hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Hard" i munnen!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "Hard" i munnen!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tebj0

Skrevet - 21/01/2006 :  16:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som kan gi meg noen råd her? Har en kaldblodshoppe som er rimelig hard i munnen. Hun "legger" seg på bittet med en gang hun får litt stramme tøyler. Og når jeg skal stoppe henne så hever hun hodet. Hun har ikke vært travtrent, så det er nok ikke derfor! Det er heller ikke noe problem å ri henne, men hun er tung å stoppe. Bruker i dag et d-bitt med kobberruller, men syns ikke det fungerer så bra på henne. Har også prøvd tredelt trinse, men da begynte hun å stresse som bare det. Hun fikk raspet tennene i høst og fikk nylig sjekket tennene av dyrlege, så det skal ikke være noe galt. Noen som kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre med dette? Er det ting som jeg gjør som kan få henne til å reagere slik? Forslag til bitt som kan fungere bedre? Har ikke noe lyst til å ri henne på noe sterkere bitt. Vurderer å bytte til et muffebitt, syns d-bittene ser ut som om dei klyper litt i minnvikene..

Frøydis

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  21:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hadde selv en traver som var slik... og det er enkelt å gjøre bedre hvis du er konsekvent og streng med deg selv. Hester reagerer ofte slik når de har dårlig erfaring med hard hånd. Å legge seg på og heve hodet er måter å forsvare munnen på. Det er ikke bare travere som gjør slikt, mange ridehester gjør også slik.
Jeg ville byttet til et rett trinsebitt. Dette er den mildeste trinsen som finnes, og den legger trykk på hele tungen, ikke bare ladene. Så ville jeg begynne å ri med myk hånd, dvs. rolig hånd med ettergift. Mild kontakt og ettergift akkurat når du får svaret du vil ha. Man begynner med mildt press og bruker akkurat så mye som er nødvendig for å få svaret man vil ha. Ettergift er KJEMPEVIKTIG! Fordi ettergiften er den enkleste/beste måten å fortelle hesten din at det den gjorde riktig! Også ville jeg variere med å ri bittløst. Hvis hesten din er redd for munnen sin er det enklere å få den til å slappe av mens du rir. Og husk å aldri henge i munnen, hører ikke hesten lett opp og start på nytt. Og ri dressur, overganger og bøyning ved hjelp av vekt og sjenkel. Det finnes vel ingen fasit på hva som fungerer på din hest, men vi mennesker må huske på at ingen hester er harde i munnen fra naturens side og at alle slike problemer er skapt av ryttere/kusker...
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 22/01/2006 :  00:19:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Dette er kanskje litt OT, men hva med å bruke kapsun, for eksempel, til du har lært hesten å svare for vekt/sjenkelhjelp? Da blir den i alle fall ikke vanskelig fordi det gjør vondt i munnen. Ellers er nok generelt lydighetsarbeide med tusen repitisjoner kjedelig, men nyttig....

Og så veterinær og tannsjekk, da...

.... og... hvis du ikke har noe inngjerdet område å ri på, og hesten er så "stri" at den er vanskelig å holde kontroll over, vær litt forsiktig med å ri på "bare" kapsun, sett gjerne på trinsebitt under (gjerne rett, som Frøydis nevnte) for å ha noe å ty til om det skulle bli nødvendig.

Med kapsun mener jeg forresten en av iberisk type, ikke en slik de selger i hööks f.eks.
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  00:03:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Pånnin min er rimlig hard i munnen,han er islending da,ikke traver.Grunnen til dette er(mine antagelser etter å ha hørt hans fortid)at han har blitt dratt og rykket mye i munnen over lengre tid.
Hvet at han fra alder 8-11 ikke ble ridd fordi ingen trodde han var ridbar.Han stakk og løp hver gang noen satte seg på han,og løp visstnok til det blødde fra munnvikene hans:S
Dakars! Han har nok blitt ridd så mye etter kun tøyle at det skal ganske mye til før han reagerer...samtidig er det et mirakel at han fortsatt er så tillitsfull etter allt han har vært igjennom.
Har prøvd han et par ganger på sterke bitt,og selvsagt går han supert med det...men jeg skal prøve diverse før han ender på så sterke saker...(snakk om dobbelt sett tøyler osv):S

Ikke gi opp å prøve ting,det beste er jo alltid det både du og hesten trives med!Helt forskjellig hva hestene liker,så finn ut hva akkurat din liker:)

Veldig ofte lurt å bytte på forresten!En varmblods jeg rei før(tidligere traver som bare løp)bytta vi bitt på hver uke(hadde bare to bitt som gikk på rundgang,begge milde)
Det funka som bare det!Hver gang han"døde" på det ene bittet(dvs aldri stoppa uansett hva rytter gjorde)bytta vi til det andre...og han var en lykkelig engel.
:)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/01/2006 :  12:03:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med LisaFi. Syns du skal koble av alt som har med bitt å gjøre og starte å trene på å vike. Dersom tenner, sal og kropp ikke har vært sjekket så bør du gjøre det som første prioritet. Etter det så kan jeg også si ganske 90% sikkert at dette har med din sits å gjøre. Kanskje denne hesten er meget følsom for setet, for balansen din, for lårene dine, for skuldrene dine, for magen og ryggen din. Er ikke dette i balanse vil du ganske enkelt få en hest som går opp med hodet, i god kominasjon med et evt tidligere missbruke av tøyler. Har hesten da også kanskje noe som plager den fyskisk så mener jeg det vil være komplettt umulig for hesten å kunne gjør det du ber den om.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  13:46:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes du har fått mye gode svar.

Siden hesten din er sjekket over i munnen og det ikke var tenner som er problemet,så prøv rådet med å fjerne bittet til hun skjønner hjelperne uten at du må hale og dra i munnen hennes.
Og tren på inngjerdet område til det fungerer.

Det er tryggere og n¨r ting sitter der inne kan du heller bevege deg ut på tur.
Legg da ikke opp til for stort tempo i starten,men igjen ta det pent til "knappene" virker.

Og pass på timingen av hjelperne dine,så ikke det er du som blir seig i hånden og hengende på tøylen så det er grunnen til at hun ønsker å løpe vekk fra det.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 27/01/2006 :  16:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for mange gode svar. Kommer ikke til å ri henne med kapsun, for jeg har ingen erfaring med dette.. Er veldig skeptisk til hack også for jeg er redd jeg skal "ødelegge" ved å bruke den! Går det ut på det samme å ri med kapsun å hack? Har ikke så lyst å begi meg ut på ting, jeg ikke har erfaring med, alene.
Skal prøve å bytte til et tredelt sweet-iron bitt, for å se om hun går bedre på dette. Er veldig obs på dette med ettergift både når jeg rir og håndterer henne ellers, og jeg vet forrige eiger også var flink med dette, men mulig jeg rett og slett ikke er flink nok. Hun er ikke vanskelig å ri, og er heller ikke noe problem med at hun tar ut eller ikke stopper når hun skal osv. Problemet går mer på det at hun trenger kraftige signaler for å stoppe og roe ned tempoet i de ulike gangartene...
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  20:18:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat.
Litt "seig" i reaksjonene?
KAN høres ut da som om det er mer et timing problem i hjelperne dine,altså det å være mer presis med når ta,når slippe og da er det den biten du vel må legge mer vekt på å få "på plass".

Litt mye motor og litt lite lydighet for hjelperne,så blir det lett sånn.

Ri overganger til du ser mannen med ljåen.
Skritt,holdt,skritt trav,holdt,trav,skritt igjen.Og så videre.
Vær nøyaktig med at når du bestemmer deg for å stoppe ved DEN bokstaven/DET treet så skal det skje akkurat der ikke 5 meter på bortsiden.

Når du gjør paraden,så ikke bli hengende,men slipp opp det øyeblikket du merker at hun bremser/mykner fremme.Ikke da slipp ut "alt du har" men en liten mer markert ettergift på tøylen sier "takk,det var det jeg ba om".

En hack er ikke det samme som en kapsun og blir ikke helt det samme å ri med.
Hacken virker også over nakken ved hjelp av større eller mindre grad av hevstangseffekt (avhengig av lengden på sjenklene)
Om du bruker en "engelsk hack"
http://minhestebutikk.no/mhb/produkt.asp?kat=16&pid=5201

Skal det strekt gjøres å skade hesten din.
På den andre siden er den svært mild og kan gi litt "upresise" signaler,noe som ikke er ønskelig med en hest med litt "seig" reaksjon.
3-delt bitt kan være veldig positivt.
En liten grunnregel er ofte:Om hesten er urolig i munnen,ha så få brytningspunkter (ledd) som mulig om den legger seg på og blir litt seig,ha fler brytningspunkter.

De aller fleste hester trives uansett bedre med tredelt,så det er alltid verdt et forsøk.

Lykke til med bittvalg og trening.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 27/01/2006 :  21:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Akkurat.
Litt "seig" i reaksjonene?
KAN høres ut da som om det er mer et timing problem i hjelperne dine,altså det å være mer presis med når ta,når slippe og da er det den biten du vel må legge mer vekt på å få "på plass".

Litt mye motor og litt lite lydighet for hjelperne,så blir det lett sånn.

Ri overganger til du ser mannen med ljåen.
Skritt,holdt,skritt trav,holdt,trav,skritt igjen.Og så videre.
Vær nøyaktig med at når du bestemmer deg for å stoppe ved DEN bokstaven/DET treet så skal det skje akkurat der ikke 5 meter på bortsiden.

Når du gjør paraden,så ikke bli hengende,men slipp opp det øyeblikket du merker at hun bremser/mykner fremme.Ikke da slipp ut "alt du har" men en liten mer markert ettergift på tøylen sier "takk,det var det jeg ba om".

En hack er ikke det samme som en kapsun og blir ikke helt det samme å ri med.
Hacken virker også over nakken ved hjelp av større eller mindre grad av hevstangseffekt (avhengig av lengden på sjenklene)
Om du bruker en "engelsk hack"
http://minhestebutikk.no/mhb/produkt.asp?kat=16&pid=5201

Skal det strekt gjøres å skade hesten din.
På den andre siden er den svært mild og kan gi litt "upresise" signaler,noe som ikke er ønskelig med en hest med litt "seig" reaksjon.
3-delt bitt kan være veldig positivt.
En liten grunnregel er ofte:Om hesten er urolig i munnen,ha så få brytningspunkter (ledd) som mulig om den legger seg på og blir litt seig,ha fler brytningspunkter.

De aller fleste hester trives uansett bedre med tredelt,så det er alltid verdt et forsøk.

Lykke til med bittvalg og trening.

Opprinnelig postet av Kurre

Takk takk... gikk et lite lys opp for meg nå Tror kanskje jeg har gitt henne litt vel mye ettergift når hun har sakket farten/stoppet og hun har da gått mere frem igjen, og så har jeg gitt en forholdning på tøylen igjen, og så har vi det gående. Så jeg må begynne å jobbe mere med meg selv Skal starte treningen med en gang.. Litt kjedelig at det ikke kommer ridebane på stallen før til våren men det funker bra å ri litt overganger på tur også..
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  22:15:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite tips(har ikke lest alt ovenfor) er å prøve å ri i grime eller noe annet bittløst. Har selv en traver som er som du beskriver, men hhun er en helt anna hest når jeg rir henne i grime. Hun slapper mye mer av, og er mye lettere å bremse/stoppe...

Ellers så er som noen nevner ovenfor her ettergift kjempeviktig.

Lykke til :)

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  22:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjøpte tredelt til ponnien min og det fungerer kjempebra. hesten min lærte å rygge når jeg la litt press på henne foran. derfor fungerer hun også om jeg tar en reim rundt halsen på henne som henger løst ca ned til bringa (eks stigbøylereim).kan ri med bitt tilfelle hun ikke stopper men når jeg drar litt i reima forbinder hun det med at hun skal vike for trykket og hvis hun skritter så stopper hun, traver vi så går hun over til skritt etc.
ble litt rotete så vet ikke om du skjønte hva jeg mente...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 27/01/2006 :  23:32:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et lite tips(har ikke lest alt ovenfor) er å prøve å ri i grime eller noe annet bittløst. Har selv en traver som er som du beskriver, men hhun er en helt anna hest når jeg rir henne i grime. Hun slapper mye mer av, og er mye lettere å bremse/stoppe...

Ellers så er som noen nevner ovenfor her ettergift kjempeviktig.

Lykke til :)

Opprinnelig postet av lillings

Takker for svar, men det er ikke helt det som er problemet. Kommer ikke til å ri henne bittløst... Viss du leser dei andre innleggene inkl mine egne ovenfor så har jeg egentlig funnet en løsning på "problemet."

edit: trykkleif

Redigert av - tebj0 den 27/01/2006 23:34:31 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.