hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Eksemdekken
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Eksemdekken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  21:08:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg skal da kjøpe eksemdekken (ikke vanlig fluedekken) til Eikdokka.

Med hals, men da må jeg nok opp i 165 i størrelsen siden hun er veldig kraftig i halsen (skal sy inn dekkenet litt i lengden eller noe). Men hvor finner jeg eksemdekken til så stor hest?

Noen anbefalinger på nettbutikker som har eksemdekken? Merker? Erfaringer? Hva bør det være på dekkenet, og hva ikke?

Glad for alt av råd

Therese

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  21:41:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skoies har Boett dekken, som jeg har fått anbefalt fra alle kanter. Det er det dyreste (1.500 kr), men også det absolutt beste. De har opp til 1.60 eller 1.65 mener jeg. Har akkurat snakket med Skoies om det, de skal bestille inn nye størrelser (Nå har de bare to størrelser, til stor eller liten islandshest) i mars. Jeg trenger også stor størrelse, må ha 1.50 (Det er størrelse 7). Men sikker på at du virkelig trenger så stort til halsen?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Edit for å si at jeg sjekket på Boett sine sider, og de har bare opp til 1.55. Men det kan godt være det holder, for halsen skal jo være ganske romslig. Du kan jo maile eller ringe de og høre.

Mvh Tone Kristin

Redigert av - ToneKristin den 13/01/2006 21:44:22 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  22:28:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ganske sikker på at jeg trenger 165 pga. halsen ja. Vanlig løs hals i str. "L" får jeg ikke festet fast en gang (med strikk). Den halsen jeg har i "L" skal i allefall tilsvare hals til 145-155 hest. Og Eikdokka hovner opp i halsen i tillegg når hun får utbrudd, så vil ikke gjøre det mer trangt for å si det sånn. Hun skal stå på beitet med dekkenet.
Har forresten et annet dekken i 165 som passer Eikdokka fint, litt langt bak men ikke så langt som man skulle tro.

Har en eneste butikk tre timers kjøring unna som kanskje har eksemdekken, men har mine mistanker om at dette kun er fluedekken. Skal uansett ringe dit å høre om han kan ta inn til i februar/mars.

Synes forøvrig Boett sine dekken så ganske bra ut. Hva bruker Lolita i vanlige dekken(regner med det er til henne?)?

Therese
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:09:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun bruker 145 i vanlige dekken, men de er fort litt knape om de er små i størrelsen. Har ikke prøvd 1.55, men tror det vil bli for stort igjen. Jeg har helt angst for store dekken. Da synes jeg heller det er bedre at de er litt for korte. Hun har også veldig tynn hals visstnok. Av alle dekkenene jeg har prøvd på henne, så er det kun et som jeg ikke trenger å stramme inn maks foran... Men, islandshester har jo veldig kraftig hals, og den største størrelsen er jo ment for 'large horses', så jeg regner med det også innebefatter store trekkraser.

Boett er visst det eneste ene når det gjelder eksemdekken. Alle jeg har pratet med sier at det ikke er verdt å vurdere annet engang. Det er visst det mest slitesterke av alle.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  00:41:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
mener høøks hadde et i sin nye katalog... ellers er det en fin fin pyamas under tråden "nye ideer" jeg la ut for noen uker siden (bilder) Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  00:47:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
det stemmer det lopke, men det dekkene går bare opp til 145.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  01:21:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
ups.. sorry := Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  02:18:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Er ikke interessert i hööks uansett.
Men takk for tipset. Har du sjekket Lopke for sommereksem? Eller har du planer om det?

Therese
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  02:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei det har jeg ikke tenkt så mye på. hun hadde veldig fin pels om sommeren, og fikk bekrefta fra DK at hun ikke hadde det. Men er det noe som dukker opp på sikt? Det smitter vel ikke sånn som utøy?
Kan jeg forresten sjekke nå om vinteren??
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  03:09:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vet bare at hester kan få det når de kommer til et nytt land?
Vet om en frieser som har fått sommereksem nå (import), og de fleste hester viser vel ikke tegn på sommereksem før de blir litt eldre (fra 2 år og opp).

Jeg fikk tatt bare vanlig blodprøve, så regner med man kan gjøre dette når som helst på året. Synd at det er ganske dyrt med slike allergi tester..

Therese
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  03:25:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp.. alt er så dyrt. Lopke blir 3 i februar. Håper hun slipper unna eksemen. Har ribba beina hennes for hovskjegg. Stakkars. Hu mista prakten sin og ser helt rar ut nå.. lange tynne bein og stooor overkropp. Må nok gjøre det hver vinter. Vet du hvorfor de får det når de kommer til nytt land? Er det insektbitt?
Men Eikdokka er vel helnorsk?
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  03:46:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har ikke fått satt meg helt inn i dette enda, men er vel noe med at det ikke er samme typene gress og insekter her som i det landet de kommer fra. Det er vel i hovedsak en type knott og en type mygg som er værst? Ikke helt inne på dette enda nei.

Eikdokka er hel Norsk ja, og vet ikke hvorfor hun har utviklet allergi. Men er kanskje fordi hun er litt følsom, hun har hatt tendenser til astma før. Men har ikke merket noe av dette de siste årene heldigvis. Hvis du søker på sommereksem får du mange gode artikler opp, husker ikke nøyaktig hvor jeg leste den artikkelen jeg likte godt. Utrolig bra var den i allefall.

Therese
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.