hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Laseroperasjon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Laseroperasjon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  09:28:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg er bittelitt nærsynt og har litt skeive hornhinner. Dette plager meg ikke, siden jeg synes det er helt ok å bruke briller / linser en gang iblant. Men legen foreslo laseroperasjon.

Noen her som har tatt det? Hvordan virker det? Er det garantert bedre syn? Hvor kan man ta det? Er det dyrt?

Skulle egentlig ha ringt litt rundt, men er syk og stemmeløs, så jeg spør her først

www.hestene.no

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  10:11:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
For å ta en lasik-operasjon vil de aller fleste at du er 18 år (noen steder 20) og synet må ha vært stabilt i et år eller to. Synet er dessverre ikke så veldig stabilt i din alder (jeg snakker av erfaring). Lasisk er svindyrt og for å få det støttet må du ha ganske mye nærsynt/langsynthet (så vidt jeg husker i allfall).

Jeg har veldig skjeve hornhinner (så skjeve at jeg egentlig skal bruke harde kontaktlinser), dårlig samsyn, et øye som er +3,75 og et øye som er -2,xx - og jeg får ikke støttet det av staten, fordi de bare støtter å operere øyne som er like, og fordi nærsynt-lasik er billigere enn langsynt-lasik (dette får meg til å lure på om noen av de som laget denne regelen i det hele tatt har prøvd å ha min fine kombinasjon av synshemmelser. Jeg ser nemlig nada uten linser. Du kan jo prøve selv.. Nærsynt på venstre, langsynt på høyre, dårlig fokus og dårlig samsyn :-P).

Bare sånn for å ta et eksempel så koster en lasik-operasjon hos Laseroptikk AS i Bergen 29.000 kr, og denne korrigerer langsynthet, nærsynthet -eller- skjeve hornhinner,
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  10:21:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Først og fremst: Nei du er _ikke_ garantert bedre syn.

Så: jeg har ikke tatt operasjonen, men kjæresten min har, og han fikk langt bedre syn. Men nå er det snakk om at han ikke så noe som helst uten linser før han tok denne operasjonen. Og jeg trodde det var slik at man generellt ikke anbefalte den med mindre vedkommende som ser forholdsvis dårlig. Rett og slett fordi det jo inneholder en viss risiko for at du skal kunne se dårligere etterpå.

Det er også slik at ikke alle øyer passer for å ta operasjonen, så den er faktisk ikke gjenomførbar for alle. Hva som er grunnen til det vet jeg ikke. Vet bare at en bekjent ikke fikk gjort det, og i stedet fikk sydd på noe linsegreier.

Prisen er som Formosissima beskriver den tror jeg:-) Støtte fra staten er også vanskelig å få, stortsett må du se dårligere enn (husker altdri om det er pluss eller minus som er nærsynt jeg..) 6, ha en jobb hvor dette er til stor plage (i forhold til bruk av briller og linser) og noe mer greier som jeg ikke husker akkurat nå.

Men mener legen din at du bør ta en laseroperasjon så er det jo verdt å ta en nærmere titt på.

Guro
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  10:51:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
det finnes to lasermetoder nå. Lasik og Lasek. Snakket nemligmed optikeren om dette i DK. Hun anbefalete meg å IKKE gjøre det. Egentlig skjærer de et tynt lag av hornhinnen og kan noen ganger ende opp med hornhinner som ligner bruskorker.. (dette kan du ikke selv se, men umuliggjør bruk av linser i all fremtid!!) Dette hadde skjedd for søsteren til denne optikeren.
For ikke å si at det er ikke alltid de rammer 0.. Altså har du minus 6 på et øye vil du bare komme til å se bedre med f. 0.25 men har du så lite som minus 0,75 og får laser kan du "ta for mye"..

Dette er bare hva hun fortalte meg.. en ren advarsel da jeg selv det siste året plutselig!!! etter 27 år blir nærsynt.. minus 1.. dette gikk veldig fort og jeg tror synderen er PC. Jeg jobber med data 12-13 timer hver dag.. burde jo egentlig ha meg pc brille.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  11:09:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Så jeg er for ung altså? Fikk dette anbefalt av legen, rart det da. Jeg er ikke så villig til å gjøre det, ser nesten perfekt (husker ikke i farta, men er vel ca. -0,5 til -2 eller noe jeg har, er ikke helt sikker) og har ikke noe imot å bruke briller. Jeg er heller ikke helt lik på begge øynene, men jeg er nærsynt på begge da. Jepp, da var det ute av verden. Skal vurdere det igjen om 4 år

Siden legen mente at det burde være bra for meg, altså at det var verdt en titt, kan jeg jo undersøke nærmere. Men jeg mener også å ha hørt at synet er ustabilt, og at det kanskje forandrer seg litt før man blir voksen..? Da tenker jeg ihvertfall ikke mer på dette nå. Takk for svar

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  11:22:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Mari^_^: Det er en vesentlig forskjell mellom -0,5 og -2 nærsynthet, så det er noe du bør finne ut av :-) At synet ikke er stabilt kan jeg jo beskrive ved å bruke meg selv; jeg hadde 3.75 og 3.50 langsynthet på begge øynene når jeg var yngre. Jeg brukte briller fra jeg var 5 til jeg var 14, for da sluttet jeg på trass. Når jeg som 17-åring tok en synstest for "moroskyld" hadde jeg da -2,xx og +3,25. Dette er veldig sjeldent, men uansett.

Forresten, synes du skal ta en tur til øyelege eller optiker jeg. De har mye bedre grunnlag for å uttale seg om slikt enn en allmennlege, for disse har faktisk en spesiell utdannelse innenfor øyet.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  11:37:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Formosissima: Har vært en tur i papirhaugen min, og har -0,5 på høyre øye og -1,5 på det venstre øyet. Dette var i 2003. Det var en øyelege jeg var hos (var på Lillehammer) og det var han som anbefalte det. Men jeg plages ikke med å bruke briller noen år til jeg

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  11:55:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Okei. -05, og -1,5 er ikke stort. Kjæresten har til sammenligning -2,75 og - 2,50, og har så vidt jeg vet fått beskjed om at det er for lite for lasik. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  12:06:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Okei. -05, og -1,5 er ikke stort. Kjæresten har til sammenligning -2,75 og - 2,50, og har så vidt jeg vet fått beskjed om at det er for lite for lasik.

Opprinnelig postet av Formosissima

Oj da.. Da var det rart legen anbefalte det gitt... Jaja ;)

carambee

Skrevet - 16/01/2006 :  12:14:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ei venninne av meg har vel nesten -3, hun var en perfekt kandidat sa øyelegen, så sjønte ikke at det var for lite med 2,50 Formosissima..?
Det synet ditt hørtes jo forferdelig slitsomt ut da...

Du skal vite Mari, at de opererer deg ikke "til 0" i syn, fordi de fleste mennesker blir langsynte (eller går mot pluss) med årene. Jeg fikk beskjed om da jeg var på en sånn forundersøkelse at jeg vil ende opp med -0,5 til -0,75
Noe som ville vært en helt annen verden for meg som har over -7 OG skeive horhinner.

Men jeg som har så dårlig syn er ingen god kandidat til lasik eller PRK.
Så jeg må vurdere det nøye om jeg vil ta operasjon, for jeg kan ende opp med "glorie-syn" glorie rundt lyspunkter, og skygger på bokstaver...

Lopke: Mente du at denne personen fikk "bruskorker" av metoden hvor de først skjærer vekk et flak, gjør operasjonen, og "setter på" flaket igjen.
Eller den metoden hvor de gjør operasjonen rett på øyet og man må gå med "bandasjekontaktlinse" en stund etterpå? Husker ikke hva som er Lasik og hva som er PRK

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  12:26:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den metoden hu optikere forklarte var ikke den hvor en skjærer av og legger på. Det var laser direkte på hornhinnen.. kanskje det er set som heter LASEK? Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  12:30:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg får se hvordan ting er når jeg blir voksen

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  14:15:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
carambee: Det er slitsomt ja. Selvfølgelig måtte det være jeg som går mot all sunn fornuft. Øyelegen min hadde aldri hørt om folk som hadde gått fra pluss til minus; motsatt skjer jo hele tiden. Dette er samme øyelege jeg har hatt hele livet :-s Det går greit med linser på, det går greit å være langsynt (dvs. bare bruke nærsynt-linsen), dog er det ikke opptimalt siden jeg er såpass langsynt - men det funker ikke uten. Sukk. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  15:54:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det må være slitsomt Formosissima..

Argus Øyeklinikk sa at de kunne ha behandet meg, men jeg måtte bli 2 år eldre først (18)

lino

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  16:14:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Når man er såpass lite svaksynt som mari er vil jeg si det ikke er verdt pengene, men man velger selv hva man vil bruke penger på.

Selv har jeg operert øynene fordi jeg hadde/har en sær sykdom som gjorde at jeg over veldig kort tid gikk fra å være nesten normalsynet til å være på vei til å bli blind. Når synet da hadde vært stabilt i to år, opererte jeg dem. Det merkelige nå er at jeg nå er blitt langsynt, var nærsynt før..

Selve operasjonen er dessuten ganske ekkel, øyet får lokalbedøvelse og man ser det som foregår. Selvsagt veldig tåkete etterhvert, siden de fjerner deler av øyet, men ekkelt likevel..

Samboeren min er veldig nærsynt og er ser ikke en dritt uten briller eller linser, samtidig som hun har en merkelig angst for øyne og derfor ikke er så veldig begeistret for linser (for å si det mildt), hun får denne operasjonen under narkose når synet har vært stabilt i 2 år, hvis hun vil..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/01/2006 :  16:26:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Uff, skummelt med sånn sykdom da!!
At man går mot langsynt når man blir eldre er jo normalt...
men du er vel ikke akkurat eldre da..

Har utrolig lyst å ta sånn operasjon, ser jo ikke engang brillene på nattbordet om mårran. Må leite etter dem med handa.

Men er allikevel litt usikker, for som jeg nevnte over har jeg 25% sjanse for å bli plaga med skygger på bokstaver, og glorie-ring rundt lys når det er mørkt o.l.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.