hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Normal-tid
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Normal-tid
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/01/2006 :  00:10:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er "normal-tid" eller gjennomsnittstid på 3 års hopper? 4 års hopper? Altså hva er bra og hva er dårlig?

Tone_

Skrevet - 17/01/2006 :  11:12:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
For blods- eller kaldblods?

Jeg synd det er litt uheldig å sammenligne hesters normaltid, for det er så individuelt, og avhenger i stor grad av deres utviklingsnivå...

Det er ikke alle hester som kommer til start som 3-åringer, jeg vil faktisk si det er like "normalt" å ikke komme til start da, som å gjøre det. Heller ikke alle kommer til start når de er 4..

Hva legger du i normal tid, mener det hesten står med som rekord, eller det hesten vanligvis presterer i trening når den er i denne alderen?

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/01/2006 :  11:36:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var Kaldblods jeg tenkte på. Hoppen jeg vurderer å være med i har 45,0 som bestetid (som treåring i august i fjor) Hun har ikke startet siden. Så jeg lurte på om det var sånn midt-på-tre-tid eller om det var sent eller hva... =)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 17/01/2006 :  12:47:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da regnes hesten din som 4 år nå, og prøveløpskravet for 4-årige kaldblodshester er 1,46.0, så hesten din har jo prøveløpskravet inne. Så da er det bare å starte!

Den har vel antagelig utviklet seg enda litt fra august i fjor (hvis den har fått kontinuerlig/vedlikeholds trening..) så da går den nok enda noen sek. raskere nå. Det er veldig forskjellig hvor grensen for premier i kaldblodshester i lavt grunnlag ligger, alt etter hvor i landet du bor, baneforhold osv. Men på Forus, på denne årstiden tror jeg du er med og kjemper om de siste premiene hvis den i din hests grunnlag går rundt 40.0v.

Lykke til! :)

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  13:14:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du vurderer å være med i et andels-lag,er det litt andre ting du bør vurdere først og fremst...

Innen trav hender det ofte at enkelte hester ikke "legger seg til" i travet før de blir litt mer voksne i hode og kropp. Og det hender også at unghester som virkelig viser bra tendenser som unge,faller helt av lasset når de kommer litt opp i grunnlag. Det finnes mange eksempler på begge de overstående.

Det man må se litt på er stamme,bygning på hesten og om den har løps-hode. Endel hingster gir avkom som kommer seint,andre avkom som er flinke i ungdommen. Så om man vet stammen på hesten,både mor og fars-siden,kommer man et stykke lengre.

Ellers er det ofte vanskelig å se på en unghest uten særlige prestasjoner hva den kan være god for i løps-sammenheng. Bygning kan ofte ha noe å si,men ikke alltid... Det komplette bygningen for en traver,vil være en hest med kraftige bak-bein,gjerne litt høyere over hoften enn over brystet("Froske-bein" for best fraspark),litt lang rygg,og et bredt bryst(lunge-kapasitet),samt et godt hode(rolig under håndtering,og i trening,men tenner til under intervaller/løp). Størrelsen teller sjeldent så mye,det finnes nok av små hester som løper bra!
Men hadde det vært to like hester eksteriør,stamme og instiktmessig,hadde jeg nok gått for den største av dem...
At den er stabil i travet er jo en stor fordel

En unghest som ikke har noe konkuranse-instinkt,og like gjerne kan tusle for seg selv bakerst i feltet,kommer sannsynlivis ikke til å få dette instinktet heller. Det vil ikke si at hesten ikke kan gjøre det tillfredstillende i løp,men heller at sjangsene er mindre,og at det krever endel mer fra trenere og kusker...

Står denne hesten på trener-stall? Isåfall burde du ta en telefon til denne og forhøre deg der... Om hesten er i privat trening,og ikke er startet siden treårs-sesongen,bør du iallefall forhøre deg om hva grunnen til dette er. Har hesten vært skadet,syk eller ligger det annet til grunn? Var ikke hesten klar som tre-åring,og hvorfor ble den da i det hele tatt startet?

Tiden 45.0 er ikke av de beste tidene for en tre-åring,men det er definitivt ikke av de dårligste tidene heller. Det kommer jo an på hva dere er villige til å investere i hesten?
Det beste tipset jeg kan gi deg,er å be om at en trener kan kjøre hurtig med hesten mens du ser på,og høre hva denne mener etterpå. Om det er noe å jobbe videre med,eller om hesten heller vil egne seg bedre som noe annet enn traver...

Det skal ikke alltid være enkelt... *s*

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 17/01/2006 13:17:25 Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  17:25:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En unghest som ikke har noe konkuranse-instinkt,og like gjerne kan tusle for seg selv bakerst i feltet, kommer sannsynlivis ikke til å få dette instinktet heller.

Opprinnelig postet av Lene.

Vi har ei hoppe som var sånn før.. Ville helst bare lafse bak, nå i høst, når hesten var godt over 4 år, så har det plutselig løsnet, og nå som femåring løper hun helt utrolig flott! Holder flere av de raskeste av våre når vi løper hurtig, og vil helst være foran, og først =)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  17:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,Carmelita...at det hender er jeg klar over...derfor jeg skriver sannsynligvis,og ikke at det aldri skjer...

Jeg skriver også
Kopi av melding:
Innen trav hender det ofte at enkelte hester ikke "legger seg til" i travet før de blir litt mer voksne i hode og kropp.
nettopp fordi det hender at hester som kommer sent til start,fungerer veldig bra!

Min egen hest er i år 8 år...og i løpet av det siste halve året har han tjent like mye som han hadde gjort hittil i sin karriere som traver.
Han har derimot alltid hatt løps-hode,men har hatt store problemer med å holde steget rent,og har vært endel syk...

Men jeg kan med hånden på hjertet si at dersom jeg ikke hadde vist hva som bodde i hesten,og visst hvilket løps-hode han hadde,så hadde jeg ikke jobbet med ham i alle de årene jeg har...da hadde jeg omskolert han for lenge siden

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 17/01/2006 19:28:26 Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  18:50:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja,Carmelita...at det hender er jeg klar over...derfor jeg skriver sannsynligvis,og ikke at det aldri skjer...

Opprinnelig postet av Lene.

Mente ikke det sånn at du hadde feil på noen måte, ville bare fortelle om den hoppa, og at hun var et godt eksempel på at det kan løsne for hestene etter at de er tre år (Mange forventer jo at hestene skal løpe som noen guder når de er tre år).. ;)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 17/01/2006 :  18:54:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er litt tøff motstand her på østlandet. hadde ikke fått premie på 1,45 her som treåring. Min måtte gå 37 i sitt første løp som treåring og 34 i sitt andre løp. Kan hun fortere nå? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.