hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vann tilgang for hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Vann tilgang for hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  19:10:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har automatiske drikkekar. Men i vinter har de vært stengt av grunnet kulden, det har vært fare for noe sprekk rørene eller noe... Så da har vi brukt stamp. Utrolig tungt ekstra-arbeid,men det må jo til...

Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2003 :  17:05:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
jeg har to 10liters bøtter hengenes på veggen om natta.. om dagen, på beitet har ho enten en 20L bøtte (som fylles opp etparr ganger i løpet av dagen) eller et stort kar, kommer ann på kulda! Gå til toppen av siden

Tåfta
» VIP

Skrevet - 04/02/2003 :  19:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har drikkekar for jeg mener at hester skal ha tillgang på rent vann hele tiden! Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  09:10:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Min hest hadde en 40-50 L boette paa beitet som ble fylt opp et par ganger daglig + at vi noen ganger satt ut vanlige boetter til dem med vann.. (de var 2 stk.) Vi passet paa at det aldri ble tomt:p I stallen hadde han 2 -15 Liters boetter. Han drakk sjeldent vannet helt opp... Gå til toppen av siden

spider

» VIP

Skrevet - 06/02/2003 :  10:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
på stallen der jeg er har vi drikkekar. disse fungerer veldig bra!men det er jo sef noen problemer innimellom! f.eks vis hesten din er litt sur i boksen (kan sprake i veggen o.l) så kan det hende at det skader karet å dette vil da bli stående å konstant renne og det vil bli vått i stallen! har vært med på dette et par ganger!det er heller ike vanskelig å sjekke om hesten er dehydrert. det er bare på samme måte som på menesker. ta tak i skinnet på halsen og vri det rundt vis det tar lang tid før det blir glatt igjen kan hesten vræe dehydrert.
det finnes også mange hester som er kjede drankere. da er det praktisk med ei bøtte sånn at den ikke har full tilgang til vann hele tiden.
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  12:04:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hestene å vår stall har også automatiske drikkekar.. Den enkleste måten synes jeg.. Får så mye vann de vil hal lixom.. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  16:34:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
FÅR de så mye vann de skal ha??? Er du 100% sikker på det? Les mitt innlegg på 1.siden av denne debatten...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  11:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med cowgirlchris! Et drikkekar fylles for seint,hesten orker ikke drikke så mye som den kunne gjort hvis den hadde hatt bøtte. Jeg gir også lunka vann om vinteren,dem drikker mye da. De samme drikkekar problemene gjelder for melkekyr,dem får i seg for lite vann og melkeytelsen blir ikke på topp. Det er forsket veldig mye på dette i forbindelse med kyr.

Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  09:33:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Jeg foretrekker bøtte.
Drikkekar og flottørkar (som fyller seg selv) er vel og bra om trykket er godt nok, men likevel SER man ikke hvor mye vann hesten har drukket i løpet av natten. Det gjør man med bøtter/r. Hjelper jo ikke med bra trykk i karene om hesten ikke drikker.

Min hest har 30 liter vann i boksen (en 20 l + en 10 l bøtte) Det rekker akkurat fra hun kommer inn på sen ettermiddag og til hun skal ut igjen på morgenen.
Siden vanning ute ikke gjøres av de som setter ut/forer ute så gir jeg selv vann i bøtte til middagshøyet ute (ca kl 12.30) nå på vinteren (lunket vann selvsagt)
Så for frosten er borte settes store stamper ut til hestene, denne fyller jeg og vasker hver dag (de andre er ikke like flinke men min hest går alene så jeg vet iallefall at hun har rent vann)

De andre hestene hos oss har drikkekar (min også, men hun bruker det ikke)

Jeg kommer til å bruke bøtter også når jeg får min egen stall forhåpentligvis til høsten. skal ha såpass kald stall at vannrør vil fryse.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 04/03/2003 :  23:26:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med torden! Det er etter min erfaring med melkekuer at jeg også ble mer bevisst på drikkekar-problematikken! Drikkekar er helt ok, men sørg for at de er automatiske, ikke velg slike som hesten må ekspedere selv! Hverken hester eller kuer gidder å stå å trykke med mulen til de har fått drukket så mye som de egentlig trenger, de trykker til de har drukket så mye som de må for ikke å bli dehydrert. Hverken en hest eller ku yter maksimalt uten tilfredsstillende vanntilgang, og drikkekar som krever "mule-trykk" er ikke tilfredsstillende! Supplèr da i såfall med bøtter (tungvint med 20 kuer da, de har jo også behov for opp i mot 100 liter pr. dag, mot hestens 30 l.)

Gå til toppen av siden

Stalldrivern

Skrevet - 11/03/2003 :  22:58:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStalldrivern  Svar med kopi av melding
Har akkurat bygget stall og tenkte mye på dette.
For det første bør stallen være bygget slik at rør ikke fryser - gjør de det er det ingen sak å koble opp varmekabler i etterkant.
Jeg har valgt automatiske drikkekar, men har innstalert en størrelse større en den som selges normalt til staller. Dette gjør at skålen rommer mer og fylles fortere.
Drikkekaret er plassert på motsatt side av krybben.
I forhold til vann ute om vinteren så skriver Nibok at varmt vann holder seg lengre før det fryser, men det er feil. Varmt vann fryser faktisk fortere en kaldt vann. Ha heller et større kar med mye vann og stokk oppi som hesten kan dytte på for å få vekk den øverste isen.
Til dehydrering vil jeg si at dersom en stalleier/forrytter ser at hesten er dehydrert så begynner man med vann fra bøtter. Tror ikke man skal frykte automatiske drikkekar.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.