hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vann tilgang for hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Vann tilgang for hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  01:26:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Lurer sånn på hvordan din hest har det med tilgang til vann i stallen sin?
Har du bøtte, eller drikkerkar?

Selv har jeg bøtter til begge hestene mine(en sånn stamp til den store). Men jeg skulle gjerne ha likt å hatt innlagt vann med drikkekar! Må hente mye vann til dem og dagene..

Acie

Skrevet - 04/01/2003 :  17:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har drikkekar til hesten min, en sånn vannautomat, så når hesten presser mulen mot en sånn rund dings så kommer vannet, og hesten kan selv bestemme hvor mye vann den vil ha, og så ofte den trenger det. vannet virker 24 timer i døgnet. Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  18:05:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hesten min har drikkekar, men om sommeren trenger hester ekstra mye vann, så da har hun også en stor bøtte inne i boksen. Den er tom hver gang jeg kommer i stallen, og hun velter den ikke. Jeg har sett at hun i tillegg drikker av vannkaret, så på denne måten får hun jo i seg mer vann.

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  19:10:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
vi har drikkekar i stallen, ute er det svære tønner og badekar. ulempen med vannautomat greier er at det kan fryse på vinteren. 4 av hestene her har det, og de synes det er litt slitsomt.

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  19:15:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Forhestene mine har drikkekar. Det er veldig kjekt! Hestene får da så mye drikke de vil ha.(når de staår på stall da...)Så at amayan skrev at drikkekaret frøys, men jeg skjønner ikke hvordan det klarte det. Det bør jo være varme grader i stallen! Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  21:25:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Her er det bøtter til alle hester, fungerer fint, siden bøttene er på 20liter og om nattaen drikker dem ca 15-17l.

på beitet er det diiiiigre "badekar" med drikke. Blir fylt opp en gang om dagen. Det er en slik til hver hest.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  21:41:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
når det blir over 20 kuldegrader så hjelper ikke det i røra om det er 10 varmegrader i stallen.

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  00:46:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
I min stall har vi sånn at når d er tomt fylles det helt opp igjen av seg selv!!! Veldig greit å ha..... Kulden blir heller ikke no problem...... Inlagt varme så ikke rørene fryser Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  10:02:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg bruker bøtter, og gir hestene vann etter behov. De får nytt så snart de trenger mere. Nå på vinteren bruker jeg lunkent vann både ute og inne, for da drikker hestene mere.

En svensk undersøkelse viser at automatiske drikkekar fører til at hestene ikke får i seg nok vann. De går lei av å drikke før de har fått i seg nok, fordi det som regel er for langsom vanntilførsel i drikkekaret. Test: Ta en bøtte under drikkekaret, fyll karet til det renner over. Fra det renner over og ned i bøtta tar du tiden, og lar det renne i ett minutt. Så kan du se hvor mye/lite vann det er kommet i bøtta. Når man så tenker på at en hest kan drikke en hel bøtte (15 liter) på rundt ett minutt, ser en jo at drikkekar ikke er noe godt tilbud. Mengden og hastigheten på vannet vil også variere utfra hvor i stallen karet er, og hvor mange hester det er som drikker samtidig (vanntrykket synker i begge tilfellene, og dermed antall liter pr. minutt.).

Har du drikkekar, kan du tilby hesten din ekstra vann fra bøtte i tillegg. Dersom den vil ha, vet du at den ikke får nok fra drikkekaret.

Den svenske undersøkelsen viste også at svært mange hester som kun har vanntilgang fra automatiske drikkekar rett og slett var dehydrerte (uttørkede)! Noe å tenke på, ikke sant!?
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  10:58:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei igjen Vi har hatt nesten -30 grader og vannrørene har ikke fryst enda... Vi har noe vareme greier i stallen da. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2003 :  10:15:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
heldige dere som har vannakr! om sommeren trenger jeg ikke alltid å ha stamp ute hos hestene.. det kommer an på hva beite de står på.. Noen av beitene går langs elva, og andre er det bekker i.. da foretreker de heller å drikke der enn i stampen!

Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 07/01/2003 :  20:51:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
På stallen her har vi vannkarr. Men noen hester har bøtte pga dårlig trykk i karrene. fordi det er så kaldt!

Her er det to stallen. i den ene stallen har alle vannkarr( kun to hester som har bøtte også)
I den andre stallen har alle hestene vannbøtter! (De har vannkarr også, men de er det så dårlig trykk i at hestene gidder ikke å vente på at de fylles opp.) Derfor bruker vi bøtter også!

Jeg vil bare si til alle som har vannkarr. skjekk trykket i karret vær dag! ;)

-Milla
Gå til toppen av siden

annema

Skrevet - 08/01/2003 :  09:52:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideannema  Svar med kopi av melding
Jeg har innlagt vann i drikkekar til hesten min. Det er veldig enkelt, og det fungerer bra. På vinteren bruker jeg ofte å ha en bøtte med vann i tillegg hvis vannet skulle fryse, men det er bare sånn i tilfelle lixom:)

Gå til toppen av siden

nibok

Skrevet - 13/01/2003 :  17:06:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir vann i bøtte. Det byttes ut eller fylles opp 3 ganger om dagen (byttes helt ut minst 1 av dem). Koker opp vann og blander i så det blir lunkent når det er kuldegrader ute, for da fryser det ikke så fort til. Hesten min går på utegang, og vannbøtta står godt unna fôringsplassene, så den skal få mer bevegelse.
Om sommeren går hesten på beite ved en elv, og da drikker den vann der. Det er også bra for høvene at den må gå uti vannet for å drikke.
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  18:55:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Shannon har ei stor bøtte hun får vann i. Den fyller jeg to ganger om kvelden , og en gang om morningen. Har vannslange på kranen ,slik at jeg drar bare slangen bort til bøtta. På dagen er hun ute på beite , der har hun en liten bekk.

Samme der hun går på sommerbeite , bekk/elv.

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/01/2003 :  23:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene mine har drikkekar.
Men det er sånne drikkekar som fyller seg automatisk, slik at ikke hesten må stå å trykke med mulen for at det skal fylles opp. Da er nemlig min erfaring at hesten ikke drikker like mye, slik at jeg må supplere med bøtter for at den skal få i seg nok.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.