hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skader
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Skader
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

susanne

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  19:07:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg har fått problemer med ryggen etter at jeg ble hivd av i fjor.
merker heldigvis ikke noe til det når jeg rir lenger, men hvis jeg skraper ut av hovene eller belaster ryggen ved å løfte feil får jeg kjempevondt og får pusteproblemer.
har også fått et permanent blåmerke og masse muskelknuter på dette punktet på ryggen=P
men jeg overlever.
har også hatt noen senebetennelser i høyre kne, og fant ut at jeg var allergisk mot den kremen som skulle smøres på kneet UNDER støttebandasjen..uff det klødde gitt=P

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  20:15:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Så ridningen er gull verd for min del!

Opprinnelig postet av Lene.

Jeg også mener det at ridning er bra for smerter i ledd, men legen (som nærmest ikke vet hva en hest er) sier at det er det verste jeg kan gjøre. Ser at flere av dere sier at dere har godt av å ri. Det mener jeg også at jeg har - har aldri vært så bra som i sommer da jeg red daglig på Glittra - men legen vil ikke høre. Mener det at jeg kunne sluppet daglig dose med smertestillende hvis jeg bare hadde fått lov til å ridd!!!

Opprinnelig postet av Mari^_^

Nå er det ikke i leddene smertene sitter for min del,men i selve muskulaturen og i beinet. Hva dette er,har legene enda ikke funnet ut av,enda jeg har vært både til røntgen og MR. Men de er dog enige i at dersom jeg ser bedring under ridning(fysisk aktivitet) så bør jeg fortsette med det. Mine onkler,som sliter med det samme,drev mye med fotball i sine yngre dager,og det ble samme prinsippet da. Når de sluttet,ble smertene værre.

Ang ledd tror jeg det blir noe anderledes...da spesiellt dersom man skal holde leddet i ro...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  20:27:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Så ridningen er gull verd for min del!

Jeg også mener det at ridning er bra for smerter i ledd, men legen (som nærmest ikke vet hva en hest er) sier at det er det verste jeg kan gjøre. Ser at flere av dere sier at dere har godt av å ri. Det mener jeg også at jeg har - har aldri vært så bra som i sommer da jeg red daglig på Glittra - men legen vil ikke høre. Mener det at jeg kunne sluppet daglig dose med smertestillende hvis jeg bare hadde fått lov til å ridd!!!

Opprinnelig postet av Mari^_^

Nå er det ikke i leddene smertene sitter for min del,men i selve muskulaturen og i beinet. Hva dette er,har legene enda ikke funnet ut av,enda jeg har vært både til røntgen og MR. Men de er dog enige i at dersom jeg ser bedring under ridning(fysisk aktivitet) så bør jeg fortsette med det. Mine onkler,som sliter med det samme,drev mye med fotball i sine yngre dager,og det ble samme prinsippet da. Når de sluttet,ble smertene værre.

Ang ledd tror jeg det blir noe anderledes...da spesiellt dersom man skal holde leddet i ro...

Joda, men hos meg sitter det også i legg/lår, og en fysioterapaut mente det var bedre med ridning enn å holde seg iro og bruke smertestillende. ;-) Huff, er utrolig udigg når mange voksne som tror de vet det beste krangler om hva som er best for deg - bevegelse eller stillesitting+smertestillende - og det er alltid surt når han som mener smertestillende er best, "vinner".

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  21:37:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Skal jeg komme med mine "skader" da. Jeg har en stor og rød lilletå på venstre bein som til tider kan gjøre vondt. Men den er bare stor og rød på vintrene, også er den normal om sommern. Helt normalt, ja..
Ellers brakk jeg beinet da jeg var 12, og hvis jeg rir på turer mer enn ca. 45 minutter med korte/sprangstigbøyler, gjør det vondt der jeg brakk det.
Det var mine store skader
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  21:59:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg har hypermobile ledd i hele kroppen, noe som etyr at det går helt fint når jeg rir, men rir jeg for hardt får jeg så vondt etterpå at jeg ikke klarer gå, ledda hovner opp og knæra har en tendens til å gå ut av ledd. Disse smertene varer ofte i noen dager, og det er mye verre i kalde perioder med mye vind. I tillegg til dette har jeg scorleose(skeiv ryggrad) som også gir meg problemer pga feilbelastning. Alt dette kan føre til at i noen perioder kan jeg hverken gå eller ri. Men jeg presser meg bare til det. Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  23:02:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
oioioi... her kommer mitt:

har hypermobile ledd i hele kroppen, som gjør at alle leddene i hele kroppen er løse... til meg er det ekstremt i skuldre, knær og fingre...

en gymtime for omtrent 2 år siden måtte jeg hoppe på trampoline, dagen etterpå hovnet knærne opp til dobbelt størrelse, og etter den tid har jeg vært til utallige lege, røntgen og MR-undersøkelser, uten at de finner ut hva det er, men har nå fått nok en time (02.03) og håper de finner det ut da, de tror jeg kan ha en "husker-ikke-hva-det-heter"-lidelse i knærne, som gjør at brusken på lår- og knebein ligger å gnisser mot hverandre, så jeg har nå store "vannposer" på baksiden av begge knær... smerten varierer veldig, fra bare ømt til så vondt at jeg ikke kan gå, og blir skikkelig kvalm...
knærne har også en tendens til å stivne uansett hvordan jeg holder dem... de går også unormalt mye bakover og jeg kan bevege de unormalt mye sideveis... fra kalvbeint til hjulbeint, hvis dere skjønner?

albuene mine låser seg, fingrene stivner i alle ledd... hoften og knærne knekker sammen rett som det er...

skjeve skulderblad, S-formet ryggtavle og skjevt bekken, gjør at jeg har konstant vondt i ryggen, og har en kronisk betennelse i venstre skulder... her varierer også smertene fra bare ømt til så vondt at jeg ikke kan gå, og holder på å kaste opp....
ryggen stivner og jeg må vri og vende, rulle, og kroke på meg til det knekker og ting løsner (utrolig vondt, men bedre etterpå)

jeg sliter også mye med migrene...

så jeg sitter dagleig å propper meg full av sterke smertestillende som kun fås på blåresept...

jeg er nå også under utredning på sykehuset for at jeg sover for mye (14-17 timer om dagen) og det er langt utenfor normalen

Hesterelatert:
kraftig hjernerystelse, mistet bevistheten, husket ikke hvilken dag det var engang, og knakk kragebeinet en gang jeg datt av på tur.

annen gang jeg falt av på tur rev jeg ene langefingeren ut av ledd...

kræsja i hinderstøtte med kneet = kraftig forslått kne og 2 uker på ekle krykker...

tatt hodekråke/salto sammen med hesten (jepp, hesten også!) når vi tryna over et hinder... ble skambanket i hele kroppen

hakk i beinet etter å ha blitt klemt mellom mange hundre kilo stressa hest og kanten på en boks, kjenner fortsatt en bulk der...

sparket av hest = knekt ribbein

utrolig vondt en viss plass etter kostymehopp i westernsal, der jeg landet på og fikk min *biiiip* rett i hornet... *VONDT!*
(og enkelte gutter (x`n min) tror at om de setter seg i en sal kommer tissefanten til å bli mos bare av å sitte der??? *fnys*)

utallige flate tær og blåmerker på alle mulige og umulige plasser på kroppen...

og en til tider utrolig øm og vond bak....

så dette var min syke/skade historie... og konklusjonen min er: hadde jeg vært ku, hadde jeg nok blitt nødslaktet for lenge siden...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/01/2006 :  23:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dr_ag_on_86: Snakk om og få bakoversveis! Det var ikke akkurat lite! Stakkar deg..

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 18/01/2006 :  23:26:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Huff, jeg blir helt deprimert av å lese her... Det er jo så mange som sliter med relativt store problemer, men likevel greier seg i hverdagen, og kjemper for å drive med den hobbyen de har fortapt seg i! Det vil jeg si er imponerende, og jeg vil bare skryte av dere alle som trosser smerter og plager for å fortsette!

Selv priser jeg meg lykkelig for at jeg er frisk, og har kun ei minimalt stiv skulder (som nå blir bedre når jeg trener styrke) etter et lite fall med hest oppå meg og litt rulling og sånt.. Meg feiler det ingenting! Bank i bordet!

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  00:24:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Er ikke store problemene jeg har heller. Har en lengre fot,som skaper ubalanse i korsryggen noen ganger,men ellers er jeg på topp. Har astma og allergi da,noe som gjør meg hemmet noen ganger.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  10:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ingen store plager/lidelser/skader i forhold til hva mange av dere andre har.
Huff, synes skikkelig synd på dere, men bra dere ikke gir opp og prøver å leve en normal hverdag alikevel. *thumbs up*

Mine problemer er at jeg har mye problemer med venstre bein, nede ved rista(er litt vanskelig å forklare akkurat hvor for det er inni beinet, hehe). Hadde en sammenvoksning av noen bein, som det i tillegg hadde blitt slitasjeskade på(legen som undersøkte meg hadde kun sett dette på eldre mennesker før. Følte meg litt gammel og utslitt da kan man si, hehe). Dette var så vondt at jeg til tider ikke klarte å gå.

Opererte det for tre år siden, men det har ikke hjulpet. Men klarer å holde det i sjakk ved å trene jevnt. Er jeg slappfisk i noen dager og så prøver å fungere normalt, så blir beinet så utrolig vondt. Så trening og fysisk aktivitet hver dag er den beste medisinen min. Det som er kjedelig er at jeg begynner å få det i det andre beinet også(eller der ordla jeg meg litt feil iom at det er medfødt. Er vel heller at det begynner å bli slitt der også). Har også endel verking i kroppen/leddene. Veit ikke hva det er, men velger å prøve å overse det.

Ellers så har jeg astma, men har heldigvis ikke så store problemer der.

Men tror jeg egentlig er ganske heldig når jeg leser hva de andre her sliter med.

Og som faren min bruker å si; hvis du våkner en dag og ikke har vondt noen sted, da kan du begynne å lure på om det er noe gæli' med deg. Man skal ha litt vondt.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  16:57:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Uff, listen din var jammen lang, Dr_ag_on_86..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  18:08:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
uff og huff så mye skader alle har...
og jeg syntes lissom synd på meg selv...
har som flere kneskade, som jeg fikk etter en håndball skade,og kan kun løpe korte strekninger før jeg blir halt...
det går fint å ri, men kan ikke hoppe med ganske korte stigbøyler, eller ri på skritte tur med korte stigbøyler...
blitt stiv i hofta etter hestespark, hvis jeg er i ro over lengre tid,oghvis det er kaldt...

rygg og nakke er jo litt vond,pga jeg anspenner meg endel...
men ellers har jeg det vel bra..
har bare litt spiseforstyrrelser inni mellom, men det går ikke utover ridningen...

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  22:19:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Skal jeg komme med lista mi da....
Driver(snart drev) med ski og når kroppen vokser og hester ikke vil ha meg på ryggen går det litt dårlig..

Det hele startet med at jeg fikk betennelse i begge skuldrene fordi jeg hadde slarkete ledd som gnisset på alt rundt leddene. Gikk til fysioterapeut og fikk bort betennelsen. Men skuldrene henger ikke sammen den dag i dag og når jeg ligger på ryggen og puster normalt hører jeg at skulderen(e) går ut og inn av leddet.. Veldig irriterende når det blusser opp små betennesler der igjen.. Auau..

Deretter ramlet jeg av hesten på et plyød jorde(vi skulle over på den "ikkepløyde" delen) og hesten knakk sammen(?). Jeg datt rett på rumpa/hofta og fikk et diiigert blåmerke. Når jeg skulle gå på ksi igjen viste det seg at hofta gjorde vondt... Drog tilbake til fysioterapeuten og fikk konstantert at det hadde blitt blødninger i musklaturen rundt hofteleddet som hadde stivnet. Fikk bort "blodet" og alt virket ok. Men det var det ikke. All musklatur rundt hele hofteleddet har sluppet benet så nå kan jeg ta ut leddet som jeg vil(bare jeg lager sirkler med foten går det ut av ledd) Utrolig irriterende og vondt når jeg skal skøyte på ski, da henger bokstavelig talt benet igjen fordi det er ute av ledd.

I løpet av "skikarrieren" har det blitt en del fall på rulleski. Vonde knær, albuer og hake(!) Men det er godt gjort å tryne på alle treningene i 2003 untatt 2....

Har for øyeblikket betennelse i leggene etter all barmarkstreningen i sommer. Har gått hos fysioterapeut for det og. Er mye bedre nå

Ellers har jeg veldig stive og krakete ledd i fingrene(de stivner totalt og knekker som bare det) og tomler som har gått ut av ledd ca. 7(?) ganger HVER! Ikke mye som skal til for å si det sånn... Tør ikke bruke dem for hardt lenger.

Ellers(er ikke skade da men..) har jeg en pust(halskbrusk som klapper sammen, tetter hele j***a luftrøret) som tar omtrent livet av meg når jeg konkurerer på ski. Røde Kors er parat når Ane kommer til målSeriøst..
Derfor orker jeg ikke gå aktivt på ski og legger opp foreløpig. Kanskje jeg vokser det av meg.. Håper det.

Henger ikke sammen og får ikke puste. Kort og greit.

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.