hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - øvelser til unghest..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 øvelser til unghest..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  21:36:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..

noen som har noen tips til trening av unghrsten,tenker mest på ridning for øyeblikket...

vi har gjort dette ;
overganger(skritt-trav,trav-skritt- galopp-trav..)
volter i noen forskjellige str
diagonaler,voltetilbake og andre småting
tempovekslinger
holdt(stoppe på ca rett linje)
flyttet han inntil sporet,som en forberedelse til sideførende...
travet over bommer har vi vist gjort også..
løshoppet...
longert
tømmekjørt(ikke nevn det engang)

tom for ideer nok en gang..

noen tips?

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  21:59:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
rygging.
et tips til og få bedre holt er at hver gang du skal gjøre holt så rygger du hesten et par steg.

flytting av frampart og bakpart.

vet ikke helt hvor langt dere har kommet med galoppen men overgang skritt-galopp?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  22:09:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
man skal vel ikke rygge med en unghest?
hvertfall det jeg har lært...

har bare så vidt prøvd galopp,men øvelsen er super fin...

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  22:18:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hvorfor skal man ikke rygge med unghest egentlig?

dette ble nok praktisert på fjordingen min å hun er i en alder av 11 ennå "tung" å rygge.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/01/2006 :  07:41:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det første Matilda lærte fra bakken var rygging ved hvert holdt, og det fortsatte vi med under innridning.
Hvorfor skal man ikke rygge en unghest? Bare en bra måte å understreke holdtet...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  11:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
man skal ikke rygge med unghest rett og slett fordi det lett kan føre til at de rygger av seg selv når man skal gjøre holdt. Dersom hesten skal brukes i dressur er det et stort minus fordi hesten da ser ut til å tenke bakover...

er det noen som vet fler årsaker?
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/01/2006 :  13:43:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at rygging er noe en hest i utgangspunktet synes kan være litt ubehagelig, da man ber dem om å tråkke inn i et område de ikke ser. Min tidligere trener lot oss svært sjelden rygge med skolehestene, da de ikke kjente oss som ryttere og stolte på oss, og rygging ble dermed en slags "straff" for noe de ikke hadde gjort.

Ellers enig med kjersti*, en dressurhest skal ikke tenke bakover! I høye klasser i dressur, når man kommer til piaffe, kan det godtas at piaffen går ørlite framover, men aldri bakover. Man vil alltid ha fremadbydning hos en dressurhest, og rygging vil jeg da si at ikke er særlig positivt.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  13:55:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å rygge en unghest er ikke klokt av flere årsaker og skal ikke trenes inn før de er 4-5 år. Vektforflyttning av bakpart generelt og rygging bakover. Dette er fordi ungehester har dårlig balanse, ofte er anatomien i forandring frem til de er 4, og da mest i bakparten, kordinasjonsevnen er ikke så stor på en ung hest og vekforflyttning bakover berører sener, ledd og nerver. Dette forsterkes ytteligere med rytterens vekt
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/01/2006 :  15:07:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke erfart at Matilda tenker så mye bakover når jeg gjør holdt selv om vi trente det inn med et par steg bakover. Så akkurat der ser jeg ikke problemet når det gjelder dressurridning, men det kan jo tenkes at det har en slik effekt på hester som i utgangspunktet ikke tenker så mye frem.

Jeg mener at kross sin hest ikke er for ung til å rygges et par steg. Men rygging 4-6 steg blir kanskje litt mye for en uferdig hestekropp.

Har aldri hørt noe som helst om å ikke rygge en unghest, så dere må bare arrestere meg her.
Sier selvfølgelig ikke imot bare for å gjøre det. Men jeg så ikke helt logikken i dette... (er jo blond da såe...)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  16:19:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden vi har trent NH med Kremlin har rygging vært en naturlig del av treninga.
Rygging under rytter begynte vi med når han var blitt 4, og ridd en del, og det var en nyttig øvelse fordi den virkelig fikk han til å tenke og konsentrere seg.
Men vi rygger ikke ut av et holdt, markerer heller en pause imellom.
Så holdt for Kremlin, betyr ikke nødvendigvis rygging.

Kan ikke se at han bruker rygging til å unndra seg arbeide heller.
Er det noe han protesterer på bomstår han i stede.
Det kan forresten gå mange rideøkter imellom hver gang han blir rygget under rytter.

Forresten så er jo rygging en naturlig del i de fleste dressurprogram.
Og utrolig mange hester kan rett og slett ikke rygge riktig noe man ser på hester som må slå opp hodet under rygging.
Så jeg synes det å lære hesten å rygge korrekt, er en viktig del av utdanninga.

Men det er langt ifra det første en hest bør lære under rytter etter min mening.

Anette Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  16:26:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
som de andre nevnte så vil rygging muligens føre til at han vil tenke bakvoer...og man skal aldri straffe en hest ved å rygge den...
innlæring av rygging kommer en god del senere hos min hest hvertfall

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/01/2006 :  16:49:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hvem har nevnt straff i forbindelse med rygging?

oleo

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  21:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ingen har nevnt noe om straff nei...og jeg har ingen erfaring hvordan en hest vil te seg i dressur i forbindelse med rygging. Vet ikke om en hest vil tenke bakover dersom den har blitt trent med ryggning, jeg har aldri opplevd dette med min hest. Mine argumenter bunner i hestens anatomi og dens balanse som ung.
At det er en del av et dressurprogramm er jeg klar over...og regnet vel med at det ville komme som et argument. I mine øyne er ikke det er et godt argument. Hvis noe går på tvers av hva som er sunt for en hest så kan konkuranse få være konkuranse for min del...da er jeg spimpelten ikke interisert i konkuranse. Noe jeg forøvrig uansett ikke er, men dersom noe kreves i en klasse som en hest egentlig ikke er fysisk eller mentalt i stand til å utføre på det tidspunktet så kan man ikke trene på det bare fordi det kreves i den klassen. Da får man heller starte der hesten ER og jobber derifra.

Vet at noen bruker rygging som straff eks når hesten ikke vil inn på hengren... Har ingen tro på at en hest kobler dette overhodet...og blir sint når jeg ser slikt. Da kan man snakke om missbruk...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  21:50:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
ingen som nevnte det...
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  18:05:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror ingen har nevnt noe om straff nei...og jeg har ingen erfaring hvordan en hest vil te seg i dressur i forbindelse med rygging. Vet ikke om en hest vil tenke bakover dersom den har blitt trent med ryggning, jeg har aldri opplevd dette med min hest. Mine argumenter bunner i hestens anatomi og dens balanse som ung.
At det er en del av et dressurprogramm er jeg klar over...og regnet vel med at det ville komme som et argument. I mine øyne er ikke det er et godt argument. Hvis noe går på tvers av hva som er sunt for en hest så kan konkuranse få være konkuranse for min del...da er jeg spimpelten ikke interisert i konkuranse. Noe jeg forøvrig uansett ikke er, men dersom noe kreves i en klasse som en hest egentlig ikke er fysisk eller mentalt i stand til å utføre på det tidspunktet så kan man ikke trene på det bare fordi det kreves i den klassen. Da får man heller starte der hesten ER og jobber derifra.

Vet at noen bruker rygging som straff eks når hesten ikke vil inn på hengren... Har ingen tro på at en hest kobler dette overhodet...og blir sint når jeg ser slikt. Da kan man snakke om missbruk...

Opprinnelig postet av oleo

Vi bruker rygging i forbindelse med lasting.
Men det er ikke for å straffe den. Det er snakk om å bestemme hvilken vei hesten skal gå. Så hvis hesten er vanskelig å få på hengeren, får man den fx med to bein på lemmen. Og så rygges den før den finner ut at den skal gjøre det selv. Slik at man unngår at hesten får sjans til å gjøre noe den ikke får besjed om kan man vel si, og da slipper den jo straff. (Det siste blei egentlig litt rart skrevet men...)

Hva andre bruker rygging til kan jeg selvfølgelig ikke stå for.
Men bare litt info om hva noen rygger for ifm lasting.

Men sånn anatomisk sett... En hest som bare har en grime på seg... På hvilken måte skader det hesten (unghesten)
Har faktisk ikke hørt dette før, så vil gjerne høre hva som skjer, begrunnelser. Så kan det fort være at jeg skifter mening. Tips om bøker, linker??

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  18:09:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å rygge en unghest er ikke klokt av flere årsaker og skal ikke trenes inn før de er 4-5 år. Vektforflyttning av bakpart generelt og rygging bakover. Dette er fordi ungehester har dårlig balanse, ofte er anatomien i forandring frem til de er 4, og da mest i bakparten, kordinasjonsevnen er ikke så stor på en ung hest og vekforflyttning bakover berører sener, ledd og nerver. Dette forsterkes ytteligere med rytterens vekt

Opprinnelig postet av oleo

Må bare spørre litt dumt her..

Du skriver at vektforflytning bakover ikke er bra for bein og sener osv.
Gjelder dette også å sette bakbeina under seg?
Nå tenker jeg ikke på mye samling, men at bakbeina kommer frem og overlinjen strekkes. Hvis ikke bakbeina skal bære vekt, og forparten ikke skal bære vekt...?

Mener ikke å være vanskelig nå, vil bare se om jeg misforsto eller ikke

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.