hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uten hjelm?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Uten hjelm?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Fröya

Norway

Skrevet - 20/01/2006 :  17:43:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det går da alltids an å låne en hjelm? Det henger 20 ridehjelmer til utlån i hallen, bare en håndsrekning unna.
Opprinnelig postet av christine26.

Jeg skrev da også at vedkommende burde tatt hensyn til at det var unge ryttere tilstede. Med det mente jeg tatt på hjelm.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 21/01/2006 :  01:54:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det går da alltids an å låne en hjelm? Det henger 20 ridehjelmer til utlån i hallen, bare en håndsrekning unna.
Opprinnelig postet av christine26.

Jeg skrev da også at vedkommende burde tatt hensyn til at det var unge ryttere tilstede. Med det mente jeg tatt på hjelm.

Opprinnelig postet av Fröya

Ja vi er enige der :) Men jeg mener at hjelmen alltid bør på, uansett da.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/01/2006 :  20:47:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting som undrer meg litt, er hvorfor i huleste er det ikke påbudt med hjelm i middels klassene? Da er det (etter som jeg har forstått) lovlig med flosshatt? Hvor mye beskytter en flosshatt....? Fint skal det være...

Regnes en hest som går middles klasser i dressur som "bombesikker"?
En hest er da fortsatt en hest, selv om den går bra dressur, den er fortsatt et dyr med instinkter, og kan bli skremt den også...!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  22:18:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En ting som undrer meg litt, er hvorfor i huleste er det ikke påbudt med hjelm i middels klassene? Da er det (etter som jeg har forstått) lovlig med flosshatt? Hvor mye beskytter en flosshatt....? Fint skal det være...

En hest er da fortsatt en hest, selv om den går bra dressur, den er fortsatt et dyr med instinkter, og kan bli skremt den også...!

enig!

for min del skulle jeg vel egentlig gått med hjelm døgnet rundt, men det får holde når jeg rir...

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  10:02:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

for min del skulle jeg vel egentlig gått med hjelm døgnet rundt, men det får holde når jeg rir...
Opprinnelig postet av kross

*flir* Det er det flere som kunne gjort med hell... *kjenner på kulen i hodet etter et ublidt møte med et stativ i en butikk her forleden*

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  17:26:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Det samme har jeg lurt på. Alle hester kan bli skremt, godt skolert eller ei...!
Men men...synes bare det er dumt om det blir en trend å ri uten hjelm...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  03:42:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ridelæreren på stallen rir ofte uten uten hjelm, og er nok mange småjenter som har henne som forbilde.. Jeg bryr meg egentlig ikke så hardt om hun rir med hjelm eller ei, men det går an å tenke litt; du har en skokk småjenter som ser opp til og beundrer deg.
-Madeira- Gå til toppen av siden

Stettson

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2006 :  05:48:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStettson  Svar med kopi av melding
Er jo slik i andre land, at er man over en viss alder får man velge om man vil ri med hjelm eller ikke. Som oftest er det de elite mennesker og beridere som tusler rundt uten hjelm. Her i Norge er det hjelm samma søren.
Derimot i Danmark, Tyskland osv er det helt anerledes.

Hesten min har kapret den beste plassen i hjertet mitt <3 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  21:44:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Nå!!!
her kommer en komentar fra Blue Hors, et av de fremste dressursteder i verden!

For det første; Jeg kan godt skjønne dette dere sier med rollemodeller osv osv, men for all del! La folk få bestemme selv. Det er jo ikke deres feil, hvis en eller annen blander hjernemasse med ridehusmasse, det er jo den som satt på hesten sin feil!

For det andre; Jeg selv rir ofte uten hjelm, særlig når jeg rir min egen(og det er ikke akkuart den roligste merra i by'n), når jeg rir unghester bruker jeg alltid hjelm, for de er mindre rutinerte, litt spretne og redde for en del nye ting, og man kan ikke stole på at en 3åring går rett frem hele tiden. Jeg er ellers en fornuftig person, men det er opp til meg og beslutte om jeg vil ta på hjelm eller ikke.

Det er flere steder som har regler for hjelmbruk. F.eks alle under 18 skal ri med hjelm. Alle skal bruke hjelm når de trener sprang. osv osv. Disse reglene ser man også på flere steder i Norge!

JEg hadde selv sterke meninger om hjelmbruk da jeg var yngre, og kjeftet og smelte på folk som red uten, men man blir eldre, får se mer enn bare den lokale rideskolen osv osv. Nå har jeg den meningen at folk gjør som de selv har lyst til. JEg har ingenting i mot hjelmen eller brukeren, men heller ingenting i mot de som ikke bruker den, men jeg kan godt se dilemmaet for unger på rideskoler og deres foreldre. BArna får jo forbilder, og vil også gjøre som de voksne, fordi de kanskje se "dumme" ut med hjelm på, eller det er barnslig osv osv.

Det siste jeg vil si, er at hvis man ser litt lenger vekk fra den lokale rideskolen eller den private gården man rir ved, finner man ut at det ikke bare er "dumme" tenåringer, amatører eller ridelærere som rir uten hjelm, men også de aller fleste verdenskjenteryttere, både innenfor sprang og dressur!

Tone og Svarten ---> Dressuren er jo ikke akkurat noe middel for å gjøre hesten bombesikker. En grand prix hest kan også slenge ut et bukkesprang like fort som en lite ridd 3åring. Jeg tror faktisk ikke ryttere slutter å bruke hjelmen den dagen hesten endelig går middels. Å ri uten hjelm blir for mange en vanesak, for man rir samme hester dag ut og dag inn, og sånn blir det bare.

Jeg er ikke noe bedre selv, men jeg er objektiv nok til å se både fordelene og ulempene, og føler at jeg også kan åpne min munn!

Lykke til videre alle sammen

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 30/01/2006 :  22:45:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Sorry, men den der måtte jeg bare kommentere!!

Kopi av melding:

For det første; Jeg kan godt skjønne dette dere sier med rollemodeller osv osv, men for all del! La folk få bestemme selv. Det er jo ikke deres feil, hvis en eller annen blander hjernemasse med ridehusmasse, det er jo den som satt på hesten sin feil!

Hva med å tenke bittelitt på familie/venner som faktisk blir sittende igjen uten deg/med en meget redusert deg? Eller slippe å ergre deg over at du kunne kommet billigere unna det om du hadde brukt hjelm den gangen du datt av og ble lam/fikk hjerneskade osv...

Kopi av melding:

For det andre; Jeg selv rir ofte uten hjelm, særlig når jeg rir min egen(og det er ikke akkuart den roligste merra i by'n), når jeg rir unghester bruker jeg alltid hjelm, for de er mindre rutinerte, litt spretne og redde for en del nye ting, og man kan ikke stole på at en 3åring går rett frem hele tiden. Jeg er ellers en fornuftig person, men det er opp til meg og beslutte om jeg vil ta på hjelm eller ikke.

Ja, valget er ditt. Jeg synes bare det er egoistisk å bare tenke på seg selv når det gjelder hjelmbruk... Man kan forresten ikke stole på at noen hest går rett frem hele tiden - 3-åring eller ei.

Kopi av melding:

Det er flere steder som har regler for hjelmbruk. F.eks alle under 18 skal ri med hjelm. Alle skal bruke hjelm når de trener sprang. osv osv. Disse reglene ser man også på flere steder i Norge!

Noen gang tenkt på at det er en grunn til at disse reglene finnes? Eller hvorfor hjelmen er oppfunnet og er stadig under utvikling for at den skal være mest mulig tilpasset og bekvem å bruke?

Kopi av melding:

JEg hadde selv sterke meninger om hjelmbruk da jeg var yngre, og kjeftet og smelte på folk som red uten, men man blir eldre, får se mer enn bare den lokale rideskolen osv osv. Nå har jeg den meningen at folk gjør som de selv har lyst til. JEg har ingenting i mot hjelmen eller brukeren, men heller ingenting i mot de som ikke bruker den, men jeg kan godt se dilemmaet for unger på rideskoler og deres foreldre. BArna får jo forbilder, og vil også gjøre som de voksne, fordi de kanskje se "dumme" ut med hjelm på, eller det er barnslig osv osv.

Jeg har sett mye mer enn den lokale rideskolen, og likevel er jeg opptatt av sikkerheten. Jeg synes det er synd at du har fått et avslappet forhold til hjelmbruk. Jada, folk gjør som de selv har lyst til - men ærlig talt, jeg kan ikke finne en eneste god grunn som gjør at det lønner seg å ri uten hjelm. Ville du kjørt bil uten sikkerhetsbelte? Dykket uten sikkerhetsutstyr? Klatret uten sikkerhetsutstyr? Gått på line uten sikkerhetsnett? Som oftest går det bra.... men hva med den dagen du faller av???
Kopi av melding:

Det siste jeg vil si, er at hvis man ser litt lenger vekk fra den lokale rideskolen eller den private gården man rir ved, finner man ut at det ikke bare er "dumme" tenåringer, amatører eller ridelærere som rir uten hjelm, men også de aller fleste verdenskjenteryttere, både innenfor sprang og dressur!

Den kommentaren der tok jeg ikke. Dumme tenåringer eller eliteryttere, hva er forskjellen? De blir like hardt skadet når de faller av, en skade er ikke avhengig av erfaring...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  22:36:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Det er ikke nødvendig at vi to sitter her å krangler om dette, for vi har begge skjønt at vi mener noe av det samme og noe forskjellig. Jeg syns at folk bør ha rett til å velge selv, når de passerer 18år, før den tid bør man følge de regler som er satt, det gjorde jeg selv med respekt for eierne av rideskolen, foreldre og barn som kom til ridekurs.

Som jeg sa: Jeg forstår problemet rundt barn, unge og foreldrene dems, for det er ikke lett for et barn og forstå hvorfor noen ikke må og noen må! Jeg er smart nok faktisk til å forstå slike ting, og ja, jeg vet og har tenkt over grunnen for slike regler, jeg fulgte reglene selv jeg når jeg jobbet på på stallen hjemme i Norge, og hørte på hva foreldrene mine sa. Selv om andre gjør det, betyr det ikke at du skal gjøre det!

Jeg har ikke et avslappet forhold til hjelmen! Jeg rir alt av unge hester med hjelm, hester som har stått en stund, under sprangtreninger og på tur! Jeg rir selv min egen hest med hjelm hvis den har stått stille en stund.

Okey, det var noen heftige eksempler da: JEg kan luke vekk 3 av 4 eksempler der. Jeg dykker ikke pga. ørene mine, og jeg verken klatrer eller går på line, pga høydeskrekk. Jeg beveger meg ikke mer enn 1-2 meter over bakken.

Jeg mente ikke dumme tenåringer. Men det er mange som rir uten hjelm for å virke kule, fordi de syns hjelmen er dum og de ser stygge ut med den, det var det jeg mente.

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 31/01/2006 :  22:36:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Det er ikke nødvendig at vi to sitter her å krangler om dette, for vi har begge skjønt at vi mener noe av det samme og noe forskjellig. Jeg syns at folk bør ha rett til å velge selv, når de passerer 18år, før den tid bør man følge de regler som er satt, det gjorde jeg selv med respekt for eierne av rideskolen, foreldre og barn som kom til ridekurs.

Som jeg sa: Jeg forstår problemet rundt barn, unge og foreldrene dems, for det er ikke lett for et barn og forstå hvorfor noen ikke må og noen må! Jeg er smart nok faktisk til å forstå slike ting, og ja, jeg vet og har tenkt over grunnen for slike regler, jeg fulgte reglene selv jeg når jeg jobbet på på stallen hjemme i Norge, og hørte på hva foreldrene mine sa. Selv om andre gjør det, betyr det ikke at du skal gjøre det!

Jeg har ikke et avslappet forhold til hjelmen! Jeg rir alt av unge hester med hjelm, hester som har stått en stund, under sprangtreninger og på tur! Jeg rir selv min egen hest med hjelm hvis den har stått stille en stund.

Okey, det var noen heftige eksempler da: JEg kan luke vekk 3 av 4 eksempler der. Jeg dykker ikke pga. ørene mine, og jeg verken klatrer eller går på line, pga høydeskrekk. Jeg beveger meg ikke mer enn 1-2 meter over bakken.

Jeg mente ikke dumme tenåringer. Men det er mange som rir uten hjelm for å virke kule, fordi de syns hjelmen er dum og de ser stygge ut med den, det var det jeg mente.

Gå til toppen av siden

Blue_Velvet_Melissa

» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  21:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
på stallen der jeg jobber rir eierne på stallen ikke med hjelm uansett hvilken hest det er - fremmed eller kjent de har på time. jeg synes det er dumt av dem, for hvis de blir slengt av og inn i vantet(noe jeg har hatt en uheldig erfaring med) så er det stor sannsynlighet at de får hjerneskade. så hva er vitsen med å sette helsa på spill??? uansett om det er en hest på 18 eller 3 år så er det stor sannsynlighet for at hvis de prøver seg på noen av de virkelig store krummspringene, så blir du kastet av.det skulle vært påbudt med hjelm, uansett om de rir på landslaget eller i LC!!!! Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  22:03:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg er ingen grunn til at ikke hjelmbruk burde vært påbudt på samme måte som bilbelte. Jeg synes faktisk det burde være påbudt å bruke sykkelhjelm når man sykler også.

For 20 år siden, da det begynte å bli vanlig med bilbelter i biler, var det mange som syntes det var skikkelig teit, men i dag er det noe alle ser på som en selvfølge. Krever vi bruk av hjelm, vil det bli samme greien.

Og ja, enn så lenge er det å bruke hjelm en frivillig greie og man velger selv, men jeg har aldri hørt ett eneste fornuftig argument for å ikke bruke hjelm. Å ha på hjelmen er verken vondt, ekkelt, ubehagelig, flaut osv.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  22:13:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Har sett mange "flinke ryttere" ri uten hjelm. Faktisk også ridelærere foran elever. Og det er de samme personene som om og om igjen sier at man aldri kan lære alt om hest?

At noen ryttere,som faktisk kan kalles gode,har en sånn holdning at de stadig rir uten hjelm,er helt idiotisk. Så at noen sa noe om at å ri 8 hester om dagen med hjelm kunne bli ubehagelig,svett og ekkel hjelm og greier. bytt hjelm innimellom da vel?

syns absolutt også at dressurryttere i de høye klassene skal ri med hjelm,tror de får akkurat samme oppmerksomhet med hjelm,og det stemmer mer med min oppfatning om at alle kan falle av en hest,uansett hvor flink man er. dette er ryttere som er forbilder for yngre,og det sender ut så utrolig feil signaler. det oppfordres nesten overalt til å bruke hjelm,og da syns jeg virkelig at de som er helt i toppen,og som er velkjente,burde bruke det også.

kjør stil,kjør hjelm :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.