hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprek hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sprek hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  07:52:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Lite oppfinnsom topic, menmen

Har begynt å fundere på akkurat dette med spreke hester... Hesten jeg steller springer jo ikke rundt i gjerdet selv om hun ikke blir ridd på noen dager, men hvis man setter seg opp blir hun gjerne litt gira, og litt ekstra spretten.
Hadde hun ekstremt mye overskuddenergi, hvorfor tar hun det ikke ut i den store padocken hun har til rådighet?
Vet at hester ofte er late dyr, men hvorfor blir de da så springelystne når man setter seg opp?

Så det jeg da tenker er at; de er spreke pga at de er litt stive og støle etter å ikke bli brukt noen dager, og derfor vil springe litt fortere pga at det er litt ubehag i kroppen.
Det er nok litt ekstra energi inni bildet og, men på hesten jeg rir har jeg en mistanke om at det jeg skrev over her er årsaken.

Er det noen som har noen meninger om dette?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  14:14:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Om de blir springelystne når man setter seg opp på dem, har vel det kanskje med at de forventer at det er det som skal skje? Holter er verdens lateste når jeg trener henne fra bakken, og ikke søren om hun gidder løpe ute på beitet, men når jeg rir kunne hun løpt milevis hvis jeg hadde latt henne (typisk travertendens), hun må bare lære at det faktisk kan foregå i rolig tempo selv om jeg sitter oppå;) Hun blir ikke sprekere om hun står noen dager, noe som også tyder på at det ikke er overskuddsenergi som er årsaken til "sprekheten".
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  20:21:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Cisco er nesten omvendt.. Hopper og spretter rundt i paddoc som en og annen ojoj, men når jeg setter meg opp daffer han rundt med hodet i været og sjenkel? Nei, det har vi ikke hørt om. Han var iallefall sånn i dag (og han har stått siden torsdag). Rare dyret.. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  20:26:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hesten min er rolig når jeg setter meg opp, men kan fint være propell ute og håndtere...

Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  20:26:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Min er nå ganske daff døgne rundt :P Med mindra andre hester løper fra henne, eller vi setter fram hindre. Da er det plutselig hopp og sprett!
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  20:38:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Hestene jeg trener varierer veldig på hvordan de er hvis de har stått 1-2 dager.. De er travere, og blir kanskje litt hissige når vi skal løpe, men de fleste kan skritte rolig både frem, og tilbake fra tur.. Et par av dem hiver seg kanskje i galopp når vi skal løpe (Fyfy), og kan være litt vanskelige å få nedpå igjen, men ellers så er de stort sett greie =)
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  01:51:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Vindur blir latere om han har stått et par dager.Han skvetter mye da,men er daff og treig.
Om jeg derimot har ridd kjappe turer med mye fart blir han veeeldig sprek og vil helst løpe hele tiden...kommer litt an på hvordan man rir dem tror jeg:)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  08:12:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulan er mye aktiv uansett om jeg har ridd henne eller ikke. Ikke noe typisk matvrak, nei. ;)
Men har jeg ikke ridd henne på en dag, da er det hopp og sprett, og "hvorfor skal jeg skritte?"
Har masse overskuddsenergi og kan springe til hun stuper. Er av den type som "lades opp igjen" etter 5-10mins skritting. F.eks kan jeg ri henne opp til en liten knaus, der det er ordentlig bakker, og noen ganger rett opp. Da er den spreke hesten så klar at jeg regner med at hun vil skritte nedover igjen, men etter en kilometer i nedoverbakker der hun ordentlig bruker ryggen og beina er hun i like fult vigør igjen. Kan gjerne galloppere opp igjen!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.