hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sende hesten bort for NH trening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Sende hesten bort for NH trening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  23:00:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel men jeg skal jo fortsette med treningen etter at han har kommet hjem. Dessuten en venn av meg fikk sin hest trent en helg og da var det mye lettere for henne og hoppe inn og gjøre akkurat det samme. Hun fikk da ikke noe mindre respekt eller tillit av hesten bare fordi noen hadde gjort dette med den før. Dessuten vil jeg jo gjerne ha det i nærheten av meg slik at jeg kan stikke innom og se hvordan det går og hvilke prinsipper som virkelig blir brukt osv.

Men folkens, prøvde egentlig ikke få til en diskusjon her om hvorvidt jeg er skikket til å fortsette treningen eller hva som helst annet som muligens kommer opp her. Spurte bare om noen viste om et bra sted i nærheten av meg. Utrolig hvordan enkle spørsmål blir til diskusjoner om hvor dumt det kan være osv. spurte ikke om det var lurt eller ikke, spurte kun etter erfaringer med steder. Begynner bare og bli litt lei av hvordan ting kan utarte =P

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/01/2006 :  08:34:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så noen lengre oppe her nevnte Thor Harald Seljevoll. Var på to kurs med han i fjor, og han er veldig flink, tar også inn hester til trening, men som sagt i Finmark, og det er kanskje litt for langt vekke fra Oslo?:p

Det han fortalte om sine metoder ang. hestene han tok i trening var ganske interressant; han lot først hestene bare gå sammen med sine egne hester i noen uker, og da var egentlig halve jobben gjort. Flokken hans satte hestene på plass (for det var ofte mangel på respekt som var problemet i hans øyne), deretter trente han litt med dem med sine prinsipper. Og så var de i orden. Iallefall i "hans hender". Han kunne jo ikke vite hvordan hestene var når de kom hjem igjen...

Vil anbefale deg å sende hesten i trening til noen som også gir kurs, sånn kan du og hesten læres opp i samme prinsipper, og forhåpentligvis få et bedre forhold enn det det høres ut som dere har i dag. Ønsker deg uansett lykke til videre...

Opprinnelig postet av batta

Siden denne personen omtales med positivt fortegn, så er det vel lov å komme med en negativ kommentar?
Synes Tor Harald er litt ukonsekvent i treningen sin. Hvis han får en skikkelig problemhest får han problemer. Det har jeg sett, når han skulle få en gammel smarting på henger.
Da var det tydelig at hesten hadde null og nix respekt.
Nei, ikke den første jeg ville anbefalt.

Idèen med å la hesten gå ei stund med hesteflokken synes jeg derimot var god

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/01/2006 :  08:44:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men folkens, prøvde egentlig ikke få til en diskusjon her om hvorvidt jeg er skikket til å fortsette treningen eller hva som helst annet som muligens kommer opp her. Spurte bare om noen viste om et bra sted i nærheten av meg. Utrolig hvordan enkle spørsmål blir til diskusjoner om hvor dumt det kan være osv. spurte ikke om det var lurt eller ikke, spurte kun etter erfaringer med steder. Begynner bare og bli litt lei av hvordan ting kan utarte =P

Opprinnelig postet av Rebekka

Rebekka; Vi er mange engasjerte mennesker her, som vil det beste for hestene våre og andres.
Derfor kan noen diskusjoner utarte seg, og virke litt kritiske og krasse.
De fleste mener ikke å "angripe" en person, så da innleggene for det de er, mange meninger som alle kan lære av. Og så bestemme seg for hva de selv synes er riktig.

Det jeg prøver å si er; når jeg snakker for meg selv iallefall, ville jeg bare påpeke dette med NH, at det ikke er noen mirakelkur.
Håper du finner et sted i nærheten så du kan følge med alt de gjør.

Har en liten ehm "mistanke/teori" om at en hest som er "veldig" NH trent, kan bli enda skumlere enn en ikke NH trent hest, hvis den blir håndtert av en uerfaren person. Rett og slett fordi en ikke NH trent person har lært seg å tolere at mennesker bare snakker fremmedspråk, mens NH trente hester kan bli litt irritert/forvirra når de møter et menneske som ikke snakker dres språk...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  14:59:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Hehe, skjønner at folk ikke mener noe med det. Men det blir slitsomt etterhvert når man spør et enkelt spørsmål og det føles ut som om alle kommer med noe negativt, selv om man vet at dere alle bare mener det så godt.

Vet at NH ikke er noen mirakel kur, men planen har alltid vært at mine hester skal trenes i NH. Men nå lurer jeg rett og slett på om jeg ikke vil jobbe første biten med min egen hest siden problemene er såpass store føler jeg. Pånnisen familien har skal jeg nok trene selv, men med den er det egentlig ingen store problemer og dermed vil det bli slik som jeg har sett på kurs og lært. Dessuten da kan vennene mine hjelpe meg som selv trener NH med sine hester, men de kan heller ikke stort med problemhester, de har kun trent ganske snille hester og dermed stoler jeg ikke på at de kan hjelpe meg nok med min hest.

Det vil ikke bli noe stort problem med at andre håndterer hesten. Det er meg som rir den mest og kun visse andre får ri den og da er det som oftest under mitt oppsyn.

Men det er ingen vet noe om et sted i Oslo? Var jo vistnok et fint sted der.

carambee

Skrevet - 16/01/2006 :  15:11:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ja, føler også at det er meg mot alle innimellom, men man må jo bare si sin mening.

Det høres jo fornuftig ut da, at du ikke begir deg ut på en oppgave som er større en du selv mestrer. Det kan jo fort gå galt.
Og du sier jo at du vil lære deg litt selv og, så da ordner det seg.

Vet desverre ikke om noen nært Oslo, men hadde jeg vært deg ville jeg heller funnet en som driver med ting du er enig i, og som du tror kan passe din hest. Ellers kan du lett kaste bort noen kroner..

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  16:27:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er forsåvidt enig i at det ikke er optimalt å sende hesten til trening uten å få samme treninga selv.
Men et sted må man jo starte!

Det burde vel være mulig å finne et slikt sted når du bor så sentralt?
Men uansett vil jeg anbefale deg Nette Bådal på www.nordlysaraber.com
Meget flink dame.
Har kjøpt hest av henne, og lært masse av henne!
I tillegg har jeg sett hesteflokken hennes, og mer harmoniske hester skal man lete lenge etter!
Hun bor i Vikebukt, og om jeg ikke husker helt feil kjører hun til Oslo-området på mellom 5-7 timer.
Så det er jo ikke uendelig langt unna da.

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  17:53:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bor ikke så langt unna Oslo,ca. 35 min kjøring.
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Heidi på Norsk Horsemanshipsenter,som bor like i nærheten. Hun er real og jordnær,og en av de jeg har størst respekt for når det gjelder hestehåndtering. I tillegg har hun god menneskeforståelse og en god evne til å lære bort ting på en lettfattelig måte. Er usikker på om hun tar i mot hest til trening for tiden,men det er jo bare å spørre.
www.horsemanship.no

Redigert av - Kine og Tassen den 16/01/2006 17:59:04 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  00:41:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei, Rebekka.

Jeg kan godt forstå at du synes det er vanskelig å komme over det stadiet som hesten er på nå, siden du egentlig er litt redd han. Hadde du ikke vært redd han, så hadde du ikke bekymret deg for om du kunne gjøre noe feil eller presse han for mye. Du sier egentlig at du er redd han skal angripe deg slik jeg leser innleggene dine.

En hest som angriper gjør det av tre grunner.
For å sette deg på plass under han i rang, fordi han er så klemt opp i et hjørne at han slåss for livet sitt, eller fordi det er en tillært adferd.
For å forstå HANS årsak, må man tilbringe litt tid med ham og lære ham å kjenne. Observasjon av han i en flokksituasjon er en fin start.
Er han myk og føyelig og flytter seg lett for andre hester?
Er han hard og krevende og "alfa" og brøler FLØTT DEG uten særlig forvarsel til andre hester?
Eller er han tålmodig med dem under seg i rang og gir dem gode advarsler før han trapper opp og blid og føyelig med dem over seg i rang?

Alle situasjoner i samkvem med mennesker forteller også mye. Hvordan han er å leie inn og ut, pusse, fóre, sale opp, stige opp på, ri, ordne høver på, laste på henger osv. osv. Allle slike ting sier mye om hans personlighet og hans forhold til mennesker.
Hvis du bruker endel tid på nettopp dette, så vil du BÅDE stå bedre rustet til å ta tak i ting selv, og samtidig kunne gi en fyldigere beskrivelse av hesten til en evt. trener.

Når du vet mere om hvorfor han gjør som han gjør, så er det også enklere å finne RETT trener...
Feil trener kan gjøre vondt verre. For trenere er også mennesker, og de er flinkere med noen typer hester enn andre.

Det finnes endel folk i østlandsområdet som tar imot hest til trening, og jeg kjenner noen av dem selv. Hvis du ønsker det, kan jeg tipse om noen utfra hva slags årsak det er som ligger bak din hests adferd.

Uansett må du basere deg på å gjøre en skikkelig egeninnsats på å utdanne deg selv innen bruk av riktig kropps-språk og signaler slik at hesten din respekterer deg selv etter at den har innordnet seg en treners lederskap. Med hest kan man ikke kjøpe respekt eller tillit. Det må fortjenes. Som du selv sier, så gjør han forskjell på folk. Og det gjør alle hester.
Du må altså få mye instruksjon av treneren selv også, og basere deg på å reise dit hver helg.
Tenk nøye igjennom hva du ønsker å oppnå og få ut av en treneravtale, og regn over hva det vil koste deg.

En annen ting er at dette er noe du virkelig må gå inn for helhjertet. Du må kaste vekk alle gamle vaner og måter å håndtere hest på når du velger å bruke NH i ditt hestehold. Ellers blir det ikke NH, bare noe blandet rart noe som er garantert å mislykkes.
NH er ikke noe man TRENER. Det er en måte å omgås hest på. ALLTID. For husk at ALL omgang med hest er TRENING. Alt du foretar deg med hesten i nærheten er med på å trene ham. Og alt alle andre gjør med hesten og i nærheten av hesten din er trening av ham. Hvis han klyper og de ikke korrigerer, så har de trent ham i at det er OK å klype folk. Hvis han truer og de trekker seg unna, så har de trent ham i at mennesker er lette å få til å underkaste seg og flytte seg vekk.
Så det er en omfattende jobb å endre adferd. Det kan være du må skifte stall for å få det til. Eller nedlegge forbud for enkelte å ha med hesten din å gjøre.
For det du får til alene vil gjelde bare deg dersom ikke andre også følger opp din måte å håndtere hesten på. Og det er ikke gøy å ha en snill hest (overfor deg) som biter hull i andre mennesker om han får sjansen...

Du har mye å tenke på, og det kan være det er en større oppgave enn du tenkte over.
Og hvis du alt har vært igjennom denne "karusellen" av tanker og vurderinger og fremdeles mener en trener vil være løsningen, så ønsker jeg lykke til og håper det ikke vil ta altfor mange måneder å snu adferden hans. Treneropphold er dyrt, og en av grunnene til at jeg gjorde all jobben med Roxette selv for snart 7 år siden. Det ville blitt for dyrt for meg ellers...

Lykke til med hesten din! :-)

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  07:37:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Åj åj, for et interessant innlegg fra Cowgirlchris.
Fikk litt å tenke over når det gjelder "problemhester".
Pleier også å prøve å tenke hvorfor hester gjør som de gjør.
Men noen er så veldig flinke å sette ord på ting.

Fint å høre at fler er enig i at ikke alle trenere kan ta på seg alle hester, har bare vært min mening, men nå vet jeg at jeg ikke er alene om det iallefall...

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  17:37:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Først veldig bra innlegg ja Cowgirlchris =)

Han har ikke stått særlig med andre hester før jeg fikk han. Hørte at han ikke gikk særlig godt sammen med andre. Han er sjefen så vidt jeg har sett. Han biter til alle hester og de skal flytte seg for han. Han pleier og stå og spise og rive i dekken og grimer til andre hester. Har vel hittil aldri sett noen prøve seg på han omtrent. Ponnien prøver seg muligens noen få ganger, men det har vel skjedd kanskje to ganger på et halv år. Ellers når vi rir driter han langt i om det er andre hester der, skal han inn mot gjerde så presser han gjerne den stakkars hesten inn i gjerdet, holdt på og ende stygt engang.

Når vi leier han kan han gå ordentlig, men han kan også bare gå sin vei eller steile som en gærning. Egentlig grei og holde på med i boksen med pussing, oppsaling og foring. Legger på ørene av og til men har aldri gjort særlig mer og han flytter seg så jeg kommer meg rundt inni der sammen med han. Han går helt greit på henger, han forbinder det nok med å hoppe noe han elsker. Når jeg setter meg opp pleier han bare å gå avgårde før jeg er oppe omtrent. Når vi rir er han veldig forskjellig. Han kan ha gode dager hvor jeg kan sitte pent og rolig på han og vi får gjort alt jeg ber om. Eller han har dager hvor han bare hopper på stedet, steiler, bukker eller sparker i veggen eller i sjenkelen min. Da stivner jeg og da blir det jo enda verre. Prøver og ikke stivne men selv om jeg får det til blir han ikke mye bedre.
Føler at han er sjefen, og at vi lever på hans nåde. Det er han som bestemmer om vi får til noe eller ikke. Han kan være snill som et lam og jeg har til og med en gang satt opp min lille søster på han, men mest er han et lite uhyre som bare vil gjøre som han selv vil. De dagene han er fin virker det som om han elsker og jobbe med deg i vært fall.

Jeg vil gjerne ha noe nærme så jeg kommer meg opp dit hver helg ja :)

Får skrive mer siden, skal løpe til stallen.

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  18:31:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Først veldig bra innlegg ja Cowgirlchris =)

Han har ikke stått særlig med andre hester før jeg fikk han. Hørte at han ikke gikk særlig godt sammen med andre. Han er sjefen så vidt jeg har sett. Han biter til alle hester og de skal flytte seg for han. Han pleier og stå og spise og rive i dekken og grimer til andre hester. Har vel hittil aldri sett noen prøve seg på han omtrent. Ponnien prøver seg muligens noen få ganger, men det har vel skjedd kanskje to ganger på et halv år. Ellers når vi rir driter han langt i om det er andre hester der, skal han inn mot gjerde så presser han gjerne den stakkars hesten inn i gjerdet, holdt på og ende stygt engang.

Når vi leier han kan han gå ordentlig, men han kan også bare gå sin vei eller steile som en gærning. Egentlig grei og holde på med i boksen med pussing, oppsaling og foring. Legger på ørene av og til men har aldri gjort særlig mer og han flytter seg så jeg kommer meg rundt inni der sammen med han. Han går helt greit på henger, han forbinder det nok med å hoppe noe han elsker. Når jeg setter meg opp pleier han bare å gå avgårde før jeg er oppe omtrent. Når vi rir er han veldig forskjellig. Han kan ha gode dager hvor jeg kan sitte pent og rolig på han og vi får gjort alt jeg ber om. Eller han har dager hvor han bare hopper på stedet, steiler, bukker eller sparker i veggen eller i sjenkelen min. Da stivner jeg og da blir det jo enda verre. Prøver og ikke stivne men selv om jeg får det til blir han ikke mye bedre.
Føler at han er sjefen, og at vi lever på hans nåde. Det er han som bestemmer om vi får til noe eller ikke. Han kan være snill som et lam og jeg har til og med en gang satt opp min lille søster på han, men mest er han et lite uhyre som bare vil gjøre som han selv vil. De dagene han er fin virker det som om han elsker og jobbe med deg i vært fall.

Jeg vil gjerne ha noe nærme så jeg kommer meg opp dit hver helg ja :)

Får skrive mer siden, skal løpe til stallen.

Opprinnelig postet av Rebekka

Hadde det vært en hoppe hadde jeg tenkt PMS

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  21:27:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Merkelige hesten, i dag var han snill som et lam. Bare litt hopping i begynnelsen av galoppen ellers gikk han skikkelig bra alle øvelsene jeg prøvde han på.

Håper på og lære endel selv da jeg jo gjerne vil trene hester senere selv. Hva det koster er ikke så farlig så lenge det ikke blir latterlig. Har vi først lagt ut så mye i kjøpesum for hesten kan vi like så godt få han til å bli den flotte hesten vi betalte for.

Jeg håper det ikke blir noe problem å stå på denne stallen. Er svært få som håndterer han her. Kun hun som driver stallen og en venn av meg. Vet dette er noe jeg ikke kan velge av og på, det må gjøres alltid. Men jeg vil jo at han alltid skal være den flotte hesten han egentlig er.

Viste allerede lenge før jeg fikk hest at de skulle trenes NH med og at det er de prinsipper jeg vil bruke med hestene mine.
Håper bare det ikke vil ta alt for lang tid å snu på adferden hans, men det får ta den tiden det tar. Dessuten blir det billigere å få det gjort riktig og for meg å lære masse slik at jeg kan trene andre hester selv. Har jo som sagt en til som skal trenes som jeg håper på at jeg kan drive på med selv. Han er litt snillere og mildere enn min da kan du si.

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  22:44:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er forsåvidt enig i at det ikke er optimalt å sende hesten til trening uten å få samme treninga selv.
Men et sted må man jo starte!

Det burde vel være mulig å finne et slikt sted når du bor så sentralt?
Men uansett vil jeg anbefale deg Nette Bådal på www.nordlysaraber.com
Meget flink dame.
Har kjøpt hest av henne, og lært masse av henne!
I tillegg har jeg sett hesteflokken hennes, og mer harmoniske hester skal man lete lenge etter!
Hun bor i Vikebukt, og om jeg ikke husker helt feil kjører hun til Oslo-området på mellom 5-7 timer.
Så det er jo ikke uendelig langt unna da.

Mvh Anette

Opprinnelig postet av anettex

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2006 :  22:48:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
datan funker ikke helt, så dette skal høre til innlegget over

har vært på kurs med nette å hesten min sto på sommerbeite hos henne. utrolig flink synes jeg:) aldri sett en mere harmonisk hesteflokk:) hestene lå omtrent oppåhverandre ute i den store padocken fordi de var så trygge på hverandre, og når hestene skule få kraftfor, så fikk de etter rang og alle sto pent å ventet til det var deres tur, selv om de sto fritt ute i padock.

jeg mener det kan hjelpe å sende hesten bort til trening med de problemene du beskrev, men du bør også få litt opplæring av den som trener hesten din, så du jobber videre på samme måte.
lykke til i hvert fall

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  23:05:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Rare hesten, han er nå for tiden i engle humør og kan skrittes og traves på tur, ingenting er skummelt, selv ikke de svære trailerne. Når han er sånn er han helt elskbar <3

Men Cowgirlchris håpet du kunne nevne noen da du virker og ha litt peiling :) Jeg er ikke redd han sånn han er nå. På sine gode dager innbiller jeg meg at han har et annet utrykk i ansiktet sitt enn på de dårlige dagene, la akkurat merke til det da han gikk fra en dårlig periode til en bra nettopp. Men når han har sine dårlige perioder er jeg nok litt redd han ja, men hvem ville ikke vært det? Selv min venn som har eid en ganske vilter hest selv synes min er skummel, fordi det virker som om han har mye mindre respekt enn noen andre hester jeg har vært borti. Er ikke sikkert det er tilfelle, men det virker veldig sånn.

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.