hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sende hesten bort for NH trening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Sende hesten bort for NH trening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  03:09:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Ja lurer faktisk litt på om jeg skal sende hesten bort en stund til noen som kan sakene sine innen NH. Jeg tror nemlig det må endel jobbing til og jeg tør ikke gjøre feil så han blir frustrert, for så lenge han har null respekt er jeg livredd han skal løpe over meg. Han har litt mer respekt for meg enn visse andre men likevell.

Fint hvis det er i oslo området eller vestfold. Har hørt noe rykter om et fint sted i nærheten av oslo men hu jeg hørte om det fra kunne ikke huske hva det het.

Noen som vet om noen steder de vil anbefale?

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum.

Bustetrollet

Skrevet - 15/01/2006 :  10:10:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet av Peer Werner tar imot hester. Han holder til på Alvdal.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/01/2006 :  11:54:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Du bør også kurs deg selv litt innen NH, hvis hesten skal sendes bort for trening.
Du må jo fortsette på samme måte som treneren. Hvis ikke kommer problemene tilbake.
Det er jo ikke bare å "fixe" hesten, så er den bra for livet ;)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  12:55:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er muligens litt dum nå, men jeg skjønner ikke helt poenget med å sende hesten bort for trening innen natural horsemanship? Er ikke hele cluet med NH at man skal ha tillitt og respekt for hverandre? Dette kommer jo, så vidt jeg vet da, ikke frem når en annen trener hesten - da er det treneren som oppnår denne tillitten, og ikke den som faktisk trenger det.

Derfor tror jeg nok heller jeg hadde tatt med meg hesten ut på forskjellige kurs selv, enn å sende den bort.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  13:11:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her- om hesten hadde vært klin umulig og farlig, ville jeg kanskje vurdert å sende den bort, men er det snakk om "hverdagslige" problemer, vil jeg heller anbefale deg å dra på kurs sammen med hesten. Dere må løse problemene og bygge opp tillit og respekt sammen, det kan ingen andre gjøre for deg!
Hege Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  13:23:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Veldig viktig poeng som carambee kommer med her!!
Samtidig syns jeg også at du har en veldig fornuftig holdning Rebekka, man skal ikke være redd for å spørre om hjelp :-)

Hvem du skal spørre derimot er jo en annen ting. OG der er nok ikke jeg så flink, så det overlater jeg til noen andre å mene noe om.

Guro
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  14:17:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er muligens litt dum nå, men jeg skjønner ikke helt poenget med å sende hesten bort for trening innen natural horsemanship? Er ikke hele cluet med NH at man skal ha tillitt og respekt for hverandre? Dette kommer jo, så vidt jeg vet da, ikke frem når en annen trener hesten - da er det treneren som oppnår denne tillitten, og ikke den som faktisk trenger det.

Derfor tror jeg nok heller jeg hadde tatt med meg hesten ut på forskjellige kurs selv, enn å sende den bort.

Opprinnelig postet av Formosissima

Helt enig. Ta med deg hesten på parelli kurs i Trondheim til våren.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  14:45:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Formosissima

Helt enig. Ta med deg hesten på parelli kurs i Trondheim til våren.

Opprinnelig postet av missy_

Hehe, ja den som hadde råd til det... Men skal stikke hodet inn i hallen å smugtitte litt tenker jeg...

Edit; leif

Men, enig med andre, heller kurs enn å sende bort hesten til trening når det er snakk om småproblemer

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 15/01/2006 16:11:40 Gå til toppen av siden

lene og diesel

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  15:39:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelene og diesel  Send %s1% en ICQ meldinglene og diesel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselene og diesel  Svar med kopi av melding
vet av thor harald seljevold,holder til i øksfjord,finnmark. Han hadde hesten min for trening og innridning i 8 mnd før jeg kjøpte han!
Intet er umulig,inntil noen har bevist at det ikke er mulig! Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  15:54:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
det er vel så viktig at du er på kurs som hesten. det er du som skal lære å takle hesten, ikke omvendt.

Jeg mener det er vi mennesker som er årsaken til at hester er vanskelige å håndtere, da er det vi som håndterer hesten feil. Derfor er det vi som må på kurs å lære oss å håndtere hesten på en måte den skjønner og repsekterer. Men en god ide er jo å være med hesten din på kurs, da får både du å hesten din en innføring i NH

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/01/2006 :  16:30:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det er vel så viktig at du er på kurs som hesten. det er du som skal lære å takle hesten, ikke omvendt.

Jeg mener det er vi mennesker som er årsaken til at hester er vanskelige å håndtere, da er det vi som håndterer hesten feil. Derfor er det vi som må på kurs å lære oss å håndtere hesten på en måte den skjønner og repsekterer. Men en god ide er jo å være med hesten din på kurs, da får både du å hesten din en innføring i NH

Opprinnelig postet av mariie.

Veldig sant mariie!!
Ikke mange hester som er "problemhester" fra fødselen, Det er vi mennesker som enten lar dem bli sånn , eller enda værre GJØR at de blir sånn.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  20:05:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg har vært på flere NH kurs selv før jeg fikk hest. Det begynner å bli en liten stund siden så jeg skal nok friske opp det.

Jeg snakker ikke om hverdagslige problemer egentlig. Snakker mer om bukking og steiling, dessuten rygging og at han sparker til sjenkel eller rett ut i lufta eller prøver og klemme andre hester inn i veggen. Han kan også finne på og ta tak i diverse kroppsdeler han får tak i og biter hardt og holder fast. Tviler på at noen få små kurs kan gjøre dette bedre, derfor vurderer jeg og sende han bort og heller jobbe med han når han vet mer om hva det handler om og kanskje oppfører seg litt bedre. For sånn som det er nå kan det ikke fortsette. Jeg vil ikke risikere livet for å ri han.
Fantastisk hest hvis han bare var litt mindre farlig. Han var slik da jeg fikk han, blitt litt bedre men mye sitter igjen. Hadde tenkt og prøve å trene han selv men blir oppgitt over hvor farlig han virker. Derfor vil jeg gjerne gjøre det før til sommeren for jeg får ikke kommet meg til et sted med rundpaddock før det, og jeg synes absolutt det er best og trene NH med hesten der først.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  20:23:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men som jeg sier, vil det hjelpe at hesten får tillit til en trener, men ikke deg? Og.. Hesten vet kanskje mer om hva dette handler om, men hva med deg? I NH-verdenen finnes det jo like mange forskjellige måter å gjøre ting på som i resten av hesteverdenen, ergo kan det være vanskelig å finne en som har tro på akkurat de prinsipper du har tro på - eller det du kan osv.

Jeg har ikke så stor erfaring med dette, men det høres for meg ut som å sende hesten til innridning uten at man selv kan ri. Man får en hest som kan ris, men som du ikke har forutsetning for å gi de rette signalene til selv (du får en hest som er trent etter denne trenerens prinsipper og som stoler på denne treneren, men ikke deg).
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  20:58:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Er veldig enig med Formosissima her. De problemene du forteller om her minner veldig om mangel på tillit og respekt. Og siden det er du som håndterer hesten til daglig er det jo deg det er viktig at den respekterer.

En forholdsvis etablert NH trener jeg snakket med sa netopp dette. Han fikk hester til trening som totalt hadde mistet repsekten for mennesker, han trente dem og de respekterte ham. Eierne kom og så hvor snill hesten var sammen med han, tok den med seg hjem og etter et par uker var hesten like uregjerlig. Han mente det var veldig viktig at de som håndterte hesten til daglig var med på treningen, at de skjønte prinsippene og fulgte opp denne treningen.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  21:23:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er veldig enig med Formosissima her. De problemene du forteller om her minner veldig om mangel på tillit og respekt. Og siden det er du som håndterer hesten til daglig er det jo deg det er viktig at den respekterer.

En forholdsvis etablert NH trener jeg snakket med sa netopp dette. Han fikk hester til trening som totalt hadde mistet repsekten for mennesker, han trente dem og de respekterte ham. Eierne kom og så hvor snill hesten var sammen med han, tok den med seg hjem og etter et par uker var hesten like uregjerlig. Han mente det var veldig viktig at de som håndterte hesten til daglig var med på treningen, at de skjønte prinsippene og fulgte opp denne treningen.

Opprinnelig postet av mariie.

Enig med alle her. Ser ikke poenget med å sende hesten til noen. Du vil jo uansett ikke kunne følge det opp når hesten kommer tilbake dersom du ikke tenker slik selv... Snakk om å kaste bort penger. Dessuten så tror jeg faktisk ikke jeg hadde turt å sende bort hesten min til noen uten å være erfaren nok til å se hva slags type prinsipper hesten vil bli trenet etter....eller å evt kunne være der selv til enhver tid for å vite for sikkert at ingen gjør noe du ikke ville gjort. Du kan i værste fall risikere å få hjem en helt annen hest enn den du sendte bort. Det kan desverre likegodt bli en negativ opplevelse som positiv.... Uff, nei dette hadde jeg ikke turt. Ellen Ofstad og Parelli er vel de eneste jeg hadde turt å sende min hest til, i denne verden....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  21:39:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så noen lengre oppe her nevnte Thor Harald Seljevoll. Var på to kurs med han i fjor, og han er veldig flink, tar også inn hester til trening, men som sagt i Finmark, og det er kanskje litt for langt vekke fra Oslo?:p

Det han fortalte om sine metoder ang. hestene han tok i trening var ganske interressant; han lot først hestene bare gå sammen med sine egne hester i noen uker, og da var egentlig halve jobben gjort. Flokken hans satte hestene på plass (for det var ofte mangel på respekt som var problemet i hans øyne), deretter trente han litt med dem med sine prinsipper. Og så var de i orden. Iallefall i "hans hender". Han kunne jo ikke vite hvordan hestene var når de kom hjem igjen...

Vil anbefale deg å sende hesten i trening til noen som også gir kurs, sånn kan du og hesten læres opp i samme prinsipper, og forhåpentligvis få et bedre forhold enn det det høres ut som dere har i dag. Ønsker deg uansett lykke til videre...
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.