hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hingst/Valakk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hingst/Valakk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

slettet1

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  20:56:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Har en 9mnd hingst som jeg ikke helt vett når jeg skal kastrere. Er mulig det blir før sommerbeite ved 1 års alderen, eller 2år el rett å slett aldri, før han blir eldre å vurdere da hvis han blir helt overstyrlige..

Det som er poblemet er stallplass. Han står i løsdrift med et par andre føll nå, å har ikke snakket med stall eieren enda om eg kan få boks etter sommeren. Hingster blir kjønnsmode ved ca 1 års alderen, hvordan er det med hopper da? Vil at han skal stå lengst mulig i løsdrift med di andre.

Ønsker fremst å beholde ham som hingst, eneste grunn til kastrering er egentlig at han ikke skal brukes noe i avl, men er åpen for det hvis det blir en av di to rasene han er bl av, men det vil kun bli 1-2 å da bare til "privat bruk" Så er det det med å ønske å ha ham oppstallet på den stallen, vett ikke så mange staller her så er happy ved hingt på stallen deres, blir en del kat. med hestene siden det er store paddocker som fler hester går i. Ogås beholde ham som hingst så han skal utvikle seg bedre å få mer hingste preg i bygningen.

Hvis eieren ikke ønsker å ha fler hingster på stallen, så tror jeg at eg butter stall, men vil jo først prøve å ha ham oppstallet på boks etter løsdriften på den same stallen

Men spørsmålet var: når blir hopper kjønnsmodige?

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  20:59:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke helt sikkert, men tipper når de er rundt 1,5 - 2 år, kanskje før?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  21:35:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
OK takk Men tipper du ved den aldrene som som hingstene CA 1år, varierer fra hest til hest men. Eller blir hopper kjønnsmodige senere? Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  22:03:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OK takk Men tipper du ved den aldrene som som hingstene CA 1år, varierer fra hest til hest men. Eller blir hopper kjønnsmodige senere?

Opprinnelig postet av .Don Pedro.

Er usikker på det, men jeg regner med at de blir det ca. ved samme alder, men det varierer kanskje.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 21/01/2006 :  22:18:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
de er kjønnsmodne når de er 1 år. men så klart varierer det også. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  23:33:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
bare legger til; det heter kjønnsmodene ikke kjønnsmodige
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 21/01/2006 :  23:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
bare legger til; det heter kjønnsmodne ikke kjønnsmodene;) Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  00:02:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
hihi, skrive feil, kjønnsmodne skrives det.... Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/01/2006 :  07:38:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Vet det ikke var det du spurte om, men.. Hvorfor skal han være hingst hvis ikke han skal brukes i avl? Det blir jo bare unødvendig stress for deg og han....
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  14:29:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Som sagt for å få mer hingste preg i ham. Han er veldig tynn, å ønsker at han skal utvikle seg bedre. Men planen var å se fram til sommeren hvordan han ble i bygningen.

Men som sagt, gjerne 1 føll på ham. Men først skal jeg ha veterinær på ham etc. Å uansett så blir den en av di rasene han er bl av, muligens min tiligere hest. Men dette vil jeg ikke besteme nå, før jeg ser hvordan han er i ben byggningen å div senere.

Er bedre å ha valg å ha til valakk enn å kastrere ham i så ung alder å så angre.. Derfor vil jeg beholde ham som hingst vertfall til ca 3 års alderen, hvis det blir mulig da at ha ikke tar helt av..
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 22/01/2006 :  14:36:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å uansett så blir den en av di rasene han er bl av, muligens min tiligere hest.

Opprinnelig postet av .Don Pedro.

Hva mener du med dette..? Er han blanding av noe? Da vil han jo aldri bli en av rasene han er blanding av, en blanding er en blanding, og disse får en uansett ikke kåra, og de er dermed ikke lovlig å avle på. Les debatten om kryssavl under avl og oppdretts forumet.

Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  14:38:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Ja er klar over det ...
Må jo først sjekke om faren er reg i USA, som jeg ikke tror han er

Redigert av - slettet1 den 22/01/2006 14:59:54 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  16:15:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det å beholde en hest som hingst fordi man håper på at den skal bli større og grovere er ikke lønnsomt.
Du vil muligens få noe grovere halsmuskulatur,ellers er hingstene generelt smalere enn valakkene.(mer mannlige kjønnshormoner gir smalere hofter,også på hest)

Det anbefales gjerne å kastrere tidlig om man ønsker at hesten skal vokse seg så stor som mulig.
"Hingstepreget" har mer å gjøre med hingstens behov for å være litt "mann".Den må jo vise at den er den sterkeste,mest verdige til å formere seg videre.

For mange er det en statusting å ha hingst.Husk bare at det følger MYE ekstra ansvar med det.
Om en hoppe bryter seg ut og inn til din hingst og der blir bedekket/skadet er det DU som har ansvaret også økonomisk fordi det er du som har hingsten.
Uansett hvor snill og grei den er må man alltid ta hensyn.

Det er ikke like lett å finne stalleiere som er villig til å ha hingst på stallen.
Man kan ikke la "enhver" passe hesten.Skal faktisk egentlig være over 18 år (påbudt der jeg sto tidligere.Min hestepasser fikk for eksempel ikke lov til å ri eller håndtere hesten om ikke ansvarlig,myndig persom var med)
Du kan ikke transportere sammen med hvemsomhelst.

Og sist men ikke minst (som også tidligere nevnt her) det er stort sett langt bedre for hesten å slippe alle de ekstra hormonene om det ikke er slik at det er en som skal brukes i avlen det er snakk om.

Og skal man ha avlshingst krever det langt mer erfaring enn det det virker som du har her.(Uten å si noe om ditt hesteliv,det vet jeg ingenting om,bare dømmer etter det du har skrevet)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/01/2006 :  17:17:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med deg kurre.

Først får jeg bare si da at jeg er voksen og har i tillegg et avslappet forhold til hingster,(det er vel derfor jeg også kjøpte den siste hesten jeg har nå). Så i utgansgpunktet ser jeg ikke hingstehold som noe større problem så lenge det er en fornuftig mening med det.
MEN,i dette tilfelle; Hingst/valakk?-trolig ikke noe avlsvirksomhet..

Jeg har en hest som ikke ble kastrert før han var 7 år..(Nå er han snart 9.)
Det er jo uvanlig lenge å gå før man kastrerer da, men poenget er..
.. han ble ikke brukt i avl..
Han måtte derfor i 7 lange år (og totalt unødvendige spør du meg..) leve et unaturlig og isolert liv fra andre hester pga. at egoistiske eiere på død og liv ikke ville kastrere.

Det har ikke kommet noe positivt ut av det, annet enn at han har en god selvtillit. (Men det er det mange andre hester som også har..)
Han er stort sett en grei kar,men jeg må med jevne mellomrom holde han "nede" og håndtere han som han fortsatt var en hingst.
Gjør jeg ikke det blir han klypete/bitete, brautete, utfordrer,osv.osv.
Med andre ord,en naturlig hingste-adferd.

Å håndtere en valakk som har vært hingst så lenge at de godt vet hva det dreier seg om,vil jeg ikke anbefale til nybegynnere eller folk som ikke har håndtert hingster før.
Noen kan man sikkert ikke merke noe særlig på, mens andre blir ofte litt frustrerte og sinte, og har vanskeligere for å "tilpasse" seg.
Og jo lenger det går før man kastrerer, jo verre for hesten.

Jeg vil derfor anbefale deg å kastrere ved drøye året om du ikke har tenkt å bruke han i avl.

edit pga. leifs..

Redigert av - xxxx den 22/01/2006 18:42:55 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/01/2006 :  18:40:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
TAKK Kurre og In Nancyville! Bra det ikke er bare meg som mener dette. Synes avgjørelser man tar bør være til gode for hesten (så godt som mulig iallefall)
Og ikke til gode for eieren

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  11:39:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ang løsdrift: Du bør skille åringshingsten fra hoppeføll/åringer når den blir ett år for å unngå uønskede parringer, men den kan nok fint stå fortsette i lag med andre hingster/vallaker
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.