hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening med føll/åring.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trening med føll/åring.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Destrier

Norway

Skrevet - 16/01/2006 :  14:15:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Om hesten blir skremt, har du sannsynligvis ikke kontroll over den om du har bitt på heller - men risikerer å ødelegge den i munnen.

Generell håndtering er det man bør gjøre med så unge hester, slik at de lærer normal 'folkeskikk' slik at man kan hanskes med dem uten fare for seg selv og andre.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/01/2006 :  15:01:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Enig med Oleo og Destrier. Kan ikke fatte og begripe hvorfor folk mener man må ha bitt, for hvis ikke kan man ikke kontrollere hesten...

Men som med alt annet, vi har alle lært ting forskjellig, noen beholder den lærdommen, eller som meg leser og lærer så mye som mulig og prøver å finne det som er logisk. Og ikke minst best for hesten.

Spurte for ikke så lenge siden hvorfor det er så mye bedre å leie med hodelag da jeg var på et kurs, en del av svaret va:
"På Starum er det påbudt med hodelag. . " Så i forhold til det jeg har erfart i omgang med hest de siste årene, så vil jeg si at det er enda litt konservative holdninger når det gjelder håndtering av hest. Jeg mener det at, å bare hive på et hodelag skaper en falsk trygghet. Som Destrier sa, man har sannsynligvis ikke kontroll med bitt heller, hvis en hest først stikker.

Jeg føler meg mye tryggere med å leie hesten jeg nå steller i bare grime eller taugrime, enn jeg gjorde før med diverse hester med hodelag. Dette er fordi jeg har trent på dette, ikke bare setter på bitt for å tvinge hesten til å stoppe.

Dette begynner vel kanskje å bli litt OT, men det er jo ikke noe nytt her inne

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 16/01/2006 :  23:21:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så dere bruker aldri bitt på hestene altså?

Før eller siden blir nødvendig å bruke bitt, å da er det vel greit at hesten lærer det mens den er ung.

Tror ikke alle bittløse patenter er så veldig mye bedre for hesten. I følge en dyktig dyrlege og tannspesialist jeg var hos, kunne noen bittløse hodelag, som f.eks hackamore kunne gjøre like stor skade som et bitt. De må jo også virke et sted.

Ser ikke for meg hvilket hesteliv dere har, hvis dere ALDRI skal ha bitt i hestens munn..?

Vil gjerne ha svar på dette...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  00:00:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke bruke bitt før han har lært signalene UTEN bitt. Jeg holder meg stort sett på ridebane eller lite traffikerte veier når jeg tømmekjører. Tidligere har jeg kun brukt grime på leieturer og som håndhest. Men har nå begynt å bruke kapsun når han er med på rideturer, da jeg har mere kontroll på han når han hopper og spretter. Med bitt er jeg redd det kan bli litt utilsiktet røsking, da han kan være litt vilter til tider. Ønsker på ingen måte at han skal ha ubehagligheter med bittet eller få skader av det. Det er godt mulig at jeg kommer til å venne han til bitt om ikke lenge, men da bare å ha det i munnen uten å feste noe tøyler el. i det. Nå har jeg som mål at han skal ris med minst mulig tøylehjelp og mest mulig på vekt og sete. Stemmesignaler er også en fin ting. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 17/01/2006 :  10:10:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ri/kjøre med minst mulig tøylehjelp og mest mulig sete tror jeg er et mål de fleste som driver med hest har! Og det vil jeg også, så lenge det er mulighet for det! Men her kommer kulturkræsjet vårt igjen: jeg driver med travhest. Traveren søker støtte på bittet når den blir kjørt, løper fort. Hvis du har prøvd å kjøre hurtig med en travhest på bane kjenner du at du har "hele hesten" i bittet, bittet og sjekkbittet er faktisk en av årsakene til at det er mulig for hesten å komme opp i det høye tempoet i trav. Derfor er det spesielt viktig for oss å lære hesten å TA bittet, og der fordelsvis i ung alder .

Ellers må jeg si jeg er enig i at det er lurt å lære hesten å bli leid i grime, før en begynner med bitt, og lære den signalene den må kunne, før en begynner å tømkjøre. Jeg er enig i at å leie hesten i grime/leietamp kan være godt nok i helt ung alder, men når en begynner med tømkjøring er det uten tvil, bitt. Nå er jeg ganske tradisjonell i min måte å trene hest på, men jeg ser faktisk få argumenter til hvorfor hackamore er tryggere/bedre å tømkjøre en unghest i, enn et bitt. Dere argumenterer for at det røsker i hestens munn med bitt, men jeg vil faktisk hevde at hvis en kommer i en situasjon der hesten blir skremt, er det bedre at den blir røsket litt i munnen, enn å risikere at en farlig situasjon kan oppstå, og at en mister hesten. Dessuten: En lur ting er å alltid ha grime under hodelaget før hesten er skikkelig vandt til bittet. Dermed kan en gå fram og ta hesten i grimen hvis det skulle være nødvendig, og en slipper røskinga. Uansett: der skal utrolig mye til for at hesten får "skader" av et bitt, hvis den blir gradvis tilvendt det.

Før eller senere må en begynne med bitt, så hvorfor ikke gjøre det i god tid før en begynner med kjøringen. Det har en mye mer igjen for, tror jeg. Da lærer hesten å bli styrt på bittet før den spennes for, og en har bedre forutsetninger for en trygg innkjøring (innridning..).

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 17/01/2006 10:13:00 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  11:26:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Rapplilja: Joda, bruker bitt når jeg rir, men ser ikke helt det der med at du har mer kontroll med bittet.
Jeg mener bittet er der for å gi finere signaler, ikke for å ha mer kontroll.

Når man leier en hest med fx taugrime har man jo også kontroll på hele hodet, ikke bare underkjeven man drar i.
Skal ikke påstå at jeg har verdens beste argumenter for å leie i taugrime istedet for bitt, utover det jeg og andre har nevnt. Men jeg er rett og slett mer komfortabel med det. Så får dere andr gjøre opp deres mening hvordan dere vil håndtere hesten.

Tone: Du MÅ ikke begynne med bitt. Men du mener kanskje når det gjelder travhester? Hvis man har tenkt å bruke bitt på hesten er jeg enig i at det er ok at hesten vennes til å ha det i munnen tidlig.
Men jeg synes alle signaler, o.l. bør læres inn med de "grovere" redskaper først, som sidepull, eller kapsun (med grovere mener jeg at bittet er lettere å gi små korrekte signaler med).

Jeg må bare si det at jeg kommer ikke over det der at, mange sier alt blir så mye tryggere ved bruk av bitt???
Det er jo noe jeg har lært en gang på rideskolen også, men jeg har endret mening etter erfaringer jeg har gjort meg i min utvikling for å forstå disse dyrene bedre.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  11:58:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Veldig enig carambee. Det var vel omtrent det jeg prøvde å formidle.
Når jeg har Vinur med som håndhest, fester jeg leietauet i den midterste ringen. Når han da hopper og spretter blir han omtrent automatisk snudd rundt, uten at det forårsaker noen form for smerte. Ved tømmekjøring oppholder jeg meg som sagt foreløpig på ridebane eller veier med svært lite trafikk. Når jeg føler meg trygg på at han forstår hva jeg vil og at han lystrer, kommer bittet inn som neste steg på utdannelsesstigen. Men han hadde sikkert ikke hatt vondt av å vennet seg til å ha bittet i munnen nå. Jeg har bare ikke kommet så langt at jeg har fått kjøpt et hodelag og bitt som passer til ham ennå.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 17/01/2006 :  12:04:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tone: Du MÅ ikke begynne med bitt. Men du mener kanskje når det gjelder travhester? Hvis man har tenkt å bruke bitt på hesten er jeg enig i at det er ok at hesten vennes til å ha det i munnen tidlig.
Men jeg synes alle signaler, o.l. bør læres inn med de "grovere" redskaper først, som sidepull, eller kapsun (med grovere mener jeg at bittet er lettere å gi små korrekte signaler med).

Opprinnelig postet av carambee

Ja, en må bruke bitt i travløp, dette er påbudt. Det er også påbudt med bitt i mange andre konkurranser, blant annet dressur. Siden en skal konkurrere med hestene er det jo en fordel å venne dem til det samme som dem skal bruke i konkurranser, mener jeg.

Kopi av melding:
Jeg må bare si det at jeg kommer ikke over det der at, mange sier alt blir så mye tryggere ved bruk av bitt???

Opprinnelig postet av carambee

Jeg som har hingst, føler meg absolutt tryggere hvis jeg leier den med bitt, enn hvis jeg har bare grime (uten kjetting, vel og merke). Hingsten min er en sterk kaldblodshest, og selv om jeg klarer å kontrollere den med grime, føler jeg at det er mye lettere for meg å holde den hvis jeg har bitt i munnen på den.

Dessuten: jeg bor i by, og her er det mye trafikk, og mange ting hesten kan bli skremt av. Jeg føler et ansvar som trener hest i byen, for å verne omgivelsene mine, dersom hesten blir skremt. Jeg mener derfor at å bruke bitt når jeg leier hesten min i byggefeltet med mange unger f.eks, er ansvarlig av meg.

Jeg skjønner meg ikke helt på denne trenden som har kommet, jeg. Plutselig skal bitt være så forferdelig å bruke? En har brukt bitt i mange hundre år. Så lenge bittet passer i hestens munn og en er varsom på hånden, er ikke bitt skadelig for hesten, mener jeg.

Redigert for å legge til at det er ikke bare denne trenden jeg synes er rar. Det er visst ikke bare bitt som er skadelig å bruke, å sko hesten skal visst også være skadelig har jeg hørt. Hva blir det neste...? Jeg mener denne nye trenden om at alt skal være farlig for hesten er litt hysterisk. (Andre enn meg som reagerer?)

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 17/01/2006 12:37:09 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  13:27:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Joda, enig i at det er mange nye idèer ute og går.
Men mange av disse bygger på gammel lærdom vel og merke.

Det er jo egentlig det samme med alt når det gjelder hva som er skadelig. Her i hesteverden er det bruk av bitt og sko som er brukt i hundrevis av år, i menneskeverden er det alt fra laks til brød og e-stoffer.
Så lenge det finnes forskere vil det alltid oppdages nye farer. Ting vi anser som trygt idag, kan vise seg å ha drept mange mennesker når det forskes på om 30 år...

Jeg mener ikke at det er helt forferdelig å bruke bitt, og ved rett bruk så gjør det nok heller ingen skade.
Det jeg synes er betenkelig med bruk av bitt er at mange setter for mye lit til bittet, gir en slags falsk trygghet. Tanken er da på fx en litt frekk skolehest, sterk sta fjording. Småjenter får lov til å leie hesten bare de har hodelag på. Tror dere han stikker noe mindre av den grunn?

Derfor påstår (ja, påstår) jeg at det er treningen det kommer an på, ikke utstyret.
Jeg føler meg mest komfortabel med de hesten jeg steller når jeg leier dem med taugrime. Som forøvrig også er et skarpt redskap man skal være varsom med. Nese og nakke er jo også veldig følsomme på hesten.

Forstår at du føler deg tryggere når du leier med bitt, og en annen ting som er sikkert er at dine omgivelser føler seg tryggere. Og hodelag med bitt er i mine øyne mye mer riktig en at man absolutt skal bruke grime, for så å sette på kjetting (noen ganger gjennom munnen).

Og joda, bitt er påbudt i dressur o.l. men det er jo ikke alle som har som mål å vinne/starte konkurranser med hestene sine.

Egentlig så sjønner jeg ikke at vi gidder å diskutere dette Tone..
Vi vet jo begge at vi ikke endrer mening med det første, men noe tidsfordriv må man jo ha;-)

rapplilja

Skrevet - 17/01/2006 :  13:35:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Carambee: Nå har jeg vel aldri skrevet det om mer kontroll med bitt enn med grime.

Men siden du tar det opp kan jeg si at jeg mener bestemt at man har bedre kontroll med hodelag enn med grime. Alle må vel ha kjent det vel??

Har stilt stor dølehest på utstilling flere ganger, og da er det som natt og dag å gå med hodelag ifht kun grime (uten kjetting).
I tillegg er det strengt forbudt å ta ut hesten på utstillingsområdet uten hodelag, så da er jo saken grei.

Er enig med Tone i denne debatten, skotemaet blir en annen debatt
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  13:58:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg skjønner meg ikke helt på denne trenden som har kommet, jeg. Plutselig skal bitt være så forferdelig å bruke? En har brukt bitt i mange hundre år. Så lenge bittet passer i hestens munn og en er varsom på hånden, er ikke bitt skadelig for hesten, mener jeg.

Redigert for å legge til at det er ikke bare denne trenden jeg synes er rar. Det er visst ikke bare bitt som er skadelig å bruke, å sko hesten skal visst også være skadelig har jeg hørt. Hva blir det neste...? Jeg mener denne nye trenden om at alt skal være farlig for hesten er litt hysterisk. (Andre enn meg som reagerer?)
Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Jeg syns det er både og akkurat dette... Det virkelig positive med dette er jo at man ser på hesten og dens personlighet når man håndterer den,og i trening. Jeg foretrekker såklart en godt skolert hest som har lært å vike fra press,og går fint "på plass" ved siden av meg under leiing,aller helst i grime... Men får jeg spørsmål om å leie rundt en kaldblods hingste-bass som allerede på stallgangen står "i spenn" i kjettingene,så tar jeg heller på et bitt,eller tar kjettingen i munnen fremfor å risikere min og andres helse...

Jeg syns det er positivt at man fokuserer på andre metoder innen trening av unghest,at man fokuserer mye mer på å lære hesten hva som er forventet av den,enn at man lasser den ned med utstyr og på den måten "lærer den" hva den skal.

Jeg syns det er positivt at man lar hestens høver få utvikle seg på en naturlig måte,og i sitt eget tempo... Og at man verker høver etter hvordan naturen selv ville ordnet dem...selv om noen etterhvert ser seg nødt til å sko hesten.

Men de negative konsekvensene her er jo hvis man ikke klarer å følge en gyllen middelvei,og faller over på det jeg ser som ekstremt...
*Man kan aldri sko hesten,det er dyreplageri!
*Bitt ødelegger munnen til hesten..basta!
*Dekken ødelegger all pelsen på hesten...man må aldri ta i bruk dekken under noen omstendigheter...

osv osv...

Så lenge man setter hesten og dens velvære først,uansett...så vil en utvikling innen trenings-metoder kun være positivt,for begge parter...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  14:13:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Carambee: Nå har jeg vel aldri skrevet det om mer kontroll med bitt enn med grime.

Men siden du tar det opp kan jeg si at jeg mener bestemt at man har bedre kontroll med hodelag enn med grime. Alle må vel ha kjent det vel??

Har stilt stor dølehest på utstilling flere ganger, og da er det som natt og dag å gå med hodelag ifht kun grime (uten kjetting).
I tillegg er det strengt forbudt å ta ut hesten på utstillingsområdet uten hodelag, så da er jo saken grei.

Er enig med Tone i denne debatten, skotemaet blir en annen debatt

Opprinnelig postet av rapplilja

I fare for å gjenta meg selv: Joda, du kan nok ha bedre kontroll på en diger dølehingst med bitt på den. Men at du setter bitt på betyr ikke at du har full kontroll. Til og med en liten lyngshest er sterkere enn meg.

Derfor: Synes det blir litt for mye fokusert på hvor viktig det er med bitt, istedet for riktig trening. og blablabla.

Nei, nå blir det jo det samme på nytt igjen siden jeg egentlig svare på samme spørsmål igjen...

Edit; for å si det at noen kanskje misforstår meg litt.
Det jeg ville fram til er at bare ved å sette på et bitt er det nødvendigvis ikke tryggere.
Har ikke ment å si at man aldri kan leie hesten i hodelag hvis man ønsker det.
Sier bare at jeg mener det fins bedre måter å få kontroll over hesten på

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.
Redigert av - carambee den 17/01/2006 14:18:00 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 17/01/2006 :  14:28:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg sier at det er tryggere med bitt, mener jeg generelt, men tenkte først og fremst tømkjøring. Det var noen som snakket om at de skulle tømkjøre med hackamore, for bitt kunne gjøre så store skader. Da tanker jeg jaha, og hva kan ikke hackamoren gjøre? Ved"røsk" i munnen ved bitt opplever en i verste fall sår munn. Med "røsk" med hackamore kan en i verste fall brekke beinet i neseryggen til hesten. Hva er verst?

Hva hvis hesten blir skremt og løper avgårde når du tømkjører, har en da like god kontroll på den med hackamore/grime som ved bitt? (Svarer noen "ja" her tør jeg påstå at denne personen ikke kan ha særlig erfaring med tømkjøring).

tilbake til dette med at alt skal være så "naturlig": Min oppfattelse av dette (de som er mest ivrige på at hesten skal gå barfot og aldri bruke bitt...) er at de går litt imot seg selv, det er faktisk ikke alltid disse personene som driver med et mest naturlig hestehold. Min erfaring er nemlig at det er disse som barberer hesten og putter på den ørten dekken/bobledekken, og kun rir i ridehus. Men uten sko og bitt skal det være...(for det er jo ikke naturlig...)

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 17/01/2006 14:32:55 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/01/2006 :  15:38:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når jeg sier at det er tryggere med bitt, mener jeg generelt, men tenkte først og fremst tømkjøring. Det var noen som snakket om at de skulle tømkjøre med hackamore, for bitt kunne gjøre så store skader. Da tanker jeg jaha, og hva kan ikke hackamoren gjøre? Ved"røsk" i munnen ved bitt opplever en i verste fall sår munn. Med "røsk" med hackamore kan en i verste fall brekke beinet i neseryggen til hesten. Hva er verst?

Hva hvis hesten blir skremt og løper avgårde når du tømkjører, har en da like god kontroll på den med hackamore/grime som ved bitt? (Svarer noen "ja" her tør jeg påstå at denne personen ikke kan ha særlig erfaring med tømkjøring).

tilbake til dette med at alt skal være så "naturlig": Min oppfattelse av dette (de som er mest ivrige på at hesten skal gå barfot og aldri bruke bitt...) er at de går litt imot seg selv, det er faktisk ikke alltid disse personene som driver med et mest naturlig hestehold. Min erfaring er nemlig at det er disse som barberer hesten og putter på den ørten dekken/bobledekken, og kun rir i ridehus. Men uten sko og bitt skal det være...(for det er jo ikke naturlig...)

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Håper ikke noe var rettet mot meg. Kan ikke se at jeg har sagt noe av dette. Så da var den vel ikke til meg, men man føler seg lett truffet i disse diskusjonene.
Når det gjelder tømmekjøring har jeg lite erfaring, så der har du rett.
Og bruk av bitt eller ikke skal jeg avstå fra å kommentere siden jeg da ikke har kompetanse til å uttale meg
Men jeg vil bare si at bruk av kapsun, eller fx sidepull ikke er helt det samme som engelsk hackamore.

Tone_

Skrevet - 17/01/2006 :  16:31:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, den var ikke rettet mot deg. Den var ikke mot noen spesiell, bare generelt.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.