hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uten hjelm?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Uten hjelm?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  18:14:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Satt og leste i boka til Louise Nathorst (eller hva hu heter), og det slo meg at på flere av bildene i boka red hun uten hjelm. Og når jeg tenker meg om, synes jeg ofte jeg ser dressurryttere uten hjelm.. Er det bare meg som har det inntrykket?
Burde ikke disse rytterne (særlig når de gir ut bok!) tenke på at de er forbilder for mange, mange små ryttere...?
Jeg for min del, ville aldri i livet satt meg opp på en hest uten å ha hjelm på. Dressur eller ei, hjelm er en selvfølgelighet...

Bare noen tanker her jeg sitter i snøstormen...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Ina_R

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  18:43:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Er litt overasket jeg nå: Rir hun uten hjelm på bilder i en bok!
Det er vel endel yngre ryttere som kikker på de bildene og ser det: Kanksje de også vil prøve å ri uten hjelm siden en så flink rytter gjør det.!
Hjelm er en selvfølge uansett, (ridd uten en gang, aldri mer!) men om du tar bilder til en bok bør du hvertfall ta en hjelm på, er det så mye arbeid?!

(Rart innlegg, men ble litt irritert jeg nå)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/01/2006 :  18:57:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett mange bøker der de rir uten hjelm på bildene.
Vel, synes egentlig at de profersjonelle bør gå som et godt idol forran alle som leser boka egentlig.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/01/2006 :  20:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker ikke hjelm i høyere dressurklasser, men hatt. Dermed pruker de kanskje ikke hjelm privat heller?
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  20:26:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg synes nå det burde være påbudt med hjelm uansett jeg da...

Grunnen til at jeg reagerte var at dette er en slags lærebok - og burde gå foran med et godt eksempel!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  21:00:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
bra det er flere som har reagert...
hva er det med de virkelig gode rytterne og hjelm?
ser mange som ikke har hjelm på...
de kan få like store skader selvom de er nokså flinke...
blir oppgitt jeg..

greit det ser pent ut med flosshatt,men hva med sikkerheten?
de har lydige hester, men alt kan skje alle...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/01/2006 :  22:25:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Men har hun ikke hjelm der hun longerer da?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt over dette, men det jeg vet er at hjelmfokuset nok er noe større i Norge enn i mange andre land, og at generellt sett tror jeg det er mange dressurryttere der ute som trener uten hjelm.

Guro
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  23:03:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Hørte et sted at de hadde hjelm under hatten i dressur :S Tror ikke det akkurat. Men om de er topp ryttere så burde de jo ha full kontrol på hestene, og da tenker de kanskje at de ikke trenger hjelm :P Tror ikke jeg hadde turt å sette meg på en hest uten hjelm :/
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  23:20:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå har jeg bladd gjennom boka til Louise Nathhorst, og må ærlig innrømme at det er høyt fokus på bruk av hjelm der (iallfall sett med mine øyne). Det finnes noen bilder ved arbeid fra bakken hvor det ikke brukes hjelm. Det finnes et stemningsbilde fra en treningsøkt uten hjelm. Og alle kunkurransebildene er tatt i henhold til dressurreglementet i disse klassene, altså med floss. Alle de andre bildene (klart flertall), også mange av bildene ved longering og arbeide for hånd er tatt med hjelm.

Nå kan man heller påpeke hjelmbruken.. At den ikke har hakestropp og sånt.. Men hjelm er det!

Hvorfor ikke kommentere Kyras bok istedet? Der rides det mye uten..

Jeg er enig med dere at hjelmbruk er en bra ting. Både da Kyra og Lussan ga ut sine bøker, var hjelmbruk respektert innført i de landene bildene er tatt. Men likevel har fokuset økt ytterligere i de få årene vi har hatt etter dette. Jeg vet om endel dressurryttere, og jeg vet faktisk ikke om så mange som ikke rir med hjelm. De fleste staller jeg vet om er det enten påbudt med hjelm, eller så selvsagt innført at alle bruker det. Det er selvfølgelig en bra ting..

Ok, jeg har den svenske utgaven av boka til Lussan, men regner da med at det er de samme bildene som brukes.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/01/2006 :  00:01:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av spoff

Ja, det var den boken jeg tenkte på..
Nesten hvert bilde der Kyra rir selv er det uten hjelm. Men når noen andre gjør det så er det hjelm..

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  07:33:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg reagerte selv seneste i går da jeg var og red forhesten min. Den står oppstallet på rideskole, og hun som driver den skulle få undervisning selv. Hun som underviste satt seg på hesten hennes og red uten hjelm, rett foran alle "barna" - hjelperne i stallen. Jeg syntes det er helt forkastelig, særlig på en rideskole der fokus på sikkerhet ellers er høyt prioritert. Her er det dårlige rollemodeller ute å går!! Hva er egentlig problemet med å ri med hjelm? Det er ikke så innmari tøft å slå hull i hodet om man detter av spør du meg.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  12:00:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg reagerte selv seneste i går da jeg var og red forhesten min. Den står oppstallet på rideskole, og hun som driver den skulle få undervisning selv. Hun som underviste satt seg på hesten hennes og red uten hjelm, rett foran alle "barna" - hjelperne i stallen. Jeg syntes det er helt forkastelig, særlig på en rideskole der fokus på sikkerhet ellers er høyt prioritert. Her er det dårlige rollemodeller ute å går!! Hva er egentlig problemet med å ri med hjelm? Det er ikke så innmari tøft å slå hull i hodet om man detter av spør du meg.

Opprinnelig postet av christine26.

Tja, i denne situasjonen kan jeg godt forstå at det kan skje. Instruktøren hadde nok ikke planlagt å ri og skulle sikkert sette seg opp for å korrigere noe eller lignende. Sikkert en dyktig rytter og en godt skolert hest. Men h*n burde ha tatt hensyn til at det sto unge ryttere og såg på. Hadde de vært alene, er det deres egen sak synes jeg. Voksne folk er i stand til å velge selv.

Selv rir jeg stort sett alltid med hjelm. Men det hender at jeg setter meg oppå en kort tur uten. Men nå har jeg en liten hest som jeg kjenner godt og som er veldig rolig. Hadde ikke satt meg opp på hvilken som helst hest uten. Jeg har noen stalljenter som rir noen dager i uken. For dem er det absolutt påbudt med hjelm.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  12:32:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har jeg bladd gjennom boka til Louise Nathhorst, og må ærlig innrømme at det er høyt fokus på bruk av hjelm der (iallfall sett med mine øyne). Det finnes noen bilder ved arbeid fra bakken hvor det ikke brukes hjelm. Det finnes et stemningsbilde fra en treningsøkt uten hjelm. Og alle kunkurransebildene er tatt i henhold til dressurreglementet i disse klassene, altså med floss. Alle de andre bildene (klart flertall), også mange av bildene ved longering og arbeide for hånd er tatt med hjelm.

Nå kan man heller påpeke hjelmbruken.. At den ikke har hakestropp og sånt.. Men hjelm er det!

Jeg er enig med dere at hjelmbruk er en bra ting. Både da Kyra og Lussan ga ut sine bøker, var hjelmbruk respektert innført i de landene bildene er tatt. Men likevel har fokuset økt ytterligere i de få årene vi har hatt etter dette. Jeg vet om endel dressurryttere, og jeg vet faktisk ikke om så mange som ikke rir med hjelm. De fleste staller jeg vet om er det enten påbudt med hjelm, eller så selvsagt innført at alle bruker det. Det er selvfølgelig en bra ting..

Ok, jeg har den svenske utgaven av boka til Lussan, men regner da med at det er de samme bildene som brukes.

Opprinnelig postet av spoff

Joda, de fleste bildene har hjelm. Poenget mitt i første innlegg var at jeg synes til stadighet jeg ser dressurryttere ri uten hjelm... Mulig bildene er utenlandske, at vi her i Norge er superflinke med hjelm. Men tenk over en ting; hvor ofte ser man sprangryttere ri uten hjelm? Jada, det er nok større risiko for å skade seg i sprang - men likevel...

Uansett hvor flink jeg hadde vært til å ri, og uansett hvor godt skolert hesten min hadde vært...hjelm skal på.

Det å ri uten hjelm er for meg like dumt som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte...!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  12:44:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har sett sprangryttere uten hjelm vel så ofte som dressurryttere. Egentlig.. Ingen bedre eller dårligere enn andre. Og dette har vært i alle sammenheng. Både over hinder (ok, jeg ser sjelden dressurryttere hopper), på tur eller ved dressurarbeide/bakketrening.

Det betyr ikke at jeg støtter dette. Jeg rir bestandig med hjelm, og kommer til å fortsette det med mindre jeg debuterer i middels dressur en gang. Da vil jeg starte med floss med mindre reglementet er endret.. Dette tror jeg likevel ikke vil ha påvirkning til hva man gjør på trening. Jeg rir ikke 8 hester om dagen, og ser ikke ubehag i en hjelm på hode i en times tid. Jeg kan faktisk skjønne en visst forståelse for at det er stress å ri 8 hester om dagen med svett og ekkel hjelm. Ingen ting er mer udelikat å ta på seg når det ikke er tørt, enn en hjelm med gårsdagens eller forrige rideøkts svette..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  13:01:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tja, i denne situasjonen kan jeg godt forstå at det kan skje. Instruktøren hadde nok ikke planlagt å ri og skulle sikkert sette seg opp for å korrigere noe eller lignende. Sikkert en dyktig rytter og en godt skolert hest. Men h*n burde ha tatt hensyn til at det sto unge ryttere og såg på. Hadde de vært alene, er det deres egen sak synes jeg. Voksne folk er i stand til å velge selv.
Opprinnelig postet av Fröya

Det går da alltids an å låne en hjelm? Det henger 20 ridehjelmer til utlån i hallen, bare en håndsrekning unna. Dessuten, hesten drev og tulla og spratt, og det så rimelig skummelt ut. Jeg sier ikke at dama ikke hadde kontroll, for det hadde hun. Men. Fordi om man er god til å kjøre bil bruker man vel bilbelte for det? Mye kan skje på hesteryggen som man ikke kan kontrollere, om man er en aldri så god rytter.
Hva andre gjør, det plager sånn sett ikke meg. Men når det står 10 stalljenter og følger beundrende med; da BØR man gå foran som et godt eksempel!!

Spoff:
Kopi av melding:
Jeg rir ikke 8 hester om dagen, og ser ikke ubehag i en hjelm på hode i en times tid. Jeg kan faktisk skjønne en visst forståelse for at det er stress å ri 8 hester om dagen med svett og ekkel hjelm. Ingen ting er mer udelikat å ta på seg når det ikke er tørt, enn en hjelm med gårsdagens eller forrige rideøkts svette..

Og ingenting er mer udelikat enn hjernemasse smurt utover ridebanen den dagen det skjer. Jeg forstår bare ikke at folk vil utsette seg for det, rett og slett. Det er så innmari fort gjort å ta på den hjelmen. Og så innmari fælt å angre den dagen man burde hatt den på...

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 20/01/2006 13:03:21 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  13:06:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Der sa du akkurat det jeg mener, Christine26. :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.