hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - *tilskuddsfôr*
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 *tilskuddsfôr*
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

OzzyO

» VIP

Innlegg: 87

Skrevet - 13/07/2003 :  18:14:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
der jeg har hatt hesten min tidligere fikk de felleskjøpets multitilskudd og salt som tilskuddsfôr..
men nå skal jeg flytte ham og skal sette opp fôr plan selv, han blir ståendes på 5-8 kg høy,3l champion energi og ca 4l havre daglig! (pluss selfølgelig saltstein)
men vilke tilskuddsfôr bruker dere?
har vurdert å gi ham:
*Equimins electro-salt
*Equimins yea-sacc
*Fiskebeinsmel

er det noen som har erfaring med dette?
eller eventuelt andre sorter tilskuddsfôr til en stor varmblodsvalakk som stresser mye,svetter mye og har store problemer med magen/magesår o.l
hadde satt kjempestor pris på alle svar!
mvh.Mona


Cecilie M
» VIP

Innlegg: 88

Skrevet - 14/07/2003 :  09:44:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Jeg vet om to slags tilskudd, det er multitilskudd fra FK og jermin.

Du skrev at hesten stresset mye, hva med å kutte ut kraftfor med havre? Champion er jo nesten bare havre! Norgesfor har en type som heter hest-sport, den inneholder mais i steden for havre, kanskje det kan hjelpe hesten din!

Klem fra cecilie

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway
Innlegg: 68

Skrevet - 14/07/2003 :  22:50:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg forer hesten min med cahmpion energi og havre,
som tilskuddsfor bruker jeg champion multivit, havsalt, biotin og
super E (E vitamin blanding).
dette fungerer veldig bra på min hest.

for stressede hester har jeg hørt om noe som heter "cavalor calm",
som man tilsetter i kraftforet.
Vet at det er flere på stallen som bruker det, og er veldig fornøyd med det.

Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Innlegg: 254

Skrevet - 13/08/2003 :  12:58:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kiddogirl:

Jeg lurte bare på hvorfor du forer med Super E. Trodde multitilskuddet inneholdt tilstrekkelig e-vitamin, slik at man slapp å bruke annet tileggsfor?
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Innlegg: 767

Skrevet - 13/08/2003 :  14:11:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hvis han har magesår/problemer med magen så bør han vel ikke få kraftfôr? For meg høres det litt ulogisk ut....

Hvorfor laster du ikke ned pc-horse og setter opp en fôrplan utifra det? Da har du i det minste en fôrplan som du kan basere deg på, også heller legge til og trekke fra utifra hva du føler fungerer best.... Da vet du i det minste at hesten får i seg det den trenger.

Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway
Innlegg: 73

Skrevet - 13/08/2003 :  15:10:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten plages med magesår,bør du kutte ned på kraftforet. Å heller gi mer grovfor og vitamin blanding. Hvorfor ikke fortsette å gi han FKs multi tilskudd?

Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Innlegg: 87

Skrevet - 13/08/2003 :  16:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
han er ikke så god på høyet heller og jeg er redd han blir utrolig tynn hvis han ikke får kraftfòr i det hele,bare en kopp med mulit tilskudd.. hensten blir jo trent hart også,det har vert/er travhest så han trenger all energien han kan få.. men selfølgelig når han har magesår tar ikke magen opp alle stoffene det vet jeg... det er bare så frustrerenes!!!!! huff...

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Innlegg: 539

Skrevet - 13/08/2003 :  18:16:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noe lurt å ha en hest med magesår i hard trening? Syns verken det eller at han får så mye kraftfor er bra.
Magesår kommer som regel av stress og feilforing, ofte når hesten får for lite grovfor og for mye kraftfor.
Magen til hesten er ikke skapt for å fordøye kraftig for i små mengder, og med magesår er han mer utsatt for kolikk.

Lit utenfor temaet dette, men ville gjerne si hva jeg mener.
Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Innlegg: 87

Skrevet - 13/08/2003 :  18:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff... for N`te gang.. hesten har IKKE magesår! men har hatt prob med magen tidliggere.. har hatt ham på pronutrin kur og er erklært frisk! men jeg er redd han skal få det igjen..
når han har sprunget løp stresser han veldig mye,og driter i ett sett,springer deretter å "suger-luft" med rumpa.. *smell-lyder* liksom. dette er grunnen til at han IKKE går som traver lenger å har vært på beite i 6 mnd! så det så! ;o)

men jeg vil vite om det er noen som har erfaring med hester som dette? og ja.. jeg har notert meg det med å slutte med kraftfòr,men vil han få nok energi da?
selv om han skal gå som ridehest må han jo ha mat.. å han er ikke så begeistret for høy.. eventuelt noe naturmedesin o.l jeg kan gi ham?

Mvh.Mona

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway
Innlegg: 868

Skrevet - 14/08/2003 :  11:41:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi har en travhest på stallen som har vært veldig plaget av magesår. Den har gått på pronutrin stort sett hele tiden de siste årene. Fikk igjen magesår nå i vinter, og er nå pensjonert som løpshest.

Men den har i alle fall fungert greit i etterkant på foring med Champion Gull og Champion Energi (tror jeg...)+ salt. Den har fått mat 4-5 ganger daglig og mye høy i tilegg. Kraftformengden lå på omkring 5 liter daglig. Den var fryktelig tynn, men ble bedre etter litt tid. Men mye høy skader neppe...

Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway
Innlegg: 73

Skrevet - 14/08/2003 :  14:54:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Håper du finner rette løsning for deg å hesten. Du trenger jo ikke slutte med kr.for. Men gå ned på mengden. Det er anbefalende for en hest med mage problemer. Lykke til


Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Innlegg: 767

Skrevet - 14/08/2003 :  15:18:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hei hei

Fjordingen min tåler ikke kraftfôr, og fikk en kraftig tarmbetennelse som resultat av dette. Hadde veterinær til henne og var på dyreklinikken og fikk tilført nye bakterier i magen. Hun ble bra, men kan ikke spise kraftfôr, annet pelletrert fôr, melasse (det er det hun ikke tåler i kraftfôr) sukker osv. Anyway; hun ble fra tid til annen dårlig i magen i starten etter at vi sluttet med kraftfôr, og da har vi en regel vi bruker å gå gjennom - er mulig det kan fungere fo din hest.

Hun får kun høy, lyst brød, gulrøtter, epler og Biola (1/2 liter) i en uke to. Da er hun blitt bedre og kan begyne å fôres igjen.

Vi begynner da med bare havre, og øker etterhvert på med kli, kalk og champion multivitamin (det er det eneste som ikke er i pellets form)

Hennes fulle fôrplan er 6-7 kg høy, 2 liter havre, 1 1/2 liter kli, 75 gr multitilskudd og 30 gr kli. Pluss saltstein og vann. Dette er en fôrplan hun fungerer bra på, og som hun får dekket alle næringsbehov ved. Det er snart to år siden sist hun var syk nå.

Min fôrplan fungerer nok ikke til din hest, men jeg ville ta den med for å vise at man kan få nok energi i fôret uten ferdige kraftfôrblandinger - selv om det nok er det enkleste. Men prøv å gi ham Biola i noen uker og se, det pleier å fungere kjempe bra, og dessuten elsker de det
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway
Innlegg: 1000

Skrevet - 15/08/2003 :  01:27:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
La meg først få si: disse pcforplansprogrammene er bare noe forbanna tull, laget av personer som ikke vet at det er ikke alltid teori stemmer overens med praksis. tror disse programmene kan føre til veeeeldig mye feilforing! Hvis hesten din er stresset, kan magnesium i foret hjelpe på, det virker beroligende... Hjelper også med bananer i foret, da bananer inneholder magnesium også:) Om hesten din går i hard trening bør du sørge for at den får elektrolytter, og nå i mygg og fluetiden er hvitløk en kjekk ting å ha i foret:)lykke til=)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway
Innlegg: 1000

Skrevet - 15/08/2003 :  01:30:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Og mens jeg husker det... Min hest tåler ikke for som energi og komplett, oppdrett o.l, men på bygg, havre, soyaolje, betfor og hvitløk fungerer hun kjempebra;)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Innlegg: 767

Skrevet - 15/08/2003 :  01:49:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Sorry Stormy men det stemmer ikke. Vår fôrplan er satt opp av Grovfôrsenteret, og jeg regner med at en som er utdannet innen fôring av hest har mer peiling enn noen av oss som har svart på dette innlegget. Poenget er at programmet pc-horse satte opp omtrent helt lik fôrplan til hesten min som den godeste Sophie hos "Det Kongelige Selskap for Norges Vel"

Kopi av melding:
La meg først få si: disse pcforplansprogrammene er bare noe forbanna tull, laget av personer som ikke vet at det er ikke alltid teori stemmer overens med praksis. tror disse programmene kan føre til veeeeldig mye feilforing!


Man må se ting ann. Om hesten din blir heit av havre så gir du den ikke havre men prøver med f.eks bygg. I progammet pc-horse så velger du selv hvilke fôrslag du vil fôre med, også sier progammet fra om du gir for mye for lite av hver. Og man skal aldri drive å gi hesten ekstra vitaminer eller mineraler fordi det "kan være bra for den".
Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Innlegg: 87

Skrevet - 15/08/2003 :  16:37:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
TUSEN TAKK FOR ALLE GODE RÅD! :)!!!
prøvde å laste ned demoen av pc-horse.. men det gikk ikke an å åpne den på min data.. så der var det løpet kjørt.. huff!
jeg vil ikke gi ham bygg,da det er melasse i det + at det setter seg i beina på den når de blir behandlet med nåler..
har også prøvd å gi ham biola/kultura o.l.. men han vil ikke spise det! bananer også.. det ligger igjen alt sammen!
kan skje jeg skal prøve å gi ham magnesium i fòret da?
skal kjøpe probion tabletter nå og prøve å se om han vil spise de..

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.