å turne i eller...
Hadde da vært festlig?

Opprinnelig postet av Kurre

LOL Ser for meg en fisk som turner i ringer, hehehe! Henger etter finnene og snurrer rundt.. Speil er kanskje en dårlig idé for kampfisk?

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  15:12:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gratulerer med nytt akvarium! Det er skikkelig flott å se på,og man kan variere mye med det,da med tanke på ting å ha i akvariet...så det blir fint å se på
Så til det du spør om...

- Har hørt at lyset bør være av om natten, slik at det blir mindre alger i akvariumet, stemmer det? og bør jeg ha lyset av om natten generelt?
(har pleid å ha det på hele tiden).. Ja,du bør slå av lyset om natten. Det gjør det mer naturlig for fiskene,og man begrenser algeproduksjonen noe... Om du vil unngå alger,så ikke sett i akvariet slik at det kommer sollys til det! Du får også kjøpt algedreper som skal tillsettes i vannet...

- Dersom lyset er av, vil det da påvirke varmen i vannet betydelig?Du bør ha en varme-kolbe i akvariet,som kan regulere tempraturen i vannet likegyldig av om lyset er på eller ikke.

- Før jeg fikk fisk oppi, måtte jeg måle bla. ph verdier og bakterieinnhold o.l. Bør jeg gjøre dette innimellom også?Ja,som Formosissima sier,så får du kjøpe tester på de fleste dyrebutikker som selger fisk og akvarie-utstyr.

- Hunn guppyene mine, utenom den yngste, er blitt smellfeite! Har ikke gitt dem mye mat heller, og dersom de er drektige, viser dette etter en uke?!? He,he,he...jada...det viser fort...de er tross alt ikke store fra før

- Hvor mye mat anbefales det å gi 6 guppyer per dag? Må fiskematen står det at fiskene skal ha såpass mye mat at de klarer å spise de opp innen få minutter.Det stemer :) Følg det som står på pakningene.

- Har som sagt 4 hunner og 2 hann guppyer i akvariumet nå. 20 liters. Går det an å ha 2 hunner til?.. (hannene plager vettet av de jeg har, så tenkte at litt flere kunne gjøre susen). ;)Tror du skal vente...et såpass lite akvarie blir det fort feile verdier i om du har i for mye fisk.Det blir også mindre trivsel om det kommer mya fisk i forhold til størrelse,og da blir dødeligheten større.

- Har hørt at de går drektige i 3-4 uker, hvor mange dager sånn ca.?Usikker,men det er nok litt individuelt...spør i en dyrebutikk,så kan de nok svare deg mer nøyaktig.

Og lykke til med fiskene!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  23:21:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Speil er ikke direkte dumt til kampfisk nei. Jeg har bollen min stående på en kommode hvor jeg har mye planter, slik at det blir litt mer luftfuktighet der. Den ene planten står i en blomsterpotte av metall - og denne er Doffen dypt fascinert over. Han står der hele dagen og svømmer opp og ned for å se seg selv :-P Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  00:00:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Speil er ikke direkte dumt til kampfisk nei.

Opprinnelig postet av Formosissima

Ville vært litt forsiktig med det der...en ting er som du beskriver,en heller uklar blomsterpotte i metall...men å ha speil fremme til en kamp-fisk vil nok i lengden stresse den unødig mye opp. Det er en grunn til at man ikke kan ha to kamp-fisk i samme akvarium,og at det i enkelte land drives sport i å sleppe to slike fisk i samme akvarium...de dreper hverandre...
Så å utsette en kampfisk for et speilbilde til enhver tid kan resulere i at den stresser seg selv til døde...
Men skal være enig i at om man kun tar den opp en gang iblandt,så er det virkelig flott å se på fisken som blåser seg opp,og gjør seg til...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  01:12:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja, mente selvfølgelig bare en gang i blant. Jeg har overhodet ikke tenkt å gi min ikke-gule, men-blå-Doffen noe speil, ettersom han nettopp har blitt flyttet på og fortsatt tilpasser seg nytt vann og miljø. Han får kose seg med metall-blomsterpotten (som ikke er spesielt uklar). Han er også helt hekta på en lampe jeg har, av den typen som er mer til pynt og ikke gir fra seg noe særlig med lys.

Men man kan ha fler kampfisk sammen, så fremt det dreier seg om han + hun(ner). :-) Kampfisk kan også stå sammen med diverse andre fiskearter, og de de ikke går sammen med er det faktisk ikke kampfisken som knerter, men omvendt ;-)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.