hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Heimer Soft Shell (elastisk)?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Heimer Soft Shell (elastisk)?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nikita

» VIP

Skrevet - 20/01/2006 :  10:03:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har erfaring med dette dekkenet?

Eller har tenkt å kjøpe det?

I høst hadde hesten min et dekken som den fikk begynnende gnag forran av. Tenkte at jeg må bytte dekken før det virkelig gnager!

Dette Heimer dekkenet skulle da ikke gnage fordi det var elastisk! Så fantastisk tenkte jeg... Jeg kjøpe! Det kostet faktisk ikke mer enn 998,- ganske billig for et vinterteppe med 300 g fyll og det var i tillegg ekstremt vanntett.

Der er ca. 1 1/2 mnd siden, og ja, jeg kan vel ikke si meg helt fornøyd. Det har gnagd og nå har han to fine flekker med bare huden igjen. Det hadde riktignok sikkert gått fortere hvis jeg hadde beholdt det forrige dekkenet. Men dette kjøpte seg spesielt fordi det ikke skulle gnage, trodde jeg da.

Men det er vel som andre dekken, forskjellige former til forskjellige hester. Jeg har en stor islandshest på 145 cm, men utover det er han helt vanlig i kroppen. Dekkenet var ikke for stor og ikke for lite. Jeg bruker 135 på ha. Mindre islandshester i stallen bruker 135, da kan jeg ikke velge 125,- det blir for lite. Og 145 er altfor stort. Det er jo av og til at dekkenstørrelsen er feil når dekkenet gnager.

Ville bare høre om noen andre har andre erfaring! Får håpe at andre har hatt litt mer hell enn meg når det gjelder dette dekkenet!

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  10:26:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ingen erfaring med det dekkenet, men vil bare si at passform ikke trenger å ha noe å si på at det gnager. Noen ganger er det nok at det ligger en søm feil. Selv orker jeg ikke lete land og strand etter dekken som ikke gnager, så da kjøper jeg heller en bogbeskytter.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  10:28:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke erfaring med dekkenet, men det ser fint ut. Vurderte det litt selv, men fant ut at jeg hadde nok dekner.

Men apropo dette med gnag, så kan det vel så gjerne være hestens vinterpelskvalitet som er dårlig. Dette er spesielt vanlig dersom hesten er barbert, da ødelegges kvaliteten ytterligere. Jeg vet om hester som virkelig sliter med slitasje av pels, og da f.eks. under hodelaget som brukes maksimalt en time per dag, og hvor hesten da aldri går med grime bortsett fra når man leier den ut og inn av paddock (står ute uten). Hester som sliter med dette har ofte bedre utgangspunkt når sommerpelsen setter seg.

Poenget mitt er at om hesten i utgangspunktet har dårlig kvalitet på vinterpelsen, så er det nok utrolig nok for å være sant dersom du kan klare deg helt uten gnag.

Tidligere debatt som omhandler samme dekken:

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 20/01/2006 :  23:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du sliter med at hesten får gnagesår anbefaler jeg bucas dekkenene. De har en sånn "bevegesesfold" i skuldrene. Ligger mye bedre enn andre dekken synes jeg i alle fall på min hest..
- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  18:38:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Vil også anbefale Bucas til hestar som lett får gnag! Hoppa mi får gnagsår av ingenting, men bucasdekkena har ikkje gnagd i det heile tatt. Har Power Turnout Light, og Smartex All In One. Kjempegode dekken begge to. God passform og god kvalitet.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 21/01/2006 :  21:42:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg har tidligere prøvd å bruke bogbeskytter, men det gnager med en slik en også.

Tusen takk for henvisninger til tidligere debatter om dekkenet!

Jeg har nå kjøpt Bucas vinterdekken, hadde regndekkenet. Jeg fikk prøve et bucas vinterdekken av ei i stallen, og det lå veldig bra. Det henger rundt halsen i stedet for forran. Vanskelig å forklare. Men noen i stallen har også fått gnag etter kanten på bucas-dekkena.... Ja, ja, kan vel ikke være helt perfekt :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/01/2006 :  23:19:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har Heimer Soft Shell dekkenet.
Merker ikke at det ligger noe bedre enn andre egentlig.
Men nå skifter jeg ofte dekken (både ute/inne),det hindrer også gnag og er et lite tips til dere som sliter med det.

Som oftest syr jeg også opp et legg (slik at det blir sittende litt høyere og så blir det litt mer "posete"/mer plass i fronten) på begge sider ved skuldebladene på alle dekken jeg har, og da sitter de mye bedre.
Det syr jeg for hånd (noen kjappe sting bare, slik som mange Bucas-dekken har), på en 10 minutter.
Bruker den sterkeste sytråden som heter "Grizzly"-den ryker ikke..Anbefales!

Og at dekken har høy bogsplitt er vel det jeg har erfart at funker generelt best mht. passform/ikke gnag.
HSS har ikke bogsplitt dessverre, ligger ok.

Redigert av - xxxx den 21/01/2006 23:31:52 Gå til toppen av siden

toneeile

Skrevet - 21/01/2006 :  23:58:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig godt fornøyd med dette dekkenet! Liker at det er stretch og at det er strikk i gjordene. For da kan jeg stramme litt ekstra uten at han får problemer med å bevege seg, også sitter dekkenet bedre på. Pluss at passformen er meget bra (ihvertfall til hesten min), og det er helt vanntett, og veldig lett. Som sagt meget fornøyd med dette dekkenet, får mye for pengene her vil jeg si! Gå til toppen av siden

Galie

Norway

Skrevet - 22/01/2006 :  16:23:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGalie  Svar med kopi av melding
Hei og hopp!
I stallen er det ca 3 slike tepper , 2 av de ble ødelagt i hestelek på beite etter kort tid. Synes det er for dårlig at de ikke tåler dette! Det står jo faktisk at de er testet ut i lek! Enda hestene våre er ikke de som leker mest og voldsomt.

Hilsen Hanne

www.gallemann.piczo.com Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 22/01/2006 :  20:08:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tillegg til at det har laget gnag har det også blitt noe ødelagt. Og nå har den ene spennen på en av beinstroppene blitt ødelagt. Nå skal det sies at hesten står ute hele døgnet med 3 andre hester, og han har av og til noen skrammer her og der (små sår), så det går nok litt tøft for seg av til... hehe...

Har ennå ikke hatt et dekken som ikke har blitt ødelagt, men jeg har bare prøvd Bucas og Alfahorse før. Det var til andre hester enn den jeg har nå, og de herjet ikke.

Men det er jo sånn at hvis hesten setter seg fast, så skal jo dekkenet ryke i stedet for at hesten henger fast og skader seg! Det gjelder jo utstyr også!

Så vi forlanger det skal holde og være sterkt, men hvis det er så sterkt at de ikke sliter eller blir ødelagt, kan hesten skade seg. Og det vil vi jo ikke skal skje!

Det er ikke lett å få i både pose og sekk nei!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.