hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Styrking av ryggen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Styrking av ryggen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  06:54:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Lille dyret har bare blitt ridd ganske rolig i det siste, og jeg har et inntrykk av at hun blir fort sliten i ryggen.

Jeg har hørt at longering med chambon (?) eller noe skal være godt for svake rygger (i moderate mengder).

Tips til øvelser vi kan gjøre? Gjerne longering. Hun er ikke slik veldig svak, men trenger å få noen varierte øvelser i tilleg til at hun trenger¨å styrke ryggen litt.

www.hestene.no

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  08:02:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå skal jeg straks på skolen, men her er noen tanker:

Vet du at salen og eventuelt annet utstyr passer?
Vet du om hun er helt frisk?
Hva mener du med sliten i ryggen? Kan du forklare mer? :)

Om alt dette er i orden, er det mange øvelser som hjelper på ryggen, men jeg ville ikke spent henne inn under longering til å begynne med hvis hun er veldig svak i ryggen. En styrket rygg kommer av forsiktig opptrening og riktig ridning (at hesten setter bakbeina godt under seg slik at den hever ryggen), klatretrening osv osv.

Hege Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 17/01/2006 :  13:25:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg ville heller ha tømmekjørt på volter enn å longert. Du får støtta opp mye bedre på utvendig hånd, og du kan variere med rette linjer, noe som gjør at det ikke blir like belastende som longering, samt at du ikke tvinger en hest som ikke er klar for det ned i form. Ellers så er klatring som Hege nevner fint for ryggen.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  14:17:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med Anniken, heller tømmekjøring enn longering (selv longerer jeg aldri, og ville aldri brukt hjelpetøyler, og spes ikke på en hest med svak rygg da det er lett å bruke disse feil, noe som kan føre til enda stivere/dårligere rygg).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  15:25:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hege J: Utstyret passer og hesten er frisk. Hun sliter vel ikke med noe i ryggen, men hun har dessverre stått ganske rolig en periode med bare rolige skritteturer p.g.a. min skade, og da anbefalte dyrlegen å bruke litt tid på å styrke ryggen hennes.

Tømmekjøring var en god idè ;)

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  17:09:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Klatring og turer i ulendt terreng =)
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  17:48:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Klatring og turer i ulendt terreng =)

Opprinnelig postet av Carmelita

God idè

ayera

» VIP

Skrevet - 23/01/2006 :  14:06:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Burde bøye hesten, og la henne/han gå i en dyp form. Dette er med å strekke de lange ryggmusklene. Tømmekjøring er en fin måte, og ellers bare la hesten strekke på hele seg når du klatrer på tur.

Etter dete burde du tøye... Fin øvelse til å strekke de lange ryggmusklene er å binde opp hesten på gulvet(evt i boksen) og rettogslett dra hesten i halen!.. så lenge den ikke sparker. Det er viktig at hesten legger seg på.(altså legger seg fremover på frambeina). Du må stoppe hvis hesten tar opp hodet eller rygger. Da viser den at den har vondt. Dette er noe jeg bruker på min hest, og det funker veldig bra. Brukte det etter at den hadde vondt i ryggen..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  19:59:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for gode tips. Skal begynne med skikkelig trening og muskelbygging igjen om noen uker. Inntil da har vel dyret herjet fra seg på utegang.

lucky june

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  21:22:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ikke stor betydning, men det gjør heller ikke noe skade...stryk hesten under magen så vil den sannsynligvis heve ryggen. enkelt å gjør når man eks alikevel skal stelle hesten. uansett, lykke til!
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  21:29:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har ikke stor betydning, men det gjør heller ikke noe skade...stryk hesten under magen så vil den sannsynligvis heve ryggen. enkelt å gjør når man eks alikevel skal stelle hesten. uansett, lykke til!

Opprinnelig postet av lucky june

Fint tips, kan gjøre det neste gang jeg er på besøk

Kurre

Norway

Skrevet - 23/01/2006 :  22:07:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forsket enormt mye på dette med ryggaktivitet og hvilken form,hvilke øvelser,hvilke evt typer hjelpetøyler,hvilket tempo og så videre man skal ta til for å styrke ryggen best mulig.

Det de har kommet frem til er like enkelt som genialt,det du kan gjøre med hesten din som aktiviserer mest mulig av muskelmassen er å skritte på tur på lang tøyle i skog og mark.

Alt annet foreslått har nok også sin misjon,all trening er jo trening,men sett fra et fysiologisk forskningsmessig standpunkt (puh for et uttrykk!),ut i skauen og skritt.
God tur!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  15:58:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk Kurre ;-) Vi har skrittet henne mye på tur den siste tiden p.g.a. isen og det glatte føret, skal fortsette med det, bare at vi setter på en rytter ;)

Island_s_hest

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  12:58:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding
KLATRING er kjempe bra.. Og noen sier at bomarbeid styrker ryggen.. men da må man huske å reise seg litt fra sete
Ri Islandshest, det gjør livet til en fest! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/01/2006 :  14:47:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
KLATRING er kjempe bra.. Og noen sier at bomarbeid styrker ryggen.. men da må man huske å reise seg litt fra sete

Opprinnelig postet av Island_s_hest

Jepp, skritting, klatring og tømmekjøring skal utføres ;)

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 29/01/2006 :  18:05:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg er nyfrelst tømmekjører:) Også klatring og longering med to tømmer er bra, men det meste er vel allerede nevnt?

Evt. kan du ta kontakt med equi-terapeut for tips til uike sterchingøvelser som også kan være med å hjelpe til å styrke ryggmusklene.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.