hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når hesten blir gammel og syk...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Når hesten blir gammel og syk...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2003 :  17:35:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hender at tankene mine glir over på den dagen hestene mine blir gamle og syke, og det beste for dem vil være å avlive dem..
Men hva mener du er best? Slakting eller avlivning med sprøyte?

Personlig er slakt det siste jeg vil sende hestene mine til.. Hørest sikkert rart ut.. Men tanken på at noen skal skjære i hestene mine er helt grusomt! Jeg jobber daglig på et slakteri, så jeg vet godt hvordan det foregår. Selvsagt lider hesten ingen nød når den slaktes.. men det er bare måten det foregår på.. Liker det ikke!
Avlivning hørest mer humant ut i mine øyne, men når hesten er avlivet, går den ikke til "krematoriet" da? fikk høre tydelige detaljer om hvordan "oppbrenningen" gikk for seg, og etterpå satt jeg igjen med den tanken: jeg vil ikke la dem gå igjennom det heller :S

Kanskje jeg er litt for glad i hestene mine? Jeg vet man skal skille mellom mennesker og dyr.. Men for meg måtte en sprøyte, og begrave dem vært det mest humane i mine øyne :S jaja.. slakt holder jeg ikke helt med vertfall..
Men hva mener du, slakt eller avlivning med sprøyte? vil gjerne høre andre synspunkter..

Braga

Norway

Skrevet - 16/07/2003 :  18:46:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro det er best for hesten å bli avlivet i vante omgivelser, isteden for at den skal kjøres til slakteriet. Jeg vil tro at hesten blir mindre mistenksom om dyrlegen kommer og gir den en sprøyte, enn at den blir kjørt til slakteriet.

Jeg kjenner en som måtte avlive hesten sin, fordi den hadde blitt så gammel at hun tvilte på om den ville klar seg igjennom vinteren. Hun avlivet den ved at en fra Fett & lim kom å skjøt den i hodet (høres kanskje ikke så humant ut, men det er ikke så ille som det høres ut som), når den gikk på beite. Etter på tok de med seg hesten.

Jeg synes det er en bedre måte å gjøre det på, enn å sende den til slakteriet. Blir på en måte litt mer "naturlig", eller hva jeg skal kalle det.

Braga
Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2003 :  20:09:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hender at tankene mine glir over på den dagen hestene mine blir gamle og syke, og det beste for dem vil være å avlive dem..
Men hva mener du er best? Slakting eller avlivning med sprøyte?

Personlig er slakt det siste jeg vil sende hestene mine til.. Hørest sikkert rart ut.. Men tanken på at noen skal skjære i hestene mine er helt grusomt! Jeg jobber daglig på et slakteri, så jeg vet godt hvordan det foregår. Selvsagt lider hesten ingen nød når den slaktes.. men det er bare måten det foregår på.. Liker det ikke!
Avlivning hørest mer humant ut i mine øyne, men når hesten er avlivet, går den ikke til "krematoriet" da? fikk høre tydelige detaljer om hvordan "oppbrenningen" gikk for seg, og etterpå satt jeg igjen med den tanken: jeg vil ikke la dem gå igjennom det heller :S

Kanskje jeg er litt for glad i hestene mine? Jeg vet man skal skille mellom mennesker og dyr.. Men for meg måtte en sprøyte, og begrave dem vært det mest humane i mine øyne :S jaja.. slakt holder jeg ikke helt med vertfall..
Men hva mener du, slakt eller avlivning med sprøyte? vil gjerne høre andre synspunkter..
Men nå er jo jeg en taper og kjønner ingenting..he he he

Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2003 :  20:11:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei nei tilgi meg det var ikkLukk vindu
e meningen det der.Lukk vindu

Skulle bare teste en ting kjønner du og det fungerte og det trodde ikke jeg SORRY!!!!!!!!!!!!
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 16/07/2003 :  21:07:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det beste (som Braga sier) er jo å avlive dem i vante omgivelser!
Tror det går ann å levere de til et slakteri eller en limfabrikk rett etter. Har kommet over det stadiet der jeg syns slaktig av hester er grusomt, selv om de er gamle å må dø, men livet er jo slikt av av det døde dyret kan vi "lage nye ting"...
Syns selv hestepølse er fæle saker, for jeg tenker hele tiden "åh, tenkt om det var yndlingshesten til noen" når jeg ser det..Men før var jo hesten et byttedyr for oss.

Jeg tror hver enkelt selv må finne ut av hva de vil. Noen syns sikkert det er greit å ha en grav å kunne gå til, men andre syns kansje det er litt ekkelt, og vil bare ha minnenne.

Men om man velger å sende hesten sin til slakt (eller sende dyr til avliving) så syns jeg man bør være der selv, så dyret får en fin død, og ikke er redd og usikker de siste timene. Såpass skylder vi dem!
Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2003 :  19:45:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
jeg vett ikke helt jeg, jeg har altid syns en sprøyte så er dyret død.
sånn ble godgutten min schæferhunden Hooch avlivet for ca 1 måned siden, kun en sprøyte så sovnet ham inn, det skal vist foregå like stille på hestene. personlig vil jeg helst la hesten min dø hjemme hos selv selv, naturlig død( når den er gamel å grå selvsagt)

...hest er livet...
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 23/07/2003 :  20:20:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg trur også det er best for hesten å avlive den i hjemmeområdet... de fleste dyrleger skyter dem da, men jeg hadde valgt sprøyte...avliva de to første hestene mine med sprøyte, enda det var på bjerke...

Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2003 :  23:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann...

Har oxo tengt på dette Anne...hesten min er 27 og jeg må regne med at jeg mister han en dag...For min del håper jeg han sovner stille inn..men det er jo ikke sikkert skjer...så jeg vet ikke om jeg vil ha spøyte på han heller...for da vil han kjempe for og overleve og hvis han da ser på meg med sine trofaste øyer,nei det blir grusomt...
Og skyte han har jeg heller ikke lyst til.. At han ligger i en blødpøl er heller ikke no kosli...
Men etter han er død så vil jeg begrave han hjemme og kjøpe gravsten til han...vi har egen gravemaskin og vil da begrave han...

Slakt er nok det siste jeg vil velge...for da sitter jeg hjemme da en kveld og griner som besatt og så sitter noen andre med en "god" hestebiff....*snufs*

Nei jeg håper han sovner stille inn jeg...

Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  12:05:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg mener jeg har hørt at man kan få hesten kremert for seg selv, og så få asken. Hvis det stemmer vil jeg gjøre det.
Avlive med sprøyte, la hesten sovne inn og så få den kremert. Asken vil jeg spre over sommerbeite, der vi har mange gode minner fra.

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  15:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
nødslakting, hjemme i vandte omgjivelser, mener jeg er best, for jeg tror ikkje hesten skjønner så mye av det da...

jeg tror at vliving med sprøyte er et dorlig alternativ, for en hest er et såpass stort dyr at jeg har hørt om hester som må ha mange sprøyte doser før enn den dør, og da tror jeg den skjønner hva som skjer...

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  21:42:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil kremere hesten min når den blir gammel og ikke lenger orker mer. Urnen med asken i vil jeg grave ned på et spesielt sted, som betyr noe spesielt for oss. Da har jeg "mitt eget sted" der jeg kan komme og gå når jeg måtte føle behov for det uten at noen kommer og ødelegger for meg. Der kan jeg sitte og tenke på alle de gode dagene våres.
Jeg vet at mange sier at man ikke skal tenke på døden før den faktisk inntreffer, men jeg klarer ikke å unngå å gjøre det. Jeg tror det er menneskelig å tenke på hva som skjer om f.eks hesten, en av de kjæreste du har, går bort. Ofte prøver jeg å se for meg hvordan jeg takler det når hesten min dør, men jeg vet at det finner man ikke ut før det faktisk skjer!!! Og det håper jeg at det er mange gode år til før jeg finner det ut.

Lill

Redigert av Lillings den 27/07/2003 21:46:19
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  23:15:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
På en måte håper jeg at hestene mine blir akutt syke, er ellers redd for å pine dem med å leve. Håper jeg har såpass vett at jeg ser når det "er dags".

Kommer til å velge nødslakt, enkelt og greit. Har vært med på nødslakt noen ganger, og det er faktisk helt ok (sånn tatt i betraktning av hva de faktisk dreier seg om). Det går fort, hesten rekker ikke reagere - og ei heller eieren. Plutselig er den borte.

Kommer aldri til å sende noe hest til slakteriet, rett og slett fordi jeg skal være med "hele veien". Vil stresse dem minst mulig, og i mitt "indre" MÅ jeg vite sannheten om hvordan ting foregikk.

Allikevel, drit kan skje med nødslakt også. Så vidt jeg husker var det en episode her om en bolt som traff feil, og hesten sleit seg og stakk av. Uhyggelig, men desverre - det skjer.

Samme finnes jo på slakterier. De har visstnok skutt en hest med rifle på avstand på gamle slakteriet her. Fikk den ikke inn døra. Hesten var vettskremt og satte seg selvsagt på bakbeina.

http://home.online.no/~kjetraa/index.cfm

"Until he extends his circle of compassion to all living things, man will not himself find peace"

Redigert av vixi den 28/07/2003 00:00:31
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 28/07/2003 :  00:11:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg blir nesten forbanna når jeg leser enkelte av innleggene her! Hvorfor kan vi ikke slakte hesten? Hvorfor skal så mange kilo høykvalitetskjøtt gå til dyrefor, hives, brennes eller begraves?
Det er mange tusen mennesker som sulter ihjel hver dag, og så skal vi her i vårt land hive flere tonn hestekjøtt hver dag bare fordi vi 'ikke vil at noen skal spise bestevennen vår'...
Hvorfor i all verden er det så mye verre å spise hest enn ku og sau? Kuer, sauer og griser er faktisk levende, tenkende individer de også. De blir avlet for å spises. Det blir faktisk ikke hesten. Er det bedre å spise en kalv som kun har fått leve i 6 mnd. inne i et fjøs, enn å spise en hest som (forhåpentligvis) har fått leve et langt og godt liv??
Jeg kan ikke skjønne logikken i en slik 'etikk'!

Slakt er en vanskelig avgjørelse -selvsagt er det det!
Det er ikke lett å innse at hesten faktisk ikke skal leve lenger, og at den ikke får noen naturlig død.
Men er det virkelig så mye bedre å avlive hesten, for så og brenne eller begrave den (noe som forøvrig ikke engang er tillatt)? Og om en så velger å la dyrlegen avlive hesten, fremfor å slakte den, og deretter lar hesten gå til destruksjon, da er det 1 av 2 mulige fremtidsutsikter for din døde hest:
1: Den går til dyrefòr
2: Den destrueres

Unødvendig? Ja, det synes jeg.
Kunne vi ikke i det minste vist hesten såpass respekt og tegn til verdsettelse at vi i det minste brukte den til noe nyttig også etter dens død? Jeg synes alt annet vil være utrolig egoistisk! Det er ihvertfall ikke for hesten sin skyld at vi velger å la den gå til destruksjon!

Og for de som ikke vil sende hesten på et vanlig slakteri - send den til et gårdsslakteri. Det finnes faktisk!
Dit må du kjøre hesten selv, men til gjengjeld så er du ihvertfall med hesten til siste slutt, og hesten din får absolutt en fullverdig slutt på livet, uten å ha den ringeste anelse om hva som foregår. Etter mitt syn, den mest etiske avslutning på hestens liv som vi kan tilby den.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  17:47:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
KJempemange fine innlegg her! noen av dem ga meg rett og slett tårer i øynene, rørende! (ømfintelig sak dette ;)...

Men frik; skal ikke kritisere, for du må få mene hva du vil, men visst du har vært på et slakteri, og sett en slaktet hest, så ser du at hesten består av mer fett en kjøtt, gult seigt fett. Vi spiser da ikke fett.. vertfall ikke de fleste av oss.. Derfor er det LITE av hesten som brukes i vår mat.. en hestebiff og litt i salamipølsa er det jo, men de fleste syns ikke at hest smaker godt, noen fins det jo.. Men visst dette var et så godt kjøtt, så hvorfor hadde det ikke vært folk som drev med kjøttproduksjon her i norge? Jeg har aldri hørt om noen...

Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  20:24:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var nesten sårende det du skrev frik...jeg mener at det ikke er så serlig og tenke på at min beste venn skal bli SPIST av andre....For Mason er min aller beste venn!! og mister jeg han noen gang så kommer jeg ALDRI til og slakte han...dessuten så produserer norge utrolig mye kjøtt,og det er ikke så mange(som anne sier) som syns hest er så veldig godt...det havner som regel i pølse liksom...

Tror ikke Mason heller vil at jeg skal slakte han,slik at han kan bli et slags "gjennvinnigsprodukt" tror at han tenker at når han ikke orker mere...så vil han ikke mere...bare hvile i fred...
*snufs,hulk* han er tross at min bestevenn gjennom mange år nå og det er kanskje patetisk av meg og være så utroooooolig gla i han,men han har ALLTID støttet meg,og vi er virkelige venner!!
for meg er han ikke bare en hest,nei en EKTE venn og med ekte venner bruker man ikke gjenvinningsprossesen nei...

Sier ikke detta for og være en liten fjortis,men jeg tror mange av oss her er veldig gla i hestene våre,så hva er vel mere verdig og la vår beste venn,hesten få hvile i fred etter sin død.....

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 29/07/2003 :  02:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er selvsagt også veldig glad i hestene mine, og håper jeg slipper å ta en slik tung avgjørelse som det er når man bestemmer seg for at hesten skal slaktes/avlives. Men, det er igrunn urealistisk tenkning hvis jeg har til hensikt å holde på med hest, så jeg må jo være forberedt på at jeg en dag muligens blir nødt til å ta et slikt valg, i likhet med de fleste andre hesteeiere. Det er jo en del av det ansvaret vi tar på oss idet vi anskaffer oss hest. Og når den dagen kommer så kommer jeg til å velge alternativet slakt, enda så brutalt det høres ut for enkelte. Jeg kommer dessuten egenhendig til å kjøre hesten til et gårdsslakteri, der hesten får være i landlige, trygge omgivelser mens den blir avlivet, og deretter går til slakt. Og ja, jeg kommer til å være der og SE på at hesten min blir skutt. Jeg synes faktisk det er mitt ansvar å være sammen med hesten min, også når den skal dø.

Jeg kommer derimot ikke til å avlive hesten og la den gå til destruksjon eller dyrefor. Ved å la hesten gå til dyrefor støtter vi dessuten pelsdyroppdrettnæringen, og det skal jeg heller ikke ha på meg.

Og kan dere som er så imot heste-slakt svare meg på hvorfor det er så mye bedre å spise ku enn hest? 'Fordi hesten er ens bestevenn' tipper jeg enkelte vil svare, men er det derfor mere synd på din heste-bestevenn som blir slaktet, enn naboens ku-bestevenn som blir slaktet??

Som sagt så synes jeg en slik tankegang er egoistisk.
(Men jeg skal ikke nekte for at jeg har tenkt slik selv en gang i tiden, for det har jeg, og ikke liker jeg hestepølse heller, men det er det faktisk mange andre som gjør... )

Det jeg derimot kan si meg enig i, er at det er trist å gi hesten (men dette gjelder også kuer, sauer, griser etc) en slik 'stressa' slutt på livet som det er å bli sendt på et tradisjonelt slakteri der det lukter frykt og blod. Derfor anbefaler jeg for alle å sende dyra sine til gårdsslakterier, hvis de vil gi dyrene sine en slutt på livet som ikke er preget av redsel og dødsangst. Jeg har selv vært med å kjøre hester på gårdsslakterier (dog ikke mine egne - heldigvis!), og jeg kan love at det hele foregår svært raskt og humant.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.