hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening med føll/åring.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trening med føll/åring.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

rapplilja

Skrevet - 14/01/2006 :  21:15:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva gjør dere med småttisene som ble født i fjor vår?

Jeg leier turer i skogen og etter trafikkert vei, løfter bein og pusser henne. Har på dekken, reflekser og tømmekjøringsgjort osv. så hun blir vant til å ha forskjellige ting på kroppen.

Når begynner dere med bitt, og tømmekjøring?

Leste at Anne Grundvig tipset om at tømmekjøring med kapsun kunne være fint, det virker jo mildt for hesten.

Hvilket bitt begynner dere med?
Rett, 2-delt, 3-delt..?

Tone_

Skrevet - 14/01/2006 :  21:34:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Når hestene mine var på den alderen gjorde jeg som du, leide på turer i skogen og ved traffikert vei, og prøvde å vende han til alt mulig. Jeg har pleid å begynne å venne dem til hodelag, og å tømkjøre rundt dette tidspunktet også. (Dvs på nyåret, når de regnes som ettåringer). Syns det er veldig greit å venne dem til hodelag og tømkjøringssele mens de ennå er små, en skal tidlig krøkes...

Har brukt et vanlig 2-delt trinsebitt på småttingene jeg, syns det er et mildt og greit bitt å begynne med!

Tømkjøring med kapsun har jeg ikke erfaring med, men det er sikkert ingen dum ide

(Redigert for å legge til at jeg ville ikke bare tømkjørt med kapsun, syns det er viktig å venne dem til vanlig bitt også mens de er små)...

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 14/01/2006 21:40:10 Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 14/01/2006 :  23:30:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg har endel miljøtrening med åringen min. Leier ham i bygda, der det som regel skjer mye rart. Han er utrolig trafikkvant til å være så ung. Han er vant til rens av høver og skjæring/rasping av høver. Han har hatt på seg dekken og beinreflekser. Har såvidt begynt med hodelag, veksler mellom å bruke todelt, tjukk trinsebitt og tredelt tynt trinsebitt. Skal begynne med tilvenning av sele når den kommer i posten... Vil nok så smått begynne med noe longering ganske snart, uten å belaste ham for mye. Tømmekjøring begynner jeg med når han er vant med hodelag. Vil nok også venne ham til bittløst hodelag.

Ellers så har jeg alternativ miljøtrening også;
Han går på presenning uten problem og man kan riste på denne mens han står der.
Jeg har tatt en sekk over hodet mitt. Denne kunne jeg også legge over hodet hans.
Lager masse rasle og knitrelyder.
Har ting hengende etter meg (så jeg ikke alltid ser likedan ut).

Ellen Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  23:40:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil nok så smått begynne med noe longering ganske snart, uten å belaste ham for mye.

Opprinnelig postet av Electra Non-Stop

Det ville eg venta mykje lenger med. Kva vil du egentleg oppnå med å begynne med longering så tidleg.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 15/01/2006 :  00:06:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, longering er i litt tidligste laget når de er så små... det er faktisk ganske fysisk krevende å gå rundt og rundt slik, for i longering bruker og bøyer de jo kroppen sin.. Jeg ville nok venta til den var minst 2 før jeg evt. begynte med longering. Løstrening er Ok, hvis hensikten er å få ut litt energi og løpe fra seg litt...
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  00:12:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tømmekjøring og turer + miljøtrening høres flott ut, men jeg vill ha ventet med longering, fordi det kan være ganske krevende, som Tone & Lucinda nevnte.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  10:10:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Min lille baby har stort sett fri i hele vinter, blir leid på turer og tatt med som håndhest av og til. Miljøtrening startet jeg med veldig tidlig, så hun kunne leies, stå bundet, løfte hover, vike for sideførende trykk, ha på dekken/voilock allerede ved 1-2 mnd. Hun var ofte med mamma på turer i fjor sommer, så hun er vant til mye rart, og allerede ganske trafikksikker.

Har hatt på sele og hodelag (bruker tynt tredelt trinsebitt) nå, noe som gikk helt fint (men gjør ikke mer nå i vinter). Begynner tømmekjøringen i sommer (kommer ikke til å longere før det er tid for innridning) når hun er vant til hodelag. Lang tøyle trening begynner vi med når hun er klar for det, siden det varierer veldig fra hest til hest. Kommer til fortsette å trene på dette med ettergift for trykk; rygging, flytte bakpart/frempart osv, samt følge etter meg og stå stille (ground tying) når jeg ber om det. Og ellers vil jeg ha henne med som håndhest, og gå på leieturer i bygda og opp i fjellet.

Men som sagt, i vinter er hun fri til å leke med kompisene hele dagen.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  13:37:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Er klar over at det er belastende å longere unghester og mener heller ikke å bruke dette utstrakt. Det jeg mener er å lære ham å gå rundt meg, trav mener jeg blir altfor belastende. Og det å gå rundt meg er jo ikke mer belastende enn en tur i skogen.

Forøvrig så syns jeg at longering er unødvendig, men vil bare gjøre dette som en del av miljøtrening. Så tro ikke at jeg er tilhenger av longering.

Ellen Gå til toppen av siden

slettet1

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  13:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideslettet1  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseslettet1  Svar med kopi av melding
Vett ikke om du har lest Monty Roberts bok? Men han sier vertfall hvis du begynner å longsjere en hest tilig med 1 linje så får den etterhvert store problemer med belansen etc, siden hesten bøyer seg utover..

Nå vett jeg ikke om det er noen skade å longsjere et føll i skritt, men jeg skal vertfall vente med det før innridningen sån at jeg kan bruke 2 linjer i lett arbeid, enn å vende til longsjering tilig med 1. Men å longsjere i skritt feks 3 runder avogtil tror jeg ikke kan skade, blir vel mye lættere å få hesten ut i volten senere. Men tror di fleste hestene er vrange som er utvokste å muligens dratt til å fra forskjellige eiere. Enn en unghest som er blitt behandlet normalt fra 1-2 eiere.. Men jeg har vertfall ikke noe hast med å få ut følle i longsje. Kommer kanskje til å teste det litt ut når han blir 1 1/2 ca, da at han får skritte litt rundt. Å Ellers longsjere ham etter innridningen.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  21:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns det du gjør i dag høres helt greit ut jeg...mere trenger man ikke å gjøre med en slik liten tass. La de være små og få være litt baby. Longering gjør jeg ikke med min 11 årige hoppe engang, har ingen tro på longering i line. Derimot med to liner eller med kapsun eller lange tøyler. Men det er uansett for tidlig syns jeg. Jeg trener å vike for trykk, men man skal ikke rygge unghester, de har dårlig balanse og det er ikke bra med mye jobbing av vektforflytting av bakparten. Det kan man gjøre når de blir 4-5. Men vike for trykk på alle steder, ha på dekken, stretching, leietrening, kos og lek er ting jeg mener en unghest trenger. De har tusen piler i rompa, har liten konsentrasjonsevne og blir fort slitne mentalt.

Hvorfor mener du at hesten din trenger bitt??? Hvorfor kan han ikke få gå uten til den dagen han evt må ha bitt? Trene på å ha bit i munnen da istedenfor.....
Nå er min fole 6 månder, det er i menneskeår 1,5 år. Hvis du da har en på ett år så er den 3 år i menneskeår. Det er svært lite en kan forvente et barn på denne alderen... La de få være litt barn og gjør ting som er morsomt for en tass i den alderen....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 15/01/2006 21:47:34 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/01/2006 :  00:08:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har ingen tro på longering i line. Derimot med to liner eller med kapsun eller lange tøyler.
Opprinnelig postet av Oleo

Enig. Sjelden jeg longerer, er rett og slett redd for å gjøre vondt verre, hesten kan faktisk bli stiv av det hvis det blir overdrevet.. Men hvis jeg en sjelden gang longerer, bruker jeg alltid to liner, for å støtte opp yttersiden og få hesten til å jobbe med hele kroppen..

Kopi av melding:
Hvorfor mener du at hesten din trenger bitt??? Hvorfor kan han ikke få gå uten til den dagen han evt må ha bitt?
Opprinnelig postet av Oleo

Når trenger egentlig en hest bitt? Jeg mener det er en absolutt fordel å venne hesten til bitt mens de ennå er små. De små har et mye mer åpent sinn, og har lettere for å akseptere nye ting. Jeg synes det er viktig å få hesten til å slappe av med bittet i munnen, noe jeg mener den har bedre forutsetninger for å gjøre hvis den blir vennet til bitt gradvis, mens den er ennå ganske ung. For de av oss som kjører hestene inn tidlig, er det også en stor fordel at den har lært å ta bittet, og er kan signalene som holdt og snu før en spenner for.

Hesten er jo åring, og mange begynner jo da å tømmekjøre i løpet av våren, og bitt er jo en nødvendighet da, spesielt hvis en skal venne den til trafikk, av sikkerhetsmessige grunner.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 16/01/2006 00:10:09 Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 16/01/2006 :  00:12:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tenkt å begynne tømmekjøring utpå vinteren/våren, og hun må jo vennes til bitt før eller siden.

Tenkte å starte med kapsun, men vi får se hva det blir til.

Den største utfordringen nå er å være borte fra kameraten når vi er alene på tur. Men det kommer seg vel håper jeg
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  10:32:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har en 1.5 åring nå. Sist vår gikk vi tur, lærte å vike for press (også bakover), ble vandt til trafikk og alt mulig andre skumle ting. Han var også med som håndhest noen ganger når jeg red. Nå har vi så vidt begynt med tømmekjøring (med kapsun, mener det er for tidelig med bitt) og så smått begynt innlæring av longering med to liner i skritt. Han har også løshoppet over en lav cavaletti en gang. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/01/2006 :  10:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har en 1.5 åring nå."................." Nå har vi så vidt begynt med tømmekjøring (med kapsun, mener det er for tidelig med bitt)
Opprinnelig postet av Frøya

Nå kommer kranglefanten meg igjen
(Neida... jeg vet jo at vi har litt forskjellig synspunkt på det med temming av unghester...og skal ikke blande meg i hvordan du trener din..) Men- når du skriver at hesten din er 1,5 år, tolker jeg at den er 2 år (2004-modell?). Det forundrer meg litt at du syns det er for tidlig å venne en toåring til bitt? Du skriver at du har begynt å tømkjøre med kapsun, gjør du dette også i trafikken? Det vet jeg ikke om jeg hadde turt iallefall. Hvis hesten blir skremt har en ikke samme kontroll med kapsun som med bitt...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 16/01/2006 :  11:45:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil nok også venne henne på bitt tidligere enn det. Hvis alt går etter planen vil jeg begynne tømmekjøring utpå vinteren, og kan kanskje sette henne for til neste høst/vinter.
Da er hun ca 1.5 år, og jeg vil at hun skal være godt vant til bittet.

Med andre hester jeg har vært borti har vi måttet vent dem til bitt tidligere, for de må ha det på utstilling sommeren som åring.

Siden welshene skal stilles i grime har jeg ikke det presset med denne her, men jeg synes det er greitt å begynne med det utpå vinteren uansett.

Kommer nok til å starte tømmekjøringen med kapsun, mest for å sjekke hvordan det fungerer.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  13:46:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg har en 1.5 åring nå."................." Nå har vi så vidt begynt med tømmekjøring (med kapsun, mener det er for tidelig med bitt)
Opprinnelig postet av Frøya

Nå kommer kranglefanten meg igjen
(Neida... jeg vet jo at vi har litt forskjellig synspunkt på det med temming av unghester...og skal ikke blande meg i hvordan du trener din..) Men- når du skriver at hesten din er 1,5 år, tolker jeg at den er 2 år (2004-modell?). Det forundrer meg litt at du syns det er for tidlig å venne en toåring til bitt? Du skriver at du har begynt å tømkjøre med kapsun, gjør du dette også i trafikken? Det vet jeg ikke om jeg hadde turt iallefall. Hvis hesten blir skremt har en ikke samme kontroll med kapsun som med bitt...

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

En hest som er vant til å bli trent uten bitt har man ikke mindre kontroll på enn med en som er vant til å gå med bitt. Gå inn på www. hauteecole.ru å les om skadene en påfører en unghest sin munn ved å legge inn bitt. I den nye videoen til Ellen Ofsatd så bruker de mest kjente trenere i både Norge og Sverige kapsun under kjøringen/treningen sin.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.