hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når hesten blir gammel og syk...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Når hesten blir gammel og syk...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2003 :  03:56:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvis jeg en gang må avlive hesten min, kommer jeg nok til å få den slakta på et slakteri. Jeg ville ha frakta den dit selv, så den slipper å stå på en slaktebil i mange lange timer sammen med skremmende stuter. Jeg har selv jobba på et slakteri, og vet at det blir skikkelig gjort. De slakter helst hestene først på dagen, før det er noe blodlukt der. Hvis ikke spyler de vekk blodet først, og tar hesten etter mat-pausen. Selv om slakteren skulle være av den hensynsløse typen(hvis de finnes), så prøver de å ikke skremme hesten. En erfaren slakter vet at en hest med panikk er bare prakk, og ungår dette. Det ble sikkert slakta 20-30 hester mens jeg var der, og jeg hørte aldri noe panikk-vrinsk og vill sparking der ute. De leier hesten opp i en liten boks, setter boltepistolen mot panna, og før hesten skjønner hva som skjer er den borte fra denne verden. Det finnes sikkert historier om hester som har opplevd en traumatisk slutt på slakteriet også, men mine erfaringer fra slakteriet er hvertfall gode. Folka der er godt opplærte, og vet hva de holder på med! Var litt ekkelt første gangene jeg så hester komme dinglende på slaktelinja, men det er en annen sak...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/07/2003 :  11:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med frik her. Hestekjøtt er en ressurs som ikke skal graves ned eller brennes opp. Har aldri måttet sende en hest til slakt, så jeg kan ikke si jeg kjenner følelsen, men jeg håper at jeg hadde greid å gjøre det hvis det hadde vært nødvendig. Hvis man kan slakte på et gårdsslakteri, så høres jo det forsåvidt greit ut. Kan det ikke være en like bra tanke at hesten gjorde nytte for seg hele sitt liv, og til og med etter?

På rideskolen der jeg gikk før, pleier de alltid å være med hesten hele veien. Det er sikkert vanskelig for personen som gjør det, men da har hesten en kjent person med seg, og man ser at alt går riktig for seg. Det hele er visst veldig udramatisk, i alle fall for hesten.

En annen ting er jo penger. Hvis man slakter hesten, får man vel noen tusen for den. For mange er noen tusen ganske mye penger.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.