hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen spørsmål ang. fisk i akvarium.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Noen spørsmål ang. fisk i akvarium.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  01:15:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja, mente selvfølgelig bare en gang i blant. Jeg har overhodet ikke tenkt å gi min ikke-gule, men-blå-Doffen noe speil, ettersom han nettopp har blitt flyttet på og fortsatt tilpasser seg nytt vann og miljø. Han får kose seg med metall-blomsterpotten (som ikke er spesielt uklar). Han er også helt hekta på en lampe jeg har, av den typen som er mer til pynt og ikke gir fra seg noe særlig med lys.

Men man kan ha fler kampfisk sammen, så fremt det dreier seg om han + hun(ner). :-) Kampfisk kan også stå sammen med diverse andre fiskearter, og de de ikke går sammen med er det faktisk ikke kampfisken som knerter, men omvendt ;-)
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  11:29:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,jeg har min kampfisk sammen med fire guppy-hanner :)
Og skal gå til innkjøp av noen hunner(guppy) så snart de får dem inn i butikken. Det funker så fint atte!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  14:50:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom min bolle funker bra noen måneders tid, så kjøper jeg nok et 60 liters akvarie (eller noe i den størrelsen) og lager et akvarie basert på kampfisk og noen få til. Gjerne noe som spiser yngel, siden jeg ikke har planer om å drive oppdrett ;-) Har helt dilla her nå. Mamma har hatt akvarie før, så jeg får litt hjelp derfra. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  15:03:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har per dags dato tre akvarium
Et står uten vann for tiden...et på 45 liter som jeg da har en kamp-fisk og noe guppy,og et større på 120 som inneholder to scalarer,noen bunn-fisk av ymse sorter,og en baby-skillpadde...

Kjempe-artig med akvarie! Og flott å se på er det også...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  12:51:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
takk for mange gode svar!

Lurte på en ting til jeg.

Skiftet vann i går. Gjor som jeg fikk beskjed om, skiftet en tredjedel av vannet etter 3 uker. Og tilførte etterpå riktig med bla. aquasafe, "salt" o.l. Men vannet er blitt noe grumsete i ettertid. Skiftet i går kveld, er blitt noe bedre i dag, men ikke helt klart for å si det sånn.

Hvordan kan dette ha seg?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  13:25:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke bare grus og rusk som har blitt rotet opp?
Vannet kan også bli uklart når det blir litt mye salt. Dh salt du bruker,eller vanlig bordsalt?
Jeg har hatt akvarie i mange år,og jobbet i dyrebutikk like lenge,erfaringen min er at Aquasafe og lignende remedier er bortkastede penger når bakterieflora og akvariet fungerer. Men du bør aldri gjøre rein pumpa samtidig som du skifter vann,da kan det bli ubalanse i systemet. Jeg foretrekker å gjøre det på forskjellig tidspunkt.
Når det gjelder skifte av vann ville jeg heller ha skiftet lite og ofte. Jo mindre akvarie,jo mer unaturlig og sårbart miljø og vanskeligere å holde enn et større.

Når det gjelder algeplager,ville jeg ha sørget for å ha et lysrør med riktig styrke og egenskaper,f.eks Floralux som er supert for både fisk og planter. Men et 20 liters er muligens utstyrt med pærer? For mye lys,lite planter og overfôring er det beste algene veit om.

Jeg ville ha latt lyset stå på maks 14 timer hver dag,eventuelt satt en liten timer i kontakta. Fotosyntesen hos plantene er også avhengig av skifting av dag/natt.

Den vanligste dødsårsaken hos akvariefisk er nitritforgifning,vanligvis pga. overfôring og avfall. Skal du kjøpe noen tester anbefaler jeg å kjøpe no2-test. Ph forandrer seg ofte ved sykdom på fisken,da vil du fort se at noe er galt.

I starten ville jeg ikke ha gitt de mat mer enn annenhver dag,og brukt skikkelig fôr som f.eks Tetra Rubin. Når akvariet er skikkelig innkjørt er det ingen fare med å gi de oftere,mine får en gang om dagen.

Når det gjelder gjødsling av planter,er det beste å bruke et par dråper Blomin fra dagligvarebutikk,rimelig og ufarlig i små mengder.

Jeg synes du bør kjøpe et par hunner til,da trives de bedre og guppyer er såpass enkle å stelle at de bør greie seg selv om akvariet ikke er så stort.

Når det gjelder drektighet hos levendefødende fisk,ser du dette lettest ved at fisken får mørk flekk bak på magen. Ikke alle du ser det på,men når de ser sprekkferdige ut er det ikke lenge igjen.

Dette ble rotete og kanskje ikke helt svar på ting,men jeg tar litt av her.. Beklager det!

Lykke til med fiskene!

Redigert av - Kine og Tassen den 26/01/2006 13:30:07 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  15:28:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Takk nok engang! Men noen er altså for et par hunner til, og noen er ikke.

Nå var jeg sikkert LITE smart, tenkte jeg skulle gjøre det ordentlig i går, og skylte pumpa og filteret grundig. Men fiskene virker friske, og de er fine i fargene enda. Har hatt dem i snart 2 uker.

Men jeg merket at pumpa gikk litt dårlig, akvariumet stod jo nesten 2 uker før jeg fikk fisk oppi, så nå som jeg skyllte pumpa, virket det som om den ble sterkere.

Ellers har jeg tydeligvis da gjort noe feil med fòringen også? Har fòrt dem 1-2 ganger til dagen, men ikke så mye at maten får kjangs til å falle ned på bunnen(blir alltid litt men..)..

Lyset har jeg nå av om nettene.

Jeg bruker sånn salt jeg kjøpte på dyrebutikken, ektozon tror jeg det heter. Og fòrer dem med TetraRubin. Samt at vannet er tilsatt aquasafe og en liiiten dose kalk(pga. det ble målt til litt for surt på dyrebutikken).

Artig det med den mørke flekken bak, noen av hunnene har nemlig en slik! eller en svart, litt tykk strek.

Dersom jeg bør ha flere hunner, hvor mange anbefaler du da? har jo 4 hunner og 2 hanner.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  16:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen krise det med pumpa,men er ofte greit at det finnes litt "dritt" i akvariet til enhver tid. Mikroorganismene bryter ned avfall fra fôr osv.,så da er det tryggest å beholde en del av dem.
Større fare for å få nitrit i vannet når alt er for reint,da er det ingen som ordner opp.
Det er ikke noe problem å skylle pumpa og innholdet i kaldt vann,men ofte greit at det ikke skjer rett før eller samtidig som du skifter såpass mye vann. Jeg pleier å skylle pumpa når den begynner å gå dårligere.

Ideelt sett ville jeg ha hatt 4 hunner per hann,men det ser kanskje litt kjedelig ut. 2 hunner til er nok fint i starten,akvariet er jo ikke så stort. De koster heller ikke all verden hvis det skulle skje noe. Bare husk at fort har mange barn,hvis de har nok gjemmesteder. Da kan det være lurt å skifte ut noen iblant,ellers blir det innavl og missdannelser som krokrygg.

Høres ut som du gjør ting veldig riktig! Jeg gjør ikke alt etter boka,fordi jeg har erfart at ting kan fungere bedre på andre måter.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  18:18:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Et tips kan være å følge litt med på forum; jeg har nettopp fått med meg at det er storauksjon i Oslo i helgen, og at det gjerne vanker litt større akvarier med alt utstyr til en studentvennlig pris der. Vurderer sterkt å dra for å se om jeg kan finne et litt større hjem til Doffen, et par kampfiskhunner og et par maller eller annet som spiser alger. Tenker 60 - 85 liter. :-)

Doffen lever enda, nitritten øker dog nå - men det er helt vanlig sier de. Den er ikke farlig høy enda, den ligger på 0,3 mg/l, og det er vel ikke før fisken begynner å gulpe luft i overflaten at det er skikkelig krise?
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  18:34:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
doffen har daua... (kunne ikke dy meg)

Jeg hadde noen flotte kampfisker, men så kom katten og tok dem inkludert planta!!! det var en som overlevde da, og etter et par dager dukket det jammen opp en til!! fra ingen steder!! Men så klart var det hann fisken som ble spist! trist... Nå har jeg lest så mye nytig her at nå må jeg snart skaffe meg noen fisk igjen!!

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  23:41:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Doffen lever enda, nitritten øker dog nå - men det er helt vanlig sier de. Den er ikke farlig høy enda, den ligger på 0,3 mg/l, og det er vel ikke før fisken begynner å gulpe luft i overflaten at det er skikkelig krise?

Doffen har en påpasselig matmor!
Hender at de blir litt slappe først,men når de gulper febrilsk hadde jeg fortet meg å tappe litt av vannet-fylle opp-tappe litt til.
Så slipper Doffen og daue.. Topp hvis du får tak i større kåk til han,da kan du anskaffe familie til han. Kampfisker har et spesielt,men interessant familieliv. Det morsomme er at mannen i familien gjør det meste av jobben.

Har en Sølvi og Klissvåt her nå,skulle ha sommerfuglciclider,men av en eller annen grunn ble det klumpete slørhaler,litt moro med sølvfargede da.. Har sett på slørhalene som stakkars,menneskeskapte kløner,men har fått mer respekt for dem nå. Faktisk ganske så smarte og tamme.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.